Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Je hebt opzich een heel goed punt Wim ;)
Hij is idd niet goedkoop, qua materiaaluitvoering ben ik niet extreem kundig maar als dat ook al bedenkelijk is, is die hele Jan Janssen fiets bedenkelijk.

Bedankt voor de getoonde alternatieven!

Iemand nog meer ideeen?

Ik zoek - zoals eerder gezegd - een soort fiets als de Batavus Venturo Extreme / Jan Janssen Millenium.

O ja, het voornaamste doel van deze fiets zal woon-werk-verkeer zijn (50 km per dag). Af en toe zal ik er ook een grote tocht mee willen rijden van bijv 100, 200 of nog meer km.
Tip bij dit soort zoekproces is om je niet gelijk op specifieke fietsen te focussen, maar heel goed na te denken over het beoogde gebruik: met kampeerbagage (ultralight of zwaar) of alleen hotelbagage, asfalt, af en toe onverhard of heel veel derde wereld onverhard, alleen voor vakantie (Europa of ook desolate delen van de Derde Wereld) of ook voor woon-werk (ivm met slijtage en verlichting). De volgende stap is dan het uitzoeken van het type fiets. Pas daarna is het tijd om naar merken te kijken. De range van fietstypes loopt van heel lichte (10-12 kilo) brevetfietsen met 30-32 mm bandjes voor asfalt en maximaal iets van 10 kg bagage (type Thorn audax mk3), tot zware (17 kg) fietsen met mtb banden, rechte sturen, eventueel voorvering, en een zware constructie voor 40 kg op voor en achter dragers. Voor woon-werk is een goede naafdynamo prettig en eigenlijk noodzakelijk (SON is de beste, maar Shimano LX niveau naafdynamo's zijn ook best goed), en als het budget er is, is ook een Rohloff versnellingsnaaf heel fijn vanwege het geringere onderhoud bij gebruik in weer en wind.
Wim
dirkbouwman schreef:Je hebt opzich een heel goed punt Wim ;)
Hij is idd niet goedkoop, qua materiaaluitvoering ben ik niet extreem kundig maar als dat ook al bedenkelijk is, is die hele Jan Janssen fiets bedenkelijk.

Bedankt voor de getoonde alternatieven!

Iemand nog meer ideeen?

Ik zoek - zoals eerder gezegd - een soort fiets als de Batavus Venturo Extreme / Jan Janssen Millenium.

O ja, het voornaamste doel van deze fiets zal woon-werk-verkeer zijn (50 km per dag). Af en toe zal ik er ook een grote tocht mee willen rijden van bijv 100, 200 of nog meer km.
Zo te lezen ben je niet van plan offroad te gaan rijden als je eventueel van plan bent om een tocht van >200km te rijden.

Heb je al eens op de Stevens site gekeken?
Stevens Gran Turismo ...... of anders iets meer rechtop (aangevuld met ligstuur voor diepere houding) de Randonneur?

Zelf zou mijn voorkeur uitgaan naar een VSF met evt. 27 versnellingen zoals deze als je je strikt binnen de 1200euro zone zou willen begeven. Lijkt me een degelijke allround no-nonsens fiets, waar je ook nog wel een bospad mee kunt nemen.
Voor 1400/1200euries meer heb je er een Rohloffnaaf bij......, VSF T-1000 Rohloff of VSF T-400 Rohloff
dirkbouwman schreef:Iemand nog meer ideeen?
De Trek X500 ziet er ook wel aardig uit.
dirkbouwman schreef: Vooralsnog staat mijn oog gericht op de eerder genoemde Jan Janssen Millennium. Deze is ook nog eens in 64 cm verkrijgbaar dus zal in ieder geval niet te klein zijn. Is deze fiets interessant? Hij lijkt mij compleet voorzien.
Ik zoek een fiets zoals deze Jan Janssen, iemand een idee wat hierop een alternatief kan zijn?
Die JJ ziet er wel aardig uit als je de juiste componenten kiest:

* LX (200 EURO goedkoper en je hebt dan niet de XT naven met alu as(=kwetsbaar))
* Alu vork (carbon=kwetsbaar en stalen (noemt jj crmo) vork is zwaarder en naar ik aanneem voor die prijs niet confortabeler)
* Tubus dragers (hebben zich bewezen)
* Magura HS33 remmen (hebben zich bewezen)

Je komt dan rond de EUR 1560 uit.

