Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;)

Leon schreef:... net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders. Leon
29 minuten later :D Tuut Tuut!
Leon schreef:
Leon schreef:... net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders. Leon
29 minuten later :D Tuut Tuut!
En... wat is het?! Vertel! vertel! :D
Matthie9000 schreef:
Leon schreef:
Leon schreef:... net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders. Leon
29 minuten later :D Tuut Tuut!
En... wat is het?! Vertel! vertel! :D
Een heel mooie spaakspanningsmeter :D twee onverslijtbare banden :D die niet meer gemaakt worden (Schalbe Marathon type 2010 maat 559-50), 38 spaken :D, een pompnokje waarvan plaatsenlijke fietsenmakers nooit het vermoeden hebben gehad dat het bestond, een hoeveelheid montagepasta voor het leven :D en een rekening :? :oops:
Leon
Leon schreef:Een heel mooie spaakspanningsmeter :D twee onverslijtbare banden :D die niet meer gemaakt worden (Schalbe Marathon type 2010 maat 559-50), 38 spaken :D, een pompnokje waarvan plaatsenlijke fietsenmakers nooit het vermoeden hebben gehad dat het bestond, een hoeveelheid montagepasta voor het leven :D en een rekening :? :oops:
Leon
Nice! De spaakspanningsmeter van Park Tool?! Hoor graag hoe die bevalt!

(puur ter vermaak: http://www.youtube.com/watch?v=N6MCAOq8YX4 :D)
Matthie9000 schreef:
(puur ter vermaak: http://www.youtube.com/watch?v=N6MCAOq8YX4 :D)
20 gauge spokes, priceless ! :D
jeroenhog schreef:Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,

- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
Licht fietsen gaat met de Gazelle Friiik; voordelen van derailleur en toch gesloten kettingkast.
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... CJ8wPtZHF8

In ieder geval zou ik me als ik jouw was bij Gazelle aanmelden om dit nieuwe ontwerp te mogen duur-testen; dan heb je een gratis fiets en Gazelle heeft een serieuze tester, ook voor niks.
Roadster schreef:
jeroenhog schreef:Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,

- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
Licht fietsen gaat met de Gazelle Friiik; voordelen van derailleur en toch gesloten kettingkast.
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... CJ8wPtZHF8

In ieder geval zou ik me als ik jouw was bij Gazelle aanmelden om dit nieuwe ontwerp te mogen duur-testen; dan heb je een gratis fiets en Gazelle heeft een serieuze tester, ook voor niks.
Het derailleur systeem ziet er ingenieus uit! Maar ik sla over als tester... ik zie vering, rollerbrakes, aluminium...
Roadster schreef:
jeroenhog schreef:Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,

- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
Licht fietsen gaat met de Gazelle Friiik; voordelen van derailleur en toch gesloten kettingkast.
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... CJ8wPtZHF8

In ieder geval zou ik me als ik jouw was bij Gazelle aanmelden om dit nieuwe ontwerp te mogen duur-testen; dan heb je een gratis fiets en Gazelle heeft een serieuze tester, ook voor niks.
mooi systeem zeg! Kun je eindelijk op het strand door zee en zand heen fietsen :). Mits ie echt waterdicht is (en dat zal in de praktijk wel niet het geval zijn). Wat is het bereik van dit systeem? Als ie het bereik van rohloff weet te evenaren, dan begint het leuk te worden, maar ik zie in dit systeem geen voorderailleur en dan lijkt het bereik beperkt.... Dus nog geen triple-, riem- en rohloffkiller, maar wel een leuke innovatie voor een boodschappen- & woonwerkfiets.
Nu even terug naar de fiets van de OP. Dat is een klassieke stijl Gazelle tour (omafiets voor heren). Die hebben volgens mij altijd stalen velgen in de maat etrto 635. Dat zijn dus geen 28 inch wielen, maar een klein maatje groter. Dat betekent dat de keus in velgen en banden heel klein is. Standaard is de Schwalbe Marathon 40 mm een goede keus. Andere goede banden in deze maat ken ik eigenlijk niet. Zoals Marten ook schreef is er een probleem met zulke stalen velgen: pomp de band hard op en de band kan van de velg af. Ontploffend rubber kan best gevaarlijk zijn. Zoals Marten schreef, het verschil met een 622 mm wiel is niet zo groot (13 mm hoogte), en kun je deels oplossen door een band met een iets grotere diameter te monteren. En dan heb je wel grote keus aan loei stevige velgen. Maar het beste onderdeel is een goede wielbouwer.

