Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Frank schreef:Het woord pakezel zegt al genoeg. :wink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lastdier
misschien is lastdier een beter woord (prachtig functionele beesten, CO2 vriendelijke cultuurdragers.... en aan het eind van de rit kun je ze ook nog opeten, daar kan geen grammenjager tegenop).
Polling schreef:Ik begrijp de discussie niet helemaal. Waarom discussiëren over keuzes, die een heel persoonlijke achtergrond hebben? Laten we het hebben over als-dan:
ALS je lichtgewicht op vakantie wilt, DAN is het handig om te kijken naar het gewicht van je tent, je tassen, je uitrusting.
ALS je fotograferen / koken / gadgets / luxe / mooie kleding belangrijk vindt, DAN kan je ervoor kiezen op dat onderdeel niet te besparen op gewicht.
En zo ken ik nog wel meer als-dan vergelijkingen.
+1
Maar ik geloof dat 'de discussie' niet die kant op wil... Dus ik geef 'm nog een zetje. Hup! :wink:
Wat wordt hier zwart-wit gedacht zeg, de vraag van dit topic is toch of het voordelen met zich meebrengt om gewicht te besparen?

Welnu, het antwoord op deze vraag is in eerste instantie ja. Zorgvuldig je uitrusting kiezen en/of thuislaten om gewicht en pakvolume te besparen (scheelt al gauw een tas of twee) brengt heel aardige voordelen met zich mee: voornamelijk dat het fietsen minder energie/inspanning kost; die energie kun je gebruiken om op een dag verder te komen of meer tijd op je vakantie te besteden aan andere dingen dan fietsen.

Echter, dit voordeel moet iedereen zelf afwegen, als je heel graag op de camping op een stoeltje voor je wat ruimere tent wil zitten dan kan dat net zo goed. Nadelen van grammenjagen: kost tijd, kost geld, soms gaan spullen wat minder lang mee en als je de verkeerde keuzes maakt mis je onderweg spullen...

Het gaat er niet alleen om dat je voor jezelf een balans moet vinden tussen gewicht en comfort, maar ook dat je prima hetzelfde comfort/uitrusting kunt bereiken, bij een lager gewicht. De belangrijkste boodschap is dat grammenjagen niet alleen zin heeft voor mensen die alleen maar zo snel mogelijk zo ver mogelijk willen komen.
In 2006 reed ik de Great Divide Mountainbike Route met onderstaande fiets.

http://www.flickr.com/photos/koendelrue ... hotostream

Onvoorstelbaar, vind ik nu zelf - maar toen vond ik het doodnormaal.

Verleden jaar reed ik de Transandalus met onderstaande fiets:

http://www.flickr.com/photos/koendelrue ... hotostream

Geen idee wat beide fietsen wogen, maar ik kan de tweede versie van harte aanbevelen :wink:
Ondertussen is de Salewa Micra tent (2,5 kg) (in de blauwe drybag aan het stuur) vervangen door een Easton Kilo (1 kg) en de drie boeken (ook in de blauwe tas aan het stuur), zijn vervangen door een Kindle e-reader.
Ongetwijfeld is er ruimte vrijgekomen voor een wereldontvangertje :D
koenie schreef:I
Verleden jaar reed ik de Transandalus met onderstaande fiets:

http://www.flickr.com/photos/koendelrue ... hotostream

Geen idee wat beide fietsen wogen, maar ik kan de tweede versie van harte aanbevelen :wink:

Ik zou de bidonhouder onder de onderbuis iets lager monteren: Als de vork volledig inveert draai je met de band de bidon uit de houder, en dat kun je er op dat moment vermoedelijk niet goed bij hebben ;)
m-gineering schreef: Ik zou de bidonhouder onder de onderbuis iets lager monteren: Als de vork volledig inveert draai je met de band de bidon uit de houder, en dat kun je er op dat moment vermoedelijk niet goed bij hebben ;)
Ik heb 'm nooit geraakt op die hele trip, maar als ik de foto nu bekijk heb je vast gelijk. Die gaat een klein beetje naar onder, bedankt :D