Theoretisch nadeel blijft wel dat deze fiets een geïntegreerd balhoofd heeft, dit betekent dat het frame een potentieel slijtage onderdeel van de lagers is geworden. In hoeverre dit in de praktijk een nadeel is, weet ik niet. In ieder geval zorgen dat als er speling ontstaat, dit onmiddellijk verholpen wordt.

Zelf zou ik niet zo snel meer een naafdynamo kopen, vanwege zwaarder en altijd iets zwaarder lopen, terwijl ik relatief weinig in het donker fiets, maar goed, dat is een persoonlijke afweging die je moet maken.

Met kettingkasten (zoals je in je openingspost suggereert) in combinatie met een derailleur versnelling heb ik slechte ervaringen: het liep altijd wel aan in de uiterste versnellingen en er gingen er twee kapot gedurende een fietsvakantie. Dat kan mede afhankelijk van het soort bevestiging best vervelend zijn. Sindsdien fiets ik zonder en dat gaat ook prima, zolang je zorgt dat je broek niet tegen het voortandwiel komt. Hierbij helpt een beschermring zoals je op sommige XT of LX tandwielen ziet.

Kijk niet alleen naar je eigen lengte en de frame hoogte, maar pas de fietsen vooral; framehoogte heeft meer te maken met je binnenbeenlengte dan je totale lengte (al zijn die over de bevolking gemiddeld wel gecorreleerd).

Qua alternatieven zou je naast de al eerder genoemden ook kunnen kijken naar een Snel Safari of Serengeti, de Deore versies kosten 1550 en Snel levert ook grotere maten.

Veel succes.
Als het ook een gebruikte fiets mag zijn, Rein Veenendaal heeft of krijgt een Idworx Easy Rohler in maat XL. Wellicht heb je een XXL nodig, maar wie weet heeft Rein Veenendaal een andere geschikte tweedehands. Toen ik een fiets zocht, kon ik weinig adressen vinden waar ze tweedehands vakantiefietsen verkochten (met Rohloff). Rein Veenendaal was een van de weinigen met een wat ruimer aanbod. Uiteindelijk kocht ik zelf een nieuwe, maar aan Rein Veenendaal heeft dat niet gelegen! :idea:
EasyRohler schreef:Als het ook een gebruikte fiets mag zijn, Rein Veenendaal heeft of krijgt een Idworx Easy Rohler in maat XL. Wellicht heb je een XXL nodig, maar wie weet heeft Rein Veenendaal een andere geschikte tweedehands. Toen ik een fiets zocht, kon ik weinig adressen vinden waar ze tweedehands vakantiefietsen verkochten (met Rohloff). Rein Veenendaal was een van de weinigen met een wat ruimer aanbod. Uiteindelijk kocht ik zelf een nieuwe, maar aan Rein Veenendaal heeft dat niet gelegen! :idea:
Rein heb ik idd positieve ervaringen mee :D Die Idworx Easy Rohler ziet er ook op zich best geinig uit, hoewel ik hem denk ik eerder zou kopen om zijn eigenschappen als Rohloff naaf.
Ik mis echter nog wel een lowrider en een kettingkast. In hoeverre is de houding sportief?
En weet je toevallig voor welke prijs hij te koop staat?

Iig bedankt voor de tip!
DeFietsreiziger schreef:
dirkbouwman schreef:Iemand nog meer ideeen?
De Trek X500 ziet er ook wel aardig uit.
Ja, op zich qua houding en fietssoort lijkt me dat zeker wel wat. Wel vind ik hem echter niet voldoende solide ogen en ook heeft hij voor mij geen sjieke uitstraling (het oog wel ook wat)

Maar bedankt voor het idee!
AB schreef:
dirkbouwman schreef:Je hebt opzich een heel goed punt Wim ;)
Hij is idd niet goedkoop, qua materiaaluitvoering ben ik niet extreem kundig maar als dat ook al bedenkelijk is, is die hele Jan Janssen fiets bedenkelijk.

Bedankt voor de getoonde alternatieven!

Iemand nog meer ideeen?

Ik zoek - zoals eerder gezegd - een soort fiets als de Batavus Venturo Extreme / Jan Janssen Millenium.