Het klinkt alsof je eigenlijk twee echte mogelijkheden hebt. De ene is die Fahrradmanfaktur XXL. Daarbij is binnen de mogelijkheden van standaard onderdelen veel gedaan om de fiets degelijk te maken. Het alternatief is een heel degelijke fiets met 26 inch wielen en Rohloff naaf laten bouwen/samenstellen. Die Rohloff naaf is er sinds kort ook met 36 spaken, en een goede wielbouwer moet er raad mee weten. Ik noem een Rohloff naaf omdat dat de enige versnellingsnaaf is die echt degelijk is. Het enige ook degelijke alternatief is een singlespeed of fixie naaf. Als je het je kunt veroorloven dat zou ik kiezen voor een heel degelijk stalen maatframe met super dikke oversized buizen, en verder ook allemaal degelijke onderdelen. Ook sommige van die onderdelen zullen duur worden, zoals een Nitto S83 zadelpen met twee bouten ipv de normale enkele bout, of een SKF trapas. Maar die blijven wel heel.

Wim
Wim schreef:Nu even terug naar de fiets van de OP. Dat is een klassieke stijl Gazelle tour (omafiets voor heren). Die hebben volgens mij altijd stalen velgen in de maat etrto 635. Dat zijn dus geen 28 inch wielen, maar een klein maatje groter. Dat betekent dat de keus in velgen en banden heel klein is. Standaard is de Schwalbe Marathon 40 mm een goede keus. Andere goede banden in deze maat ken ik eigenlijk niet. Zoals Marten ook schreef is er een probleem met zulke stalen velgen: pomp de band hard op en de band kan van de velg af. Ontploffend rubber kan best gevaarlijk zijn. Zoals Marten schreef, het verschil met een 622 mm wiel is niet zo groot (13 mm hoogte), en kun je deels oplossen door een band met een iets grotere diameter te monteren. En dan heb je wel grote keus aan loei stevige velgen. Maar het beste onderdeel is een goede wielbouwer.

Het klinkt alsof je eigenlijk twee echte mogelijkheden hebt. De ene is die Fahrradmanfaktur XXL. Daarbij is binnen de mogelijkheden van standaard onderdelen veel gedaan om de fiets degelijk te maken. Het alternatief is een heel degelijke fiets met 26 inch wielen en Rohloff naaf laten bouwen/samenstellen. Die Rohloff naaf is er sinds kort ook met 36 spaken, en een goede wielbouwer moet er raad mee weten. Ik noem een Rohloff naaf omdat dat de enige versnellingsnaaf is die echt degelijk is. Het enige ook degelijke alternatief is een singlespeed of fixie naaf. Als je het je kunt veroorloven dat zou ik kiezen voor een heel degelijk stalen maatframe met super dikke oversized buizen, en verder ook allemaal degelijke onderdelen. Ook sommige van die onderdelen zullen duur worden, zoals een Nitto S83 zadelpen met twee bouten ipv de normale enkele bout, of een SKF trapas. Maar die blijven wel heel.

Wim
Wim, dat zijn ook voor mij de twee opties die overblijven. Stel dat de prijs geen optie zou zijn, hoe zou mijn ideale fiets er dan uitzien vwb onderdelen of is zoiets in een ander draadje al eens ter sprake gekomen ?
probleem:
- je bent groot (en zwaar).
- je wielen (spaken) breken.

oplossing:
- afvallen
- niet slingeren met je fiets (wat flex op je wielen en dus druk op je spaken oplevert, je zwakste spaak wel te verstaan), stil fietsen dus, druk op voorwiel opvoeren, bij aankomende gaten kont uit zadel tillen.
- goed gespaakte wielen kopen (liefst 26"inch vanwege korte spaaklengte)
- relatief brede velgen en brede banden nemen.

sprookjes:
- maatframe is nog geen fiets op maat..... maatframe wellicht nuttig als je hele afwijkende montage doet, je bent wel lang maar ook weer niet zo lang. Lichaamsgewicht is wel je probleem, waar je iets aan kunt doen.
- 36 spaaks beter dan 32 spaaks..... bij spaakbreuk gaat het vaak om de zwakste schakel. Goed gelijkmatige spaakspanning is veel belangrijker dan handgespaakte velgen of meer gaatjes in je flens. Ik heb zelf duizenden kilometers offroad overleeft met 150kg totaalgewicht (32spaaks rohloff).
- staalframe is beter dan aluframe..... wat je wilt als je groot en zwaar bent is een stijf frame en stijve wielen. Laat het comfort uit je zadel/zeem en de banden komen.
- zadelrailbreuk voorkom je niet met dubbele bouten, maar door te voorkomen dat er piekspanningen in de rail optreden, kijk eens naar de Syntace P6, brede ondersteuning, smallere inklemming, goedkoper en degelijker dan blingbling.

