Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs 2010 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs 2010

Hoi Voodoo, je bent van harte welkom, inspiratie genoeg denk ik zo!
LAST MINUTE

Kom allemaal vroeg want er is op het laatst een workshop toegevoegd en die begint al om 10.15u.
Dynamo opladers
Onderweg al je elektronica zelf voorzien van energie door je naafdynamo. Welke systemen zijn er, en welke zijn handig.
Belt drive
Nooit meer je ketting schoonmaken of smeren! Is de Gates Belt Drive echt zo handig, of zijn er ook nadelen?
Workshop door Marco de Wit.

Zie Wereldfietsbeurs.
jimvdberg schreef:LAST MINUTE

Kom allemaal vroeg want er is op het laatst een workshop toegevoegd en die begint al om 10.15u.
Dynamo opladers
Onderweg al je elektronica zelf voorzien van energie door je naafdynamo. Welke systemen zijn er, en welke zijn handig.
Belt drive
Nooit meer je ketting schoonmaken of smeren! Is de Gates Belt Drive echt zo handig, of zijn er ook nadelen?
Workshop door Marco de Wit.

Zie Wereldfietsbeurs.

Die dynamo workshop is een goede! Ik zal dan even het WF-standje moeten verlaten. Als tenminste die rot verkoudheid over is.
Er zijn zoveel superleuke dingen dat die zes uurtjes veel te kort zijn. :D

Groeten,

Rutger
PS: ook aanwezig met informatie over o.a. mijn fietstocht in september van Ljubljana naar Montenegro via Kroatie en Bosnie.
tja Rutger, en er is nog meer.... :D

Nog een last minute nieuwtje:
Marten Gerritsen zal ook aanwezig zijn op de beurs om zijn visie op duurzaamheid en innovatie te delen. En natuurlijk neemt hij de NBT2 mee, geen heel recentie innovatie, maar wel een handige tool om in je fietstas mee te nemen!

Afbeelding
Mits je geen Rohliff-fiets hebt.. :wink:
Suzanne Vonk schreef:De term duurzaamheid hadden wij vooral in de ecologische betekenis in gedachten, maar verdere gedachten hierover zijn natuurlijk ook welkom!

Soms lijkt het of de gemiddelde wereldfietser niet zo met duurzaamheid bezig is... Natuurlijk we fietsen, heel milieuvriendelijk, maar (vele) vliegreisjes per jaar zijn geen uitzondering. Nieuwere, nog lichtere fietsen of spullen worden aangeschaft terwijl de oude, zwaardere nog prima zijn...

Dus vroegen wij ons af: welke rol speelt duurzaamheid bij fietsreizen en fietsvakanties?
bijv:
- neem je biologisch afbreekbare zeep mee als je veel wild kampeert?
- compenseer je je vluchten door het kopen van bomen?
- koop je kleding van biologische katoen?

Kom maar op met jullie reacties ;-)
Ik snap soieso niet wat duurzaamheid met milieuvriendelijkheid te maken heeft. Dat zijn toch echt twee verschillende concepten.

Je kunt ook "duurzaam" op vakantie met een kerncentrale in je achteras i.p.v. een Rohloff naaf.
Voor mij is duurzaamheid is bijvoobeeld een ketting die niet na 2000 km al moet weggegooid. Of een fiets waarmee je gerust de hele wereld kan over trekken. De afweging prijs / kwaliteit is ook altijd belangrijk bij mij. En of een trui nu echt eco is van bijvoorbeeld gerecyclede petflessen zal me meestal worst zijn. Ik sta daar dan weer kritisch tegenover of dit een reclameleus is.

Rutger
Bas1988 schreef:Ik snap soieso niet wat duurzaamheid met milieuvriendelijkheid te maken heeft. Dat zijn toch echt twee verschillende concepten.
Duurzaam en milieuvriendelijkheid zijn inderdaad 2 verschillende dingen. Vaak gaan ze hand in hand, daarom is het een beetje verwarrend.

Stel dat je houten fietsen ga bouwen. Je kap er bomen voor om. De fietsen bouw je met onbehandeld hout. Als de fiets oud is gooi je hem weer weg (je oude fiets rot weg in de grond). Daar groeien weer nieuwe bomen op waarvan je weer nieuwe fietsen kan bouwen. Hier kan je vrijwel onbeperkt mee doorgaan en is daarom duurzaam.

Is de fiets oud en gooi je hem midden in een kolonie broedvogels neer, dan ben je misschien wel duurzaam bezig, maar het is wel milieuonvriendelijk.

