Smakelijk.wingeltje schreef:supper
Leon
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:FWIW: wij hebben net de Vennbahn gefietst (van pakweg 24-28 juli) en zijn bij de Himmelsleiter juist rechtsaf gegaan. Een paar keer linksaf en je zit weer op de Vennbahn. De tunnel naar Luxemburg hebben we ook gevonden Eigenwijs als we zijn hebben we het bord 'Einde Vennbahn' genegeerd en konden toen weer terug naar de eerste afslag. Dat werd dus een pad bezaaid met stenen dat ons uiteindelijk om de tunnel heen leidde.bert sitters schreef:De fietstunnel onder de B258 bij Roetgen is nog lang niet klaar. Je gaat hier rechtsaf het fietspad langs de B258 op. Na 400 meter boven op de Himmelsleiter ga je linksaf langs het gesloten restuarant Himmelsleiter. Na ca. I km kom je weer op de Vennbahn. Volg de fietspijlen naar Roetgen. Bij de grensovergang Kalterherberg tot Waimes (Weismes) is de Vennbahn ook nog niet af. Er nestelen zeldzame vogels in het gewas op de overwoekerde spoorbaan. Er wordt gedacht aan een alternatief. Je kun via de Knooppunten fietsen. Ook de tunnel naar Luxemburg is nog niet gebruik. Hier wonen vleermuizen. Eerst dacht men om een verlaagd plafond aan te leggen, maar nu denkt men erover om de tunnel van november tot april af te sluiten, zodat de vleernuizen rustig hun winterslaap kunnen houden.
Helaas waren die klims van meer dan 2% niet voorzien. Bij Troisvierges komt dat, doordat de tunnel niet gebruikt mag worden. Er is een alternatief aangelegd van de voormalige spoorbaan af. Ook bij de omleiding bij Kalterherberg moet even geklommen worden. De Vennbahn begint bij station Aachen Rohte Erde. Er gaan Euregiotreinen van Heerlen naar Rohte Erde. Helaas nu niet vanwege werkzaamheden.Carl schreef:Recent had ik een weekje om te gaan fietsen. Ik wilde naar Luxemburg maar deed er een dag langer over dan ik tevoren gedacht had, en kwam daardoor tijd tekort voor de weg terug naar Nederland. Ik was mijn tent aan het opzetten op camping De Walensbongert in Troisvierges toen er een echtpaar naast mij kwam staan. Toen ik vertelde over mijn haast, gaven ze mij de tip om de Vennbahn te nemen - die hadden zij net afgelegd. Een relatief makkelijke, snelle manier om in Maastricht te komen, waar ik dan op de trein naar het westen kon. Vennbahn, die naam kwam me bekend voor van dit forum dacht ik . Foldertje meegepakt uit de receptie van de camping en de volgende dag in een ruk naar Vaals gereden. Enkele observaties:
- Inderdaad makkelijk en snel fietsen, ook zonder kaartmateriaal van de regio. Van de route afdwalen is eigenlijk alleen mogelijk als je even niet goed oplet zoals mij overkwam aan de rand van een dorpje, waar de Vennbahn op een landweg uitkwam en als karrespoor rechtdoor ging waar de weg een bocht naar rechts maakte. Ik sloeg per ongeluk rechtsaf met de weg mee maar werd snel terugverwezen naar de route.
- Waarom er in de folders en op borden met 'max. 2%' geadverteerd wordt, is mij een raadsel. Als de stijging (of in mijn geval daling) over het hele traject 2% bedraagt, kun je beter gewoon '2%' opschrijven. Hier en daar stijgt het, kort, veel meer dan max 2%. Zeker in de buurt van Troisvierges komen klimmetjes voor waar bij mij de 22-32 er aan te pas moest komen.
- Door de omleiding bij Kalterherberg is de route momenteel zo'n 4 km langer.
