Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteitsgeil - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kwaliteitsgeil

Marianne schreef:Leuk al die toch rationele aankoopmotieven, maar ik geloof er maar de helft van!!
Heeft iedereen nou echt van die wel overwogen aankoopmotieven en kopen jullie nou echt nooit eens iets omdat je het gewoon mooi of gaaf vindt, ... ik vind bovenstaande reacties op de prikkelende vraag van RobertJan wel een beetje erg braaf!
Haha, daar heb je een punt. Een gevoelig punt voor sommigen denk ik, al zullen ze dat fors ontkennen. Zo ken ik mensen die volstrekt rationeel een auto van onderstaand type hebben gekocht, vinden ze zelf dan. In de fietswereld zal zoiets ook wel voorkomen, maar niet bij mij natuurlijk :D
Afbeelding
Leon
Hebberigheid vind ik een nog beter woord voor kwaliteitsgeil. Kopen wat je niet nodig hebt. Ik denk, laat ik even gaan kijken in de andere onderwerpen of ik dat tegenkom. Zo las in het 'PHD slaapzak' topic dat iemand 3 slaapzakken heeft en nog een top slaapzak in goede staat vervangt. :|

Ik lees heel vaak op dit forum dat mensen iets kopen, en vaak denk ik dan, wat doe je dan met je oude spullen?
Er lopen in deze discussie toch een paar zaken door elkaar(Babylonische spraakverwarring?):
Uit welke generatie kom je(heb je de oorlog meegemaakt)? Ouderen zullen over het algemeen zuiniger zijn op het uitgeven van geld voor dure spullen. Per slot van rekening is het gezegde: geen cent teveel door mijn generatie uitgevonden. :cry:
Als je zuinig bent dan heb je ook na aankoop van nieuwe de oude nog als reserve te bewaren(generatie?).
Zijn Vaude en Ortliebtassen wel de beste(kwaliteit?). Who says(John Mayer).
Wat is er mis met minder kostbaar materiaal, als het toch lang meegaat(er rijden nog Otten caravans uit 1965 naar Frankrijk etc.). En ik vind ze nog leu....teveel gezegd: grappig ook.
Bij zo'n vraag is erg belangrijk in welke (financiële) positie je verkeert.
Trouwens voor een auto geef je volgens mij een veelvoud uit per jaar(dat stopt niet beneden de 5.000 euro, incluis brandstof).
Nu ben ik vergeten wat ik allemaal op wilde schrijven......zou dat ook met ouderdom te maken hebben? :cry:
Naar mijn mening heeft dat niks met generatie te maken hoor! Het is echt niet zo dat de huidige generatie zomaar aan van alles en nog wat geld uitgeeft. En ouwe lui maar zuinig zijn, menig lui onderweg tegen gekomen die een complete splinternieuwe uitrusting hadden voor hun eerste fietsreis, en dat waren geen jongelui.
Als student heb ook niet veel te makken en moet je ook zuinig zijn. Als je dan al iets nieuws aanschaft bewaar je ook het oude. Bovendien denk ik als jongere je ook erg inventief kunt zijn in het bedenken van oplossingen (goedkope) en het niet direct perse alles met het duurste moet doen.