tip:
- koop eens een oude ongeveerde atb, zonder schijfremmen maar met vbrakes of cantilevers op marktplaats. Kost je wellicht 100euro voor een redelijk goed exemplaar.
- investeer alvorens je een nieuwe fiets koopt in twee goed gespaakte 26" wielen en zet daar brede banden onder.
- zet nu die nieuwe wielset in je oude marktplaats atb en probeer je hele fiets aan puin te fietsen zoals je ook met je oude fietsjes doet
- als je wielen dit overleven weet je in ieder geval dat je oude probleem bij je wielen lag..... koop vervolgens je droomfiets waar deze wielen ook inpassen.... en je hebt er nog steeds een mooie atb trainingsfiets bij om af te vallen :)

succes met keuzes maken, leukste fase die er is.
AB schreef:oplossing:
- afvallen
Lichaamsgewicht is je probleem, waar je iets aan kunt doen.
Meer dan de helft van de nederlandse bevolking heeft overgewicht, en als het zo simpel was om af te vallen was dit aantal wel een stuk minder, denk je niet?
En er zijn ook mensen die bv zwaar zijn door medicijngebruik dus om zomaar te zeggen dat iemand moet gaan afvallen, is dat dan niet een beetje erg kort door de bocht? :wink:
En hoe val je af? Door te fietsen! Maar dan wel op een geschikte fiets en niet een die halverwege in elkaar stort.

Belachelijk eigenlijk dat er bijna geen fatsoenlijke fietsen te krijgen zijn voor zware mensen, en dat in een land die bekend staat om het fietsen en waar meer dan de helft van de bevolking te zwaar is.

Groet, Yopie
Yopie schreef:
AB schreef:oplossing:
- afvallen
Lichaamsgewicht is je probleem, waar je iets aan kunt doen.
Meer dan de helft van de nederlandse bevolking heeft overgewicht, en als het zo simpel was om af te vallen was dit aantal wel een stuk minder, denk je niet?
En er zijn ook mensen die bv zwaar zijn door medicijngebruik dus om zomaar te zeggen dat iemand moet gaan afvallen, is dat dan niet een beetje erg kort door de bocht? :wink:
En hoe val je af? Door te fietsen! Maar dan wel op een geschikte fiets en niet een die halverwege in elkaar stort.

Belachelijk eigenlijk dat er bijna geen fatsoenlijke fietsen te krijgen zijn voor zware mensen, en dat in een land die bekend staat om het fietsen en waar meer dan de helft van de bevolking te zwaar is.

