Loes van den Bergen schreef:Verplichten in NL? Dat zal er wel aankomen en ik ben er niet op tegen. Genoeg pubers die niet nadenken omdat ze dat niet kunnen vanwege allerlei ontwikkelingen en stofjes in hun kop, anarchisten, oude zwabberende mensjes of juist zwabberende jonge kinderen en bewust onverantwoord fietsende types die een automobilist, die zich wel aan de regels wil houden, op zijn/haar pad vindt. Niet iedereen heeft een SON en een super led achterlicht.
Omdat sommigen geen (of geen goed) licht hebben op de fiets en/of niet officieel met de reflectie in orde zijn, voeren we maar een nieuwe regel in? Politiekers die dat voorstellen krijgen van mij de stempel onbekwaam.
Loes van den Bergen schreef:
Je bent zoveel kwetsbaarder als fietser. Ik vind net als bovenstaan betoog ook baadt het niet, schaadt het niet.
Dat geldt ook voor een integraalhelm en kniebeschermers.
Loes van den Bergen schreef:
Als de zanikers en onaardig schrijvende types nu eens lekker een rondje gaan fietsen ......zonder hesje natuurlijk. Duh!
En die mensen die voor een hesje zijn, zijn allemaal de vriendelijkheid zelve?
PietV schreef:
Goed werkend licht op je fiets is in Nederland niet verplicht. Was geen draagvlak voor. Vooral wielrenners waren tegen. Werd de fiets te zwaar. Je kunt bijvoorbeeld volstaan met twee mini-lichtjes op je kleding.
Handhaven is een vies woord. Daar is weinig draagvlak voor. Regels moet je zelf interpreteren en gelden altijd voor anderen.
Omdat bepaalde andere regels niet streng genoeg zijn en er niet gehandhaafd wordt, gaan we maar nieuwe regels invoeren? En dat zou jij goed beleid vinden? Ik noem het ziek beleid.
En die mensen die geen licht gebruiken, die gaan opeens wel allemaal braaf hun fluo-vestje dragen?
PietV schreef:
Een hesje is 24 uur van de dag zichtbaar.
Ik draag vaak een rugzak op de fiets, dan valt die extra zichtbaarheid van achter dik tegen.
PietV schreef:
Geen letsel levert ook geen trauma op. Ik rij met helm en ook met hesje bij nacht en ontij.
Maar je rijdt niet met een integraalhelm en kniebeschermers (heel wat mensen met knieproblemen na valpartijen met een fiets)? Je hebt (ik vermoed bewust) niet gereageerd op die opmerkingen over andere beschermmaatregelen.
Waarom is jouw grens (helm + fluo-vestje) de juiste grens die maar wettelijk ingevoerd moet worden, en is de grens van anderen blijkbaar verkeerd?
Henrie schreef:Want ik ben behalve fietser ook regelmatig automobilist, maar onverlichte fietsers zie je dus gewoon niet. Of in ieder geval heel laat. Als fietsers gewoon hun licht aan zouden doen, hoeft die maximum snelheid echt niet omlaag...
Komisch, je spreekt over onverlichte fietsers. Dus met verlichting, geen probleem.
Henrie schreef:
Als fietsers gewoon hun licht aan zouden doen, hoeft die maximum snelheid echt niet omlaag...
Je weet blijkbaar weinig van de relatie tussen snelheid, remafstand en snelheid en ongevallenernst, anders zou je zo'n onzin niet vertellen.
Natuurlijk is goed zichtbaar zijn (je spreekt hier weer over fietsers zonder licht, dus met licht, geen probleem) en kunnen automobilisten veel beter participeren op fietsers die ze van ver zien. Maar bij 30 km/uur is de kans dat een fietsers een aanrijding met een auto overleeft ongeveer 80%, bij 50 km/uur ongeveer 20%. Ook een lagere snelheid heeft dus wel degelijk een zeer grote invloed op ongevallen en ongevallenernst.
Bovendien - en ja, ik praat soms met politie en ik lees de onderzoeken - blijkt het 'niet verlicht zijn van fietsers' in werkelijk zelden de oorzaak van ongevallen te zijn, dit in tegenstelling tot te hoge / hoge snelheid.
Henrie schreef:
Volgens mij vormt de onzichtbaarheid van de fietser juist het gevaar. Niet het feit dat er vervolgens een automobilist tegen zo'n fietser aanrijdt.
In het Nederlands wordt spijtig genoeg het woord 'gevaarlijk' zowel gebruikt voor 'risicovol' en 'risicoveroorzakend'. Dit vervuilt de discussies over de veiligheid in het verkeer heel erg.
Fietsen zonder goede verlichting is (meestal) dom want vaak risicovol. Het gevaar in het verkeer wordt echter vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van zware en relatief snelle voertuigen. Als de onzichtbaarheid van fietsers echt het gevaar zoud vormen, dan zouden er jaarlijks talloze voetgangers door fietsers worden doodgereden.
Ik herhaal, dat is geen pleidooi tegen goede zichtbaarheid. Goede fietsverlichting is belangrijk. Maar een beetje nuchtere correctheid is in zo'n discussie (die vaak op gevoel wordt gevoerd) wel op haar plaats.
Renaat