Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beneleux SD kaart van de europafietsers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

beneleux SD kaart van de europafietsers

Misschien is het wat eleganter om er eens een mailtje naar de Europafietsers aan te wagen. Nu is iedereen maar een beetje aan het gissen waar die kaart vandaan komt.
Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Misschien is het wat eleganter om er eens een mailtje naar de Europafietsers aan te wagen. Nu is iedereen maar een beetje aan het gissen waar die kaart vandaan komt.
Ronald van der Perk
Dat mailtje is al lang onderweg :wink:

Wie weet zit er nog een samenwerking in, ik vind het prima dat men mijn kaarten voor een geringe vergoeding aanbiedt als service naar hun donateurs, mits men duidelijk maakt dat die ook gratis te verkrijgen zijn, ik ook deel in de opbrengst krijg en een deel naar OSM gaat (en wellicht de makers van mkgmap).
De tovenaar schreef:Wie weet zit er nog een samenwerking in, ik vind het prima dat men mijn kaarten voor een geringe vergoeding aanbiedt als service naar hun donateurs, mits men duidelijk maakt dat die ook gratis te verkrijgen zijn, ik ook deel in de opbrengst krijg en een deel naar OSM gaat (en wellicht de makers van mkgmap).
Hou je ons op de hoogte ?? 8)
De tovenaar schreef:Opensource is de data, maar niet de kaartopmaak, mijn styles (wellicht moet ik die maar beter beschermen onder een andere licentie, iemand een idee waaronder dat te brengen?).
Je hoeft die helemaal niet onder te brengen of beter te beschermen, dat is al gebeurd op grond van de Auteurswet. Als duidelijk is dat iets als jouw werk kan worden aangemerkt, heb je vanzelf het auteursrecht. Voor alle duidelijkheid kun je dat nog bevestigen met een ©-vermelding, maar nodig is het niet per se (wel duidelijker natuurlijk).
peter de rijk schreef:Je hoeft die helemaal niet onder te brengen of beter te beschermen, dat is al gebeurd op grond van de Auteurswet. Als duidelijk is dat iets als jouw werk kan worden aangemerkt, heb je vanzelf het auteursrecht. Voor alle duidelijkheid kun je dat nog bevestigen met een ©-vermelding, maar nodig is het niet per se (wel duidelijker natuurlijk).
Ok, dat is helder. Als ik nog eens naar de screenshots van Polling kijk, zie ik duidelijk dat dit mijn kaart is en niet die van de Europafietsers (in de header lees ik vaag OpenfietsmapEU03-02-2012). Het bestand dat zij zeggen te verstrekken is geen Mapsourceversie maar eentje voor de SD kaart (gmapsupp.img file). Om dit op je pc te installeren heb je erg veel kennis van zaken nodig dus ik denk dat Polling zich mogelijk vergist heeft en mogelijk de verkeerde kaart (mijn Europa kaart) heeft afgebeeld. Een screenshot van de GPS versie of een evt omschrijving van dat kaartbestand zou wat meer duidelijk maken. Verder had Gerdc in de lezing gehoord dat het over een Duitse kaartenmaker ging die een deel van de opbrengst zou krijgen, dus ik denk dat alles op een misverstand berust. Ik wacht de reaktie van de Europafietsers even af en laat het hier weten.
De tovenaar schreef: Verder had Gerdc in de lezing gehoord dat het over een Duitse kaartenmaker ging die een deel van de opbrengst zou krijgen, dus ik denk dat alles op een misverstand berust. Ik wacht de reaktie van de Europafietsers even af en laat het hier weten.
Deze misschien http://www.geofabrik.de/
Michael W schreef:Deze misschien http://www.geofabrik.de/
Die geofabriek maakt zelf geen kaart maar snijdt alleen de osm database in hapklare brokken tbv de kaartenmakers ;-)
Heb inmiddels contact met Bert Bohlander van de Europafietsers, het gaat hier om een experiment met diverse kaarten waarbij ook mijn Beneluxkaart is verstrekt. Vanwege ziekte is dit project vertraagd en ben ik nog niet benaderd. Daarnaast blijkt dat meer dan de helft van de toestellen het SD-kaartje niet ziet, danwel de kaarten weigert. De bedoeling is dat de kaartenmakers zeker een deel van de kosten krijgen, ook ter stimulatie om door te gaan met het maken van deze kaarten.
Komt het toch nog allemaal goed en zullen er meer fietsers met een goede kaart rond gaan rijden.

:lol:
De tovenaar schreef:De bedoeling is dat de kaartenmakers zeker een deel van de kosten krijgen, ook ter stimulatie om door te gaan met het maken van deze kaarten.
Mooi zo, alhoewel het netter was geweest als ze van tevoren met je overlegd hadden :wink:
peter de rijk schreef:
De tovenaar schreef:Opensource is de data, maar niet de kaartopmaak, mijn styles (wellicht moet ik die maar beter beschermen onder een andere licentie, iemand een idee waaronder dat te brengen?).
Je hoeft die helemaal niet onder te brengen of beter te beschermen, dat is al gebeurd op grond van de Auteurswet. Als duidelijk is dat iets als jouw werk kan worden aangemerkt, heb je vanzelf het auteursrecht. Voor alle duidelijkheid kun je dat nog bevestigen met een ©-vermelding, maar nodig is het niet per se (wel duidelijker natuurlijk).
Dat is allemaal waar, maar het expliciet vermelden van licentievoorwaarden (eventueel kant-en-klare zoals GNU of BSD) voorkomt dat iedereen die iets met het kaartmateriaal wil, specifiek om toestemming moet gaan vragen.

