Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm: tips? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietshelm: tips?

multiwgb schreef:Wat mij het meest irriteert aan deze is.
1 € aan grondstoffen en dat verkopen van € 15 tot wel 150 € en meer en dat allemaal voor je veiligheid.
een fiets is 15 kilo ijzer & aluminium @ 0.25-1.25/kilo :D
Koop je medicijnen of een fiets bepaal je zelf nog het een en ander. Het wordt anders, voordat je gaat fietsen verplicht eerst een handje pillen slikken en de fiets moet beslist bij m-gineering vandaan moet komen. :lol:
Maar goed, proberen ze je wijs te maken dat ze goed voor je gaan zorgen, zorg goed voor jezelf met een gezond wantrouwen. :wink:


Sorry hoor ik draaf iets door. Maar een aantal lieden zijn al jaren bezig om dat ding te verplichten vandaar.
multiwgb schreef:Maar een aantal lieden zijn al jaren bezig om dat ding te verplichten vandaar.
Als de Fietsersbond tegen de helmplicht is, laten ze dat dan duidelijk maken. Maar haal het veiligheidsaspect niet onderuit met foute voorbeelden. Ik ben niet voor een helmplicht, maar wel voor een eerlijke voorlichting over de keus van veiligheidsmiddelen.
Bij alle schuivers die ik gemaakt heb, op fiets, bromfiets en motor, was de val-snelheid gering. Gemiddelde hoogte rond de meter. Tenzij je van het voertuig wordt geworpen. Dit staat los van de rijsnelheid en de daarbij behorende lengte van de schuiver. Als je niets tegenkom aan obstakels of rijdende voertuigen valt alles mee.

Dat nekletsel lijkt toe te nemen bij het dragen van een helm is logisch. Bij een zware klap met helm blijft de schedel gespaard en zal alleen nekletsel het gevolg zijn. Zonder valhelm vaak hersenletsel en nekletsel.

Piet.
Juist de verhoogde kans op hersenbeschadigingen worden dus in diverse wetenschappelijke onderzoeken als gevolg door het dragen van een fietshelm genoemd, m.n. bij snelheden boven de 30km/u. Dat heeft dan weer te maken met de ontwerpsnelheid van 20km/u voor fietshelmen. Voor integraalhelmen (bromfiets, motor) ligt dat natuurlijk anders. Uiteraard beschermt de fietshelm wel tegen wonden en schedelbasisfracturen, ook boven 30km/u, alleen heeft de Fietsersbond (een) onderzoek(en) gevonden waarin wordt aangetoond dat je boven die ca. 30km/u een verhoogde kans op hersenbeschadiging loopt juist bij het dragen van een fietshelm.

De mening van 'de Fietsersbond' is niet tegen de fietshelm, er worden alleen redenen voor en tegen genoemd in het artikel. Als je die goed leest zul je zien dat het gebaseerd is op diverse onderzoeken.
Robertjan schreef:De mening van 'de Fietsersbond' is niet tegen de fietshelm, er worden alleen redenen voor en tegen genoemd in het artikel. Als je die goed leest zul je zien dat het gebaseerd is op diverse onderzoeken.
Het valt mij wel erg op dat ze niet duidelijk vermelden dat de genoemde 30 km/u gaat over impactsnelheid, dus over snelheidsverschil, niet over voertuigsnelheid.
Leon
Die die 30 km/h of circa 8,3 m/s geldt voor een botsing frontaal. Bijvoorbeeld recht tegen een betonnen plaat. Of van opzij door een rijdend voertuig met een (rest)snelheid van 8,3 m/s. Dat geldt ook voor bromfietsers en motorrijders met helm.
Maar hoeveel botsingen gebeuren frontaal? Bij veel aanrijdingen of schuivers is sprake van schampen. Gelukkig maar.

Ik deel daarom de mening van de Fietsersbond niet, in de aanhef en de inhoud

Zal een fietshelm de veiligheid vergroten?
Theo Zeegers van de Fietsersbond bekeek de onderzoeken en komt de conclusie dat helmen de onveiligheid alleen maar vergroten.

Bron: http://www.vogelvrijefietser.nl/helm.pdf

Piet.
Hoe zat het ook al weer, het dragen van een helm in een auto had op papier meer zin dan het dragen van een helm op de fiets toch? Waarom doet niemand daar moeilijk over? Daar is vast veel meer winst mee te behalen.

Volgens mij is ‘de wetenschap’ tot op het bot verdeeld of het nou wel of geen zin heeft (dan wel averechts werkt); als maatregel levert het verplichten volgens mij geen gezondheidswinst op (zie: Australië).

Dat het artikel van de fietsersbond een slecht cq eenzijdig beeld geeft lijkt mij ook.