De ene geeft zijn geld uit aan mooi materiaal voor fietsvakantie en de andere voor een splinternieuwe auto, jong, oud, oorlog of geen oorlog.
DriesBa schreef:Er lopen in deze discussie toch een paar zaken door elkaar(Babylonische spraakverwarring?):
Uit welke generatie kom je(heb je de oorlog meegemaakt)? Ouderen zullen over het algemeen zuiniger zijn op het uitgeven van geld voor dure spullen. Per slot van rekening is het gezegde: geen cent teveel door mijn generatie uitgevonden. :cry:
Als je zuinig bent dan heb je ook na aankoop van nieuwe de oude nog als reserve te bewaren(generatie?).
Zijn Vaude en Ortliebtassen wel de beste(kwaliteit?). Who says(John Mayer).
Wat is er mis met minder kostbaar materiaal, als het toch lang meegaat(er rijden nog Otten caravans uit 1965 naar Frankrijk etc.). En ik vind ze nog leu....teveel gezegd: grappig ook.
Bij zo'n vraag is erg belangrijk in welke (financiële) positie je verkeert.
Trouwens voor een auto geef je volgens mij een veelvoud uit per jaar(dat stopt niet beneden de 5.000 euro, incluis brandstof).
Nu ben ik vergeten wat ik allemaal op wilde schrijven......zou dat ook met ouderdom te maken hebben? :cry:
Dries,
Je refereert volgens mij wel een beetje aan mijn stukje. Geen cent teveel voor mijn generatie? Wel ik ben 41 dus misschien van een andere generatie. Soms snap ik wel waarom er een kampeeruitrustingsitem een duurder prijskaartje hangt dan een andere zoals Ortlieb / Vaude-tassen versus de goedkopere Agu-tassen. Die laatste voldoen natuurlijk ook als je er een fietstocht naar Frankrijk maakt, maar ik zou ze niet meenemen naar IJsland. Veel te veel gedoe met die regen. De mate van gebruik (hoe vaak, wanneer, waar) zijn bij mij altijd doorslaggevende factoren. Ik ben ook iemand die er drie tenten op na houdt, twee trekkingfietsen, twee slaapzakken, twee branders etc. Mijn keuze wat ik meeneem, hangt af waar en wanneer ik ergens naar toe gaat. Met mijn donzen slaapzaak zou ik nu geen winterkampeertrektocht maken. Dan kies ik toch eerder voor mijn minus ten.

Marian,
Ik snap niet goed dat iemand een buitensportartikel koopt als hebbedingetje. Zo'n paar bergschoenen en Goretexjas koop je toch met oog op een tocht? Het zijn geen mode-artikelen.

Rutger
rijdt nog steeds geen auto
Rutger schreef:Marian,
Ik snap niet goed dat iemand een buitensportartikel koopt als hebbedingetje. Zo'n paar bergschoenen en Goretexjas koop je toch met oog op een tocht? Het zijn geen mode-artikelen.

Rutger
Als ik dan toch een Goretexjas van mezelf mag kopen moet het een North Face zijn, met minder neem ik geen genoegen :wink:
Voor de gemoedsrust zeg ik tegen mezelf dat the North Face even wat sterker is als de Nomad of de Wolfskin dus langer meegaat blah, blah, blah maar eigenlijk is het merkgeil.

Marianne, ik koop wel eens wat voor de heb, gewoon omdat ik het mooi vind.
Kwaliteitsgeil, merkgeil. Een verrijking van het woordenboek. :)

Rutger
DriesBa schreef:Ouderen zullen over het algemeen zuiniger zijn op het uitgeven van geld voor dure spullen.
Daar zal je vast gelijk in hebben. Hoe vaak horen we niet over jongeren die torenhoge schulden hebben? Of over hoe je wordt uitgelachen op school als je geen merkkleding aan hebt. Dat moet vroeger anders geweest zijn.

Tegenwoordig is hoe je er uit ziet en wat je aan hebt belangrijker dan wie je bent. Kleding en merken zijn statussymbolen. Mensen kopen ook dat soort spullen om zich zelfverzekerder te voelen. Als je iets goeds koopt (of je het nodig hebt of niet) kunnen ze je niet meer uitlachen.

Als ik bijvoorbeeld met mijn goedkope niet donzen slaapzak en goedkope mepal bordje en beker op vakantie ga, wil ik niet gelijk horen hoe het allemaal veel beter kan en hoe ik weer een paar voortassen uit kan sparen. Ik snap dat we mekaar allemaal adviezen willen geven. Maar er is een hele dunne lijn tussen adviezen geven en het mekaar opdringen van bepaalde dingen.

Probeer maar eens voor de gein iemand de volgende keer van advies te voorzien zonder een merknaam op te noemen! :D
Het opnoemen van een merknaam staat eigenlijk gelijk aan het iemand opdringen van een bepaalde kwaliteit.