O ja, het voornaamste doel van deze fiets zal woon-werk-verkeer zijn (50 km per dag). Af en toe zal ik er ook een grote tocht mee willen rijden van bijv 100, 200 of nog meer km.
Zo te lezen ben je niet van plan offroad te gaan rijden als je eventueel van plan bent om een tocht van >200km te rijden.

Heb je al eens op de Stevens site gekeken?
Stevens Gran Turismo ...... of anders iets meer rechtop (aangevuld met ligstuur voor diepere houding) de Randonneur?

Zelf zou mijn voorkeur uitgaan naar een VSF met evt. 27 versnellingen zoals deze als je je strikt binnen de 1200euro zone zou willen begeven. Lijkt me een degelijke allround no-nonsens fiets, waar je ook nog wel een bospad mee kunt nemen.
Voor 1400/1200euries meer heb je er een Rohloffnaaf bij......, VSF T-1000 Rohloff of VSF T-400 Rohloff
Stevens heeft op zich mooie fietsen alleen mis ik daar de lowrider.
Die getoonde fiets van hier http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=1998 vind ik mooi, maar helaas maar tot 57 cm leverbaar
Heb je wel eens aan deze fiets gedacht:

http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... =5&bike=16

Goede afwerking 48 gaats wielen en 65 cm frame voor 1600 euro

Mario

PS Als je zelf handig bent kan je ook een frame kopen en via duitse site voor niet al te veel geld zeer goede producten kopen. Zeker aan het eind van het jaar, dan moet de oude voorraad op voor de nieuwe collectie van 2011
Wim schreef:Tip bij dit soort zoekproces is om je niet gelijk op specifieke fietsen te focussen, maar heel goed na te denken over het beoogde gebruik: met kampeerbagage (ultralight of zwaar) of alleen hotelbagage, asfalt, af en toe onverhard of heel veel derde wereld onverhard, alleen voor vakantie (Europa of ook desolate delen van de Derde Wereld) of ook voor woon-werk (ivm met slijtage en verlichting). De volgende stap is dan het uitzoeken van het type fiets. Pas daarna is het tijd om naar merken te kijken. De range van fietstypes loopt van heel lichte (10-12 kilo) brevetfietsen met 30-32 mm bandjes voor asfalt en maximaal iets van 10 kg bagage (type Thorn audax mk3), tot zware (17 kg) fietsen met mtb banden, rechte sturen, eventueel voorvering, en een zware constructie voor 40 kg op voor en achter dragers. Voor woon-werk is een goede naafdynamo prettig en eigenlijk noodzakelijk (SON is de beste, maar Shimano LX niveau naafdynamo's zijn ook best goed), en als het budget er is, is ook een Rohloff versnellingsnaaf heel fijn vanwege het geringere onderhoud bij gebruik in weer en wind.
Wim
Bedankt voor je bijdrage.
Waar ik hem voor de eerste plaats voor koop is woon-werk-verkeer. Ik wil dan een fietstas mee kunnen nemen waarin ik nette kantoorkleding kan stoppen. Ik fiets dan in fietskleding.
Bandtype: een smalle(re) band. Ik wil niet off the road met deze fiets, daarvoor gebruik ik de atb wel.
Gewicht van de fiets vind ik niet zeer belangrijk, uiteraard is hoe lichter hoe beter.
Voorvering is niet wenselijk.
Rohloff naaf is prachtig, maar waarschijnlijk te duur in mijn budget (1500 euro). Misschien tweedehands een optie?
Ik wil daarnaast voor en achter fietstassen mee kunnen nemen.
Ook wil ik graag niet rechtop de fiets zitten. Laten we zeggen iets rechterop dan op een atb.
Naafdynamo heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij wel praktisch wegens woon-werk-verkeer in de herfst/winter.
En echt waar; die kettingkast moet erop.
mario schreef:Heb je wel eens aan deze fiets gedacht:

http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... =5&bike=16

Goede afwerking 48 gaats wielen en 65 cm frame voor 1600 euro

Mario

PS Als je zelf handig bent kan je ook een frame kopen en via duitse site voor niet al te veel geld zeer goede producten kopen. Zeker aan het eind van het jaar, dan moet de oude voorraad op voor de nieuwe collectie van 2011
Bedankt voor de tip. Lijkt mij idd een degelijke fiets, waarbij lowrider en kettingkast optioneel zijn. Ik heb geen ervaring met multicycle, is dat wat qua merk?