(Ik draag in Nederland geen helm, heb er wel één, ergens, een zwart/blauwe van giro met klepje :D).
Matthie9000 schreef:Volgens mij is ‘de wetenschap’ tot op het bot verdeeld of het nou wel of geen zin heeft (dan wel averechts werkt); als maatregel levert het verplichten volgens mij geen gezondheidswinst op (zie: Australië).
Dan heb je dat wetenschappelijk artikel verkeerd gelezen. Er kwam uit dat er niet een kleiner aantal ziekenhuisgewonden was, maar wel dat het aantal met ernstig letsel kleiner was.
M.a.w.: een aantal personen welke normaal ernstig hoofdletsel zou hebben opgelopen, heeft nu lichter letsel.

Het ligt er dus maar net aan hoe de resultaten uit de cijfers uitgelegd worden. Interessant hoe mensen daar soms een slaatje uit proberen te slaan in hun voordeel ("zie je wel, ik hoef geen helm op!"). Helaas heeft dit ook effect op anderen die de onderzoeken minder aandachtig of niet lezen en afgaan op wat anderen zeggen die dat wel (half) doen.

Zelfs bij een aanrijding tussen een auto en fietser met een impactsnelheid van 80 km/u biedt de fietshelm bescherming tegen wonden en een schedelletsel (bijv. tegen snijwonden door de (glazen) voorruit van de auto). Echter wordt de remweg van je hoofd ook minder doordat de helm eerder een obstakel raakt dan je hoofd zou doen.
Dit verschil kan er voor zorgen dat je wel (ernstig) hersenletsel oploopt i.p.v. niet (dit blijkt dus ook uit wetenschappelijk onderzoek) en hier komt dus ook de mening van Theo Zeegers van de Fietsersbond vandaan dat de fietshelm soms juist de veiligheid verkleint. Juist op die momenten zou je dus geen helm moeten dragen, maar die momenten zijn van tevoren lastig te voorspellen.

Vandaar ook m'n advies een aantal reacties hierboven om bergop juist wel een helm te dragen, maar in een snelle afdaling juist niet. Tevens ook zou ik in een stad juist wel een helm dragen, behalve langs een doorgaande weg waar hard wordt gereden. Daar waar snel- en langzaam verkeer gescheiden zijn en ontmoetingen met snelverkeer dus niet snel voorkomen (veel doorgaande wegen buiten de bebouwde kom) zou een helm ook weer meer bescherming kunnen bieden tegen wonden en schedelbreuken. Maar waar dus juist weer snelverkeer de rijbaan moet delen met fietsers (veel 60km/u-gebieden buiten de bebouwde kom) zou een impact hoger zijn en is een lagere kans op hersenletsel wel net zo prettig; daar dus níét dragen.

Enfin, nu is dit wel allemaal zo te redeneren, maar het is natuurlijk wel zo dat als je een hele dag gaat fietsen je niet de helm opzet, afzet, opzet, afzet, etc. Aangezien Wereldfietsers in Nederland vaak op plekken fietsen waar de kans op een ongeval met snelverkeer kleiner is (vrijliggende fietspaden), zou het aan te bevelen kunnen zijn om in landen met een gescheiden fietsinfrastructuur juist wel de helm te dragen, maar daar waar je de rijbaan moet delen met snelverkeer dus juist weer niet...

Voor stadsfietsers ligt de zaak weer anders... In Nederland wordt door Duurzaam Veilig de doorgaande fietsroutes gescheiden van ontmoetingen met snelverkeer. Daardoor zou juist een helm dus kunnen helpen voor de veiligheid.
Echter juist in woongebieden kunnen ontmoetingen met auto's een grotere impact hebben bij een ongeval dan op doorgaande fietsverbindingen. Daar zou dus een helm juist minder handig zijn i.v.m. een groter risico op hersenletsel.
Voor minder goede fietsers (vaak kinderen, allochtonen, verstandelijk gehandicapten, etc.) kan een fietshelm overal soelaas bieden bij een eenzijdig ongeval. Dus een helmplicht voor kinderen kan dan wel degelijk bijdragen aan de veiligheid. Maar niet bij een aanrijding... :roll:

