Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga signature met XT groep in uitverkoop? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga signature met XT groep in uitverkoop?

Je kunt met allerlei fietsen op reis (zie ook mijn artikel over materiaal voor de eerste fietsvakantie). Mijn punt hier was dat je voor ongeveer de prijs van een xt fiets van de premium prijs merken ook een Rohloff fiets van minder bekende gespecialiseerde merken kunt krijgen. Als ik kon kiezen tussen een Thorn Raven met Rohloff of een Koga Signature met XT dan wist ik het wel.
Wim
Vanavond eens zitten klikken en op de koga-signature site tot deze configuratie gekomen. (Kan helaas de PDF niet uploaden)


• Frame Traveller KS-TR 28: Framekleur Mystic Black, Framemaat nog niet
gekozen
• Vork Suntour NCX-E RL Lite
• Groep set Shimano Deore XT
• Remmen Magura hydraulisch HS33
• Banden Schwalbe Marathon 37mm
• Velgen & spaken KM19 Xlite / Sapim
• Zadel Fi'zi:k Rondine Wing Flex
• Zadelpen Koga Aluminium 6061
• Stuur PRO MTB Riser 15
• Stuurpen PRO verstelbaar
• Handvatten Koga Leder
• Pedalen Shimano PD-M324 Multi-Purpose
• Achterdrager Tubus Vega
• Drager accessoires Snelbinder
• Zadeltas Koga Classic
• Dynamo Shimano Sport DH-3D72
• Koplamp B&M Lumotec IQ Fly
• Achterlicht B&M Toplight Flat S plus
• Standaard Atran Velo Moove
• Beugelslot AXA Defender RL
• Pomp Koga Alloy Telescoping
• Bidons & bidonhouders Elite Lysso & Taki 1x
• Spatborden SKS Chromoplastics
• Kettingkast/scherm Koga Suomi
• Bel Widek Decibel II Kompas
• Gewicht 16,6 kg
• Prijs € 2251

Wat me nu opviel is dat de prijsverschillen tussen een wel of niet geveerde voorvork te verwaarlozen zijn. Dat is maar tientjes werk. Dat maakt het eigenlijk wel lastiger. Vering is meer comfort op slechte paden, maar kan makkelijker kapot. En dan zijn er nog twee versies van een geveerde vork die ze aanbieden.

Hoe zou deze fiets zich verhouden tov de standaard koga LightDeluxe van 1899?
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=3675070

?
Wat een hoop geld. En wat een overbodige dingen op die lijst. Hoeveel tassen heb jij wel niet nodig? Die geveerde vork is bovendien zoals je zelf ook wel vermoedt tamelijk brak. 50 mm Schwalbe Big Apple banden en een klassieke vork geven meer comfort dan die verende voprk en die stugge 37 mm Marathons.
XT crankset met buitenboordlagers heeft slechts een beperkte levensduur.
Een niet verstelbare stuurpen is lichter, goedkoper, en stijver.
Wat doe je met lowrider tassen zonder voordrager? Wat moet er ook nog in die zadeltas?
Ik had liever voor zoveel geld een echte SON naafdynamo en een B&M Cyo koplamp. Ik doe het zonder standaard, en al helemaal zonder jasbeschermers.

Kortom, ik zou me voor dit geld concentreren op de echt belangrijke zaken, en dan betere kwaliteit nemen. Voor dit geld kun je ook wel een goede Rohloff fiets vinden. Dat is dan ook nog wat lichter dan deze zwaargewicht.
Wim
Ik heb er geen tassen bij geconfigureerd. Het streepje erachter geeft aan dat er geen keuze gemaakt is. Dit geldt ook voor jasbeschermers.

Ik heb meerdere malen stukjes op internet gevonden dat de Son dynamo eigenlijk de meerprijs niet waard was. Ja, hij fiets lichter maar niet zoveel dat het 150 euro waard is. Daarnaast zou hij bij lopen met de fiets weinig leveren wat het dan weer onveiliger maakt. De Shimano zou daar beter in zijn.

Kwa voorvork had ik ook mijn twijfels of ik die wel geveerd moet nemen. Vooral omdat het kwa prijs amper wat uit maakt dus die gaat er dan wel af.