.tsooJ
Alien schreef:Dat is allemaal waar, maar het expliciet vermelden van licentievoorwaarden (eventueel kant-en-klare zoals GNU of BSD) voorkomt dat iedereen die iets met het kaartmateriaal wil, specifiek om toestemming moet gaan vragen.
.tsooJ
Volgens mij valt mijn kaart automatisch onder dezelfde Share Alike voorwaarden van de licentie van OSM (tot 1 april): http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Attribution — You must attribute the work in the manner specified by
the author or licensor (but not in any way that suggests that they
endorse you or your use of the work).

Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you
may distribute the resulting work only under the same or similar
license to this one.

Vanaf 1 April gaat OSM over op een andere licentie, nl. de Open Database License (Odbl):
http://www.osmfoundation.org/wiki/Licen ... he_License

Dit houdt tevens in dat er data gaat verdwijnen, sommige landen (Polen, Tsjechië) lijken volledig van de kaart te worden geveegd. :? Wat het voor mijn kaart voor consquenties heeft weet ik niet, ik ben iig bezig om deze week nog één update van W/M Europa uit te brengen, incl hoogtelijnen.
Stop de persen! Het zou zomaar kunnen zijn dat door mijn schuld de Europafietsers vals worden beschuldigd van plagiaat! Mea Culpa, Mea Culpa, Mea maxima culpa!

Bij navraag door Tovenaar kwam bij mijn vrouw de volgende tekst naar voren:

Ze weet niet meer hoe ze het sd-kaartje in Mapsource heeft gekregen, wel dat het moeilijk was.

In het menu van de etrex staan de volgende kaarten:
- velomap_alp_02.12.
- velomap_de_02.12.2
- velomap_gb_02.12.2
- velomap_fr_02.12.20
- OpenFietsMap (BNL)

Mijn vrouw zegt er nog bij dat het best zo kan zijn dat ze per ongeluk de europafietsers-kaart heeft overschreven met een andere kaart, ze dacht: het werkt! En dat vond ze blijkbaar voldoende...

Dank voor de echtelijke ruzie. ;-)
In het vervolg mag mijn vrouw niet meer met de kaarten spelen. Een man moet ook alles zelf doen...
Eerst lezen Polling...

Dus als ik het goed begrijp, is mijn vrouw toch erg handig met computers en heeft ze het voor elkaar gekregen van het kaartje naar Mapsource te werken. En zijn de genoemde kaarten in een bestand op het kaartje gezet. Omdat mijn screenshot van Nederland was, zag Tovenaar dat als zijn kaart. De kaarten van de andere landen zullen er dan anders uitzien? Dat wordt spannend van de zomer!

En anders toch de hele set van Tovenaar downloaden en op de PC en een kaartje zetten... ;-)
Het wordt me langzaam maar zeker duidelijk wat er aan de hand is. De Europafietsers hebben me gemaild dat de ze mijn Benelux kaart aan een aantal donateurs (waaronder dus ook Polling) hebben verstrekt. Ook hebben ze kaarten van andere kaartenbakkers (ik zie de Velomaps van de Oostenrijker Felix) op hetzelfde SD kaartje gezet. Verder is mij gemaild dat in de helft van de gevallen geen kaart was te zien, wat me logisch lijkt want de oudere GPS apparaten kunnen maar één kaart per SD kaart lezen, en soms mag die SD kaart ook niet groter zijn dan 2 Gb.
Overigens scheen er ook iets mis te zijn met de Velomaps van Frankrijk, die ervoor zorgt dat de boel helemaal crasht. Ik ben trouwens geen fan van die Velo/Openmtbmaps, dat was de reden om mijn eigen OSM kaarten te gaan maken (hij was wel een van de pioniers wb Garmin fietskaarten op OSM basis).

In het geval van Polling fietste hij dus met mijn Benelux kaart, en op de pc heeft zijn vrouw de Europa kaart geïnstalleerd; die moet zij wel gedownload hebben van mijn site, want ik heb niet eens een SD kaart versie want die kaart is te groot. Benelux en Europakaart zien er identiek uit, muv van de hoogtelijnen die op de laatste nog ontbreken.
De tovenaar schreef:Vanaf 1 April gaat OSM over op een andere licentie, nl. de Open Database License (Odbl):
http://www.osmfoundation.org/wiki/Licen ... he_License

Dit houdt tevens in dat er data gaat verdwijnen, sommige landen (Polen, Tsjechië) lijken volledig van de kaart te worden geveegd. :?
Dit is hopelijk een aprilgrap? :shock:
Was het maar een 1 april grap, ze zijn al tijden met de voorbereidingen bezig.
http://blog.osmfoundation.org/2012/03/2 ... 2/?lang=nl

Hier een overzicht van de gebieden die mogelijk ernstig met dataverlies te maken hebben:
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wt ... ne_created

Kortom dat zal nog wel een tijdje duren voordat de kaart weer normaal eruit komt te zien. :|
Ik hou in ieder geval een update van voor de licentiewisseling online.
De tovenaar schreef:Hier een overzicht van de gebieden die mogelijk ernstig met dataverlies te maken hebben:
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wt ... ne_created
Voor jouw gesneden koek, maar hoe moet ik die kaart lezen?

Peter
Alles wat rood is wordt waarschijnlijk van de kaart geveegd, een bloedbad dus :?
Dat is inderdaad ernstig, maar wat is de reden hiervan.
Ja, de licentiewijziging is het antwoord :D

Maar waarom gebeurd dit dan?

Peter