Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beltdrive in de kou - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Beltdrive in de kou

Matthie9000 schreef:Leuk, maar ga eens inhoudelijk in op die zogenaamde voordelen i.p.v. een heel zwamverhaal op te hangen :D
Die zijn op dit forum al tientallen malen genoemd. Ik wil niet in herhaling vallen.
PietV schreef:Ik raad je een fiets onderhoudscursus bij Marten. Misschien wordt je wijzer.

Piet.
Bedankt voor de tip!
Marco Meijerink schreef:Iemand nog enig idee waarom een Rohloff naaf nog steeds kabeltjes heeft?
Inderdaad! Waar blijft die spraakbesturing??
Dodelijk vermoeiende discussie.
Herhaling van zetten.
Mike Hall zou voor een nieuwe poging World Cycle Racing Grand Tour een paar aanpassingen doen.

"Would he make any changes given his experiences? ...., and he would entertain the idea of hub gears if he could run a belt drive, a choice that worked successfully for former record-holder James Bowthorpe."

Zoiets kan ik me bij dagelijks woonwerkverkeer in de winter ook wel voorstellen. Elke dag je ketting schoonmaken in een koud hok? Volksstammen die geld zat hebben en liever dat soort klusjes overslaan. Je kunt natuurlijk ook een anti-roest ketting voor een tientje kopen.
shit.....hier zit een beltdrive op :shock: .
Afbeelding

ok....ik geef toe....ik zit te stangen. wat mij betreft slot op de discussie. Alles is gezegd en geschreven. Iedereen moet zelf maar eruit halen wat hij nodig vindt om zijn eigen mening te ondersteunen zonder die te veranderen. Het goede is dat alles erin zit:)
Wat ik pas echt mis op een rohloff nu we toch zo fijn off topic aan het kletsen zijn is index shifter of hoe heet dat? Dat je met je duim en wijsvinger kan schakelen ipv het gas geef principe. Daar zouden ze in den haag eens wat aan moeten doen.
Wimmert schreef:Wat ik pas echt mis op een rohloff nu we toch zo fijn off topic aan het kletsen zijn is index shifter of hoe heet dat? Dat je met je duim en wijsvinger kan schakelen ipv het gas geef principe. Daar zouden ze in den haag eens wat aan moeten doen.
We komen er toch fijn de winter mee door. Wat mij betreft meer fun-battles over alu vs staal, riem vs ketting en kniekousen vs sokken.
Christophorus schreef:
Marco Meijerink schreef:Iemand nog enig idee waarom een Rohloff naaf nog steeds kabeltjes heeft?
Inderdaad! Waar blijft die spraakbesturing??
Jammer (voor de verkoop van dynamo's) maar het zal nog wel even duren voor de computer ook een wanhopig naar adem snakkend 'een!!!!' correct verstaat :D
Voor mij hoeft allemaal niet zo soft gaan hoor, we zijn een eigenwijze familie die Wereldfietsers en daar voel ik me prima in thuis.
Als ik zelf niet zo eigenwijs was en zo flexibel als een lodendeur dan zet mij maar achter de garaniums. :wink:

Ik doe er mijn voordeel mee op dit forum. :D
Zie er de humor van in.

Henk

kunst en fietswerk
m-gineering schreef:
Christophorus schreef:
Marco Meijerink schreef:Iemand nog enig idee waarom een Rohloff naaf nog steeds kabeltjes heeft?
Inderdaad! Waar blijft die spraakbesturing??
Jammer (voor de verkoop van dynamo's) maar het zal nog wel even duren voor de computer ook een wanhopig naar adem snakkend 'een!!!!' correct verstaat :D
Ik kijk al jaren uit naar rohloff met spraakbesturing, lekker in de klim VÉÉÉRTIEN!!!!!!!!* roepen....


....naar de desbetreffende fiets(er) naast me :D

* Alleen als het een fiets met beltdrive betreft natuurlijk
wielkneus schreef:Gates beveelt dit product aan:

http://www.amazon.com/CRC-05074-Silicon ... dbs_auto_4

Siliconenspray dus.
Oh interessant, dat heb ik niet eerder gehoord/gelezen.
Waar kan ik die aanbeveling vinden?
HansB schreef:
wielkneus schreef:Gates beveelt dit product aan:

http://www.amazon.com/CRC-05074-Silicon ... dbs_auto_4

Siliconenspray dus.
Oh interessant, dat heb ik niet eerder gehoord/gelezen.
Waar kan ik die aanbeveling vinden?

