door
Wim » wo 13 jun, 2012 21:37
Maar het ging hier niet om mtb cranks maar om weg cranks. Daar passen geen kleinere bladen op,althans niet het middenblad. Met 44 voor en 12 achter heb je nog altijd een heel zwaar verzet. 52 voor is de norm geworden in een tijd dat achter 14 het kleinste tandwieltje was. Dat is nu 11 of 12, en dus kunnen de voorbladen kleiner. Ik heb een oudere fioets emt een compact double, en wat ik daar merk is dat het lichtste verzet niet licht genoeg is en het zwaarste te zwaar. Megt zo'n ultracompact double schakelt het ook lekker: op vlak terrein en zelfs licht glooiend zit je steed sop het grote voorblad. Als het echt klimmen wordt ga je op het kleine voorblad verder, en als je boven bent schakel je weer over op het grote. Zelf vind ik eenlage q erg fijn, ook op een reisfiets. Mijn fiets voor tochten met wat meer bagage heeft een Rohloff naaf met dus 135 mm uitvalbreedte. De cranks zijn de relatief smalle TA Zephyr, maar dat is toch flink breder dan de oude TA Pro Vis double met 120 mm achteras. De een vindt dat belangrijk, de ander niet. Het is duidelijk een kwestie van smaak. Ik hou niet van loeistijve frames of smalle banden. Rohloff vind ik ideaal voor een beladen fiets, maar voor een snelle fiets heb ik liever derailleurs. Dat is mijn smaak.
Wim