Je wordt helemaal gek van de situaties waarin een helm wel bijdraagt aan de veiligheid, en wanneer het een hoger risico op hersenletsel oplevert... De verschillende situaties zijn er te veel om op te noemen. Daarom denk ik uiteindelijk dat het beter is dat iedere volwassene zelf de keuze moet kunnen maken. Over niet-volwassenen doe ik geen uitspraak. Daarvoor is de materie zelfs voor mij te ingewikkeld... :wink:
Robertjan schreef:
Matthie9000 schreef:Volgens mij is ‘de wetenschap’ tot op het bot verdeeld of het nou wel of geen zin heeft (dan wel averechts werkt); als maatregel levert het verplichten volgens mij geen gezondheidswinst op (zie: Australië).
Dan heb je dat wetenschappelijk artikel verkeerd gelezen. Er kwam uit dat er niet een kleiner aantal ziekenhuisgewonden was, maar wel dat het aantal met ernstig letsel kleiner was.
M.a.w.: een aantal personen welke normaal ernstig hoofdletsel zou hebben opgelopen, heeft nu lichter letsel.
Maar voor het bepalen van een maatregel op public health-niveau is het veel te simpel om alleen maar naar hoofdletsel te kijken. Vooral doordat minder mensen zullen gaan fietsen zul je met een dergelijke maatregel (zeker in Nederland!!) uiteindelijk een gezondheidsverlies veroorzaken (verplichte invoering van helm in Nieuw-Zeeland; zeer recente publicatie; laat dit volgens mij ook zien). En zoals iemand anders het uitdrukte... (vooral letterlijk bedoeld):
Ultimately, helmet laws save a few brains but destroy many hearts.
Natuurlijk heb je hier geen bal aan als je tóch wel fietst, maar ik vind het bewijs te conflicterend en ik ga niet bij elke situatie inschatten of het nou wel of geen zin heeft.
Glika schreef:Graag wat adviezen en tips om tot een wat meer gerichte zoektocht te komen.
Hoi Arno, ik heb gekozen voor een helm met een licht gewicht en lichte kleur die me lekker zit. Veel ventilatie is prettig. Een warme helm die zwaar is en niet lekker zit, zet je niet op. Een insect heb ik nog niet in mijn helm (zonder gaas) gehad. Een lichte kleur valt op en absorbeert minder zonnewarmte. Ik heb inmiddels met mijn derde exemplaar. Twee helmen zijn kapot gegaan met een val. Mijn laatste helm is de duurste tot nu toe. Dat geld heb ik er wel voorover, ik weet inmiddels waarom.
PietV schreef:
Revanho schreef: En ook voor nekletsel zou een helm eerder negatief zijn.
Renaat
Waar komt deze wijsheid vandaag? Nekletsel wordt vaak veroorzaakt door het dragen van een rugzak, maar niet door een valhelm.
Grappig dat je dat vraagt, want even later schrijf je zelf:
Heb je dit document gelezen?
De thans beschikbare beste schattingen geven aan dat met het dragen van een fietshelm de kansverhouding tussen het wel of niet optreden van hoofdletsel met 42% afneemt, de kansverhouding tussen wel of geen hersenletsel met 53% afneemt, de kansverhouding tussen wel of geen gezichtsletsel met 17% afneemt, en de kansverhouding tussen wel of geen nekletsel juist met 32% toeneemt.
Renaat
Revanho schreef: Grappig dat je dat vraagt, want even later schrijf je zelf:
Heb je dit document gelezen?
De thans beschikbare beste schattingen geven aan dat met het dragen van een fietshelm de kansverhouding tussen het wel of niet optreden van hoofdletsel met 42% afneemt, de kansverhouding tussen wel of geen hersenletsel met 53% afneemt, de kansverhouding tussen wel of geen gezichtsletsel met 17% afneemt, en de kansverhouding tussen wel of geen nekletsel juist met 32% toeneemt.
Renaat
Uiteraard gelezen. Ook wat er bij staat vermeld. Gebaseerd op slecht 4 effectschattingen.

Citaat: Bij nekletsel neemt de kansverhouding met 32% toe door het dragen van een fietshelm, alhoewel dit laatste resultaat slechts gebaseerd is op vier effectschattingen en dus minder zeker dan de andere resultaten.

Een ongeval zonder helm had mogelijk hetzelfde nekletsel opgeleverd + schedel- en hersenletsel.

Als fietsers behoren wij tot een risicogroep in het verkeer. De kwetsbare verkeersdeelnemers. Een helm maakt je wat minder kwetsbaar. Na ongevallen, drie beschadigde helmen in de Kliko stoppen, zonder hoofdletsel op te lopen, is mijn ervaring.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... nemers.pdf

Piet.
Het is maar wat je risicogroep noemt, als wandelaar en automobilist heb je een grotere kans op ellende. Fietsen in Nederland is extreem veilig. Een helm maakt je dus niet altijd minder kwetsbaar en wetenschappelijk bewijs voor het dragen ervan is mager, zo mager en met zoveel haken en ogen dat het verplicht invoeren eigenlijk nergens op slaat :D, dat is ook de huidige opinie in grote medische metareviews zoals cochrane. Wat je als individuele fietser doet moet je zelf weten want er zijn wel situaties denkbaar waarin het zin kan hebben.
Matthie9000 schreef:Het is maar wat je risicogroep noemt, als wandelaar en automobilist heb je een grotere kans op ellende.
Ligt er aan of je het per kilometer utdrukt of per uur.
Google iets met doden per miljoen kilometers of zo.
Leon