Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

x

x

x
Luister nu maar gewoon naar Marten/m-gineering, en die geen domme dingen.
Wim
wakkeropdefiets schreef:nee hora doet niet mijn fietsonderhoud en wie wel behalve ikzelf, is mij een raadsel.

Als je op plekken waar een boutje ergens doorheen gaat het gat groter boort waar een nylon busje in gaat en aan de weerskanten een nylon ring zet en dan de borgmoer. Ben je alle materiaal contact kwijt.
BV achterlamp, voor en achter spatbord


Voor plekken waar je in je frame moet bouten, moet je die montage pasta gebruiken, maar zou je in ieder geval onder de kop van de bout een nylon ring kunnen zetten. Dan ben je daar het kontakt met zuurstof en weersinvloeden kwijt.
bv fietsendragers. Tubus gebruikt ook busjes

Volgens mij zijn er tegenwoordig ook prima boutjes kunststof die je bv op plekken als de bidonhouders zou kunnen gebruiken. Ik zal vanmiddag eens gaan horen bij de ijzerwaren groorhandel.
Hm. Denk je ook aan je garantie? Als je ergens in gaat boren, boor je daar ook een gat in.

x

x

x

x
wakkeropdefiets schreef:Daarom vind ik dat die fietsenboeren dat zelf eens moeten gaan doen.
Vreemd dat ze ons opzadelen met sorus wat ze prima zelf kunnen ondervangen
Dat is een afweging he. Het gros van de mensen ondervindt niet die hinder. Waarom heeft Philips nooit een gloeilamp gemaakt die nooit kapot gaat...? Ze kunnen het ongetwijfeld.

x

x
wakkeropdefiets schreef:Afbeelding

Afbeelding
Is foto 1 niet een combi van een koperen slot en verzinkte stalen schroeven en foto 2 een combi van verzinkt staal en vernikkelde messing schroeven? In beide gevallen is het het koper/zink wat de echt vervelende contactspanning veroorzaakt.
In geval 1 hadden er uiteraard koperen of messing schroeven gebruikt moeten worden en in geval 2 uiteraard gewone (erg goedkope) verzinkte schroefjes.
Maar ja, dat is ook maar een gok...
Leon
wakkeropdefiets schreef:nee die mensen kopen een fiets zetten hem in de schuur gaan op vakantie en komen daarna op het forum met klachten dat er allemaal bobbetjes onder de lak zitten.
Dat probeer ik nu net te voorkomen.
Wat ga je dan doen aan de contactcorrosie tussen trapas en bracketpot? Idem tussen frame, standaard en de stalen boutjes daarvan. Idem tussen balhoofdbuis en balhoofstel? Dat is ook staal vs aluminium. Wat dacht je van de spaken: je hebt aluminium velgen, messing (!) nippels en RVS spaken en weer een aluminium naaf. Ga je daar ook nylon busjes en ringetjes tussen zetten?
Dan hebben we de zadelpenbout en de zadelkopbout, heel wat onderdelen aan je stuur die staal vs. aluminium zijn. Wil je er nog meer?
Leon
Leon schreef:
wakkeropdefiets schreef:nee die mensen kopen een fiets zetten hem in de schuur gaan op vakantie en komen daarna op het forum met klachten dat er allemaal bobbetjes onder de lak zitten.
Dat probeer ik nu net te voorkomen.
Wat ga je dan doen aan de contactcorrosie tussen trapas en bracketpot? Idem tussen frame, standaard en de stalen boutjes daarvan. Idem tussen balhoofdbuis en balhoofstel? Dat is ook staal vs aluminium. Wat dacht je van de spaken: je hebt aluminium velgen, messing (!) nippels en RVS spaken en weer een aluminium naaf. Ga je daar ook nylon busjes en ringetjes tussen zetten?
Dan hebben we de zadelpenbout en de zadelkopbout, heel wat onderdelen aan je stuur die staal vs. aluminium zijn. Wil je er nog meer?
Leon
Het is maar net hoever je wilt gaan. Bobbeltjes onder de lak zal mijn sowieso niet gauw gebeuren: ál mijn fietsen zijn geanodiseerd (en da's eigenlijk toeval, niet eens bewust). Aan zee gaat roest/corrosie wel sneller, zelfs in de schuur. Ook een reden waarom mijn fietsen in huis staan (ja, ze hebben een eigen kamer). Maar als ik die luxe niet had, zouden ze gewoon in de schuur komen te staan. En dan zou ik alleen extra maatregelen nemen voor wat betreft schroefdraad van boutjes, want ik wil gewoon niet dat ze vast komen te zitten en wellicht afbreken bij eventueel losdraaien. Montagepasta is in dat geval voor mij afdoende.

Mijn 16 jaar poude Giant MTB, die nu als strandfiets wordt gebruikt, heeft die behandeling niet gehad, en daar wil alles nog steeds los. Dus: hoe ver wíl je gaan?

