Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op Pad test Koga WordTraveller 29 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Op Pad test Koga WordTraveller 29

meestal ontstaat er speling bij lagerproblemen; je kunt bijv de cranks (bij heen en weer wrikken) dan bewegen in de lagers, dat zul je in dat geval ook wel merken als je fietst...

*Matthie9000 is wel tevreden met zijn €24,95 alivio 175mm 22-32-42 crankstel icm €10 vierkantas lager :P
Jugendt schreef:
m-gineering schreef:
Jugendt schreef: Verder nog tips wat ik wél in mn fiets moet schroeven? en wat moet dat dan kosten als ik géén nieuwe groepenset en dat soort grappen wil.
Trapas met vierkante as + een crankset die daar op past. Bijvoorbeeld Shimano Deore (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2150). Vierkante trapas kost iets van 15-20 euro?

Mocht er al speling op een vierkante trapas komen, dan kun je daar gewoon mee blijven doorrijden zonder dat je meteen van alles sloopt.
Goedkoop: Shimano Alivio/Deore (laatste is er ook in hollowtech dus goed kijken welke je koopt ;-))
Duurder: Sugino, Velo-Orange
Zijn Hollowtech en vierkante as trouwens uitwisselbaar in hetzelfde frame?
Pedalero schreef:Zijn Hollowtech en vierkante as trouwens uitwisselbaar in hetzelfde frame?
ALs je geen carbonwonder hebt met direct ingeperste lagers maar nog schroefdraad zoals het hoort mag dat geen probleem zijn
Wat mij opvalt aan het einde van het filmpje is, dat het een Shimano SLX crackstel is. Het verbaast mij, dat dit kapot gaat. SLX wordt door Shimano aangemerkt als betrouwbaarder dan van de huidige generatie XT.
Ik vind het ook vreemd dat de as is gescheurd. Formeel mag dit niet gebeuren, of er moet al een breukje in het metaal hebben gezeten. Shimano zal hier niet blij mee zijn geweest.
Wat mij ook opvalt, is dat de as niet met een montagepasta is ingesmeerd Zou dit helpen om het scheuren tegen te gaan, of ligt de oorzaak toch bij de buitenboordlager?
De clou van het verhaal is dus, dat je beter kan investeren in wat duurder materiaal (Sugino, Chris King, Phil Wood etc.), maar je kan niet met de volle 100% zeggen, dat je met deze duurdere materialen ook geen pech kunt krijgen, het geeft echter wel te denken.
Frits
Betrouwbaarder? Enige verschil wat ik kan zien aan SLX is een hoop marketingtermen die nietzeggend zijn; de verschillen in de specificaties zijn marginaal; je hoeft ook niet meer geld uit te geven; een vierkantaslager van €5-10 was in dezelfde situatie zeer, zeer waarschijnlijk niet kapot gegaan .
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:Zijn Hollowtech en vierkante as trouwens uitwisselbaar in hetzelfde frame?
ALs je geen carbonwonder hebt met direct ingeperste lagers maar nog schroefdraad zoals het hoort mag dat geen probleem zijn
Buitenboordlagers maken dus gebruik van hetzelfde schroefdraad als de cups van een vierkante as?
Matthie9000 schreef:Goedkoop: Shimano Alivio/Deore (laatste is er ook in hollowtech dus goed kijken welke je koopt ;-))
Duurder: Sugino, Velo-Orange
Goedkoop alternatief dat evenwaardig aan/beter zou zijn dan Sugino: de Spa Cycles XD-2. Maar dan moet je wel even het Kanaal over want ze verzenden niet internationaal...
BB moet ook niet duur zijn, Shimano BB-UN54 of UN55 zou dik in orde moeten zijn.
Pedalero schreef:
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:Zijn Hollowtech en vierkante as trouwens uitwisselbaar in hetzelfde frame?
ALs je geen carbonwonder hebt met direct ingeperste lagers maar nog schroefdraad zoals het hoort mag dat geen probleem zijn
Buitenboordlagers maken dus gebruik van hetzelfde schroefdraad als de cups van een vierkante as?
Ja, er zit gewoon een schroefdraad aan de buitenzijde van buitenboordlagers, er zijn wel verschillende soorten schroefdraad in een bottom bracket en daarmee moet het uiteraard overeen komen; maar meestal is het BSC; soms kom je italiaans (ITA) nog tegen.
Pedalero schreef:
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:Zijn Hollowtech en vierkante as trouwens uitwisselbaar in hetzelfde frame?
ALs je geen carbonwonder hebt met direct ingeperste lagers maar nog schroefdraad zoals het hoort mag dat geen probleem zijn
Buitenboordlagers maken dus gebruik van hetzelfde schroefdraad als de cups van een vierkante as?
Nee, veel frames met buitenboordlagers maken nog gebruik van de standaard schroefdraad (BSC) maar juist bij buitenboordlagers is er een trend de schroefdraad te laten vervallen en de lagers direct in het frame te persen (bb30, bb90, bb84 etc) In sommige gevallen kun je dat oplossen door een conversiebus in het frame te lijmen, die zijn er bv voor bb30
Overigens, is het niet zo dat de huidige buitenboordlagers dermate verbeterd zijn dat ze misschien onterecht te boek staan als minder goed?
Maarten123 schreef:Overigens, is het niet zo dat de huidige buitenboordlagers dermate verbeterd zijn dat ze misschien onterecht te boek staan als minder goed?
Er is volgens mij niks verbeterd aan de lagers, het systeem deugt gewoon niet. Maar er zijn nu €300 wonderlagers die het net zo lang uithouden als een gewone trapas van 2 tientjes. De winstcijfers verbeteren daarmee natuurlijk wel :roll:
Ik rij al ruim tien jaar op een Koga worldtraveller, weliswaar de 26 inch uitvoering en is nu alleen het frame en de voorvork nog origineel Koga.

