Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bescherming Tubus dragers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bescherming Tubus dragers

doubletravel schreef:Ik snap het niet. Ik zie allemaal (in mijn ogen) verschrikkelijk lelijke oplossingen met fietsband, ti-wraps duct-tape etc. om een krasje onder een klemmetje te voorkomen? :roll:
De eerste die kan aantonen dat z'n tas op straat is gevallen omdat door slijtage van z'n ortlieb z'n bagagedrager is doorgeroest, krijgt van mij een bos bloemen en een kus op z'n voorhoofd.
Enige reden van een rubbertje zou rammelen zijn, maar dat is volgens mij meer een zaak van goed afstellen.
Tsja, je blijft je verbazen. Maar jij hebt ongetwijfeld ook je voorkeuren. Is een hobby ooit een rationele overweging? Bij mij niet, in ieder geval.
Eens met doubletravel, de houdbaarheid van de tubusdragers is erg lang, echter zorgt het gepruts met biba of pvc-slang er ook voor dat de haak van de tas beter om de dragerbuis zit. (geen gepruts met vulstukjes). Als het niet kan bewegen kan het ook moeilijker los schieten, wat mij in de afdaling van de Würzenpas een keer gebeurd is, en dat is niet grappig, al kunnen de tassen wel tegen een stootje, je wilt niet dat er een auto over je gevulde tas heenrijdt.
Pman schreef:Eens met doubletravel, de houdbaarheid van de tubusdragers is erg lang, echter zorgt het gepruts met biba of pvc-slang er ook voor dat de haak van de tas beter om de dragerbuis zit. (geen gepruts met vulstukjes). Als het niet kan bewegen kan het ook moeilijker los schieten, wat mij in de afdaling van de Würzenpas een keer gebeurd is, en dat is niet grappig, al kunnen de tassen wel tegen een stootje, je wilt niet dat er een auto over je gevulde tas heenrijdt.
Dank u. Ik pruts graag, maar prutsen met een zinnige reden sterkt mij in mijn prutspogingen.
Pman schreef:Als het niet kan bewegen kan het ook moeilijker los schieten, wat mij in de afdaling van de Würzenpas een keer gebeurd is.
in een ruige afdaling schiet bij mij de onderste haak wel eens los, dan bungelt je tas nog louter aan de twee bovenste haken.
De onderste haak even ondersteunen met een herklembaar tieripje doet wonderen :).
Voor de rest, roest en tubus horen wel een beetje bij elkaar, het schuiven van de tas werkt nou eenmaal in :). Op de fiets van Lasse zag ik (als ik me goed herinner) een buitenband om de tubus gewikkeld..... net als op de ondervork. Zag er niet eens verkeerd uit. In ieder geval goedkoper dan RVS, titanium of verchromen. En ach, roest is ook niets anders dan corrosiebescherming.
Natuurlijk moet iedereen lekker prutsen! Zeker als dat je een beter gevoel geeft, of het puur hobby-matig een doel opzich is :D

Ik vind alleen dat het probleem: 'eventueel krasje' niet opweegt tegen de lelijke alternatieven.

En het probleem: 'losgaan' is volgens mij een kwestie van afstellen en je tas goed op je fiets bevestigen. Als hij boven strak zit en de klipjes zijn dicht kan hij echt niet los. En als je de haak goed hebt afgesteld moet je wel een heel erg ruige weg hebben wil hij losgaan. Of ook daar heb je 'm niet goed afgesteld. Al denk ik dat de kans groter is dat je 'm dan per ongeluk niet goed hebt bevestigd. En dan helpt fietsband en slang rond je drager ook niets.
AB schreef:[…] roest is ook niets anders dan corrosiebescherming.
Neen. Roest gaat gewoon door.

Je haalt staal en aluminium door elkaar.

.tsooJ
doubletravel schreef:Natuurlijk moet iedereen lekker prutsen! Zeker als dat je een beter gevoel geeft, of het puur hobby-matig een doel opzich is :D

Ik vind alleen dat het probleem: 'eventueel krasje' niet opweegt tegen de lelijke alternatieven.

En het probleem: 'losgaan' is volgens mij een kwestie van afstellen en je tas goed op je fiets bevestigen. Als hij boven strak zit en de klipjes zijn dicht kan hij echt niet los. En als je de haak goed hebt afgesteld moet je wel een heel erg ruige weg hebben wil hij losgaan. Of ook daar heb je 'm niet goed afgesteld. Al denk ik dat de kans groter is dat je 'm dan per ongeluk niet goed hebt bevestigd. En dan helpt fietsband en slang rond je drager ook niets.
Da's nog wel een interessant punt. Ik heb de onderste haken zo afgesteld dat ze allemaal naar het midden van de fiets wijzen, dus de achtertashaken wijzen naar de voorwielen, en de voortashaken naar de achterwielen. Eenmaal gemonteerd zitten de stangen ongeveer halverwege de haak en ze klemmen niet. Ik zie die haken puur als een anti-kantel-device:). Zet ik ze zo goed in? Als ik er bescherming achter monteer zullen ze wel wat strakker zitten en minder klapperen.
Beetje offtopic, maar mijn Rohloff bajonet connectoren rammelen tegen mijn frame aan.

Afbeelding

Zit er aan te denken om iets van een rubber ringetje er op te doen. Iemand die ook al dit probleem aan de hand heeft gehad?
DeFietsreiziger schreef:Beetje offtopic, maar mijn Rohloff bajonet connectoren rammelen tegen mijn frame aan.

