PietV schreef:
In Jip en Janneke taal:
Een Kojak 50-559 rolt lichter dan een 35-559. Beide banden kunnen op b.v. 4 bar worden gezet. Maar de bandendruk is een variabele. De inwendige weerstand van een band is vast.
Als dit jip en janneke taal is dan snap ik er helemaal niets van. De inwendige weerstand van een band is vast??? Wat is inwendige weerstand?? de bandendruk een variabele???? Een 50mm op 4 bar rolt lichter dan een 35mm op 4 bar...... waarom zou je een 35mm op 4 bar zetten??? Dat is toch geen vergelijking? Tenzij je op zoek naar snake-bites of je band snel wilt laten slijten. Hou je dan tenminste aan de advies bandenspanning als je bandbreedtes met elkaar vergelijkt.
PietV schreef:
Jouw interpretatie is onjuist. Het gaat niet om sneller, maar om lichter rollen of rolweerstand. Bij gelijke diameter en type band en verschillende breedte, rolt de brede lichter. Al jaren bekend. Voor sneller rollen moet je harder trappen.
Volgens schwalbe gaat het om de vergelijking met gelijke luchtdruk..... tja, dan is een brede band in het voordeel bij lage luchtdruk (2 bar in 60mm is nou niet bepaald te vergelijken met 2 bar in 37mm) en in het nadeel bij hoge luchtdruk (spattende velgwandjes, prop maar eens 6 bar in 60mm).
Hier wordt een beetje simpel gesteld dat bredere banden lichter rollen, maar dat is altijd in relatie tot bandenspanning, totaalgewicht en type wegdek. Zou toch mooi zijn dat er op de wielerbaan het werelduurrecord 20kmh rijden (doel: met zo weinig mogelijk vermogen) zou worden gewonnen door louter Surly Pugsleys.
Kortom neem een brede band bij meer bagage en/of slechter wegdek, dat geeft meer comfort en ingebouwde vering. Maar om nou te zeggen dat een brede band per definitie sneller is (oops, lichter rolt) gaat wel ver en is een nogal theoretische discussie. Ja, een brede band zal minder snel vierkant slijten i.t.t. een smalle band…. Maar die vergelijking kun je niet eindeloos doortrekken door te zeggen dat breder altijd lichter rolt. Wat moet een vlieggewicht zonder bagage nou met 60mm big apples als die alleen op net asfalt fietst??
Ik sluit me aan bij een eerdere opmerking hier, als het nauwelijks te meten is, dan is het een behoorlijke non-discussie. Koop een bredere band voor meer comfort (of grip). Liefst ook nog eentje die een beetje soepel is als je zonder anti-lek kunt. Anticipeer op het voor jou slechtste denkbare wegdek, zoiets.
Ik kan me ook herinneren dat ik ooit eens het voorwiel van mijn hybride tourfiets verwisselde met een racewiel. Minder comfort, natuurlijk, maar met dat smalle bandje in het voorwiel rolde de fiets opeens een stuk lichter, huh, sneller. Ja, op normaal asfalt, niet op mul zand, of een vlaams binnenweggetje, etc.