Wakker op de fiets wil erg ver gaan, denk ik, maar of je er alles mee ondervangt?
wakkeropdefiets schreef:nee die mensen kopen een fiets zetten hem in de schuur gaan op vakantie en komen daarna op het forum met klachten dat er allemaal bobbetjes onder de lak zitten.
Dat probeer ik nu net te voorkomen.
Ik heb ook een Santos, stond eerst jaren in weer en wind op het voordek van m'n schip en nu al weer jaren in sneeuw en temperaturen onder de -20. En ik zie helemaal geen bobbeltjes onder de lak alleen maar beschadigingen die ik zelf heb veroorzaakt.
Gewoon regelmatig schoonpoetsen en smeren, dat is het geheim. En fietsen natuurlijk! :D

Oja, was een stalen schip met een houten stuurhuis, koperen patrijspoorten, aluminium ramen en lag meestal in brak en een enkele keer in zout vaarwater maar ook hier: onderhoud en met de juiste middelen goed smeren. En niks geen kunstof buisjes of bouten hoor, dat is misschien leuk voor een speelgoedbootje. :wink:
En ... 't schip is pas 100 jaar geworden! Mooi he?

Groet, Yopie

x

x
Yopie schreef:
wakkeropdefiets schreef:nee die mensen kopen een fiets zetten hem in de schuur gaan op vakantie en komen daarna op het forum met klachten dat er allemaal bobbetjes onder de lak zitten.
Dat probeer ik nu net te voorkomen.
Ik heb ook een Santos, stond eerst jaren in weer en wind op het voordek van m'n schip en nu al weer jaren in sneeuw en temperaturen onder de -20. En ik zie helemaal geen bobbeltjes onder de lak alleen maar beschadigingen die ik zelf heb veroorzaakt.
Gewoon regelmatig schoonpoetsen en smeren, dat is het geheim. En fietsen natuurlijk! :D

Oja, was een stalen schip met een houten stuurhuis, koperen patrijspoorten, aluminium ramen en lag meestal in brak en een enkele keer in zout vaarwater maar ook hier: onderhoud en met de juiste middelen goed smeren. En niks geen kunstof buisjes of bouten hoor, dat is misschien leuk voor een speelgoedbootje. :wink:
En ... 't schip is pas 100 jaar geworden! Mooi he?

Groet, Yopie
Toch is het geen onzin hoor, die corrosie tussen verschillende metalen. Zo mag je bijvoorbeeld geen alumium kabels (stroomkabels heb ik het dan over) direct monteren op een koperen aansluiting. Er moet dan een 'kupal'-plaatje (van 'Kupfer-Aluminium') tussen. Dat is een plaatje die aan de ene kant uit koper bestaat en de andere kant uit aluminium. Dat is op de een of andere manier zo op elkaar gezet (chemisch of zo; geen verstand van) dat het niet corrodeert. Zonder zo'n plaatje gaat de boel corroderen (aan de kant van de aluminium kabel), met slecht contact tot gevolg, en daarmee verhitting. Daar kan geen onderhoud tegenop (wat ook mee valt met onder spanning staande kabels, maar dat is een ander verhaal)...

x

x
wakkeropdefiets schreef: Maar goed genoeg gezegd hierover
Lijkt mij ook ja, volgens mij is een fiets gewoon een gebruiksvoorwerp waardoor je van je omgeving kan genieten. Een beetje gebruikssporen en roest hoort daar gewoon bij :wink:
Michael W schreef:
wakkeropdefiets schreef: Maar goed genoeg gezegd hierover
Lijkt mij ook ja,
Idem. Dus boor alles uit, monteer alles met niet-geleidende bussen en ringen en fiets op en neer naar Santiago.
Leon
wakkeropdefiets schreef:Wat ik probeer mee te geven is dat er niet klakkeloos allerlei materialen tegen elkaar gebruikt dienen te worden en als je het niet weet kom je er te laat achter, met aluminium is het dan niet te stoppen, met ijzer wel.
maar als je het wel weet kun je het voorkomen.
Als mensen het niet interesseert is het ook goed. Tenslotte zijn het niet mijn spullen

En wie veel geld kan vaak nieuwe spullen kopen, maar als je krom moet liggen om iets aan te schaffen is het fijn als je ook weet hoe je je spullen lang goed kunt houden.

Ik ben altijd blij als mensen mij iets uitleggen waar ik mijn voordeel mee kan doen. Waardoor ik met alle spullen die ik heb enorm lang doe en ik met een kleine beurs wel voor mijn doen een rijk leven kan hebben.

Nu er door de crisis steeds meer mensen bij de zelfde club als ik komen, denk ik dat duurzaamheid van spullen geen overbodige luxe zal worden en het fijn is als er kennis gedeeld wordt.

Er is nog nooit een fietsenmaker geweest die mij iets heeft uitgelegd over verschillende metalen, dan heet het dat verroeste ding maar even vervangen, maar als je weet waardoor het verroest, kun je het voorblijven.

In de scheepvaart hebben ze rietpol (heatpol) kachels. RVS. Dus mensen massaal een onverslijtbare rietpol kopen.
Maar in de rietpolkachel zit een metale brander. Die als je die kachel lang niet gebruikt en in een vochtige ruimte staat rot de bodem door en kun je voor 400 euro je kachel laten restaureren. Wie de moeite neemt om er bij lang geen gebruik een likje owatrol in smeert doet 25 jaar met zo'n binnenpot.

Maar goed genoeg gezegd hierover
Yup: koop een paar liter owatrol en spuit je hele fiets ermee in. 't Werkte voor m'n landrover ook:).