Helaas is dit zo goed als onvermijdbaar.
Voor je serviesgoed kan ik je de felgekleurde plastic borden en bekers van de Ikea anders prima aanbevelen. Ze kosten zowat niets, en het is het lichtste spul dat ik althans ken.
En ja, over slaapzakken heb ik het even niet - behalve dat ik met mijn vorige 35 jaar gedaan heb.
W
Vroeger als wielrennert vond ik het prachtig: rondrijden als reclamezuil.
De laatste jaren fiets ik zoveel mogelijk 'merkloos' rond. Jassen/tassen/fietsen met logo's overal, voor mij hoeft het niet (meer). :P
Marjan schreef:Marianne, ik koop wel eens wat voor de heb, gewoon omdat ik het mooi vind.
Hé gelukkig, ben ik niet de enige!!!!!!!! :lol: :lol:
Hehe, vrouwen kopen nu eenmaal wat meer tierlantijnen als mannen. :)

@Robertjan, moeten we niet eens een topic maken hoe je zo goedkoop mogelijk de wereld over kan gaan? :twisted:
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik bepaalde dingen ook 'dubbel' heb. :oops: Zo heb ik bijvoorbeeld 4 tenten, een tarp en een bivakzak. Verder heb ik 3 slaapzakken. En 2 'echte' reisfietsen. Op maat dan weer (hoewel het discutabel is of ik dat nodig heb). Hoewel bij de tenten niets echt overlapt (hoewel, 2 2-persoonstenten), heb ik qua slaapzak wel een overlapping, namelijk een kunststof Nomad Shearzone 900 en een donzen Marmot Lithium.

Als ik me zo bedenk waarom ik dat allemaal gekocht heb, dan zal het toch vooral te maken hebben met licht gewicht... De nieuwe spullen boden me meer voor hetzelfde of minder, of hetzelfde voor minder gewicht. De fietsen zijn ook niet echt hetzelfde. Maar had ik met Deore i.p.v. XT ook door half Zuid-Amerika kunnen fietsen? Ik denk het wel.

Had ik met mijn 1-persoontent, die ik bij had in Zuid-Amerika, ook mijn fietsvakantie naar Denemarken kunnen maken (en evt. de tocht die ik verder helemaal gepland had)? Jazeker, want in Zuid-Amerika was dat immers ook gelukt. Dus die 2e 2-persoonstent was eigenlijk niet noodzakelijk.

Alle spullen die ik gekocht heb, brachten me wel meer betrouwbaarheid, comfort, en een lichter gewicht. Daardoor kan ik meer genieten van alles om het fietsreizen heen: gezelligheid onderling, mooie foto's maken (naar mijn maatstaven), makkelijker bergop fietsen waardoor ik meer om me heen kan kijken en meer kilometers kan maken (niet 200km, maar bijv. 100km i.p.v. 85km).