En een kerncentrale in je achteras lijkt me niet duurzaam, dat spul raakt namelijk op. Je kan beter gewoon zelf trappen, veel duurzamer.
Doorlopende voorstelling: in de centrale hal worden op een groot scherm fietsvideo's (Blanche) en fietsfoto's (Gudy) vertoond.
Bas1988 schreef:Ik snap soieso niet wat duurzaamheid met milieuvriendelijkheid te maken heeft. Dat zijn toch echt twee verschillende concepten.
Wiki is het niet met je eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzaam
Gelukkig is Wikipedia niet verplichtend, maar het is wel handig om te weten dat als je het woord gebruikt hoe het dan verstaan kan woden.
DeFietsreiziger schreef:Stel dat je houten fietsen ga bouwen. Je kap er bomen voor om. De fietsen bouw je met onbehandeld hout. Als de fiets oud is gooi je hem weer weg (je oude fiets rot weg in de grond). Daar groeien weer nieuwe bomen op waarvan je weer nieuwe fietsen kan bouwen. Hier kan je vrijwel onbeperkt mee doorgaan en is daarom duurzaam.
Voor één fiets is dat net zo duurzaam als wanneer je als eenling in een bos poept. Als we echter met zijn alleen (in Nederland) in het bos gaan poepen wordt het echter een bende die je heus niet meer duurzaam wilt noemen. Equivalent is het vast ook niet duuraam als je zoveel hout moet kappen voor miljarden fietsen dat de bossen opraken voordat er nieuwe bomen kunnen groeien. Het aspecten als tijd en hoeveelheid zijn dus onoverkomelijk, en worden menigmaal vergeten of "vergeten"*.
Leon
*: zoals bij het compenseren van vliegreizen met aanplant.
Leon
Precies Leon, daarmee druk je de vinger op de zere plek. Als we echt duurzaam gebruik willen maken van deze planeet, dan zal er toch echt een krimp moeten komen van de wereldbevolking.
Het weerbericht voor morgen ziet er goed uit: REGEN! Perfect weer om de hele dag op een beurs rond te lopen en plannen te maken voor zonnige fietsreizen!

Tot morgen!

Inge, Jim en Suzanne
Inge, Suzanne, Jim en alle vrijwilligers.

De beurs zat weer geweldig in elkaar. Zeer informatief. Voor elk wat wils.
Onder de indruk was ik van de aluminium bakfiets met slaapplek voor een heel gezin. Hoe kom je erop en het dan ook nog verwezenlijken. En wat de PVC-vrije zijtassen van Vaudé al niet los maakten. In een halfuur losten een mij onbekende Wereldfietser en ik alle milieuproblemen op die ons bedreigen.

Gr. Koert.
Hoi iedereen,

Het was inderdaad een fijne beurs! Ik heb veel dingen gezien en gehoord die ik zeker ga onthouden en veel fijne mensen ontmoet!

Tot volgend jaar zou ik zo zeggen!

Groetjes,
Kelly
Jammer dat ik er niet bij kon zijn (was druk vanaf 7 uur vanochtend tot nu). Hoop dat de locatie erg beviel t.o.v. vorig jaar. Zijn er ook dit jaar weer fantastische foto's gemaakt van de beurs...? :D
Robertjan schreef:...Hoop dat de locatie erg beviel t.o.v. vorig jaar..... :D
Robertjan, de locatie was erg goed vond ik. Misschien waren de ruimtes voor de lezingen net iets aan de kleine kant. Maar aan de andere kant zijn volle zalen natuurlijk leuk om voor te spreken!
De sprekers die we gezien hebben waren erg boeiend! Dank dus aan de sprekers maar ook zeker aan de organisatoren! Klasse.
Ik was lang niet op het forum geweest en daardoor bijna de beurs gemist. En dat terwijl hij bijna in mijn achtertuin gehouden werd. Prima locatie. ;)
De beurs was wat mij betreft prima georganiseerd, veel leuke dingen gezien en gehoord, en geïnspireerd ging ik weer huiswaarts.
Dank aan de organisatie!
PeterGM schreef:Ik was lang niet op het forum geweest en daardoor bijna de beurs gemist. En dat terwijl hij bijna in mijn achtertuin gehouden werd. Prima locatie. ;)
Voor wie dan? Randstedelingen? Waarom niet een locatie centraal gelegen in dit land of ergens tussen Uithuizen en Ronse(België). Of tellen die periferere regio's niet mee?
Dordrecht of Utrecht maakt niet zo gek veel uit:
Voor Dordrecht moeten de Groningers 3 uur treinen, voor Utrecht moeten de Limburgers 3 uur treinen... :roll:
Wel ligt Dordrecht dichter bij het ook Nederlandstalige Vlaanderen, terwijl Utrecht dichter bij het niet-Nederlandstalige Duitsland ligt.