Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw merk vakantiefietsen: Poppink - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuw merk vakantiefietsen: Poppink

Ab @ op foto 2 zie ik nog steeds verstelbare achterpatten: Excuus, mijn fout. Zodra ik meer info heb over de conversie...laat ik het weten.

Ab @ nog geen concrete datum: Moet nog sparen...en een paar arbeidsvoorwaardelijk omstandigheden de goede kant op buigen ;)

Ab @ spatborden. Wanneer het zover is...worden deze spatborden ingewisseld voor makkelijk verwijderbare mtb spatborden.
Wilm schreef:Ab @ op foto 2 zie ik nog steeds verstelbare achterpatten: Excuus, mijn fout. Zodra ik meer info heb over de conversie...laat ik het weten.

Ab @ nog geen concrete datum: Moet nog sparen...en een paar arbeidsvoorwaardelijk omstandigheden de goede kant op buigen ;)

Ab @ spatborden. Wanneer het zover is...worden deze spatborden ingewisseld voor makkelijk verwijderbare mtb spatborden.
Dat gaat dus wel goed komen. De GDMBR is een te mooie route om in te zitten over potentieel materiaalpech. Keep it simple. Zoals hier eerder te lezen valt, lijkt het me een gedoe, die verstelbare patten. De ketting opspannen moet toch met enige regelmaat gebeuren, dan lijken me twee oversized bouten bij het bracket net iets veiliger dan vier kleintjes bij het achterwiel waar veel krachten samenkomen. Maar zoals gezegd, het is maar een vooroordeel die ik destijds had (en nog steeds heb, kennelijk onterecht), zo maak je altijd je eigen keuzes.
Aan de andere kant, elke fiets met 135mm naafbreedte kun je wel omzetten naar rohloff, zie ook: http://www.mtb-news.de/forum/showthread ... 46&page=69, het is alleen wel mooi als een frame er een beetje op voorbereid is.
De GDMBR heb ik zelf met spatborden gereden. Twijfel nog een beetje of ik ze weer zou gebruiken. Modder/klei hoopt zich voornamelijk op bij de remhoeven, maar gaat vervolgens ook tussen band en spatbord zitten. Niet zo'n gek idee dus om gemakkelijk verwijderbare spatborden te gebruiken.
AB schreef: De GDMBR heb ik zelf met spatborden gereden. Twijfel nog een beetje of ik ze weer zou gebruiken. Modder/klei hoopt zich voornamelijk op bij de remhoeven, maar gaat vervolgens ook tussen band en spatbord zitten. Niet zo'n gek idee dus om gemakkelijk verwijderbare spatborden te gebruiken.
én schijfremmen 8)
AB schreef:Kun je dan alleen Magura firm-tech niet verschuiven t.o.v. de velg?
Inderdaad, Firmtechs zijn de enige remmen die je niet af kunt stellen, behalve de afstand van de blokken tot de velg. Er zijn maar weinig merken die kiezen voor Firmtech op het frame, want je moet een donders goede framebouwer hebben. Als een Firmtech-nok niet goed geplaatst is, kan het frame weggegooid worden.
Bovendien zit je vast aan die Firmtechs, hoe mooi het systeem ook is. Er wordt vaak gezegd dat Magura's een risico zijn op verre tochten, maar mijn antwoord is altijd dat je ze altijd nog gewoon door een simpele v brake kunt vervangen. Met de Firmtech nokken gaat dat niet.
Wim
Wim schreef:Een zwaardere SP19/Sputnik velg zal de fiets niet duurder maken denk ik. Cranks met vierkante as, een betere naafdynamo of een Tubus drager wel wat. Maar ik ben benieuwd.
Wim

wat ik begreep bouwde ze zelf de wielen

Theo
Keep it simple. Zoals hier eerder te lezen valt, lijkt het me een gedoe, die verstelbare patten. De ketting opspannen moet toch met enige regelmaat gebeuren, dan lijken me twee oversized bouten bij het bracket net iets veiliger dan vier kleintjes bij het achterwiel waar veel krachten samenkomen.
Geen idee waar je deze angst vandaan haalt, maar hij is volledig ongegrond. Het systeem van verstelbare patten voldoet uitstekend, mits de baan waarin de pat glijdt goed uitgefreesd en een beetje gesmeerd is, alsmede de bouten waarmee de patten vastgezet worden. Ketting spannen op deze manier is een eitje. Tenzij je half blind of spastisch bent (of allebei).