De bevestiging met straps aan de voorvork (Elite bottle cage strips), vond ik maar zozo.
Moest iemand daar een betere oplossing voor weten ...
bergbeklimmer schreef:Ik denk dat een discussie ie die niemand kan winnen. De grammenjagers niet en de pakezels niet.
Ik snap ook niet waarom veel mensen discussiëren als een wedstrijd beschouwen. Sommigen zijn daarin zo fanatiek, dat je ze haast van doping gaat verdenken. :wink:
bergbeklimmer schreef: Ik hoor toch meer bij het grammenjagers kamp. Ik hou namelijk van bergen. Veel bergen en hoge bergen. Ik vind berglangdschap gewoon mooier dan welk ander landschap.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik als pakezel beschouwd wordt, maar ben ook gek op berglandschappen: veel te mooi om snel doorheen te jakkeren!

Afbeelding
bergbeklimmer schreef: En dan is een licht fietsje met weinig bepakking toch wel erg prettig. Ik moet er niet aan denken om met een fiets van 15 kg en 20 kg bepakking een berg over te moeten zeulen. Dat is echt niet leuk. Zeker niet als er drie bergen op een dag op het menu staan.
Ik doe dat met een fiets van 19 kg en 25 kg bepakking. Prima te doen, al is 1 grote of 2 kleinere Alpencols voor mij wel genoeg op een dag. Er moet ook genoeg tijd overblijven voor het lekkere eten dat we bij ons hebben, voor het maken van fotoreportages en koffie met de lokale appeltaartvarianten.
bergbeklimmer schreef: Misschien dat hier wel concensus over bestaat. Fietsen in de bergen doe je liefst licht bepakt. Niemand vind het leuk om een Alpenreus met 4 kmh op te moeten kruipen.
Nee hoor, ook hier geen consensus; 4 km/u komt bij ons wel eens voor op de steilere stukken. Geen enkel probleem, zolang het maar rustig, koel en mooi is.
Anderhalf jaar terug maakten we een prachtige tocht over zeven Alpencols (zie hier). Over het algemeen was de genietfactor erg hoog. Alleen de Col du Lautaret had van mij niet gehoeven: deze was het minst steil, maar er lag wel een brede weg waar het nooit langer dan twee minuten duurde voor de volgende auto er aan kwam. Fietsen op een te drukke weg ervaar ik als veel zwaarder en stressvoller dan het hebben van veel bagage. 'Druk' is het voor mij al wanneer er meer dan 50 auto's per uur (inclusief tegenliggers) passeren.

Gelukkig was het in oktober en heerste op de meeste cols een serene rust. Elke nacht hebben we in hotels of gîtes doorgebracht, maar als het zo uit was gekomen hadden we ook kunnen kamperen. Tent, slaapzakken etc. sleepten we namelijk mee. Plus 2 zware camera's. En naast onze Axa fietssloten ook een kettingslot om de fietsen aan elkaar vast te kunnen maken. Corrie had haar e-reader, ik mijn iPod touch, gps en Zzing. Spullen die we niet echt nodig hadden (die we 10 jaar geleden zelfs niet hadden, maar waar we nu ruimte voor hebben omdat andere spullen lichter en compacter zijn geworden) maar die we toch de moeite van het meezeulen waard vonden.
Als we echt alleen het hoogst nodige hadden meegenomen en ik 5 jaar terug een frame van aluminium i.p.v. staal zou hebben aangeschaft, waren we met minstens 10 kg p.p. minder gewicht vast sneller bergopwaarts gefietst. Of de tocht dan veel plezieriger was geweest? Ik denk het niet. Wel stressvoller als dat ene hotel in dat verlaten plaatsje toch niet open was geweest en we de wildkampeeroptie thuis hadden gelaten.
jeroen_ schreef:Door over te stappen op een ligfiets i.c.m. laag bagage gewicht ben ik ongeveer 13 a 14 procent sneller dan op de bukfiets met veel en zware bagage. En er is nog veel ruimte voor verbetering, met name de fiets, maar ook kleding. Mijn totale pakgewicht voor een fietstocht naar Noord-Scandinavie bedroeg vorig jaar 12625 gram, dat is exclusief eten, drinken en fiets en inclusief tassen.

