(1) Kijk eens naar wat Vroomen gepresteerd heeft.kenben schreef: (1)Krijg bijna het idee dat dhr Vroomen voor bepaalde personen dé goeroe is op het gebied van alles wat met fietsen te maken heeft..![]()
(2)Vroomen is/was veel bezig met aerodynamica, dit zegt nog niet veel over de (langdurige) kwaliteitsverbetering van een (in dit geval) wiel/bandcombinatie. Slechts iets over de CW waarde..
(3)@roadster zoals Marten al aangeeft, wanneer je naar de testwinaars kijkt bij Tour dat zijn het bijna altijd snoeiharde frames met extreem hoge stijfheidswaarden. Zeker niet comfortabel.
(2) Hij maakt zelf geen wielen/velgen maar ontwikkelt samen met een grote wielen fabriek. Let wel: hij was de eerste die velgbreedte ging aanpassen op bandbreedte.
(3) Uit comforttesten blijkt dat comfort NIET uit een frame komt maar uit zadelpen/banden/stuur. Dat weet elke vakman dus Vroomen ook en ging er mee aan het werk want een fietsframe moet in de eerste plaats STIJF zijn (dus niet zo gek van TOUR om naar de stijfheid/gewicht ratio te kijken !!)
Dat weet Vroomen ook maar de rijders waren er huiverig voor, kijk maar: "
Cervelo p i o n e e r e d using aero frame tubing on normal road bikes, going against the c o n s e r v a t i v e !!!!! view that it makes the ride harsher !!!!!!!and the handling worse!!!!!."
Last year was the first year we really used the aero bike on the cobblestones," Cervelo co-founder Gerard Vroomen said. "We've been really wanting to do that for a long time but we were always told that this was not possible!!!!.
"Because we started with a clean slate last year we told riders that we thought it was possible. Then Thor Hushovd won Het Nieuwsblad on an aero frame."
Dus als jij zegt: "Krijg bijna het idee dat dhr Vroomen voor bepaalde personen dé goeroe is op het gebied van alles wat met fietsen te maken " zeg ik prima zo'n goeroe want die man laat zien dat hij zijn vak begrijpt; RESPECT !!
Kortom: comfortabele frames bestaan niet (lateraal slappe frames wel).
Maargoed, er zullen altijd mensen blijven die zweren bij velgen met busjes en comfortframes.
http://www.cyclingnews.com/features/cer ... in-belgium