door
Rutger » zo 03 apr, 2011 11:00
Abacus schreef:Niet specifiek trots zijn op Nederland wil natuurlijk niet zeggen dat je je schaamt om Nederlander te zijn en evenmin dat je je niet bevoorrecht voelt in Nederland geboren te zijn. Iedereen die wel eens over de grens komt weet dat ie het een stuk slechter had kunnen treffen. Het Nederlanderschap is echter ook geen verdienste, het zegt alleen maar iets over het stukje wereld waar je toevallig geboren hebt.
Sommigen laten dat graag zien of anticiperen op de aversie die sommige mensen helaas nog altijd jegens Duitsers blijken te koesteren. Ik schaam mij er absoluut niet voor Nederlander te zijn, maar op mijn fiets geen NL-stickers.
P.S. (en ik kijk ook al geen voetbal
)
Je verwoordt het goed. Ik ben blij dat ik in Nederland ben geboren, maar daar hoefde ik zelf niets aan te doen. Dat was natuurlijk fijn, want anders had ik geen wereldfietser kunnen worden. Tijdens mijn buitenlandse reizen (vooral als ik armoe tref) ben ik me maar al te bewust van mijn luxe positie. Maar om nu trots te zijn op mijn land. Waarop moet ik dan wel trots zijn?
De mensen kunnen ook gewoon vragen waar ik vandaan kom, maar liever wil ik weten wie de mensen zijn die ik ontmoet, wat hun beslommeringen zijn. Echte interesse in hun levenswijze doet 1000 x meer dan zo'n sticker.
O ja ik kijk wel voetbal.