door
Wim » vr 15 feb, 2013 10:00
Jarenlang heb ik een katoenen Carl Denig Pluto Plus gebruikt. Dat was een voor die tijd lichte en heel mooie eenstokstent. Helaas is het doek nu verteerd. Met de kinderen hebben we een jaar of tien gekampeerd in een Hilleberg Keron 4 GT. Dat was een ideale familietent. Toen de kids in hun eigen tenten gingen slapen hebben we als opvolger van de versleten Keron een Nammatj 3 GT voor mijn vrouw en mij gekocht. Omdat de Keron vrij plotseling kort voor onze vakantie gesneuveld was hadden we niet veel tijd om te overleggen. Bever in Groningen had geen voorraad, en ik ben toen bij Bever in Rotterdam gaan kijken. De keus was tussen de Nallo 3 GT en de Nammatj 3 GT. Mijn vrouw houdt niet zo van kleine tentjes, dus ik heb toen de Nammatj gekocht omdat die toch vrij wat ruimer is dan de Nallo. Daar ben ik erg blij mee want mijn vrouw vindt die Nammatj eigenlijk al te klein. Lastig is inderdaad dat de achterwand zo schuin afloopt (maar dat is bij de Nallo nog erger) en de binnentent daardoor in de praktijk minder lang is dan je zou willen. Ik heb achteraan wat scheerlijnen aan de ogen gemaakt en daarmee kun je de achterwand net wat meer optillen. Al met al ben ik er nog steeds erg blij mee. Het mag dan geen ultralight tent zijn, maar dat is voor twee personen minder dringend dan wanneer je in je eentje gaat. Dat laatste doe ik ook wel, en dan neem ik de Helsport Rondane 3 van mijn zoon mee. Dat is een lage 2,6 kg tweepersoonstent met voortent. De tent is onnodig ruim (wel erg laag) voor een persoon, maar een aparte tent voor zulke vrij zeldzame tripjes werd me wat te duur. Dit des te meer daar ik de ideale eenpersoons tent nog niet gevonden heb, al komt de Hilleberg Anjan 2 in de buurt. Echte eenpersoonstenten in de traditie van de Akto en de TN Laser vind ik wat klein en vooral laag om nog makkelijk in te komen. Ik begin toch wat stijver te worden. Grotere varianten als de Helsport Ringstind 2 zijn dan weer niet zo heel veel lichter dan de tent van mijn zoon.
Mijn beleid is altijd om relatief goede spullen te kopen, maar die dan ook op te gebruiken tot ze echt versleten zijn. Iedere keer als er iets versleten is probeer ik dat dan wel te vervangen door iets wat flink lichter is. De techniek gaat per slot steeds door, al moet je tegelijk ook oppassen dat je geen al te fragiele of onpraktische spullen koopt.
Wim