Ik heb mij laten inspireren door o.a. deze websites:

http://ultralightcycling.blogspot.nl/
http://www.fietsersafstappen.nl/
Ha, weer een ligfietser. Welkom in de bergen! Ons haal je op de Col de la Croix de Fer nog wel in, maar bij de snelle bukkers hierboven gaat je dat echt niet lukken. Toen dit topic startte, hadden wij net onze ligfietsen aangeschaft, ook geïnspireerd door enkele fraaie websites. Na fikse averij in Engeland (zie hier) gaan we weer gebukt op reis, al heb ik nog altijd een Orca in huis voor de Afsluitdijk en de Zeelandbrug...
koenie schreef: De bevestiging met straps aan de voorvork (Elite bottle cage strips), vond ik maar zozo.
Moest iemand daar een betere oplossing voor weten ...
Bidonhouder met klassieke voet (uitstekende bevestigingsoortjes) en slangenklemmen?
Natuurlijk neemje geen overbodige spullen mee, maar we moeten ook niet overdrijven met die enorme gewichtbesparing, zoveel scheelt het uiteindelijk nu ook weer niet.
Als ik en 10 van de 28 kilo bagage aan de kant leg* en mijn fiets van 17 kilo inruil voor een van 12** dan bespaar ik 13,6% op het gewicht.
In het meest ongunstige geval - alleen klimmen - ga ik dan 13,6 % langzamer ofwel kom ik op die dag 13,6% minder ver.
Dus 5,3 i.p.v. 6 km/u tegen de helling of 80 i.p.v. 90 kilometer ver.
Maar onder de indruk van het resultaat? Nee.
Leon

* Kleiner tentje + matje net te kort (ik ben nu eenmaal large) + slaapzak net te kort en niet zo warm + geen benzinebrander meer + vaker onfrisse kleren + niet die warme jas + niet zo veel reparatiespullen + etc.
** Geen brookszadel meer + geen doornproofe banden + lichtgewicht cranckstel kopen ($$) + geen standaard + grote barends moeten weg. Geen voordrager meer nodig (da's wel een goede)
Leon schreef:Als ik en 10 van de 28 kilo bagage aan de kant leg* en mijn fiets van 17 kilo inruil voor een van 12** dan bespaar ik 13,6% op het gewicht.
In het meest ongunstige geval - alleen klimmen - ga ik dan 13,6 % langzamer ofwel kom ik op die dag 13,6% minder ver.
Dus 5,3 i.p.v. 6 km/u tegen de helling of 80 i.p.v. 90 kilometer ver.
Ik vraag me af of de verhouding gewicht/snelheid wel zo lineair verloopt als jij stelt. Iets meer gewicht kan in mijn ervaring tot een veel grotere vertraging of zelfs stilvallen leiden, zeker als je al redelijk op de top van je kunnen aan het klimmen bent.
Leon schreef:Natuurlijk neemje geen overbodige spullen mee, maar we moeten ook niet overdrijven met die enorme gewichtbesparing, zoveel scheelt het uiteindelijk nu ook weer niet.
Als ik en 10 van de 28 kilo bagage aan de kant leg* en mijn fiets van 17 kilo inruil voor een van 12** dan bespaar ik 13,6% op het gewicht.
In het meest ongunstige geval - alleen klimmen - ga ik dan 13,6 % langzamer ofwel kom ik op die dag 13,6% minder ver.
Dus 5,3 i.p.v. 6 km/u tegen de helling of 80 i.p.v. 90 kilometer ver.
Maar onder de indruk van het resultaat? Nee.
Leon