Blijft een interessante discussie! :D

@Leo: is ook een interessant onderwerp inderdaad. Alles wat daaruit voortvloeit, kun je weer gebruiken bij de eigen reizen... ;)
Wim schreef:Voor je serviesgoed kan ik je de felgekleurde plastic borden en bekers van de Ikea anders prima aanbevelen. Ze kosten zowat niets, en het is het lichtste spul dat ik althans ken.
En ja, over slaapzakken heb ik het even niet - behalve dat ik met mijn vorige 35 jaar gedaan heb.
W
Mijn vrouw - ik gelukkig nie... :wink: - houdt van Marjolein Bastin bordjes, kopjes en schoteltjes en die zijn niet bepaald goedkoop. Ik heb meer op met zo'n "dienst"allinone plate van plastic wel te verstaan, dan heb je maar één ding en minder rompslomp tijdens het fietsen.
Van de slaapzak, gekocht bij de Aldi voor een prikkie, krijg ik exceemachtige toestanden ter hoogte van mijn kuit/achillespees. :(
Robertjan schreef:Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik bepaalde dingen ook 'dubbel' heb. :oops: Zo heb ik bijvoorbeeld 4 tenten, een tarp en een bivakzak. Verder heb ik 3 slaapzakken. En 2 'echte' reisfietsen. Op maat dan weer (hoewel het discutabel is of ik dat nodig heb). Hoewel bij de tenten niets echt overlapt (hoewel, 2 2-persoonstenten), heb ik qua slaapzak wel een overlapping, namelijk een kunststof Nomad Shearzone 900 en een donzen Marmot Lithium.
Verzamelen na een periode van gebruik heb ik geen enkel probleem mee, het bevordert een zekere duurzaamheid. Maar om alleen om een bepaald merk iets te kopen is niet mijn deel. Voor de goede orde: ik loop ook op Nike sportschoenen en Gore-tex wandelschoenen
Leo van Lierop schreef:Hehe, vrouwen kopen nu eenmaal wat meer tierlantijnen als mannen. :)
Laat ik nu het vermoeden hebben dat een aantal mannen hier op het forum ook behoorlijk van "tierlantijnen" (lees: Rohloffnaaf, sondynamo, bepaalde slaapzakken, regenkleding, handgemaakte fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan) houdt.
Maar daar hebben ze vast allemaal wel "hele weldoordachte aankoopmotivaties" voor! 8)
Jongensspeelgoed heet dat.
W
Inderdaad zat er bij mij vrijwel altijd een (weldoordachte) motivatie achter een aankoop... :D
Tent: lichter en meer ruimte (2e 2-persoonstent), springend aankleden en de fietsen zo binnen rijden (tipi), ruime voorluifel voor slecht weer (1e 2-persoonstent, aangeschaft vóór de tipi), vrijstaand + compact en licht (1-persoonstent, eerste tentaankoop)
Slaapzak: veel lichter, warmer en compacter om mee te nemen (Lithium in vergelijking met de Shearzone)
Fiets: degelijke reisfiets voor mij met m'n 71,5cm binnenbeenlengte (1e reisfiets; zoiets was er niet in confectiefietsen, en nog steeds niet), woon-werkfiets geschikt voor lichte weekendjes weg (Wereldfietser) en 's winters ''s avonds fietsen (Rohloff, SON, cantilever-remmen, racestuur, Brooks, etc.)

Betekent wel dat ik voorlopig slechts nog een Terra Nova LaserLite Competition hoef te hebben (veel compacter en lichter dan de vrijstaande tent), en dan ben ik voorlopig weer klaar. Of zou een compacte efficiënte gasbrander of Trangia ook nog in de pijplijn zitten (veel lichter en compacter dan de enige brander die ik nu heb: een benzinebrander van Primus)....? :roll:
Wim schreef:Jongensspeelgoed heet dat.
W
Hebben meiden ook heeeeeelemaal geen last van ;)
Afbeelding

of

Afbeelding
Fiets:
* Giant FCR (uit 2003)
* 21-speed derailleurs d.m.v. shifters
* velgremmen
* Vredestein 28" banden
* Brooks zadel
* Led verlichting voor en achter plus een NL-bordje
* twee bidons voor water en voor melk
Tassen:
* Stuurtas van AGU
* 1 groene canvas Karrimor zijtas (uit 1977)
* kleine losse tas voor gereedschap, samen met regenkleding in een plastic boodschappentas bovenop de bagagedrager vastgebonden.
Tent:
Géén tent, ik ben al 41 jaar lid van Stayokay, voorheen NJHC
Regenkleding:
* AGU, al ruim 8 jaar oud
* vuilniszak om over de Karrimor-zijtas te trekken
Fietskleding:
* Knickerbocker met lange kousen
* Verder gewone kleren
Schoeisel:
* Sandalen (laat regenwater door)
* Pantoffels voor binnen dragen als de sandalen nog nat zijn

Hoge kwaliteit is best overdreven. Het kan dus heel veel minder, want ik overnacht altijd standaard in jeugdherbergen. Waar er geen een voorhanden is, zoek ik met tegenzin een klein hotelletje o.i.d. op. Scheelt dus enorm in gewicht. Het gaat erom dat ik tevreden ben met minder luxe en dure overbodigheden.

Afbeelding