Heb nog even in de configuratie een lichtgewicht, niet verstelbare stuurpen gekozen... Dat scheelt 200gr volgens de site.

Nou ik nodig je uit om me een link naar een nieuwe fiets te wijzen met rohloff naaf voor hetzelfde geld. Ik kom namelijk alleen maar fietsen met rohloff tegen van 3000+ euro's. Zoek maar eens naar een prijslijst vna Idworx bv.

Tja of het veel geld is voor deze setup weet ik niet. Ik denk wel dat het kwalitatief wel een goede fiets is.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2677 ook in 28 inch
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1583 er is ook een 28 inch fiets van hen
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf
Die laatste ook helemaal naar wens bij www.m-gineering.nl
Tja en de SON, die is toch echt heus beter/degelijker. Er is er een voor 28 inch wielen en die geeft vooral bij lage snelheid meer licht, maar niet veel meer. De Sondelux, oorsponkelijk voor 20 inch wielen geeft iets minder licht, maar wel aardig wat minder weerstand, zeker vegeleken met de Shimano. Wat dat je waard is moet je zelf weten.
Wim
Dure Koga configuratie, inderdaad!
Als ik dat vergelijk met mijn fiets die ik onlangs in elkaar gestoken heb, denk ik dat ik weinig onderdoe qua kwaliteit maar wel veel meer waar voor mijn geld krijg... Zelfs met SON, lederen Ergon handvaten, HS33 en Sugino cranks met TA bladen zou mijn configuratie nog stukken goedkoper zijn. En dat is dan inclusief Brooks, de stevigere Tubus Cargo en betere verlichting (Cyo Senso en Toplight Line Plus).
Voor 2200 had ik makkelijk een Rohloff kunnen kopen in mijn set-up...
Maar Lasse nu hoor je niet de Koga-Club ;-)*


* maar wel bij de veel exclusievere zelfbouw surly-club :D
Wat bedoel je?
Dat je je niet moet blindstaren op een merknaam. Het komt op mij over alsof je op zoek bent naar een bevestiging om een koga-fiets te kopen ipv een fiets die voldoet aan je eisen. Ik zou vooral zeggen; ga eens fietsen op de diverse fietsen die hier genoemd worden door mensen met (honderd)duizenden fietskilometers achter de rug... Ik kan bijvoorbeeld die koga lightdeluxe niet echt plaatsen bij een fiets waarmee je offroad zou willen.
Matthie9000 schreef: Het komt op mij over alsof je op zoek bent naar een bevestiging om een koga-fiets te kopen ipv een fiets die voldoet aan je eisen.
Er zit een aantal uiterst deskundige mensen op dit forum. Er zitten ook een aantal zelfbouwers tussen. Toen ik hier voor het eerst kwam, wist ik van toeten noch blazen. Gelukkig heb ik mijn eigen keus gemaakt en daar heb ik geen seconde spijt van.

Een beginner moet zichzelf eerst afvragen:

1. waar wil ik mijn fiets voor gebruiken? Fiets ik vrijwel uitsluitend over geasfalteerde wegen of fiets ik meestal over onverharde wegen.

2. Heb ik een monteur nodig of kan ik alles zelf doen?

Sommige deskundige forumleden gaan ervan uit dat iedereen die hier komt zelf een fiets in elkaar kan zetten en alle mankementen zelf kan repareren. Ik denk dat gerichte vragen aan een beginner kunnen helpen om tot een goed advies te komen.
O nee hoor ben echt niet op zoek naar een bevestiging om een koga te kopen. De fiets spreekt me gewoon aan kwa uiterlijk en uitstraling en volgens mij is het kwalitatief een goede investering. De voor mij onbekende merken kunnen dan inderdaad wel goedkoper zijn, maar ik vraag me dan altijd af of goedkoop niet duurkoop is. Vooral zo'n fiets waar je toch wel jaaaaaaaaaren (10+??) plezier van wil hebben. Dan maakt die 100 euro per jaar dat hij duurt is mij niet uit.

De lightdeluxe is inderdaad te licht voor onverhard. Daar was ik al uit.

