Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitrusting - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

uitrusting

Bij het klimmen telt elke kilo, en heel erg. Op een vlakke weg maakt het inderdaad allemaal niet zoveel uit. Misschien moet je jezelf op een goede weegschaal tracteren. Dan ontdek je dat het ene t shirt in je linnenkast veel zwaarder is dan het andere, etc.
Wim
Wim schreef:Bij het klimmen telt elke kilo, en heel erg. Op een vlakke weg maakt het inderdaad allemaal niet zoveel uit. Misschien moet je jezelf op een goede weegschaal tracteren. Dan ontdek je dat het ene t shirt in je linnenkast veel zwaarder is dan het andere, etc.
Wim
of je gaat ruim vantevoren een beetje in training :)

ook zul je merken dat je tijdens een lange fietsreis steeds sterker wordt, en dan merk je die extra kilo's niet eens meer, zelfs niet die 5L water in je tas oid.
Ja ik heb wel een stuurtas met mijn portemonnee, paspoort, telefoon, folie nooddeken, plastic bandenlichters en een binnenband en nog zo wat klein spul waar je snel bij moet kunnen. Plus een kaart bovenop. Maar dat is het wel, en zo licht mogelijk, want anders merk je het toch wel bij het sturen. Een rugzak zie je mij niet dragen op de fiets.
Wim
Volgens mij nog niet genoemd, maar vaak kan de grootste gewichtsbesparing gehaald worden door gewoon zelf wat af te vallen. En als je dat door extra training doet, dan snijdt het mes aan twee kanten :wink:
HansvanderVeeke schreef:Volgens mij nog niet genoemd, maar vaak kan de grootste gewichtsbesparing gehaald worden door gewoon zelf wat af te vallen. En als je dat door extra training doet, dan snijdt het mes aan twee kanten :wink:
een dikke +1
Ja natuurlijk, maar we waren wel met een ceteris paribus redenering bezig, waarbij je alle andere variabelen nu juist gelijk houdt. Voor mij geldt bovendien net als voor iedereen dat juist het klimmen op mijn leeftijd gewoon wat moeilijker wordt. En klimmen is vechten tegen de zwaartekracht, en dus tegen gewicht. Wie niet meer zo sterk is moet gewoon slimmer zijn.
Wim
Wim schreef:Ja natuurlijk, maar we waren wel met een ceteris paribus redenering bezig, waarbij je alle andere variabelen nu juist gelijk houdt. Voor mij geldt bovendien net als voor iedereen dat juist het klimmen op mijn leeftijd gewoon wat moeilijker wordt. En klimmen is vechten tegen de zwaartekracht, en dus tegen gewicht. Wie niet meer zo sterk is moet gewoon slimmer zijn.
Wim
en het beste is natuurlijk niet één van de gewichtsbesparende opties toe te passen, maar ze gewoon allemaal toe te passen...., maar dan wel prioriteitenrijtje (weegfactoren, persoonlijke keuze) in de gaten houden.

mijn prioriteitenlijstje gewichtsbesparing
1) afvallen en trainen (sterker en lichter worden)
2) bagagelijst en kleding (nadruk volumebesparing)
3) electronica
3) fiets strippen van onnodige items (bv uitgangspunt geen voortassen, dan ook geen voordrager, heb je wel of geen verlichting, standaard, spatborden nodig, etc)
4) eten en drinken meenemen tijdens het fietsen
Klopt. Dus ik heb geen standaard. De voordrager ligt klaar op de plank voor het geval ik als pakezel moet dienen met het gezin. Maar als ik alleen ga zit hij er niet op. Ik heb wel een telefoon bij me, maar geen camera, geen gps, en al helemaal geen pc. Wel een naafdynamo omdat ik goede verlichting toch wel nodig blijk te hebben, net als spatborden. Ik neem niet veel gereedschap mee.
Wim
hesta schreef:Wat ik nog steeds niet begrijp is wat het voordeel is van alleen shampoo meenemen voor alle doeleinden.
Ikheb 25 ml afwasmiddel 75 shampoo 150 badschuim en 100 wasmiddel. dat is voldoende voor 6 tot 7 weken. verschil 100gr?
Het voordeel van maar 1 fles hoeven mee te nemen is vooral minder volume.

Zelf gebruik ik geen shampoo maar dit soort spul:
http://www.lifeventure.co.uk/htm/washge ... soaps.html
http://www.coghlans.com/products/4-oz-camp-soap-9617
Als ik voor mezelf kijk kan ik het meeste gewicht verliezen op tent/slaapzak/matje combi.

Aan de hand van Wim zijn opmerking over een donsvest ipv een fleece (Thx daarvoor!) kwam ik op de site van Decathlon. (google op donsvest en je komt bij Decathlon uit)

Ik ben daar nog nooit geweest, maar mijn broer (die in Amsterdam woont) heeft daar wel een aardige koepeltent gekocht die ook redelijk in elkaar zit. Prijs - kwaliteit is in ieder geval goed.

Als ik op deze site kijk dan kom ik op een volgende combi:

Ferrino lightent (dubbeldaks) - 1,55 kg - € 100
Sleepin'bed ultralight 5° (L) - 2 kg - € 80 (matje en slaapzak in één)
zijden binnenslaapzak - 110 gr - € 25

Dan ben je redelijk licht op weg voor iets meer dan 200 euro en kun je 3 seizoenen aan...

