Een nieuwe gebruiker op dit forum, maar wel met enige ervaring met Chariott (Thule).
-> Wij gebruiken de Chariott Cruiser zo'n 5 jaar behoorlijk intensief en zijn erg tevreden, zo ook de kinderen.
- Ding kan 40 kilo aan, maar we hebben hem al een paar keer overbeladen, geeft geen krimp.
- Baby erin is geen issue, zoals gesteld, in een auto krijgt hij ook trillingen en een baby is niet van suiker. De gemiddelde babydrager/doek schommelt meer door je loopbeweging. Ja, huilen is stoppen, maar dat spreekt voor zich.
- Ik ben een keer flink gevallen door een auto die pardoes van de rijbaan over het gras het fietspad opschoof (hij verloor de macht over het stuur). Kar bleef netjes overeind met twee lijkbleke peuters. Ik lag goed in de kreukels
- Ze claimen dat je kinderen ongedeerd blijven bij een aanrijding van 35kmpu. Ik zou het niet proberen, maar geloof de claim wel. Het frame is stevig en je kinderen zitten goed vast. Al met al de veiligste manier om je kinderen op de fiets mee te nemen.
- De vering werkt. Er wordt goed geslapen achterin.
Nadelen:
- Doek is (uiteraard) niet schuurvast, dus opletten bij het wegzetten. Wij hebben een supersmalle box, dus we hebben het Nylon aan de voorkant flink beschadigd. Als je ruimte hebt is dit een non issue, wel zou ik er altijd een zeiltje onderdoen (dit geldt dus alleen als je hem opklapt).
- Doek wordt vies. Nou zal mij dat jeuken, we rijden dat ding tot hij uit elkaar valt, maar er zijn mensen die dat erg vervelend vinden. Je resale value is volgens mij laag. Let wel, wij gebruiken dat ding overal, weer en wind, ook off road en op de boerderij, dus wellicht valt het mee bij wat meer stadsgericht gebruik.
- de trekstang (dissel) "veert", wat een elastieken gevoel geeft, maar dat is op snelheid geen issue. Echt lekker gaat een fietskar met 30+ kg aan kindjes gewoon nooit rijden.
- De vering werkt, maar de afstelling is bij ons redelijk zinloos, de schroef schiet na een paar km door naar de soepelste stand. Dat is geen probleem en merk je ook niet in het trekken van de kar. De kinderen vinden het ook prima. Ik vind het toch al een gimmick, de soepelste stand is voor dit soort werk gewoon het beste. Je kinderen kunnen namelijk niet anticiperen, dus het is "dood gewicht". Net als dat soepele banden beter zijn dan een stalen plaat is dat bij een kar net zo. Hard is efficienter in een lab, niet op de weg.