Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische remmen op racestuur - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hydraulische remmen op racestuur

hwhaan schreef:
Ivo Miesen schreef: Om een misverstand uit de wereld te helpen, ik heb al eens op een fiets met Magura's gereden, dat is niet handig voor de omwonenden.
Um omwonenden?

Trouwens, als je overstapt op een andere techniek, technologie dan vereist dat enige gewenning (in mijn geval was dat een week of twee, mede omdat ik in die tijd niet zo heel veel op de fiets kon zitten), of dat nu hydraulische remmen zijn, een andere cassette achter, of je versnellings-hendels van downtube naar stuur.
Ik denk trouwens dat het verschil tussen verse remblokjes en een versleten paar al groter is dan dat tussen cantilevers en hydrauliekjes.
Zet mij op een Magura fiets en ik leg een rookgordijn bij de eerste kruising ;)

Met andere versnellingssystemen heb ik hoegenaamd geen probleem. Ik heb jarenlang op verschillende fietsen verschillende systemen gereden, een normale combinatie was voor mij Suntour Command op de vakantiefiets en Campa Ergopower op de brevettenfiets. Tijdens PBP moest ik ivm een combinatie van technische en fysieke mankementen na 450km de Ergopowers loskoppelen en verder rijden met een buiscommandeur (altijd in de reparatieset). Binnen het uur was ik eraan gewend, zelfs in een situatie van forse vermoeidheid. Zozeer gewend dat ik 400km verder mijn linker ergopower (die geen problemen opleverde) ook loskoppelde en verving door een buiscommandeur.
Goede of foute instelling van een rem is idd een wereld van verschil.
Hey,

Wat zijn de opties naast Marktplaats en Ebay afzeulen op zoek naar Magura remgrepen?

Op de site van M-Gineering zie ik deze adapter staan:
Afbeelding

Die "verbindt" dan een gewone kabelgreep met de HS33. Maar kun je dan niet beter canti's of V-Brakes erop zetten?
Mbt waarom geen hydraulische remmen op een racefiets. Een antwoord is al gegeven, de remkracht is niet nodig. Een ander probleem was dat er nog geen systeem was dat er nog geen combinatie Sti.ergo shifters. Wellicht ook het gevol dat er geen noodzaak voor is/was. Tevens kunnen wielen nu uitermate snel worden gewisseld wanneer er lek is gereden.

Afgelopen winter heeft de UCI schijfremmen toegestaan in tijdens cyclocrosswedstrijden. Dit heeft direct geleid dat de ontwikkelingen opgang worden getrokken mbt gebruik van STI shifters met hydraulische schuifremmen. TRP heeft n zeer fraaie oplossing maar er zijn er dus meer die er mee bezig zijn. Dus op korte termijn denk ik dat de eerste wereldfietsers dit ook wel zullen gaan toepassen om op die wijze met een racestuur te kunnen fietsen en met de magura's (oid).
Nieuwe Shimano XT (M785)schijfremmen met Ice tech moeten zeer goed zijn..
kenben schreef:Mbt waarom geen hydraulische remmen op een racefiets. Een antwoord is al gegeven, de remkracht is niet nodig.
Het gaat bij remmen niet om remkracht, maar om bruikbare remkracht. Doseerbaarheid dus en dat bereik je door zo min mogelijk elasticiteit en stickslip, zodat je voelt wat je doet en je de remmen ook goed lossen kunt.

Naarmate een bowdenkabel meer bochten en meer lengte heeft zal die steeds sponziger worden, wat bij hydraulische remmen nauwelijks een thema is.

Zo'n kabelbediende hoofdremcyclinder is natuurlijk een noodgreep en een dure oplossing, maar wel houdbaarder dan V-brakes met V-dapters, en minder problematisch als cantilevers
Remkracht of de doseerbaarheid is geen issue bij de racefietsen of beter gezegd de huidige remhoeven. Anders zouden wielrenners ook n stuk minder hard door bochten gaan of een berg afdalen.

Sponsig gevoel bij remhoeven, zal denk ik eerdere optreden bij goedkopere varianten. daar zit vaak veel meer speling waardoor de remhoeven de neiging zullen hebben om te gaan 'wrikken'. De combinatie carbonvelgen en kurken remblokken zorgt mn in de regen wel voor problemen (sponzig en slechte doseerbaarheid) maar dit terzijde (off-topic).

Tot opheden eigenlijk nooit het gevoel gehad dat de doseerbaarheid onvoldoende was. Wel dat ik merkte dat de afstelling niet juist was. Dit is bij kabels en HS33 eenvoudig op te lossen.
Bij mijn Avid juicy 5 is dat een stuk lastiger. Deze kent weinig instelmogelijkheden. Duurdere systemen hebben wel de mogelijkheid om te klauwen wijder te zetten.