- Voor treinfanaten lijkt me deze route een must. Hier en daar staat nog een licht of sein, stationsgebouwtjes, afgedankt materieel bij Raeren, en in de tunnel bij Lommersweiler kun je leuk 'Tooooeeeet' roepen.
- Voordeel: route is grotendeels zeer beschut, je rijdt eigenlijk 125 km door een tunnel van groen.
- Nadeel: route is grotendeels zeer beschut. Wie van wilgenroosjes houdt, wordt (in deze tijd van het jaar) goed bedeeld. Wie van uitzichten houdt amper.
- Voor vrijwel alle in de brochure genoemde bezienswaardigheden moet je van de route af. Je passeert hooguit langs de rand van dorpjes. Voor boodschappen moet je omrijden een plaats in, ook horeca is (nog?) zeer dun bezaaid langs de route.
- De Vennbahn eindigt tamelijk onceremonieel in Aken. Ik was ineens het spoor bijster. Gelukkig wees een vriendelijke man me de weg verder en het bleek zeer eenvoudig richting Vaals te komen (rechtdoor weg volgen, rechtsaf onder spoor door, linksaf en zo dicht mogelijk rechts langs het spoor blijven rijden tot Hbf, vandaar borden Vaals). Een stukje voor Hbf kwam ik vervolgens ineens het officiele startpunt van de Vennbahn tegen. Bewegwijzering in Kornelimunster en Aken vond ik in noordelijke richting dus tamelijk onduidelijk.
Een paar foto's:
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 3493645842
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 5123869266
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4554985570
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4939389938
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4546130050
Carl
De mensen die me op de camping in Troisvierges op het spoor van de Vennbahn brachten, hadden bij Robertville gestaan en onderweg rijd je ergens praktisch over een camping heen (St. Vith? Ik weet niet meer waar), maar voor campings had ik toch te veel haast.bert sitters schreef:Voor dorpjes , winkels en horeca moet je meestal even van de Vennbahn af. Er zijn voldoende campings in de buurt van de Vennbahn.
2 jaar terug in september reden we uit 't boekje fietsen bij de zuiderburen een stuk Vennbahn en idd over de camping heen. Dat zag er maar stilletjes uit, waren we na 't seizoen of is die echt opgeheven?Carl schreef: De mensen die me op de camping in Troisvierges op het spoor van de Vennbahn brachten, hadden bij Robertville gestaan en onderweg rijd je ergens praktisch over een camping heen (St. Vith? Ik weet niet meer waar), maar voor campings had ik toch te veel haast.
Carl
Dat is fijn. Tegen onverhard heb ik geen bezwaar, maar de onhebbelijke gewoonte van de Walen om jarenlang reclame te maken voor iets wat nog niet af is zonder zelfs ook maar in een omleidingsroute te voorzien noopt bij tot voorzichtigheid en het bij me hebben van detailkaarten elke keer als mijn voorwiel over de grens denkt te gaan. (en dat is zeker 1x per week)snowfreakyvon schreef:Gelukkig was daar ook verder in voorzien, want stand aug.2013: is het traject na Kalterherberg deels af, maar deels ook nog een paadje a la singletrack; onverhard (2km) Leuk!
Wanneer was die massale aanval? Het kan zijn dat het knutjes waren en die zijn er kort, maar hevig. Ik heb knutjesplagen meegemaakt op een camping in Zonhoven (Belgie) en in Giethoorn. Later was ik weer op die camping in Zonhoven en toen geen enkel probleem.manni schreef:Wij hebben gekampeerd op de camping bij Kalterherberg. ´s avonds,heel plotseling ,een gigantische aanval van hele kleine muggetjes;ze waren er ineens in millioenen!Nog nooit zoiets meegemaakt...wij gaan daar nooit meer overnachten!Binnen de 5 minuten was iedereen in zijn tent verdwenen....
dus ga er niet heen in het muggenseizoen!
Verder vonden wij de Vennbahn geweldig en zeker voor herhaling vatbaar.
Groetjes,
Manni