Groet, Yopie
Het was niet als verwijt of patronisering bedoeld hoor. Ben zelf ook jarenlang veel te zwaar geweest, 110+..... sinds ik weer aan het sporten ben zit ik weer op goed gewicht (85+ bij 190cm). Niet iets wat je zomaar realiseert en wellicht van andere factoren afhankelijk dan snoepen en andere vormen van neurotische eetverslavingen, maar het is natuurlijk wel iets waar je vragen bij kunt stellen. Overgewicht is echt heel vervelend als je van fietsen houdt. Gewoon regelmatig eten en elke dag sporten, suikers links laten liggen, kom je vanzelf op je ideale gewicht..... dat medicijngebruik daargelaten, maar lijkt me sterk dat je daar 30kg overgewicht mee creeert.
AB schreef:Het was niet als verwijt of patronisering bedoeld hoor.
Ok, sorry!
AB schreef: Ben zelf ook jarenlang veel te zwaar geweest, 110+..... sinds ik weer aan het sporten ben zit ik weer op goed gewicht (85+ bij 190cm).
25 kilo, dat is niet niks!
En ik heb makkelijk praten met m'n 172cm en 60 kilo (als vrouw). Kan eten wat ik wil, het komt er niet aan. :)
ik kan niet laten om te reageren wat mij lijk is niet de lengte ook niet zo zeer het gewicht (Ja hoe lichter des beter) maar hoeveel kracht kom op dde wielen terecht als steeds met zwaarste versnelling rijd en op trek dan heb een fiets behoorlijk wat te verduren
kort om het probleem kan je al veel verkomen met je stijl aan te passen
en een fiets met minderen versnellingen te gaan gebruiken
maar welke
daar moet zelf een keus in maken een fietsen maker weet zeker welke het is maar dar hang ook en dikke (HiHi) prijs kaartje aan een versnelling naaf in oliebad dat gaat behoorlijk de prijs mee om hoog
net zo als de spaken in een fiets met alle respect je kan nu eenmaal moeilijk een fiets rond 1000 euro die aan jouw behoefde voldoet met looptijd van 10 jaar
hahha dat is nog geen 10 euro per jaar
kort om ga een bij een goede reis fiets kijken bij een speciaal zaak voor reisfietsen mar schik dan niet van de prijs
Ho eens even, het gaat helemaal de verkeerde kant op met de *goedbedoelde* antwoorden ;) Mijn probleem is niet zo zeer dat ik te zwaar ben, het is meer dat ik te klein ben, 2.25m zou mijn ideale lengte zijn ;) Nee, zonder gekheid, echt ligt ga ik nooit worden, natuurlijk ben ik nu te zwaar, maar als ik 105 Kg weeg, dan past dat bij mijn postuur en zie ik er 'magertjes' uit. Met kleren aan en een beetje bagage zit ik dan alsnog op 125 Kg.
Ik heb zo'n oude mountainbike met 26 inch aluminium wielen en stalen frame. Ben er nu een aantal keer mee de bos ingeweest en vooralsnog zonder toestanden. Ik ga dat ding morgen nog eens flink afrossen, kijken wat er gebeurd, goede tip!
kaasmuis schreef:en een fiets met minderen versnellingen te gaan gebruiken
Klopt dit. Mij lijkt hoe meer versnelling hoe eenvoudiger het wordt om de juiste trap frequentie te kiezen en lekker op souplesse te draaien.
jeroenhog schreef:Ho eens even, het gaat helemaal de verkeerde kant op met de *goedbedoelde* antwoorden ;) Mijn probleem is niet zo zeer dat ik te zwaar ben, het is meer dat ik te klein ben, 2.25m zou mijn ideale lengte zijn ;) Nee, zonder gekheid, echt ligt ga ik nooit worden, natuurlijk ben ik nu te zwaar, maar als ik 105 Kg weeg, dan past dat bij mijn postuur en zie ik er 'magertjes' uit. Met kleren aan en een beetje bagage zit ik dan alsnog op 125 Kg.
Ik heb zo'n oude mountainbike met 26 inch aluminium wielen en stalen frame. Ben er nu een aantal keer mee de bos ingeweest en vooralsnog zonder toestanden. Ik ga dat ding morgen nog eens flink afrossen, kijken wat er gebeurd, goede tip!
dus je bent een krachtpatser en geen 20kg te zwaar :)

196cm geeft pas bij 72kg een te lage bmi-index :) Grote kans dat je familie je dan niet meer herkent, maar je hebt met 105kg nog steeds wat speling :)

En ja, geef die oude atb maar even flink op de donder, vergeet ook niet om wat stoepranden mee te nemen. Maar ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven.

Succes met je keuzes.

PS de beste reden om een "maatfiets" te nemen, is om de lokale economie een beetje te stimuleren. Altijd beter om kleine zelfstandigen door de winter te helpen, dan de marges van reclamebureaus en grote industrials te vergroten. En vooral niet beknibbelen op veiligheidsmarges (vette dikke buizen, dikke kleine wielen en aftrainen).
Hoi Jeroen,
Als ik een groot budget had dan zou ik voor die doel nemen:
Een maatframe met dikke buizen, 26 inch wielen
Een Rohloff naaf of een Phil Wood singlespeed naaf, afhankelijk van je behoefte, 36 spaken
Een SON 20 Klassik naafdynamo, Son Edelux of B&M Cyo koplamp
Handgebouwde wielen met Exl SP19/Sputnik velgen
Magura HS 33 velgremmen, eventueel Firmtech uitvoering, bij recht stuur. HS 66 voor racebocht.
M-gineering huismerk cranks, 180 mm (lijkt me ongeveer goed voor jouw lengte)
Trapas SKF vierkante as
Pedalen: iets heel stevigs uit de downwhill/bmx hoek
Zadelpen Nitto S83 tweebouts (niet vanwege breuk zadelrail maar omdat het beter vast blijft zitten)
Balhoofd Cane Creek
Stuurpen: Nitto, of stalen eigen bouw
Stuur: Nitto (niet de lichte serie)

Zoiets dus,
Wim