Ik denk dat ik 80% op verhard rij maar op de GPS (bv met geocaching) met een wandelkaart weet je het nooit. Dan kom je nog wel eens op super mooie nederlandse plekjes midden in de natuur en daar wil ik dan wel fatsoenlijk zonder te hoeven lopen uit veiligheid overheen kunnen.

Kwa sleutelen... ik denk dat ik dan zoals 80% van alle nederlanders ben. Bandje plakken (Dat leert toch iedereen van zijn pa), wat afstellen lukt prima maar vraag me niet een derailleur uit te wisselen of helemaal zelf een fiets uit onderdelen op te bouwen.
Beste twdi,

Vanwege het uiterlijk en de uitstraling (erg persoonlijke argumenten) kan je terecht voor de Koga kiezen. De aangedragen argumenten van kwaliteit en duurzaamheid lijken niet erg in vruchtbare aarde te vallen.
De Koga zal zeker echt niet door het minste of geringste uit elkaar vallen. Het is zeker geen slechte fiets. Ik ben ervan overtuigd dat je er vele blijde kilometers mee zal gaan fietsen.

Laat de je onbekende merken aan de kenners en laat je voorlichten door de lokale fietsenmaker, die ook het onderhoud voor je kan verzorgen. Volgens mij is dat een goede en tevredenstellende keuze. Daar doe je echt geen miskoop aan. Uiteindelijk gaat het er toch om dat we tevreden zijn met wat we zelf doen toch.

Groet,

Marc
ja dat is ook zo wat je zegd. Er zit zo en zo geen dealer in mijn buurt van die onbekende merken. De bekende fietsen zijn hier wel in de buurt te koop.

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Ik zal eerst maar eens wat fietsen gaan proberen en dan zie ik wel wat ik doe.
Ik zal er niet op blijven hameren, maar sommige argumenten zijn toch wel twijfelachtig.
Allereerst zou ik als je 20% off road denkt te gaan rijden toch echt voor brede 26 inch banden kiezen.
Natuurlijk wil je met zo'n dure fiets zeker 10 jaar rijden (eerlijk gezegd veel langer). Juist daarom is een XT afmontage niet zo'n strak plan meer. De cranks met buitenboordlagers hebben een beperkte levensduur. Klassieke cranks met vierkante as en een dure trapas als van SKF gaan veel langer mee. De nieuwe XT cassette naaf heeft een dikke alu as en heel kleine kogeltjes. Ook dit is een wegwerpartikel geworden voor de mtb crowd.
Een derailleur fiets blijft altijd meer onderhoud dan een Rohloff naaf. Bij Rohloff hoef je alleen olie te verversen en af en toe een nieuwe ketting. Bij iedere derailleur fiets moet je met een zekere regelmaat een nieuwe cassette en ketting monteren. Dat is duurder in het gebruik, zeker als je het niet zelf doet, en duidelijk lastiger dan olie verversen. Als je 10 jaar bijna onderhoudsvrij wilt rijden moet je voor Rohloff kiezen (en een SON naafdynamo ipv Shimano). Voor wat betreft het frame geef ik je met een stalen frame ook meer kans dat je er over 10 jaar nog plezier van hebt. Alu zal evenmin breken, maar de draad van drager en bidonnokken zou wel eens versleten kunnen zijn (weet ik uit ervaring). Kortom, het is juist die Signature waarmee je meer onderhoudsproblemen zult hebben.
Persoonlijk zou ik in veel gevallen liever met een grote boog om de lokale fietsenmaker heengaan. Zoek maar eens op dit forum. Met een goede Rohloff fiets heb je in principe heel weinig onderhoud. De paar dingen die er over blijven kun je goeddeels zelf (en ik althans ben echt geen sleutelaar).
Veel succes,
Wim
twdi schreef: De voor mij onbekende merken kunnen dan inderdaad wel goedkoper zijn, maar ik vraag me dan altijd af of goedkoop niet duurkoop is.
Zo dacht/denk ik er ook over. Een Koga koop je inclusief service, d.w.z. 1 gratis servicebeurt en 2 servicebeurten tegen een gereduceerd tarief.

