Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De 10 mooiste fietslanden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De 10 mooiste fietslanden

Dit is mijn top-tien landen waar ik heb gefietst 8) :

1. Engeland
2. Zweden
3. Ver. Staten van Amerika
4. Canada
5. Oost-Duitsland
6. Italië
7. Denemarken
8. Zwitserland
9. Luxemburg
10. Tsjechoslowakije
Ja, waarom ga je in een ver vreemd land fietsen, met je klamboe van 350 gram zeulend?
Mijn antwoord is: ik wil gewoon een beetje kijken hoe het daar is, en dat bevalt me met de fiets vooralsnog het best.
Anderen willen twee weken op hun luie gat in een resort op Bali liggen, ik fiets daar eerst Mount Batur op en ga daarna twee dagen in datzelfde resort liggen. Ik heb er geen problemen mee dat die andere toeristen hun resort niet uit komen, het schept heel veel werkgelegenheid daar en misschien hebben die luie toeristen net 1000 euro aan Haïti gedoneerd en hebben ze keurig hun vlucht CO2 gecompenseerd en dat heb ik dan weer niet gedaan.
Kortom, is het niet wat riskant een moreel oordeel te vellen over de vakantiekeuzen van een ander? De wereld is nu eenmaal veel kleiner geworden sinds het straalvliegtuig en wat het principiële verschil is tussen een lang weekend New York en een maand fietsen in Laos of Zimbabwe zie ik eigenlijk niet. Of ik nu na vijf dagen of pas na een maand of langer weer naar huis vlieg, maakt qua kerosine/CO2/lawaai niet zo heel veel verschil en met mijn zweetdruppels door mijn gefiets in Zimbabwe los ik ook geen morele rijke-westerlingschuld tegen de uitgebuite arme bevolking daar af.
Dat verre reizen een consumptieartikel zijn, is natuurlijk waar, maar hoe je het ook wendt of keert, dat kamermeisje en die barman in Varadero, Kuta en Mombasa hebben dank zij het toerisme een relatief goedbetaalde baan en wonen in betonnen huizen en niet meer in een krakkemikkig (maar o zo pittoresk) hutje zoals dertig jaar geleden.

En dan nu mijn top-tien:
1. Spanje
2. Thailand
3. Zwitserland
4. Duitsland
5. Nederland
6. Cuba
7. Zuid-India (waarschijnlijk niet heel India)
8. Sumatra (zeker niet heel Indonesië)
9. Sicilië (zeker niet heel Italië)
10. Liechtenstein (samen met alle andere landen waar ik gefietst heb, want in geen enkel land heb ik echt slechte fietservaringen gehad).
Top 5 mooiste landen waar ik heb gefietst:
1. IJsland
2. Schotland
3. Italie
4. Noord-Engeland
5. Achterhoek

Top 5 landen waar het mij het mooist lijkt:
1. Tibet
2. Peru/Bolivia
3. VS (westen)
4. Kirgizistan e.o.
5. Zuid-Afrika
Rutger schreef: Met fietsen in Westerse landen is uiteraard niets mis en dat doe ik nog graag. Maar ik merk wel als ik in landen als Zuid-Afrika, Ghana of Israel kom mijn wereldbeeld wel iets anders wordt. Vaak heb je er je vooroordelen over. Is het wel veilig in Israel of Zuid-Afrika bijvoorbeeld? Mijn interesse gaat nu steeds meer uit naar hoe het is te leven in die landen (een soort nieuwsgierigheid) en dan is de fiets natuurlijk het perfecte vervoermiddel. Interesse in mensen boeit me nu steeds meer. En ja van de Europese leefgewoontes weet ik al heel veel.
Maar hoe is het te leven in een township. Rutger
Klopt. Je wereldbeeld verandert wanneer je maar lang genoeg bivakkeert tussen de bewoners van een ander land, liefst op veilige afstand van de toeristen. Je moet dan niet elke dag 100 km willen fietsen, want dan blijven de contacten oppervlakkig.
Zelf heb ik destijds Lesotho leren kennen door enkele maanden in dit kleine land te blijven; soms deed ik enkele weken vrijwilligerswerk in een afgelegen dorp (de dichtstbijzijnde telefoon was 20 km verderop). Op een gegeven moment had ik ook een vriendin, Buang, met wie ik een tijdje samengewoond heb. En als ik weer even genoeg had van het warme sociale bad, ging ik een paar dagen fietsen in de bergen. Ik heb veel mooie herinneringen aan die tijd.
Ook kwam ik Zuid-Afrikanen tegen, die me uitnodigden om hun op te komen zoeken in Soweto. Zo kon ik een paar maanden later dwars door Soweto fietsen, nadat mij verteld was waar en wanneer het daar safe was. Ook de onveilige plekken kreeg ik te zien, maar dan niet op de fiets maar onder begeleiding van mijn gastheer Thabo, die taxichauffeur was.
Drie jaar later ging ik opnieuw vijf maanden naar het zuiden van Afrika en ook ditmaal was het fietsen geen doel op zich, maar een bij mij passende manier om me te verplaatsen tussen plekken waar ik wat langer bleef bivakkeren.
Dit was voor mij als dertiger de ideale manier van rondtrekken. Heel anders dan het afleggen van zoveel mogelijk fietskilometers, waartoe ik me als twintiger iets te vaak had laten verleiden.
Ook ben ik een paar keer in India geweest, maar dat was geen succes. Het overbevolkte subcontinent ten zuiden van de Himalaya’s kon mij niet echt bekoren: te heet, te smerig, te druk en te ondoorgrondelijk. Deze cultuur zuigt alle energie uit mijn lijf, al is het allemaal wel heel fotogeniek.
Tegenwoordig kan ik zelden langer dan twee of drie weken achter elkaar weg. Lang genoeg om er even lekker uit te zijn, maar te kort om een reis naar een ver en exotisch land enige diepgang te geven. Ook vind ik dat er teveel gevlogen wordt, dus wil ik daar zelf niet teveel aan bijdragen zolang ‘klimaatneutraal’ vliegen een illusie is.
De diepgang die ik zoek, vind ik het makkelijkst in boeken. Het Iran zoals beschreven in ‘Stiekem kan hier alles’ van Eefje Blankevoort of het Egypte in ‘Een goede man slaat soms zijn vrouw’ van Joris Luyendijk vind ik uitermate boeiend, terwijl ik als fietser deze landen alleen al om het rijgedrag van medeweggebruikers zou vervloeken.
Rutger schreef: Over de trends. Het is appels met peren vergelijken. Wereldfietsers doen toch gewoon wat ze zelf willen? Rutger
'Ik doe wat ik wil', denken veel westerlingen. En met die gedachte gaan ze wanhopig op zoek naar wat ze nu eigenlijk willen... :wink:
willem.megens schreef:Top 5 mooiste landen waar ik heb gefietst:
14. Kirchistan e.o.
Waarschijnlijk bedoel je Kirgizistan? Ik vraag me af wat je daar zoekt. E & O een handbalclub uit Emmen heeft daar eens een europacupwedstrijd gespeeld. Ze zaten in een vliegtuig, waarbij de benen door de bodem staken. Ze hebben de turbulentie overleefd.
DriesBa schreef:
willem.megens schreef:Top 5 mooiste landen waar ik heb gefietst:
14. Kirchistan e.o.
Waarschijnlijk bedoel je Kirgizistan? Ik vraag me af wat je daar zoekt. E & O een handbalclub uit Emmen heeft daar eens een europacupwedstrijd gespeeld. Ze zaten in een vliegtuig, waarbij de benen door de bodem staken. Ze hebben de turbulentie overleefd.
Hoi Driesba,
Je vraagt je af wat men daar zoekt. Feitelijk kwalificeer je daarmee meteen dat land plus tevens de wereldfietsers die dat land bezoeken.
Ik heb recentelijk diverse verhalen gehoord van en presentaties gezien over Kirgizistan, en die zijn allemaal eensluidend enthousiast en positief.
Kennelijk hecht jij aan dat ene berichtje in de krant van spelers van E&O Emmen (die zaten in een vliegtuig, waarbij de benen door de bodem staken. Ze hebben de turbulentie overleefd) meer waarde en kwalificeer je mensen hier op het forum met "wat heb je daar te zoeken".
Ik denk dat het een goedbedoeld grapje was van Driesba.

