Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolweerstand - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rolweerstand

PietV schreef:
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Breder is sneller, ook op glad asfalt, maar vooral op slecht wegdek.
Enig idee waarom mijn 35mm Kojaks dan stukken sneller zijn dan mijn 47mm Marathons?
Omdat je appels met peren vergelijkt.
Kijk even waarop het een reactie was, en het wordt gauw duidelijk waaróm er appelen met peren vergeleken werden.

.tsooJ
Alien schreef:Kijk even waarop het een reactie was, en het wordt gauw duidelijk waaróm er appelen met peren vergeleken werden.

.tsooJ
Vooruit met de geit, is een 50mm kojak (26") sneller dan een 35mm kojak?
Ja, bij gelijke (lage) luchtdruk, maar laat nou net die 35mm harder opgepompt kunnen worden.

* Ja, een bredere band blijft langer rond (op de schwalbe site wordt al rekening gehouden met snellere afvlakking van smalle band), waarmee ze in feite ook zeggen dat een nieuwe smalle band sneller rolt dan een nieuwe brede band (eigen interpretatie). In de grafiek van de link wordt ook maar even een 37mm (standard?) met een 60mm big apple vergeleken. Lekkere vergelijking waar je niet zoveel mee kunt. Is de standard een marathon racer of een marathon supreme?? Is het een nieuwe band, of is er al een duizend kilometer mee gereden?

Waar het omslagpunt ligt is geen zinnig woord over te zeggen. Bovendien kun je niet eindeloos door interpoleren. Een 23mm big apple zal altijd beter rollen dan een 60mm big apple, ook bij lage snelheden als eerder genoemde bandbreedte tussen 20-30kmh.

Intuitief gezien ben ik geneigd met bagage voor de 50mm te kiezen; zonder bagage met lekker veel asfalt zou ik voor 35mm gaan.
Op een biljartlaken zal een smallere band langer doorrollen, naarmate het wegdek slechter wordt ga je voor breed. Klinkt allemaal wel logisch..... je kunt natuurlijk ook je stuurmanskunsten inzetten en je benen als vering laten gebruiken. Je fiets krijgt dan wel meer schokken te verduren (naven, balhoofd, spaken, velgen, etc).

Met een hartslagmeter een vast rondje (10km) rijden en ter plekke bij het 2e rondje van band wisselen zou meer duidelijkheid moeten geven. Bij een lage snelheid tussen 20-25kmh is een hsf van 140 in het tweede rondje nog wel zonder vermogensverlies te reproduceren. Wattagemeters zijn helaas wat minder wijd verspreid onder trekkingbikers.
AB schreef:Vooruit met de geit, is een 50mm kojak (26") sneller dan een 35mm kojak?
Ja, bij gelijke (lage) luchtdruk, maar laat nou net die 35mm harder opgepompt kunnen worden.

* Ja, een bredere band blijft langer rond (op de schwalbe site wordt al rekening gehouden met snellere afvlakking van smalle band), waarmee ze in feite ook zeggen dat een nieuwe smalle band sneller rolt dan een nieuwe brede band (eigen interpretatie). In de grafiek van de link wordt ook maar even een 37mm (standard?) met een 60mm big apple vergeleken. Lekkere vergelijking waar je niet zoveel mee kunt. Is de standard een marathon racer of een marathon supreme?? Is het een nieuwe band, of is er al een duizend kilometer mee gereden?

Waar het omslagpunt ligt is geen zinnig woord over te zeggen. Bovendien kun je niet eindeloos door interpoleren. Een 23mm big apple zal altijd beter rollen dan een 60mm big apple, ook bij lage snelheden als eerder genoemde bandbreedte tussen 20-30kmh.
Waarom roept jouw betoog zoveel vragen op?

In Jip en Janneke taal:
Een Kojak 50-559 rolt lichter dan een 35-559. Beide banden kunnen op b.v. 4 bar worden gezet. Maar de bandendruk is een variabele. De inwendige weerstand van een band is vast.
Een 50 mm Big Apple rolt lichter dan een 23 mm Small Apple.