Je ' vergeet' ook nog wel een paar effecten:
Als je 10% langzamer klimt doe je dus ook veel langer over de klim. Klimmen doe je met een hogere inspanning als rijden op het vlakke (anders klaagden mensen er niet zo over ;) ) en hoe langer je een bepaalde inspanning moet volhouden, des te lager het vemogen. Je doet er dus langer dan die 10% extra over.

Meer kilo's is ook meer volume, dus de aerodynamische weerstand zal ook groter zijn.

Meer kilo's is minder wendbaar, en langzamer over obstakels. Je bent dus ook meer energie kwijt aan de combinatie weer op gang brengen.

Maar eenmaal totallos aangekomen op de camping heb je wel de lounge fauteuils en een gastronomische uitstalling bij je, terwijl de lichtgewicht nog uren moet maken met een karige spaghetti in het vooruitzicht ;).
keesswart schreef:Ha, weer een ligfietser. Welkom in de bergen! Ons haal je op de Col de la Croix de Fer nog wel in, maar bij de snelle bukkers hierboven gaat je dat echt niet lukken.
Ik heb nergens geschreven dat het inhalen van snelle bukfietsers in de bergen mijn doelstelling is :shock: Ik heb alleen proberen aan te geven, dat je als niet-prestatiegerichte fietser ook voordeel hebt indien je je pakgewicht en pakvolume omlaag brengt. En in mijn geval komt mijn snelheidswinst naar mijn idee niet alleen uit het lagere pakgewicht, maar ook door de betere stroomlijn van de fiets.

Overigens: dit jaar lekker door de Noorse bergen met de ligger :D
>Als je 10% langzamer klimt doe je dus ook veel langer over de klim. ...
> hoe langer je een bepaalde inspanning moet volhouden, des te lager
> het vemogen. Je doet er dus langer dan die 10% extra over.
Zoals gezegt fiets ik 10% kortere routes, dus ook mijn klimmen zijn 10% korter. Je mag nadelen maar één keer aftrekken Marten!

> Meer kilo's is ook meer volume, dus de aerodynamische
> weerstand zal ook groter zijn.
Dat scheelt minder dan 10% in de snelheid, al geef ik toe dat het moment dat je de voortassen kunt weglaten hier wel het begeerlijke moment is.

> Je bent dus ook meer energie kwijt aan de combinatie weer op gang brengen.
Ja, dat is weer dezelfde 10%

Leon
Leon schreef:>Als je 10% langzamer klimt doe je dus ook veel langer over de klim. ...
> hoe langer je een bepaalde inspanning moet volhouden, des te lager
> het vemogen. Je doet er dus langer dan die 10% extra over.
Zoals gezegt fiets ik 10% kortere routes, dus ook mijn klimmen zijn 10% korter. Je mag nadelen maar één keer aftrekken Marten!
ik zie je anders nog niet 10% onder de top weer omdraaien. Je doet wel minder klimmetjes op een dag, maar die heuvel zakt niet 10 % in onder jouw gewicht!.

stel 500m klim, met gelijk vermogen doet XLite er 60 minuten over, en X+10 66 minuten voor dat er weer begonnen kan worden met het herstel. Maar als de menselijke motor 10% langer prestatie moet leveren daalt het vermogen. Bij inspanningen rond een uur zal dat ook ca 10% zijn (bicycle science p 44) Je doet dus al 20% langer over de klim

