Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting vs riemaandrijving - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ketting vs riemaandrijving

Zover ben ik nog niet met mijn ER. Ik zit nog maar aan een 2500 km of zo.. :)
Voor diegenen die twijfelen tussen ketting of riem...er bestaat ook een hypermoderne superfiets die beide systemen integreert. :lol:

(Voorstanders van de riem krijgen hier trouwens een puntje bij) :D

Afbeelding
Hihi...dit is helemaal GREEN.
Met een ketting en snaar een waterpomp aandrijven om een lamp te laten branden.
Er zijn weer wat goede inhoudelijke argumenten (voor en tegen) op onze site geplaatst:

http://www.vakantiefietser.nl/200903/ei ... tsketting/
Daar valt een tamelijk ontnuchterende conclusie van Gerrit Gaastra te lezen, kan het als techneut alleen maar met hem eens zijn.
Gerrit stond ook al in het Duitse tijdschrift Trekking met zijn betoog.
Hier de Rohloff 'goed'keuring:

Allgemeine Infos:
Der Gates Carbon Drive arbeitet mit einem
Zahnriemen, welcher verstärkt durch innen
liegende Carbonfasern eine Zugfestigkeit erhält,
so dass er sowohl vom Wirkungsgrad als auch
von seinen anderen Eigenschaften grundsätz-
lich für einen Fahrradantrieb geeignet ist.
Der wesentliche Vorteil des Riemens besteht
darin, dass er keinerlei Schmierung benötigt.
Dabei liegt die durchschnittliche Lebensdauer
voraussichtlich bei der eines guten Kettenan-
triebes mit hochwertiger Kette.
Um den Gates Carbon Drive sicher am Fahrrad
zu betreiben, müssen allerdings alle Vorsichts-
regeln genau beachtet werden, die auch sonst in
Verbindung mit Carbonteilen am Fahrrad gelten.
Da die Faser des Riemens durch unsachge-
mäßes Verbiegen, Verdrehen oder Überspringen
des des Riemens brechen könnte, müssen bei
der Montage, beim Betrieb und beim Hinterrad
Ein- und Ausbau, sowie beim Spannen eine
besondere Sorgfalt eingehalten werden. Alle
Hinweise der Betriebsanleitung müssen genau
eingehalten werden.
Falls die Carbonfaser im Riemen durch unsachgemäße Handhabung zerbrochen wurde (dieser
Schaden ist von aussen unsichtbar) kommt es unweigerlich zum plötzlichen Reißen des Riemens.
Dies kann dazu führen, dass der Radfahrer stürzt und es zu gefährlichen bis tödlichen
Verletzungen kommen kann.
Da der Riemenantrieb nur in speziell dafür konstruierte Fahrräder eingesetzt werden kann,
ist der Gates Carbon Drive zur Zeit kein Nachrüstprodukt für den Handel oder Endkunden, sondern
wird ausschließlich von Fahrradherstellern montiert.
Is zo een riem eigenlijk tijdens een test al eens gebroken? Hoeveel neemt de sterkte af als je alles doet wat de fabrikant verboden heeft? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een amerikaans bedrijf een onderdeel verkoopt wat bij de geringste mishandeling ongelukken kan veroorzaken ...
HIER kun je al een aantal antwoorden op je vragen vinden. De laatste gebruikerservaring (van de latere posts) is in de eerste post gevoegd.
Wij hebben de officiele Rohloff brief betreffende de riemaandrijving niet-officieel vertaald :lol: en op onze site gezet
(Het kan zijn dat ik de tekst in de loop van de week nog aanpas)

Hij staat onderaan onze pagina over de riemaandrijving.
The proof of the pudding will be in the eating, ofwel we moeten gewoon de praktijktesten afwachten, lijkt me. Ik zag dat er nu ook een m-gineering testfiets is, en er zullen er vast meer zijn, dus dat testen gebeurt inmiddels wel. Mijn benen zaten vorig weekend weer onder de smeer, dus ik ben best benieuwd - maar laten anderen maar proefkonijn zijn.
Wim