Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sneeuw op komst - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Sneeuw op komst

Snow Stud: 40mm 28" en 50mm 26"
Ice Spiker Pro: 54mm in 26"
Ice Spiker: idem
Marathon Winter: 42mm 20", 47mm 24", 47mm 26", 42 en 35mm 28"

Ze staan onder de "Specials".
Na dit draadje te hebben gelezen ben ik op zoek gegaan naar de winterbandjes. De marathon winter schijnt nog meer grip te hebben, maar is nergens te vinden. Mijn fietsenmaker kan 'm wel bestellen maar dan krijg ik 'm half januari... Heeft iemand een adresje? Het gaat om de 37mm 28".

gr. Johojo.
Ik heb mijn Snow Stud ook destijds moeten bestellen. Geen enkele normale fietsenwinkel in Nederland zal zoiets op voorraad hebben.

De reden om dit te doen, was toen ik een keer naar huis fietste. Het middag zonnetje had het sneeuw op de weg lekker doen dooien waarna het goed begon te vriezen. Het natte wegdek werd een grote ijsbaan. Ben talloze keren op mijn muil gegaan en heb behoorlijk wat afgescheld. Zelfs voor een geoefend fietser als ik was het te lastig. Dit nooit meer dacht ik toen. Ik wil onder alle weersomstandigheden kunnen fietsen.

Ik heb alleen een voorband genomen, omdat ik snel wil kunnen wisselen, ik heb meerdere voorwielen. Even snel een bandje om je achterwiel gooien zo vroeg in de ochtend doe je niet zo maar. En heel nodig is dat ook niet.

Al ga je een echte wintertocht ga maken met heuvels, dan is een achterbandje toch wel lekker. Heb je een traject waar bijna geen gepekelde wegen zijn, dan kan je idd ook kiezen voor een zwaarder model winterband.
Afbeelding
Ben geneigd te zeggen: voor een zachte sneeuwige ondergrond: dikke banden met grote noppen..... daar helpen smalle bandjes met spikes ook niet. Hoe breder hoe beter. Heb je een harde ijzige ijselige ondergrond, dan lijken me die spikes erg behulpzaam, ook al heb ik er geen ervaring mee.

Hier was het vandaag erg koud, alleen een bivakmuts hield het aangezicht nog een beetje warm. Voor de rest was het weer genieten met dat sneeuwfietsen. Kleine koffiemolentje draaien, concentreren en het juiste spoor kiezen. En vermoeider dan je denkt, je gebruikt veel meer je armen, rug en schouders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dag Allemaal,

Ja hoor met spijkerbanden (Snow stud Schwalbe) gaat het fietsen prima.
Slippen, uitglijden doen we niet, het gaat alleen wat trager.
Een must vinden we als je in dit weer met de fiets naar het werk gaat.
De banden heb ik 6 weken geleden besteld en hoefde slechts 1 week op te wachten.

Mvg,
roeca
Afbeelding

Met mijn marathon supreme banden lukt het wel maar ik ga eens bij de lokale fietsboer kijken of die geen 28" banden met blokprofiel heeft. Morgen gaan werken en het is hier terug flink aan het sneeuwen met een harde wind er bij! :shock:
Het fietsweerbericht van weeronline.nl voor 21.00u. Vanaf vanavond is het kennelijk alweer prima fietsen in het oosten van het land.
Afbeelding.
roeca schreef:Dag Allemaal,

Ja hoor met spijkerbanden (Snow stud Schwalbe) gaat het fietsen prima.
Slippen, uitglijden doen we niet, het gaat alleen wat trager.
Een must vinden we als je in dit weer met de fiets naar het werk gaat.
De banden heb ik 6 weken geleden besteld en hoefde slechts 1 week op te wachten.

Mvg,
roeca
Gelukkig is de route naar mijn werk goed berijdbaar. Ik reed gisteren een stuk op mijn fiets met Big Apple banden in het bos, dat was geen succes. Veel te weinig grip.
jimvdberg schreef:Het fietsweerbericht van weeronline.nl voor 21.00u. Vanaf vanavond is het kennelijk alweer prima fietsen in het oosten van het land.
Nou Jim, met 20 tot 25 cm sneeuw en daaronder bevroren stukken is het in dit gedeelte van Noordoost-Nederland(Emmen n omstreken) slecht fietsen op de wegen. Het is wel een prachtig landschap, maar vanuit mijn dorp, waar niet wordt geveegd of gestrooid, verwacht ik dat velen hun werk zelfs niet zullen bereiken. Maar misschien valt het mee, who knows?
DriesBa schreef:Nou Jim, met 20 tot 25 cm sneeuw en daaronder bevroren stukken is het in dit gedeelte van Noordoost-Nederland(Emmen n omstreken) slecht fietsen op de wegen. Het is wel een prachtig landschap, maar vanuit mijn dorp, waar niet wordt geveegd of gestrooid, verwacht ik dat velen hun werk zelfs niet zullen bereiken. Maar misschien valt het mee, who knows?
Ja precies Dries, dat bedoel ik. Zouden wij fietsers ergens in NL vanavond al een 7 geven voor het fietsen? Ik denk het niet. En ze bedoelen vast alleen het weer, dat kan best opknappen, maar ik denk niet dat ze de staat van het wegdek hebben ingecalculeerd in hun cijfers.
Johojo schreef:Na dit draadje te hebben gelezen ben ik op zoek gegaan naar de winterbandjes. De marathon winter schijnt nog meer grip te hebben, maar is nergens te vinden. Mijn fietsenmaker kan 'm wel bestellen maar dan krijg ik 'm half januari... Heeft iemand een adresje? Het gaat om de 37mm 28".
Na een lange zoektocht heb ik nu een Oostenrijkse webwinkel gevonden. Inclusief verzendkosten net zo duur als de adviesprijs. Grote kans dat ik de band pas binnen heb terwijl er hooguit nog een wat sneeuwresten in de berm liggen, maar dan ben ik voorbereid op de volgende sneeuwstorm :lol:

Beetje jammer dat ik dit niet eerder heb bedacht, vrijdag heb ik nog een stukje over de Veluwezoom/Posbank gefietst, echt prachtig! Met spikes was het fietsplezier nog groter geweest :P
[quote="jimvdbergJa precies Dries, dat bedoel ik. Zouden wij fietsers ergens in NL vanavond al een 7 geven voor het fietsen? Ik denk het niet. En ze bedoelen vast alleen het weer, dat kan best opknappen, maar ik denk niet dat ze de staat van het wegdek hebben ingecalculeerd in hun cijfers.[/quote]

I'll understand.
Vanochtend was het echt ploeteren. Over een afstand van zo'n 4 kilometer lag nog de volledige lading sneeuw. De weg in kwestie ligt op een gemeentegrens met als gevolg dat GEEN van beide gemeente's er een sneeuwschuiver over haalt (dit is overigens altijd het geval en niet een kwestie van capaciteitsgebrek wat nu wel denkbaar is). De pret was er niet minder om, integendeel :D het duurde alleen wat langer. Uiteindelijk heb ik zo goed als alle lucht uit de banden laten lopen en het verschil in grip was eh, substantieel te noemen! Op asfalt is het dan wel extra ploeteren, maar ja....

Mijn volgende fiets wordt trouwens een riemaangedreven... hoe goed ik ook smeer, 's middags staat de roest al op de ketting. Ondanks het feit dat ik de ketting zo'n beetje heb ondergedompeld in olie zonder de restanten af te vegen zoals je normaal zou doen.
Johojo schreef:hoe goed ik ook smeer, 's middags staat de roest al op de ketting. Ondanks het feit dat ik de ketting zo'n beetje heb ondergedompeld in olie zonder de restanten af te vegen zoals je normaal zou doen.
Pekel spoel je af met water, niet met olie of een doekje.
Leon
Uiteraard. Het oliebadje dient juist als bescherming tegen pekel.
Heb dan maar Smart Sams gekocht. Er zijn maar weinig 28'' banden te vinden met een beetje stevig blokprofiel.
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=225

En ze rijden nog vlot ook! :D
Ik heb nogal wat tochten gemaakt op Marathon Supreme (42mm breed) en het rolt heerlijk soepel en heerlijk lang. Pas na meer dan 10.000 begon een band uit elkaar te vallen. Omdat ik meende toch wat profiel te missen kocht ik als opvolger de Dureme. Ik kon die meteen goed testen want ik had laatst op weg naar Zürich allerlei soorten sneeuw, ijs en modder. Veel wijzer ben ik niet want het bleef erg moeilijk. Alleen verse poedersneeuw zonder ingereden sporen is relatief makkelijk, maar waarschijnlijk konden de Supremes dat ook goed. Alle andere ondergronden waren tricky, soms zo gevaarlijk (door het autoverkeer om me heen) dat ik een alternatieve route koos.

Ik denk dat dikke banden met flink profiel de enige optie zijn voor sneeuw.

Een ander ding is dat mijn spatborden vol met half gesmolten sneeuw gingen zitten. Dat trapt extra zwaar. Weliswaar kan ik makkelijk mijn voorspatbord al fietsen met mijn voet schoontikken, het blijft een gedoe, maar geen spatborden is voor mijn ook geen optie.

Heeft iemand iets handigs te zeggen over dit spatbordenverhaal?

Erik.
Met de huidige sneeuw zijn Marathon Plus ATB's (42mm) niet echt geschikt. Omdat je maar op een hele smalle rij-ril rijdt, glij je alle kanten op. Je heb wel een flink profiel aan de zijkanten, maar daar heb je alleen wat aan bij zeer veel (losse) sneeuw of een hele zanderige ondergrond. Juist bij een klein beetje losse of gladde ondergrond heb je dus juist heel weinig grip door het kleine/smalle contact oppervlak.

Ik had gehoopt dat de Duremes hier geschikter voor zouden zijn, maar als ik het hier lees valt dat ook nog tegen.
bikelike schreef:Heeft iemand iets handigs te zeggen over dit spatbordenverhaal
Vanochtend met veel sneeuw en pekel op de weg naar het werk gereden. Tussen de spaken en de tandwieltjes zat het vol met sneeuw, maar niet onder het spatbord.
Ik denk dat als het profiel van je band grof genoeg is, er ook geen sneeuw zich kan ophopen onder het spatbord.

Voorband: Schwalbe Snow Stud. Achter: Schwalbe Marathon 42mm.
Leo van Lierop schreef:Maar in de 4 jaar dat ik deze band heb ben ik nog nooit op mijn plaat gegaan, en dat met mijn snelheid! 8)
Ok, het ware 4 fijne jaren. Maar ben vandaag toch echt goed op mijn plaat gegaan, zelfs met mijn Snow Stud.
Na een brug, heuvel af, ijzel in een haakse bocht . . . ik ging gewoon te hard. Gelukkig heb ik er alleen maar wat rode plekken en een gebroken trots aan overgehouden. :twisted:

Daarna wat lucht uit mijn banden laten lopen, en dat reed stukken beter. Het was vanmiddag een lange schaatsbaan naar huis toe. :|