Hyhdraulisch remmen bij Cx ook om clearance te vergroten tussen wiel en frame. Speelt niet op de weg. Clearance was/is de reden om voor cantilever remmen te kiezen. Dit systeem zal mijn inziens dan ook snel verdwijnen in het duurdere segment fietsen.
kenben schreef:Remkracht of de doseerbaarheid is geen issue bij de racefietsen of beter gezegd de huidige remhoeven. Anders zouden wielrenners ook n stuk minder hard door bochten gaan of een berg afdalen.
wat heeft dit er nou weer mee te maken, tenzij je een setje HS77 scoort passen er geen hydraulische remmen op een racefiets

Het zal je misschien vreemd voorkomen, maar er zijn meer fietsen dan pure racefietsen met dunne bandjes waar je een racebocht op schroeft.

deze adapters zijn een oplossing voor fietsen met STI en cantinokken, zoals bijvoorbeeld sporttandems of zware vakantiefietsen met een racebocht, of frames waar alleen firmtech op past



Hyhdraulisch remmen bij Cx ook om clearance te vergroten tussen wiel en frame. Speelt niet op de weg. Clearance was/is de reden om voor cantilever remmen te kiezen. Dit systeem zal mijn inziens dan ook snel verdwijnen in het duurdere segment fietsen.
zal me een rotzorg zijn wat ze bij cyclecross, al dan niet onder druk van de materiaalsponsors die weer handel ruiken, uitspoken ;)
m-gineering schreef: deze adapters zijn een oplossing voor fietsen met STI en cantinokken, zoals bijvoorbeeld sporttandems of zware vakantiefietsen met een racebocht, of frames waar alleen firmtech op past
Beïnvloeden deze adapters de doseerbaarheid van Magura remmen?

Afhankelijk daarvan kun je misschien kiezen voor Shimano XT V-Brakes i.c.m. Tektro RL 520 grepen, en de Magura's op Markplaats zetten (ofzo). Of is dit een stap terug wat betreft remkwaliteit?
Ik weet niet wat deze adapters doen, maar het zal vast niet zo goed zijn als helemaal hydraulisch. Als je zoveel mogelijk van de voordelen van hydraulisch wilt behouden zou je de koppeling dichtbij de greep moeten hebben in plaats van dichtbij de rem. Hoe meer kabel hoe slechter de rem: vergelijk de voor en de achterrem maar eens (En helemaal bij een tandem).
Goede V brakes zijn goed, maar Magura's zijn echt beter. Ik kan het hier thuis prima vergelijken (allemaal met recht stuur). De HS 66 met racegrepen remt in mijn ervaring iets minder fijn dan een HS 33 voor recht stuur, maar dat komt denk ik door de vorm van de greep. Voor een wat zwaarder beladen fiets weet ik niets beter, zeker ook omdat ik niet kan leven met een van de implicaties van een schijfrem: je hebt een superstijve vork nodig. Op een randonneur heb ik nu juist liever een klassieke wat meegevende stalen vork met gegoten kroon. Voor een lichte snelle fiets met heel weinig bagage zou ik eerder denken aan canti's, V brakes met Tektro racegrepen, of heel retro: Mafac centrepulls op aangesoldeerde nokken.
Als je geduld hebt is de HS 66 overigens best wel tweedehands voor een nette prijs te vinden.
Wim
Bas1988 schreef:
m-gineering schreef: deze adapters zijn een oplossing voor fietsen met STI en cantinokken, zoals bijvoorbeeld sporttandems of zware vakantiefietsen met een racebocht, of frames waar alleen firmtech op past
Beïnvloeden deze adapters de doseerbaarheid van Magura remmen?
Het is altijd wat minder direct als hs66's, maar daar kun je niet mee schakelen. Maar het remt beter als V-dapters etc.

Afhankelijk daarvan kun je misschien kiezen voor Shimano XT V-Brakes i.c.m. Tektro RL 520 grepen, en de Magura's op Markplaats zetten (ofzo). Of is dit een stap terug wat betreft remkwaliteit?
als boven, het schakelt zo beroerd ;) Als je niet met de remgrepen hoeft te schakelen zijn er idd andere opties voor een fractie van het geld.
@m-gineering, wist niet dat je kwaad werd.. :wink:
Volgens mij refereer ik in dezelfde zin vd racefietsen juist naar de remhoeven...maakt niets uit waarop deze zijn gemonteerd dus doseerbaarheid zal niet significant van elkaar verschillen. Of je moet opeens veel meer bochten willen maken met de kabels of een veel langer frame gaan gebruiken.. :? Dat is het enige wat ik daarmee wil aangeven.