Jouw interpretatie is onjuist. Het gaat niet om sneller, maar om lichter rollen of rolweerstand. Bij gelijke diameter en type band en verschillende breedte, rolt de brede lichter. Al jaren bekend. Voor sneller rollen moet je harder trappen.

De snelheid doet nauwelijks ter zake bij rolweerstand. Alleen bij hogere snelheden kan het voordeel van de breder en lichter rollende band, door wat extra luchtweerstand verdwijnen.
Maar ik rij rustig en zonder zorgen, dus ik heb altijd voordeel bij bredere banden. Onbelangrijk voor mij waar het "omslagpunt" van een band ligt.

Piet.
PietV schreef: In Jip en Janneke taal:
Een Kojak 50-559 rolt lichter dan een 35-559. Beide banden kunnen op b.v. 4 bar worden gezet. Maar de bandendruk is een variabele. De inwendige weerstand van een band is vast.
Als dit jip en janneke taal is dan snap ik er helemaal niets van. De inwendige weerstand van een band is vast??? Wat is inwendige weerstand?? de bandendruk een variabele???? Een 50mm op 4 bar rolt lichter dan een 35mm op 4 bar...... waarom zou je een 35mm op 4 bar zetten??? Dat is toch geen vergelijking? Tenzij je op zoek naar snake-bites of je band snel wilt laten slijten. Hou je dan tenminste aan de advies bandenspanning als je bandbreedtes met elkaar vergelijkt.
PietV schreef: Jouw interpretatie is onjuist. Het gaat niet om sneller, maar om lichter rollen of rolweerstand. Bij gelijke diameter en type band en verschillende breedte, rolt de brede lichter. Al jaren bekend. Voor sneller rollen moet je harder trappen.
Volgens schwalbe gaat het om de vergelijking met gelijke luchtdruk..... tja, dan is een brede band in het voordeel bij lage luchtdruk (2 bar in 60mm is nou niet bepaald te vergelijken met 2 bar in 37mm) en in het nadeel bij hoge luchtdruk (spattende velgwandjes, prop maar eens 6 bar in 60mm).

Hier wordt een beetje simpel gesteld dat bredere banden lichter rollen, maar dat is altijd in relatie tot bandenspanning, totaalgewicht en type wegdek. Zou toch mooi zijn dat er op de wielerbaan het werelduurrecord 20kmh rijden (doel: met zo weinig mogelijk vermogen) zou worden gewonnen door louter Surly Pugsleys.

Kortom neem een brede band bij meer bagage en/of slechter wegdek, dat geeft meer comfort en ingebouwde vering. Maar om nou te zeggen dat een brede band per definitie sneller is (oops, lichter rolt) gaat wel ver en is een nogal theoretische discussie. Ja, een brede band zal minder snel vierkant slijten i.t.t. een smalle band…. Maar die vergelijking kun je niet eindeloos doortrekken door te zeggen dat breder altijd lichter rolt. Wat moet een vlieggewicht zonder bagage nou met 60mm big apples als die alleen op net asfalt fietst??

Ik sluit me aan bij een eerdere opmerking hier, als het nauwelijks te meten is, dan is het een behoorlijke non-discussie. Koop een bredere band voor meer comfort (of grip). Liefst ook nog eentje die een beetje soepel is als je zonder anti-lek kunt. Anticipeer op het voor jou slechtste denkbare wegdek, zoiets.