Excentrische bracketpotten baren mij meer zorgen. Ten eerste kraakt de constructie veel sneller als alles niet superschoon en met voldoende montagepasta gemonteerd is.
Soms is de passing tussen het alu gedeelte wat versteld word en het frame niet helemaal fris waardoor de knijpbouten niet genoeg kracht kunnen genereren om het geheel vast te zetten. Gevolg: bracket kan nog steeds bewegen.
Mogelijke oplossing: alles droog monteren want meer wrijving. Gevolg: oorverdovend gekraak.

De knijpbouten breken om deze reden ook vaak. Je krijgt het niet meer goed vast en dan trek je onbedoeld de bouten krom.

Het verstellen is vaak ook een hele uitdaging omdat de boel soms weer veels te vast zit. En het is gewoon een zwakke plek in het frame, zo'n enorm gat in het frame dat door twee lullige bouten bij elkaar gehouden wordt. Iedereen altijd piepen en zeiken over bracketstijfheid en dan zagen we er een sleuf in.... go figure...
Toverei schreef:Tenzij je half blind of spastisch bent (of allebei).
Als moderator:
Gelieve je woorden tactischer te kiezen. Het is hier geen voetbalwedstrijd.
Je was me net voor Robertjan...

Maar over het onderwerp, van het kraken van de bracket heb ik ook van tijd tot tijd last. Dan heb ik nog wel drie bouten om de boel vast te zetten. Die bouten zitten trouwens op een rot plek, als de omstandigheden nat of bij onverharde wegen stoffig/smerig zijn, dan gaat daar alle rotzooi zitten die door het voorwiel opgeworpen wordt.
Het kan natuurlijk zijn dat ik tot nu toe geluk heb gehad. Maar ik ben niet bepaald een grote schoonmaker (en dan druk ik mij zacht uit, buiten de ketting is 1-2 keer schoonmaken per 10.000 km wel genoeg ) en de excentrische bracket van mijn Santos heeft nog geen enkel probleem gegeven.

Renaat
Toverei schreef:
Keep it simple. Zoals hier eerder te lezen valt, lijkt het me een gedoe, die verstelbare patten. De ketting opspannen moet toch met enige regelmaat gebeuren, dan lijken me twee oversized bouten bij het bracket net iets veiliger dan vier kleintjes bij het achterwiel waar veel krachten samenkomen.
Geen idee waar je deze angst vandaan haalt, maar hij is volledig ongegrond. Het systeem van verstelbare patten voldoet uitstekend, mits de baan waarin de pat glijdt goed uitgefreesd en een beetje gesmeerd is, alsmede de bouten waarmee de patten vastgezet worden. Ketting spannen op deze manier is een eitje. Tenzij je half blind of spastisch bent (of allebei).

Excentrische bracketpotten baren mij meer zorgen. Ten eerste kraakt de constructie veel sneller als alles niet superschoon en met voldoende montagepasta gemonteerd is.
Soms is de passing tussen het alu gedeelte wat versteld word en het frame niet helemaal fris waardoor de knijpbouten niet genoeg kracht kunnen genereren om het geheel vast te zetten. Gevolg: bracket kan nog steeds bewegen.
Mogelijke oplossing: alles droog monteren want meer wrijving. Gevolg: oorverdovend gekraak.

De knijpbouten breken om deze reden ook vaak. Je krijgt het niet meer goed vast en dan trek je onbedoeld de bouten krom.

Het verstellen is vaak ook een hele uitdaging omdat de boel soms weer veels te vast zit. En het is gewoon een zwakke plek in het frame, zo'n enorm gat in het frame dat door twee lullige bouten bij elkaar gehouden wordt. Iedereen altijd piepen en zeiken over bracketstijfheid en dan zagen we er een sleuf in.... go figure...
M4 inbusboutjes mogen mijn bidonhouder bijeenhouden, maar mijn achterwiel???
Zoals eerder gezegd, het is maar mijn vooroordeel. Gezien je eloquente uiteenzetting heb je er moeite mee. Mijn excuses daarvoor.
M4 inbusboutjes mogen mijn bidonhouder bijeenhouden, maar mijn achterwiel???
Zoals eerder gezegd, het is maar mijn vooroordeel. Gezien je eloquente uiteenzetting heb je er moeite mee. Mijn excuses daarvoor.
M4 is wat ondermaats, maar als je er per kant 4 zou gebruiken zou dat prima kunnen. Of het handig is, is een tweede. Overigens worden de meeste bidonhouders met M5 bouten vastgezet, maar dat ter zijde.

