door
Toverei » za 16 feb, 2013 20:05
Keep it simple. Zoals hier eerder te lezen valt, lijkt het me een gedoe, die verstelbare patten. De ketting opspannen moet toch met enige regelmaat gebeuren, dan lijken me twee oversized bouten bij het bracket net iets veiliger dan vier kleintjes bij het achterwiel waar veel krachten samenkomen.
Geen idee waar je deze angst vandaan haalt, maar hij is volledig ongegrond. Het systeem van verstelbare patten voldoet uitstekend, mits de baan waarin de pat glijdt goed uitgefreesd en een beetje gesmeerd is, alsmede de bouten waarmee de patten vastgezet worden. Ketting spannen op deze manier is een eitje. Tenzij je half blind of spastisch bent (of allebei).
Excentrische bracketpotten baren mij meer zorgen. Ten eerste kraakt de constructie veel sneller als alles niet superschoon en met voldoende montagepasta gemonteerd is.
Soms is de passing tussen het alu gedeelte wat versteld word en het frame niet helemaal fris waardoor de knijpbouten niet genoeg kracht kunnen genereren om het geheel vast te zetten. Gevolg: bracket kan nog steeds bewegen.
Mogelijke oplossing: alles droog monteren want meer wrijving. Gevolg: oorverdovend gekraak.
De knijpbouten breken om deze reden ook vaak. Je krijgt het niet meer goed vast en dan trek je onbedoeld de bouten krom.
Het verstellen is vaak ook een hele uitdaging omdat de boel soms weer veels te vast zit. En het is gewoon een zwakke plek in het frame, zo'n enorm gat in het frame dat door twee lullige bouten bij elkaar gehouden wordt. Iedereen altijd piepen en zeiken over bracketstijfheid en dan zagen we er een sleuf in.... go figure...