door
M@rk » do 10 sep, 2009 09:31
@Leo: HS33 weegt zo´n 400 gr per stuk, v-brakes zijn inderdaad lichter (wegen de helft (Avid single digit 7) of meer (custom build exoten)). Het is de vraag of deze 400 gr bepalend zijn..
@Gerco:
Ik heb ervaring met een oude set mechanische schijfremmen (op een oude Giant mountainbike, jaar of 8 geleden): slecht te doseren, weinig remkracht (Zeker met modder en vocht op de schijf). Kortom: een slecht idee.
Ik denk overigens wel dat er tegenwoordig goede mechanische schijfremmen te verkrijgen zijn. Avid is een uitstekende fabrikant en hebben nog steeds minimaal twee mechanische schijfremmen in het assortiment: ball bearing 5 en 7. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen. BB7 is goed te doseren en goed te richten. Het remmen zelf doe je met `normale´ v-brake-remgrepen.
De nadelen van mechanische schijfremmen blijven echter aanwezig: net als bij v-brakes is er sprake van frictie tussen de binnen en buitenkabel, kan er viezigheid in de kabel komen (ook als je er rubbertjes tussendoet) en de kabel is rekgevoelig. Met een hydraulische leiding heb je deze nadelen niet, maar kun je wel last krijgen van lucht of vocht in de leiding en een bi/bukabeltje vervangen is een makkelijkere klus in de wildernis dan het compleet ontluchten. Daarnaast merk ik dat ik een soort van ´klusangst´ voor hydraulische leidingen heb. Mechanische dingen zijn te begrijpen (zoals versnellingen, v-brakes) maar met olie heb ik minder feeling.
HS33 of hydraulische schijfremmen:
De werking van HS33 of hydrau schijfremmen zijn grotendeels vergelijkbaar: beide systemen werken met twee zuigers en drukken een remblok tegen een bewegend onderdeel (velg of schijf). Toch is het onderhoud aan HS33 makkelijker: het vervangen van remblokken gaat veel eenvoudiger (ook omdat de remmen groter zijn). Ontluchten en olie vervangen zul je bij beide systemen moeten doen.
Een voordeel van HS33 boven (goedkopere) schijfremmen is de verstelknop op de remgreep: met het wieltje kun je de oliedruk aanpassen. Als je remblokken verslijten, zul je meer olie nodig hebben om de druk aan te passen. Met de remgrepen van de HS33 kun je onderweg eenvoudig de druk verhogen of verlagen. Hierdoor kun je ook beter doseren.
Een nadeel van HS33 is het verwijderen van het wiel: door het hs33 systeem zul je wat handelingen moeten verrichten om het wiel uit de fiets te trekken. Ook moet je rekening houden met de dikte van de band: een te dikke band zorgt ervoor dat je ´m moeilijk uit de fiets kunt halen.
Met HS33 neem je trouwens geen extra onderdelen mee op reis. Wat hierboven al eens is gezegd: remschijven zijn lastig te verkrijgen buiten de bewoonde wereld.
Hydraulische schijfremmen: uitlijnen van de remklauw en de schijf moet goed gebeuren, anders blijft de rem aanlopen. De tolerantiewaarde van schijfremmen zijn kleiner: bij hs33 kun je genoegen nemen met 3-4 mm tussen het remblokje en de velg, bij schijfremmen is dit veel kleiner (1 mm). Het afstellen is hierdoor lastiger. Een ander nadeel vind ik de olieoverbrenging in de remklauw. De klauw heeft aan beide kanten van de schijf een remblok zitten en het is de bedoeling dat beide kanten naar binnen drukken. De olie komt via een leiding binnen, maar gaat vaak via een interne holle ruimte naar de andere kant van de klauw. Als je de klauw uit elkaar draait, moet je er dus weer voor zorgen dat alles passend in elkaar zit, anders lekt ´t ding olie. HS33 lost dit probleem op door een olieslangetje aan de buitenkant van de klauw naar de andere remcilinder te brengen.
Overigens heb je met hydraulische schijfremmen wel meer remkracht, je kunt dus meer vertragen.
Samenvattend:
HS33:
+ doseerbaarheid
+ onderhoud: remblokken vervangen
- gewicht (heul ietsjes)
- maximale banddikte
- meer handelingen voor het lostrekken van het wiel uit het frame
Hydraulische remmen:
+ remkracht
+ geen maximale banddikte (moet natuurlijk wel in het frame passen)
- technisch gecompliceerder
Bedenk dus overigens goed of je de extra super-remkracht van schijfremmen nodig hebt en of dit opweegt tegen het gemak van hs33. Met twee rechter handen en genoeg lef kun je iedere schijfrem doorgronden en reviseren, met HS33 heb je deze kennis niet eens nodig.