Paul Snoeij
Ik heb de Koga WT29 nu ook getest en ben wat kritischer te werk gegaan dan Op Pad: http://www.sintchristophorus.nl/test-ko ... aveller29/
Lasse schreef:
Matthie9000 schreef:Goedkoop: Shimano Alivio/Deore (laatste is er ook in hollowtech dus goed kijken welke je koopt ;-))
Duurder: Sugino, Velo-Orange
Goedkoop alternatief dat evenwaardig aan/beter zou zijn dan Sugino: de Spa Cycles XD-2. Maar dan moet je wel even het Kanaal over want ze verzenden niet internationaal...
BB moet ook niet duur zijn, Shimano BB-UN54 of UN55 zou dik in orde moeten zijn.
Ik (Belg) heb deze op mijn LHT staan en ze maakten er geen probleem van om naar hier te verzenden...
Christophorus schreef:Ik heb de Koga WT29 nu ook getest en ben wat kritischer te werk gegaan dan Op Pad: http://www.sintchristophorus.nl/test-ko ... aveller29/
Mooi verslag, wat ik mij afvraag: dat metalen dingetje bij de achterrem is toch de brakebooster?
Johojo schreef:Mooi verslag, wat ik mij afvraag: dat metalen dingetje bij de achterrem is toch de brakebooster?
Nee, een brakebooster gaat over de rem heen.

Afbeelding
Christophorus schreef:
Johojo schreef:Mooi verslag, wat ik mij afvraag: dat metalen dingetje bij de achterrem is toch de brakebooster?
Nee, een brakebooster gaat over de rem heen.

Afbeelding
Ah, zelfde vraag had ik ook. En je antwoord is eigenlijk wel logisch ook: op deze manier krijgen de remmen niet de kans om zichzelf naar buiten te duwen.
Wat is dat andere ding dan? Ik dacht dat die dezelfde functie had.