Bij de FAQ ...maintenance
http://www.carbondrivesystems.com/support.php?lang=us

My drive is squeaking or making noise, what’s the cause, and how do I fix it?
The belt can make noise when forced to run hard against the flanges on the sprockets. This can be due to sprocket misalignment, wheel misalignment, or run out in the drive caused by damaged components. Spraying water on the belt may quiet the drive for a few minutes, but the permanent solution is to correct the alignment or replace the damaged components. Another possible source of noise is a loose front sprocket. Using thread lock on the sprocket bolts alleviates this problem.
In some cases, the noise can occur when riding in dirty conditions, particularly when mountain biking if grit and water temporarily stick to the belt. This noise in no way indicates a problem with your Gates Carbon Drive. In most cases simply hosing off the belt and pulleys after a ride will end the noise. If noise persists, the solution is simple: spray the belt with water, wait for it to dry, and apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt. Dry silicone dries instantly, helps shed grit, and does not affect the longevity of the belt. We recommend this product.
Dry silicone spray dus en niet de tftp spray met extra olie er in dus van de halfords!
Christophorus schreef: Afgelopen weken heeft mijn ferrodrive voor de zoveelste keer vorst voor z'n kiezen gekregen. Voor zover ik waar kan nemen heeft ie dat niet verdragen en het was overduidelijk merkbaar voor mij en iedereen in mijn nabije omgeving.
Op een of andere manier maakte de ketting (zowel bij losjes trappen, flink aanzetten, klimmen als achteruit trappen) flink geluid, liep hij rood aan en piepte en kraakte hij er flink op los. Terwijl ie normaal soms wel nagenoeg stil is na een goede schoonmaak- en smeerbeurt. Ik heb er op gelet dat de spanning en uitlijning OK was.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Merken jullie invloed van de temperatuur, vocht, sneeuw, zand en pekel op het gedrag van de ketting?
Er moet wat vaker olie op, dat is het verschil. Aan het begin van het voorjaar doe ik er een nieuwe ketting + cassette op.

Verschil is wellicht dat ik op een ligfiets rij, dus de ketting blijft schoner en loopt mooi recht. En ik heb een derailleur van SRAM ipv Campagmano, dat scheelt heel veel onderhoud. Elke 25000 km nieuwe derailleurwieltjes, en dat is het wel.

Groetjes,

Walter
Wimmert schreef:Dry silicone spray dus en niet de tftp spray met extra olie er in dus van de halfords!
Inderdaad, teflon of PTFE is iets compleet anders dan siliconen; google zelf maar. Let ook op de tekst waar Gates het heeft over dry silicone, dat is vermoed ik iets min of meer anders dan siliconenolie.
Leon
Het lijkt wel een goed middel te zijn , naar aanleiding van reakties op internet
Het is in Nederland alleen niet te verkrijgen

Gates heeft het specifiek over dry silicone
Volgens lijkt 3M silicone dry of WD 40 silicone op soortgelijk middel

Misschien moet ik maar een doosje CRC heavy duty silicone in Amerika bestellen
@ HansB: wat voor fiets heb je eigenlijk?
jumbo schreef:Gates heeft het specifiek over dry silicone
Volgens lijkt 3M silicone dry of WD 40 silicone op soortgelijk middel
Neen!
Wat ik al eerder melde alles waar olie e.d. In zit is niet goed voor je belt(weekmaker) plus het word vet dus extra meuk blijft plakken dus slijtage.
Niet doen dus.

Eerst uitlijnen en goed op spanning zetten als dat niet lukt dan pas dry silicone gebruiken.
Maar goed weet een gemiddelde fietsenmaker veel.
Ik sprak er laatst ook 1 die siliconenspray gebruikte want het werkte zo goed.
Uitlijnen en de gates app voor de juiste spanning vond hij ook een slim idee.