Het land heb ik in mijn lijstje opgenomen na dat ik foto's van wereldfietsers heb gezien. De landen langs de noordwestkant van de Himalaya lijken me prachtig.
willem.megens schreef:Ik denk dat het een goedbedoeld grapje was van Driesba.
Oeps, je zal wel gelijk hebben, sorry dan voor mijn reactie. En wil jij dan Kirgizistan in het vervolg asjeblieft goed spellen (wat is de juiste spelling eigenlijk?), want daar sloeg Driesba op aan.
Kirgizië.
jimvdberg schreef:
willem.megens schreef:Ik denk dat het een goedbedoeld grapje was van Driesba.
Oeps, je zal wel gelijk hebben, sorry dan voor mijn reactie. En wil jij dan Kirgizistan in het vervolg asjeblieft goed spellen (wat is de juiste spelling eigenlijk?), want daar sloeg Driesba op aan.
Klopt, het was niet een vraag met zo'n zwaarwegend karakter. Ik ben er nog nooit geweest en kan er dus niet over oordelen. Ik citeerde feitelijk een ervaring van onze plaatselijke handbalgroep en dat is geenszins maatgevend voor het algemene beeld.
De top 10 van mij, waar ik tot nu toe ben geweest:

1: Noorwegen;
2: Lappland (is niet echt een land, maar ik vond het nog mooier dan de rest van Finland en Zweden);
3: Finland;
4: Zweden;
5: Denemarken;
6: Luxemburg;
7: Duitsland;
8: Nederland;
9: Belgie

Meer heb ik niet gefietst.
mijn top ;
1= mozambique
2=noord laos
3= noord Vietnam
4= noorwegen
5= zwitserland
6=luxemburg
7= nederland
8= cambotja
9=frankrijk
10= duitsland

gr bert
Een top tien heb ik nog niet bereikt, ik fiets pas sinds 2006, maar lijstjes vind ik leuk!

1) Laos van zuid naar noord gefietst, hoe noordelijker hoe mooier.
2) Noorwegen Setesdal en Rallarvegen(!)
3) Nederland ik vind het zo gaaf dat je op de LF-routes door prachtige rustige stukken trijdt in dit drukke kikkerlandje.
4) VS Californie Snelweg was niet mijn favoriet, maar ik vond de Amerikanen erg leuk
5) Cambodja
6) Cornwall Prachtig, maar ze sturen je dwars over alle heuvels heen. Het was een 'duw en rem-vakantie'.
7) .... Nog in te vullen, maar de volgorde verandert dan ook weer.
8 ) .... Nog in te vullen
9) .... Nog in te vullen
10) Thailand noorden, in het hete seizoen, zo'n 45 graden (daar kon ik niet tegen!)

Nog op mijn wensenlijstje: VS Great Devide of Oregon Trail, Ierland, Portugal, Frankrijk, Marokko, Kyrgizie......