Ja, waarom ga je in een ver vreemd land fietsen, met je klamboe van 350 gram zeulend?
Mijn antwoord is: ik wil gewoon een beetje kijken hoe het daar is, en dat bevalt me met de fiets vooralsnog het best.
Anderen willen twee weken op hun luie gat in een resort op Bali liggen, ik fiets daar eerst Mount Batur op en ga daarna twee dagen in datzelfde resort liggen. Ik heb er geen problemen mee dat die andere toeristen hun resort niet uit komen, het schept heel veel werkgelegenheid daar en misschien hebben die luie toeristen net 1000 euro aan Haïti gedoneerd en hebben ze keurig hun vlucht CO2 gecompenseerd en dat heb ik dan weer niet gedaan.
Kortom, is het niet wat riskant een moreel oordeel te vellen over de vakantiekeuzen van een ander? De wereld is nu eenmaal veel kleiner geworden sinds het straalvliegtuig en wat het principiële verschil is tussen een lang weekend New York en een maand fietsen in Laos of Zimbabwe zie ik eigenlijk niet. Of ik nu na vijf dagen of pas na een maand of langer weer naar huis vlieg, maakt qua kerosine/CO2/lawaai niet zo heel veel verschil en met mijn zweetdruppels door mijn gefiets in Zimbabwe los ik ook geen morele rijke-westerlingschuld tegen de uitgebuite arme bevolking daar af.
Dat verre reizen een consumptieartikel zijn, is natuurlijk waar, maar hoe je het ook wendt of keert, dat kamermeisje en die barman in Varadero, Kuta en Mombasa hebben dank zij het toerisme een relatief goedbetaalde baan en wonen in betonnen huizen en niet meer in een krakkemikkig (maar o zo pittoresk) hutje zoals dertig jaar geleden.
En dan nu mijn top-tien:
1. Spanje
2. Thailand
3. Zwitserland
4. Duitsland
5. Nederland
6. Cuba
7. Zuid-India (waarschijnlijk niet heel India)
8. Sumatra (zeker niet heel Indonesië)
9. Sicilië (zeker niet heel Italië)
10. Liechtenstein (samen met alle andere landen waar ik gefietst heb, want in geen enkel land heb ik echt slechte fietservaringen gehad).