TRP heeft ze voor schijfremmen gemaakt.

Clearance is wellicht wel iets wat andere fietsers uitmaakt. Geef verder mijn mening niet over de functionaliteit ervan en of dit noodzakelijk is voor het gros van de fietsgebruikers. Maar dat geldt voor heel veel zaken..

Ennug niet te kribbig he (weet ook wel dat het slecht weer is).. :wink:
m-gineering schreef:
Bas1988 schreef:
m-gineering schreef: deze adapters zijn een oplossing voor fietsen met STI en cantinokken, zoals bijvoorbeeld sporttandems of zware vakantiefietsen met een racebocht, of frames waar alleen firmtech op past
Beïnvloeden deze adapters de doseerbaarheid van Magura remmen?
Het is altijd wat minder direct als hs66's, maar daar kun je niet mee schakelen. Maar het remt beter als V-dapters etc.

Afhankelijk daarvan kun je misschien kiezen voor Shimano XT V-Brakes i.c.m. Tektro RL 520 grepen, en de Magura's op Markplaats zetten (ofzo). Of is dit een stap terug wat betreft remkwaliteit?
als boven, het schakelt zo beroerd ;) Als je niet met de remgrepen hoeft te schakelen zijn er idd andere opties voor een fractie van het geld.
Om de Rohloff schakeling op het racestuur te krijgen, is een tweede beproeving. De Mittelmeyer shifter schakelt iets zwaarder, maar is de mooiste oplossing en helaas duurste oplossing. Deelbare sturen zijn nauwelijks verkrijgbaar.
Bas1988 schreef: Om de Rohloff schakeling op het racestuur te krijgen, is een tweede beproeving. De Mittelmeyer shifter schakelt iets zwaarder, maar is de mooiste oplossing en helaas duurste oplossing. Deelbare sturen zijn nauwelijks verkrijgbaar.
Ik heb er nog wel liggen (beide versies, ex demo, voor weinig) maar een deelbaar stuur met rohloff shifter schakelt een stuk lichter. Monteert ook een stuk eenvoudiger ;)

Afbeelding
http://www.trpbrakes.com/article_detail.php?aid=21

Blijft natuurlijk niet optimaal maar door het zo kort mogelijk houden van de kabels blijft de hydraulische werking zo optimaal mogelijk.
Die twee ringen naast de stuurpen zijn er om het deelbaar stuur lekker vast te zetten denk ik of niet?

Is daar ook een nettere oplossing voor? Ik kan niet zo goed zien of die ook aanwezig zijn op deze fiets:
Afbeelding
Bas1988 schreef:Die twee ringen naast de stuurpen zijn er om het deelbaar stuur lekker vast te zetten denk ik of niet?

Is daar ook een nettere oplossing voor?
tegenwoordig een maatje kleiner, en het kan ook in zilver
Ik kan niet zo goed zien of die ook aanwezig zijn op deze fiets:
Afbeelding
ik hoop het wel ;)
Bas1988 schreef: Wat zijn de opties naast Marktplaats en Ebay afzeulen op zoek naar Magura remgrepen?
Een jaar geduld hebben? Mittelmeyer heeft aangekondigd volgend jaar te komen met remgrepen voor Magura/Rohloff voor op een racestuur. Een duimschakelaar voor Rohloff zit ook in de planning.
Wow, dit is wel heel spannend. Zelf schakel ik echter wel in een keer meer dan een versnelling omhoog of omlaag.
Wim
Ik vind de remgrepen er niet echt mooi uitzien. Daarnaast kun je niet meer dan 1 versnelling opschakelen of terug schakelen (dit doe ik vrij vaak). Bovendien vrees ik dat de prijs erg hoog zal zijn.

Wel leuk dat Mittelmeyer dit probeert, want er is wel een markt voor.
Wim schreef:Wow, dit is wel heel spannend. Zelf schakel ik echter wel in een keer meer dan een versnelling omhoog of omlaag.
Wim
Ach, de sprongen tussen de Rohloff-versnellingen zijn niet al te klein dus misschien valt dat in de praktijk mee :-). In elk geval: 'thumbs up' voor Mittelmeyer dat ze deze spullen gaan maken.
kenben schreef:http://www.trpbrakes.com/article_detail.php?aid=21

Blijft natuurlijk niet optimaal maar door het zo kort mogelijk houden van de kabels blijft de hydraulische werking zo optimaal mogelijk.
Die TRP-constructie lijkt me geweldig. De Avid BBRoad doet het best goed, maar een setje hydraulische schijven zou wel heel fijn zijn! En op zo'n lichtbelaste tandem als de onze (we komen nooit boven de 170 kilo totaalgewicht uit) heb je ook niet de allerzwaarste modellen nodig.