De adviezen die je krijgt zijn niet slecht, integendeel. Sommige Duitse fietsen zullen kwalitatief net zo goed zijn als een Koga, maar zijn kaler, hebben b.v. geen slot, geen weggewerkte kabels, geen 'kettingkast', etc. Maar er zijn meer fabrikanten die volgens het Koga principe werken en die een fiets echt op maat maken met handgebouwde wielen. Die bieden een basisfiets aan die je naar wens kunt samenstellen. De Koga die jij op het oog hebt, heeft een 40 spaaksachterwiel. Bij andere fabrikanten is dit een optie en kost 150 euro om een voorbeeld te geven.

Zelf heb ik twee linkerhanden en een remkabel, etc. laat ik vervangen door de dealer. Nu fiets ik erheen (ong. 3km) en terug met de kabel vervangen. Voor een voor mij onbekend merk die kwalitatief net zo goed zo niet beter is, moet ik 200km heen en 200km terugrijden.

Je zult voor jezelf een afweging moeten maken.
Alsof de anderen geen service geven. Een 40 gaats xt achternaaf is, tenzij het een dure tandemnaaf is, geen voordeel. Je hebt wel meer spaken, maar de flens is niet groter, zodat je meer kans maakt op een uitgescheurde flens (de flens is een gatenkaas). Als je zonodig een derailleur fiets wilt hebben kun je beter een degelijker LX achternaaf nemen met 36 spaken en 26 inch wielen. Dat blijft vast langer heel en is nog goedkoper ook.
Wim
En niet vergeten dat je voor onderhoud dat je niet zelf wíl doen (zelfs met 2 linkerhanden kán je volgens mij het meeste) bij quasi iedere fietsenmaker kan aankloppen, met quasi iedere fiets. Je hoeft heus niet terug naar de gespecialiseerde dealer om een kabel, cassette, ketting of ... te laten vervangen. Dat is gelukkig totale nonsens. De meeste fietsen zijn echt wel redelijk gestandaardiseerd, gelukkig.
Wim schreef:Alsof de anderen geen service geven.
Dat heb ik niet geschreven en impliceerde ik ook niet, althans dat was niet mijn bedoeling. Koga is een fabrikant die vele soorten fietsen levert. Enkele andere fabrikanten zijn gespecialiseerd in vakantiefietsen. Ik krijg de indruk dat de gespecialiseerde fabrikanten betere vakantiefietsen bouwen dan Koga, afgaand op specificaties. In het voorbeeld van het 20 spaaksachterwiel kreeg je bij het gespecialeerde bedrijf wel een tandemnaaf, bij de Koga wordt het niet vermeld. Een Koga zal niet slecht zijn, maar de gespecialiseerde bedrijven bieden soms betere mogelijkheden.

Zelf ben ik een toerfietser die beslist geen 2000 euro of meer uitgeeft voor een fiets. Een stadsfiets met derailleur is voor mij goed genoeg om met mooi weer te gaan fietsen. Als het weer slechter is, pak ik mijn stadsfiets met naafversnelling wel. Mocht ik ooit besluiten om toch een vakantiefiets aan te schaffen, zou ik graag gebruik willen maken van je deskundigheid.
Lasse schreef:En niet vergeten dat je voor onderhoud dat je niet zelf wíl doen (zelfs met 2 linkerhanden kán je volgens mij het meeste) bij quasi iedere fietsenmaker kan aankloppen, met quasi iedere fiets. Je hoeft heus niet terug naar de gespecialiseerde dealer om een kabel, cassette, ketting of ... te laten vervangen. Dat is gelukkig totale nonsens. De meeste fietsen zijn echt wel redelijk gestandaardiseerd, gelukkig.
Dat kan een voorbeeld van goedkoop is duurkoop zijn. Mijn vorige fietsenmaker rekende de eerste twee jaar niets voor het vervangen van versleten onderdelen. Service. Een vorm van klantenbinding. Ook bij mijn nieuwe stadfiets hoefde ik slechts een deel te betalen bij het vervangen van slijtagegevoelige onderdelen, arbeidsloon werd niet gerekend.
Ja maar gespecialiseerde zaken als bike4travel of m-gineering zijn nu net het tegendeel van dozenschuivers. Juist daar krijg je service, en ook nog eens van hoge kwaliteit.
Wim