ps. ik ben niet handig genoeg om enkel een frame te kopen en op te bouwen
Wat betreft de low-rider bij de Stevens Randonneur:
De nokjes, gaatjes, oogjes en boutjes zitten er al wel op, het is dus slechts een kwestie van de drager kopen.
dirkbouwman schreef:Ik heb geen ervaring met multicycle, is dat wat qua merk?
Soms zijn/waren ze wat erg enthousiast met het toepassen van nieuwe vindingen en nichemarketing, maar als de modellen je aanspreken, ze zijn netjes verzorgd en ze begrijpen een reisfiets beter dan de grote Nederlandse fabrikanten .

(Disclaimer, ze kopen naven bij me ;) )
Kopen zij die 48 gaats naven van shimano bij jou?

Mario
mario schreef:Heb je wel eens aan deze fiets gedacht:

http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... =5&bike=16

Goede afwerking 48 gaats wielen en 65 cm frame voor 1600 euro
Zijn 48-spaaks wielen niet een beetje overkill? Lijkt me het geval te zijn voor zowat elke 1-persoons fiets, maar zeker voor het doel van woon-werk en asfaltvakanties. Licht is deze fiets ook al niet. Lijkt me niet lekker voor woon-werk.
Pedalero schreef:
mario schreef:Heb je wel eens aan deze fiets gedacht:

http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... =5&bike=16

Goede afwerking 48 gaats wielen en 65 cm frame voor 1600 euro
Zijn 48-spaaks wielen niet een beetje overkill? Lijkt me het geval te zijn voor zowat elke 1-persoons fiets, maar zeker voor het doel van woon-werk en asfaltvakanties. Licht is deze fiets ook al niet. Lijkt me niet lekker voor woon-werk.
beetje overkill misschien, maar als je er lekker op slaapt, zoveel wegen 24 spaken ook weer niet
Het gaat er toch om dat alles heel blijft. Hoe meer spaken, hoe meer de krachten verdeeld kunnen worden.

Ik sprak op de bike-motion beur in de stand van MC een jongen die daar met zijn MC extreme fiets stond. Hij was van uit China terug gefietst naar Nederland. Heeft niet een keer problemen gehad. O ja, 12 km voor zijn huis kreeg hij met zijn CTC banden een lek.

Ik doe het er graag voor.

Mario
Hoe zit dat dan met het verhaal dat 48-gaats naven eerder uitscheuren omdat er minder materiaal overblijft door al die gaten, maar er wel 48 spaken aan lopen te huffen?

Als ik mag kiezen heb ik liever een gesprongen spaak. Is tot nog toe (met 36-spaaks wielen) overigens een hypothetische keuze geweest (even afkloppen).
Sinds de fietsreparatiecursus (waarvoor dank) spaken mijn vriend en ik zelf onze wielen. Ook met 100+ kg geen probleem met 36-spaaks en 32-spaaks-met-Rohloff. Dus m.i. zijn die 48 spaken geen pré. Verder is Multicycle een net merk dat meer snapt van vakantiefietsen dan grote merken met merkwaardige fantasiefietsen. Mijn eerste tweedehands vakantiefiets was een damesfiets van Multicycle. Dat zwabberde wat bergop en bergaf, dus voor mij geen damesframes meer. Verder een prima fiets.

De opvolger was een Snel Safari - mijn 'tank'. Geen schoonheid, wel een degelijke fiets met afmontage naar keuze en behoorlijke service. De degelijkheid lijkt me voor een grote man in weer en wind wel passend. Avaghon is al genoemd en levert ook prima fietsen voor een goede prijs. Mijn advies zou zijn: maak een shortlist van 3-5 fietsen op basis van informatie op dit forum en andere informatie op internet. Stop met internetten ruim voordat je je zinnen op één fiets hebt gezet: misschien past ie niet en ben je door verliefdheid verblind geraakt. Ga dus alle fietsen van de shortlist passen bij één of meer serieuze fietsenmakers. Maak proefritjes. En kies dan voor wat fysiek (zithouding, stuurgedrag) goed voelt en qua uitstraling bij je past.