Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik bepaalde dingen ook 'dubbel' heb.

Zo heb ik bijvoorbeeld 4 tenten, een tarp en een bivakzak. Verder heb ik 3 slaapzakken. En 2 'echte' reisfietsen. Op maat dan weer (hoewel het discutabel is of ik dat nodig heb). Hoewel bij de tenten niets echt overlapt (hoewel, 2 2-persoonstenten), heb ik qua slaapzak wel een overlapping, namelijk een kunststof Nomad Shearzone 900 en een donzen Marmot Lithium.
Als ik me zo bedenk waarom ik dat allemaal gekocht heb, dan zal het toch vooral te maken hebben met
licht gewicht... De nieuwe spullen boden me meer voor hetzelfde of minder, of hetzelfde voor minder gewicht. De fietsen zijn ook niet echt hetzelfde. Maar had ik met Deore i.p.v. XT ook door half Zuid-Amerika kunnen fietsen? Ik denk het wel.
Had ik met mijn 1-persoontent, die ik bij had in Zuid-Amerika, ook mijn fietsvakantie naar Denemarken kunnen maken (en evt. de tocht die ik verder helemaal gepland had)? Jazeker, want in Zuid-Amerika was dat immers ook gelukt. Dus die 2e 2-persoonstent was eigenlijk niet noodzakelijk.
Alle spullen die ik gekocht heb, brachten me wel meer betrouwbaarheid, comfort, en een lichter gewicht. Daardoor kan ik meer genieten van alles om het fietsreizen heen: gezelligheid onderling, mooie foto's maken (naar mijn maatstaven), makkelijker bergop fietsen waardoor ik meer om me heen kan kijken en meer kilometers kan maken (niet 200km, maar bijv. 100km i.p.v. 85km).
Blijft een interessante discussie!
@Leo: is ook een interessant onderwerp inderdaad. Alles wat daaruit voortvloeit, kun je weer gebruiken bij de eigen reizen...