Ik kan me ook herinneren dat ik ooit eens het voorwiel van mijn hybride tourfiets verwisselde met een racewiel. Minder comfort, natuurlijk, maar met dat smalle bandje in het voorwiel rolde de fiets opeens een stuk lichter, huh, sneller. Ja, op normaal asfalt, niet op mul zand, of een vlaams binnenweggetje, etc.
AB schreef:Hier wordt een beetje simpel gesteld dat bredere banden lichter rollen.
Ja, zo simpel is het. Door testen bewezen. Mits van dezelfde velgmaat en type. Wordt ook bevestigd door b.v. Schwalbe.
PietV schreef:
AB schreef:Hier wordt een beetje simpel gesteld dat bredere banden lichter rollen.
Ja, zo simpel is het. Door testen bewezen. Mits van dezelfde velgmaat en type. Wordt ook bevestigd door b.v. Schwalbe.
En mits dezelfde bandenspanning, waar een deel van de crux zit, want dan vergelijk je weer appels met peren. En dan wordt gemakshalve ook nog eens type wegdek, gewenste mate van comfort, ondergrens/bovengrens bandenspanning, wel of niet vierkant versleten en totaalgewicht bagage, fiets, rijder, etc buiten beschouwing gehouden. Breed is in veel gevallen te prefereren (bij lage snelheden), daar zijn we het wel over eens, maar per definitie lichter rollend gaat er bij mij niet in, teveel mitsen.
Als ik op het achterwiel ga rijden is de rolweerstand van het voorwiel nul. Ongeacht al jouw mitsen en maren. :wink:
PietV schreef:Als ik op het achterwiel ga rijden is de rolweerstand van het voorwiel nul. Ongeacht al jouw mitsen en maren. :wink:
De rolweerstand van het achterwiel is nu
[a] gelijk gebleven
verdubbeld
[c] meer dan verdubbeld
[d] minder dan verdubbeld
;)

Bandverliezen zijn toe te wijzen aan twee factoren. Inwendige wrijving en veringsverliezen. Als je op een stalen drum meet, meet je alleen de vervorming van het karkas en de hysterese van het rubber en kom je tot de conclusie dat meer druk en hard rubber altijd beter is.

Meet je op een realistisch wegdek dan is de afhankelijkheid van de druk veel minder sterk. Boven een bepaalde ondergrens levert meer druk wel minder inwendige wrijving op, maar ook meer gestuiter. Jan Heine vond bijvoorbeeld dat te hard opgepomte tuben zelfs zwaarder gingen lopen. Een andere conclusie was dat brede banden vaak ongunstiger geconstrueerd waren als smalle racebandjes. Binnen dezelfde bandenfamilie (Mich pro2 race) was de 25 sneller dan de 23 of de 18). Je heel druk maken over de optimale bandenspaning heeft geen zin, je moet gewoon met een goede band beginnen
Waar het mij om ging, is dat de simpele stelling van breder is sneller niet klopt. Rolweerstand dat zou kunnen kloppen, maar dat is iets anders dan de snelheid. Al vraag ik me nog wel af wat de invloed is van de luchtdruk, en dan ook nog per type profiel en type band en ook nog wat de snelheid is die je fietst . . .

Voor de snelheid zijn ook nog luchtweerstand en het gewicht van de band van belang. En aangezien ik op vakantie nog wel eens een berg beklim met lage snelheid, is dat gewicht wat mij betreft een grotere factor dan de rolweerstand!
DeFietsreiziger schreef:Waar het mij om ging, is dat de simpele stelling van breder is sneller niet klopt.
Niet in alle gevallen. Maar de stelling smaller is sneller, die heel lang als vaststaand werd aangevoerd, blijkt evenmin te kloppen.
DeFietsreiziger schreef:Rolweerstand dat zou kunnen kloppen, maar dat is iets anders dan de snelheid.
Een band heeft niet zoiets als 'snelheid'. Mijn banden staan op dit ogenblik zelf stil. :wink:
DeFietsreiziger schreef: En aangezien ik op vakantie nog wel eens een berg beklim met lage snelheid, is dat gewicht wat mij betreft een grotere factor dan de rolweerstand!
Die uitspraak schiet dan weer totaal de andere kant op. Een paar honderd gram verschil, op een totaal gewicht van vele tientallen kilo's (fiets + fietsers + bagage) zal bergop een beetje (maar niet veel) verschil maken, maar beweren dat het belangrijker is dan de rolweerstand gaat voorbij aan het feit dat er heel grote rolweerstandsverschillen zijn tussen banden.
Of tussen dezelfde soort banden van verschillende breedte maar met alle twee een optimale druk (voor het gebruik) het verschil in rolweerstand belangrijker is dan het verschil in gewicht, dat weet ik niet. Maar daar spelen weer zoveel factoren mee dat ik betwijfel dat er iemand daar een algemene (en correcte) uitspraak over kan doen.

