Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar moet ik nou voor kiezen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

waar moet ik nou voor kiezen

Bedankt. Maar ik bedoel meer, wat is de overweging om voor een rechte of niet rechte vork te kiezen? Rij-eigenschappen? Zo ja wat is het verschil?
Meer het stuurgedrag,... meer of minder nerveus zeg maar.. Meer of minder zwenkbaar.
Streu- und Meersalz können aber zu matten Flecken führen

Dat kan ik dan wel voorkomen door de delen ein-zu-wachsen maar het blijft decadent om 1000 euries aan naafjes aan een pekelbad bloot te stellen.
Wees nu eerlijk: hoe vaak wordt er gestrooid en heb je tegelijk nog zin om een forse rit te maken?
Wim
Eeeeeehhhhmmm........... :roll:

Noem me gek, maar ik heb niet voor niets een zwarte naaf gekozen. :oops:
Haike schreef:Meer het stuurgedrag,... meer of minder nerveus zeg maar.. Meer of minder zwenkbaar.
Het maakt voor het stuurgedrag niet uit of de verbinding tussen vorkkroon en wielas met een rechte lijn, een gebogen buis of een gordiaanse knoop tot stand gebracht wordt. Maatgevend is de afstand van de naaf tot de stuuras, en als je die constant houdt wordt de stuurgeometrie er niet anders van. De verende eigenschappen van de vork kan wel worden beinvloed
pedalman schreef:Streu- und Meersalz können aber zu matten Flecken führen

Dat kan ik dan wel voorkomen door de delen ein-zu-wachsen maar het blijft decadent om 1000 euries aan naafjes aan een pekelbad bloot te stellen.


Vind ik nogal meevallen, als je het afzet tegen de hoeveelheid mensen die een paar jaarinkomens aan koekblik door diezelfde pekel sturen ;)
Jah,... maar als je de maat naaf-stuuras veranderd is dat toch wel degelijk van invloed op het stuurgedrag?? En dat kun je toch ook veroorzaken doordat je er een andere vork inzet?
Haike, goed lezen wat Marten schrijft.
Wim
Wim schreef:Haike, goed lezen wat Marten schrijft.
Wim
Probeer ik, maar ik snap blijkbaar iets niet in zijn uitleg, ik heb Marten heel hoog zitten, maar dat wil niet zeggen dat ik z'n uitleg altijd even goed volg. Dat dat aan mij kan liggen sluit ik ook niet uit. :wink:
Haike schreef:
Wim schreef:Haike, goed lezen wat Marten schrijft.
Wim
Probeer ik, maar ik snap blijkbaar iets niet in zijn uitleg, ik heb Marten heel hoog zitten, maar dat wil niet zeggen dat ik z'n uitleg altijd even goed volg. Dat dat aan mij kan liggen sluit ik ook niet uit. :wink:
Marten bedoelt dat de positie van de wielas ten opzichte van de doorgetrokken lijn door het balhoofdstel het stuurgedrag bepaalt. Merk op dat een rechte vork wel recht is, maar niet bepaald in het verlengde van het balhoofdstel staat.
Wim schreef:Wees nu eerlijk: hoe vaak wordt er gestrooid en heb je tegelijk nog zin om een forse rit te maken?
Wim
De corrosieschade wordt nauwelijks aangericht tijdens de rit, maar in de uren, dagen, weken en maanden daarna dat het zoute water nog in contact komt met het corroderende object en nog door verdamping van het water in concentratie toeneemt ook. Zolang het vochtig is - en dat ik het in Nederlandse tuinhuisjes altijd - en de pekel niet is afgespoeld gaat het corroderen door. Of je nu drie uur door de pekel hebt gefietst of één miniuut, dat maakt niet veel uit.
Dus als je je fiets echt mooi wilt houden is het een kwestie van zorgvuldig insmeren, afspoelen of de andere fiets pakken, en vooral niet smokkelen met kleine beetjes.
Leon
Leon schreef:Dus als je je fiets echt mooi wilt houden is het een kwestie van zorgvuldig insmeren, afspoelen of de andere fiets pakken, en vooral niet smokkelen met kleine beetjes.Leon
Waarmee kun je de kwetsbare delen dan het beste insmeren?
Leon schreef:
Haike schreef:
Wim schreef:Haike, goed lezen wat Marten schrijft.
Wim
Probeer ik, maar ik snap blijkbaar iets niet in zijn uitleg, ik heb Marten heel hoog zitten, maar dat wil niet zeggen dat ik z'n uitleg altijd even goed volg. Dat dat aan mij kan liggen sluit ik ook niet uit. :wink:
Marten bedoelt dat de positie van de wielas ten opzichte van de doorgetrokken lijn door het balhoofdstel het stuurgedrag bepaalt. Merk op dat een rechte vork wel recht is, maar niet bepaald in het verlengde van het balhoofdstel staat.

Dank je wel Leon!! Dan waren mijn vragen nog zo gek niet! :D
Vincent Schol schreef:
Leon schreef:Dus als je je fiets echt mooi wilt houden is het een kwestie van zorgvuldig insmeren, afspoelen of de andere fiets pakken, en vooral niet smokkelen met kleine beetjes.Leon
Waarmee kun je de kwetsbare delen dan het beste insmeren?
Iets wasachtigs of vaseline-achtigs, als het maar in de hoekjes komt, niet corrosief of snel biologisch afbreekbaar is en je het er later desgewenst weer af kunt krijgen.
Leon
Vincent Schol schreef:Waarmee kun je de kwetsbare delen dan het beste insmeren?
WD40 is heel goed om je fiets te onderhouden.
eenzame schreef:
Vincent Schol schreef:Waarmee kun je de kwetsbare delen dan het beste insmeren?
WD40 is heel goed om je fiets te onderhouden.
Onzin, het verdampt en laat nagenoeg niets over. Probeer maar eens op een bordje.
Leon
Oei, WD40 is,op wasbenzine na, zowat het slechtste product wat je op een ketting kan spuiten.
Op zo'n bus moet eigenlijk staan:

Waarschuwing: WD40 vermindert de levensduur van uw ketting in ernstige mate.

Het is wel goeie ontroester, dat dan weer wel en het ruikt wel lekker, een beetje naar vanille; kan missschien ook als deo gebruikt worden?
Een vriend van me deed vroeger altijd vloeibare vaseline aan z'n motor. Na de winter en een heel grondige poetsbeurt was er niks van corrosie te merken.
Bazooka Joe schreef:Een vriend van me deed vroeger altijd vloeibare vaseline aan z'n motor. Na de winter en een heel grondige poetsbeurt was er niks van corrosie te merken.
Dat heb ik van een fietsenmaker geleerd. Vaseline uit de spuitbus erop.
Inderdaad, WD40 mag je niet gebruiken op je ketting, maar is wel heel goed om je fiets te onderhouden.
Ik spuit er mijn kader, sparborden, enz.... mee in,
en dan openwrijven met een doek.
Bazooka Joe schreef:Een vriend van me deed vroeger altijd vloeibare vaseline aan z'n motor. Na de winter en een heel grondige poetsbeurt was er niks van corrosie te merken.
De motor van mijn moto spuit ik al jaren in met siliconenspray,
en de rest, kuis ik met......... WD40 :twisted:
http://www.xs4all.nl/~orlam/harley-davi ... e/rik.html