De Coleman Rigel X2 is wel een betaalbare lichte 2-persoons tent zelfs onder de kilo (op papier) maar dat is een enkeldaks tent en dat vind ik niks.

Iemand ervaring met bovenstaande materialen?
DeFietsreiziger schreef:
hesta schreef:Wat ik nog steeds niet begrijp is wat het voordeel is van alleen shampoo meenemen voor alle doeleinden.
Ikheb 25 ml afwasmiddel 75 shampoo 150 badschuim en 100 wasmiddel. dat is voldoende voor 6 tot 7 weken. verschil 100gr?
Het voordeel van maar 1 fles hoeven mee te nemen is vooral minder volume.

Zelf gebruik ik geen shampoo maar dit soort spul:
http://www.lifeventure.co.uk/htm/washge ... soaps.html
http://www.coghlans.com/products/4-oz-camp-soap-9617
Wasmiddel: stukje ossegalzeep (vraag je moeder maar :wink: )
Afwasmiddel: klein 25ml flesje die ik her en der aanvul
Shampoo uit hotelflesje die ik ook her en der aanvul: voor de rest.

Gr
Eriic
hesta schreef:Ik heb een vraag die ik niet beantwoord krijg. Ook al heb ik al heel wat afgelezen en gezocht op het forum.
Ik lees telkens dat er mensen met alleen 2 achter tassen op pas gaan. Ik red dat nog steeds niet. Ik heb incl 2 voor en 2 achtertassen 20 kg bagage.
En behalve een lichtere slaapzak -ca 200 gr. kan ik niet verzinnen wat ik nog thuis kan laten.
Dit jaar vertrek ik naar Santiago de Compostella en ik mag er 7 weken over doen. op 15 mei ga ik al weg dus moet ik ook rekening houden met koud weer. Wie heeft er nog tips en weet iemand hoe de verkrijgbaarheid is van de schroef gas tankjes.

hesta
Af en toe goed om de originele vraag omhoog te duwen. :P
Wie heeft er nog tips en weet iemand hoe de verkrijgbaarheid is van de schroef gas tankjes
Mijn ervaring is dat je in Frankrijk op veel plekken (campings / benzinestations / grotere supermarkten / ijzerzakenwinkels) de draai-klikblikjes van Campingaz vindt, maar dat je erg moet zoeken naar schroefblikjes. Ik heb afgelopen jaar een convertertje meegenomen waardoor je je brander met schroefaansluiting op de Campingazblikjes kan aansluiten. Die kan je in elke outdoorzaak vinden.
Marc v G schreef:
Wie heeft er nog tips en weet iemand hoe de verkrijgbaarheid is van de schroef gas tankjes
Mijn ervaring is dat je in Frankrijk op veel plekken (campings / benzinestations / grotere supermarkten / ijzerzakenwinkels) de draai-klikblikjes van Campingaz vindt, maar dat je erg moet zoeken naar schroefblikjes. Ik heb afgelopen jaar een convertertje meegenomen waardoor je je brander met schroefaansluiting op de Campingazblikjes kan aansluiten. Die kan je in elke outdoorzaak vinden.
Mijn ervaring van vorige jaar op de route "Groene valleien" is dat de blikjes met schroefaansluiting niet te verkrijgen zijn. Ik heb inmiddels twee soorten adaptors voor Camping Gazz
AB schreef:
Wim schreef:Ja natuurlijk, maar we waren wel met een ceteris paribus redenering bezig, waarbij je alle andere variabelen nu juist gelijk houdt. Voor mij geldt bovendien net als voor iedereen dat juist het klimmen op mijn leeftijd gewoon wat moeilijker wordt. En klimmen is vechten tegen de zwaartekracht, en dus tegen gewicht. Wie niet meer zo sterk is moet gewoon slimmer zijn.
Wim
en het beste is natuurlijk niet één van de gewichtsbesparende opties toe te passen, maar ze gewoon allemaal toe te passen...., maar dan wel prioriteitenrijtje (weegfactoren, persoonlijke keuze) in de gaten houden.

mijn prioriteitenlijstje gewichtsbesparing
1) afvallen en trainen (sterker en lichter worden)
2) bagagelijst en kleding (nadruk volumebesparing)
3) electronica
3) fiets strippen van onnodige items (bv uitgangspunt geen voortassen, dan ook geen voordrager, heb je wel of geen verlichting, standaard, spatborden nodig, etc)
4) eten en drinken meenemen tijdens het fietsen
wat te denken van een flesje wijn in de fietstas
koert siepel schreef:
ver weg ;)
Afbeelding
(signal cycles)
m-gineering schreef:
koert siepel schreef:
ver weg ;)
Afbeelding
(signal cycles)
zo, nu gaat de discussie "gewicht" ergens over.
De Platypreserve spaart overigens ook flink gewicht: http://cascadedesigns.com/platypus/wine ... ve/product
Wim
maar niet te verkrijgen in de plaatselijke super.
koert
Wim schreef:De Platypreserve spaart overigens ook flink gewicht: http://cascadedesigns.com/platypus/wine ... ve/product
Wim
Volgens mij snap je het niet, of snap ik de grap niet. Deze zak koop je leeg bij de Bever om er bij iedere super weer opnieuw wijn in te gieten. Dat spaart het glas van de fles uit (350 gram of zo), en je hoeft de fles niet helemaal leeg te drinken. Of snap ik de grap echt niet?
Wim