Afbeelding

Zit er aan te denken om iets van een rubber ringetje er op te doen. Iemand die ook al dit probleem aan de hand heeft gehad?
Waar zitten die tegen je frame? Schuine achtervork, of liggende achtervork? In dit geval zou een chainstayprotector(tje) dienst kunnen doen, denk ik. Je ziet tegenwoordig erg mooie kleine sleeves die bedoeld zijn om de frameopening voor de riem te beschermen tegen vuil. Zou je daar ook voor kunnen gebruiken, denk ik.
DeFietsreiziger schreef:Beetje offtopic, maar mijn Rohloff bajonet connectoren rammelen tegen mijn frame aan.

Afbeelding

Zit er aan te denken om iets van een rubber ringetje er op te doen. Iemand die ook al dit probleem aan de hand heeft gehad?
Als de kabels iets strakker zetten niet helpt, is dit een standaard oplossing . Waar je wel voor uit moet kijken is dat de connectoren nog langs elkaar willen glijden, anders schakelt het zo lastig :wink:
Alien schreef:
AB schreef:[…] roest is ook niets anders dan corrosiebescherming.
Neen. Roest gaat gewoon door.

Je haalt staal en aluminium door elkaar.

.tsooJ
okay, aluminiumoxide is ondoordringbaar voor water, ijzerroest is veel poreuzer.
Maar ijzerroest gaat gewoon door, weet je het zeker? Mits het voeding blijft krijgen van water, neem ik aan? En what about cortenstaal, is dat een totaal andere metaalsoort (zie offshore industrie)?
Gelukkig regent het niet al te vaak en fietsen bevordert eem goede ventilatie, zelfs voor tubusbuizen. De dag dat de buizen van een tubusdrager helemaal worden doorgevreten door roest zal ik niet meemaken..... anders hadden ze de dragers wel van aluminium gemaakt (kwestie van wanddikte en diameter aanpassen :).
AB schreef:De dag dat de buizen van een tubusdrager helemaal worden doorgevreten door roest zal ik niet meemaken.....
Ik heb er meerdere gezien die niet doorgeroest waren maar doorgesleten door de haken en zijkanten (!) van de tassen. Roest speelt dan vast ook wel mee. Het plastic slijt het metaal schoon, er komt een dun laagje roest en dat wordt er weer afgewreven etc. 30.000 km hobbelwegen doet de rest.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:De dag dat de buizen van een tubusdrager helemaal worden doorgevreten door roest zal ik niet meemaken.....
Ik heb er meerdere gezien die niet doorgeroest waren maar doorgesleten door de haken en zijkanten (!) van de tassen. Roest speelt dan vast ook wel mee. Het plastic slijt het metaal schoon, er komt een dun laagje roest en dat wordt er weer afgewreven etc. 30.000 km hobbelwegen doet de rest.
Leon
I rest my case:).
Met een oude binnenband kan je alles stootvast maken. :D

http://www.youtube.com/watch?v=GgUFf_NUXas

En voor mijn Rohloff-bajonet heb ik net even een trekontlasting-rubber er over heen geschoven, wat goed lijkt te werken. Maar iets als een krimpkous zou ook moeten werken.
Travelmaster schreef:
Leon schreef:
AB schreef:De dag dat de buizen van een tubusdrager helemaal worden doorgevreten door roest zal ik niet meemaken.....
Ik heb er meerdere gezien die niet doorgeroest waren maar doorgesleten door de haken en zijkanten (!) van de tassen. Roest speelt dan vast ook wel mee. Het plastic slijt het metaal schoon, er komt een dun laagje roest en dat wordt er weer afgewreven etc. 30.000 km hobbelwegen doet de rest.
Leon
I rest my case:).
Dan helpt RVS, titanium of verchromen toch ook niet?
Kabelbindertje of oude binnenband dan maar?
Afbeelding
Wat ik bedoel is dat als je hoort dat een auto na honderduizenden kilometers op bepaalde plekken slijtage zal vertonen, de meesten niet al bij het kopen ervan meteen op zoek gaat naar oplossingen voor dat probleem.
De meeste gebruikers halen die afstand niet en de kans dat het ding voor die tijd om een andere reden aan zijn einde komt is groot.
Leon
^ ^ ^ ^
en dat bedoelde ik dus ;)
Travelmaster schreef:Da's nog wel een interessant punt. Ik heb de onderste haken zo afgesteld dat ze allemaal naar het midden van de fiets wijzen, dus de achtertashaken wijzen naar de voorwielen, en de voortashaken naar de achterwielen. Eenmaal gemonteerd zitten de stangen ongeveer halverwege de haak en ze klemmen niet. Ik zie die haken puur als een anti-kantel-device:). Zet ik ze zo goed in? Als ik er bescherming achter monteer zullen ze wel wat strakker zitten en minder klapperen.
Ik heb ze zo zitten dat hij zo vast mogelijk grijpt. Naar voren/achteren is niet relevant, kijk hoe hij het beste past. Zowel qua hoe als qua richting. Hij grijpt maximaal om de drager heen. Dus tas zit op drie punten vast.
Afstellen is stap een. Daarna is het belangrijk 'm er goed op te doen. Haken boven dicht, en beneden dus goed om de drager.
Als trotse eigenaar van een nieuwe auto kan ik wel begrijpen dat je zoveel mogelijk schade probeert te voorkomen :)
maar ga je dan fietsband op je auto plakken omdat er anders een kras op kan komen :roll: ;)