Geen probleem, vooroordelen zijn er om de wereld uitgeholpen te worden :wink:
Toverei schreef:... vooroordelen zijn er om de wereld uitgeholpen te worden :wink:
Ik heb ook een vooroordeel: met de naam Poppink zal het nooit wat worden met deze fiets, hooguit in de omgeving van Warnsveld 8)
Wel jammer dat er geen spanbouten voor het achterwiel gebruikt worden. Zonder die stelbouten is het erg lastig om je wiel goed recht naar achter te trekken.

Links vastzetten, rechts losdraaien en trekken.
Rechts vastzetten, links losdraaien en weer trekken.
Dit herhalen totdat de ketting strak staat en het wiel mooi recht staat...

Of alles losdraaien, aan het wiel trekken en de zaak met 1 hand zo goed als mogelijk recht houden en beide kanten vastdraaien. Een heel gedoe...
@AB, ik heb met mijn OffRohler ook een gebroken bout gehad met mijn excenter. Bout was nog niet volledig op moment aangedraaid en brak. Hele klus om dat bouteindje er weer uit te krijgen! Dan is reparatie van een schuifpat wat gemakkelijker.
Bovendien zijn de bouten in de excenter van Idworx van Aluminium. Geef mij maar weer een verschuifbaar achterpad!

Vincent
VincentM schreef: Bovendien zijn de bouten in de excenter van Idworx van Aluminium. Geef mij maar weer een verschuifbaar achterpad!
Dat heeft Santos inmiddels mooier opgelost. De RVS bouten lopen door tot in twee losse RVS busjes met schroefdraad. Het schroefdraad zit dus niet meer in het frame en de bouten met busjes zijn vervangbaar.

Zie het zesde plaatje hier: http://www.sintchristophorus.nl/de-eers ... e-is-daar/
Eigenkijk zou Idworx aan het eind van de bout een zaagsnede moeten aanbrengen, dan kun je bij boutbreuk het achtergebleven eind met een schroevendraaier er weer uit draaien.

Vincent
Christophorus schreef:Dat heeft Santos inmiddels mooier opgelost. De RVS bouten lopen door tot in twee losse RVS busjes met schroefdraad. Het schroefdraad zit dus niet meer in het frame en de bouten met busjes zijn vervangbaar.
Dat ziet er inderdaad netter uit dan het systeem bij mijn Santos. Hebben die nieuwe Santossen nog last van het kraken van de bracket, maw. hebben ze daar ook wat aangedaan?
Frank schreef:Hebben die nieuwe Santossen nog last van het kraken van de bracket, maw. hebben ze daar ook wat aangedaan?
Kwestie van goed in het dikke vet houden om zand geen kans te geven erin te kruipen. Heb bij deze nieuwe constructie nog geen gekraak aan de hand gehad. Inmiddels zijn alle modellen van Santos met dit bracket uitgerust.
Toverei schreef:
M4 inbusboutjes mogen mijn bidonhouder bijeenhouden, maar mijn achterwiel???
Zoals eerder gezegd, het is maar mijn vooroordeel. Gezien je eloquente uiteenzetting heb je er moeite mee. Mijn excuses daarvoor.
M4 is wat ondermaats, maar als je er per kant 4 zou gebruiken zou dat prima kunnen. Of het handig is, is een tweede. Overigens worden de meeste bidonhouders met M5 bouten vastgezet, maar dat ter zijde.

Geen probleem, vooroordelen zijn er om de wereld uitgeholpen te worden :wink:
zit er niet zo'n moertje aan de achterkant? Ik heb met slechte inbussleutels menig M4tje dolgedraaid. En er bestaan M4 inbusboutjes voor de bidonhouders, maar ja, die hoef je niet zo strak aan te draaien.