Renaat
Revanho schreef:Maar daar spelen weer zoveel factoren mee dat ik betwijfel dat er iemand daar een algemene (en correcte) uitspraak over kan doen.
Het aantal variabelen dat ondertussen is aangedragen dat in staat is om de meting te verpesten zal de meesten nu toch wel doen duizelen :lol:

Een correcte uitspraak lijkt me: er zijn zeker gevallen waarbij het soepeler rollen van een band opweegt tegen het meerdere gewicht ervan ten opzichte van een andere band, ook tijdens klimmen.
Maar met zo'n uitspraak zeg je weinig meer dan dat rolweerstand in dezelfde grootte-orde valt als gravitatie-weerstand als gevolg van gewichtsverschillen tussen banden. (dwz 1 kg gewichtsverschil, 500 g per band, op een helling van 10% geeft ca. 1 N weerstand)
Leon
Net nog even op mijn 60mm sloffen en sandalen op het mevrouwtje van groen links gestemd, man wat fietste dat zwaar richting stembus als er te weinig lucht in de banden zit. Dan hobbelt mijn singlespeed met 23mm bandjes toch een stuk lichter over de klinkers..... en dat zonder tegenwind en snelheden onder de 25. Bandjes kunnen te smal, te breed, een optimum zal wel ergens in het midden uitkomen om maar eens in d66/cda equivalenten te spreken.
Net zoals in de politiek ( :P ) ligt de waarheid vaak in het midden.

De pugsley 97mm band zal het prima doen in de Sahara, maar op de baan zal het toch wel een ander verhaal worden. :twisted:
DeFietsreiziger schreef:Net zoals in de politiek ( :P ) ligt de waarheid vaak in het midden.

De pugsley 97mm band zal het prima doen in de Sahara, maar op de baan zal het toch wel een ander verhaal worden. :twisted:
ook de surly krampus zal vast gretig aftrek vinden na het lezen van dit topic.
DeFietsreiziger schreef:[…] aangezien ik op vakantie nog wel eens een berg beklim met lage snelheid, is dat gewicht wat mij betreft een grotere factor dan de rolweerstand!
Die rolweerstand moet je anders naar boven én naar beneden overwinnen. De extra massa is alleen bergop een nadeel. (En bergaf zelfs een voordeel, puur natuurkundig gezien!)

.tsooJ
Wim schreef:Maaar nu weten we nog niet wat die langzame band is.
Wim
Je weet nu wat, wat weet ik niet. :lol:
Enne dat langzame dat valt wel mee hoor.
multiwgb schreef:
Wim schreef:Maaar nu weten we nog niet wat die langzame band is.
Wim
Je weet nu wat, wat weet ik niet. :lol:
Enne dat langzame dat valt wel mee hoor.
Het Tour Divide record is gister ook weer verbroken, op een 29'er, zonder overdreven dikke banden en zonder voorvering, maar met racestuur en ligstuur..... om het relatieve van de discussie maar eens te benadrukken.
Afbeelding
Ik heb een videotje gemaakt om te laten zien wat het verschil is tussen die banden. Klik hier op en zie de beelden in de praktijk. Mooi he de Hoekse Waard.
multiwgb schreef:Ik heb een videotje gemaakt om te laten zien wat het verschil is tussen die banden. Klik hier op en zie de beelden in de praktijk. Mooi he de Hoekse Waard.
:lol: Ik vind het geweldig, gewoon de snelste wielen in je eigen fiets zetten! Overigens klinkt het in het laatste deel van het filmpje alsof er iets aanloopt.

Groetjes,

Carl
trail and error :)