De Sjelle schreef:Wanneer je een slipper in de sneeuw of in de modder maakt ga je niet denken "en nu die voet even ontspannen uit de klikker halen"
Ik ben het eens met alle bovengenoemde voordelen. Naast de voordelen van de stijve zool, het kunnen trekken en mooier rondtrappen, geeft het ook een veel zekerder gevoel op ruigere ondergrond. Nooit meer van de pedalen afstuiteren en met het kruis angstwekkend snel richting de bovenbuis bewegen... En nooit meer kapot geschaafde schenen of gehavende kuiten door de gekartelde platform pedalen. Angst om ongewild vast te blijven zitten heb ik nooit gehad.
SPD is vooral een kwestie van wennen. Ik raad iedereen altijd aan om eerst in de woonkamer, met de hand leunend op de rugleuning van de bank, 100 x in en uit te klikken. Gewoon tijdens het TV kijken o.i.d. zodat het al een beetje een automatisme begint te worden. Veerspanning eerst laag afstellen en als je er later meer aan gewend bent geraakt, kan je ze wat strakker gaan zetten.
De eerste keren op straat niet vergeten de voeten los te klikken
alvorens in de remmen te knijpen voor het stoplicht! SPD's blijven alleen vastzitten als je in een paniekreactie verkeerd gaat trekken (meestal omhoog ipv opzij) en dan ga je dus inderdaad vanuit stilstand op je zij...
"You become what you fear", dus gewoon niet bang zijn en vertrouw op wat je geoefend hebt. Na een periode van gewenning zal je zien dat losklikken en voeten naar de grond brengen in 1 vloeiende beweging mogelijk is.