> Meer kilo's is ook meer volume, dus de aerodynamische
> weerstand zal ook groter zijn.
Dat scheelt minder dan 10% in de snelheid, al geef ik toe dat het moment dat je de voortassen kunt weglaten hier wel het begeerlijke moment is.
als je A evenredig stelt aan M is het in eerste benadering 3%
> Je bent dus ook meer energie kwijt aan de combinatie weer op gang brengen.
Ja, dat is weer dezelfde 10%
niks ervan, situaties waar de lichte fietser geen of nauwelijks last van heeft (gaten, stenen, nog net voor die auto langs, smalle passages) vormen voor de zware fiets hindernissen waar wel voor geremd moet worden
Vooral dat laatste slaat de hamer op zijn kop. Mijn voornaamste reden om flink te besparen op het gewicht is vooral geweest dat het fijner als je fiets niet volgeladen is (en geen traktor is).

Verder ervaar ik niet dat een lichtere uitrusting een aanslag is op je comfort (zweten doe je toch) of zelfredzaamheid (ok, ik kan geen trapassen, cranks en balhoofden vervangen onderweg maar dat is voor Europa geen probleem).

Enige uitzondering is wellicht mijn ul-tent die met 970g (incl grondzeil en betere haringen) wel minimale leefruimte geeft. Echter, aangezien ik er alleen in overnacht (anders boek ik wel een hostel oid) vind ik het geen probleem, maar ik kan mij goed indenken dat dit voor anderen anders ligt. Het advies om zonder meer een 2-persoonstent mee te nemen kan ik mij niet zo in vinden.
m-gineering schreef:ik zie je anders nog niet 10% onder de top weer omdraaien. Je doet wel minder klimmetjes op een dag, maar die heuvel zakt niet 10 % in onder jouw gewicht!.
Ik heb wel lekker twee keer zo lang genoten van de Stelvio als Jim; hij heeft uren zitten wachten in het vochtige restauant boven. Jim moest daarna ver weg om nog een uitdaging te vinden. Voor mij zijn er nog wel moeilijke heuvels in de buurt, mocht ik die willen fietsen.
Leon
Tja, je zou ook kunnen zeggen dat 'Jim' wat langer de tijd had voor een rustmomentje met mooi uitzicht :D :wink:
Wat is het verschil tussen een wielrenner en een fietser?

Het antwoord is niet wat menigeen misschien denkt. Het antwoord is namelijk niet de fiets. Een wereldfietser met een zware fiets kan nog steeds een wielrenner zijn. Alhoewel dat zeer zeldzaam is. En de meeste wielrenners zijn eigenlijk ook maar gewoon fietsers.

Het verschil tussen de wielrenner en de fietser zit in het feit hoe ze een berg omhoog fietsen. Een wielrenner kijk fris uit zijn ogen en heeft een mooi hoog beentempo. Een fietser rijdt met een mijnwerkerskop en draait een absurd hoog beentempo (Rohloff naaf) of stoempt op een 30*23 omhoog. Ze kijken nooit vrolijk.

In die laatste categorie heb ik heel veel mensen omhoog zien fietsen. En telkens dacht ik stilletjes. Het is voor je lol, hoor. Het aantal keer dat ik een pakezel vrolijk en deftig een berg op heb zien rijden, is echt op een hand te tellen.
bergbeklimmer schreef:Het verschil tussen de wielrenner en de fietser zit in het feit hoe ze een berg omhoog fietsen. Een wielrenner kijk fris uit zijn ogen en heeft een mooi hoog beentempo. Een fietser rijdt met een mijnwerkerskop en draait een absurd hoog beentempo (Rohloff naaf) of stoempt op een 30*23 omhoog. Ze kijken nooit vrolijk.
Ga eens met een WF-weekend in Zuid-Limburg of de Ardennen mee.
Leon
De discussie neemt een vreemde wending.
Persoonlijk fiets ik met rond de 15-17 kg voor drie weken kampeer-fietsvakantie, en dan heb ik alle luxe aan boord. Inclusief een vulpen met potje inkt voor mijn dagjournaal.
Mijn in principe totaal ongeschikte maar o-zo fijn rijdende lichtgewicht Gazelle weegt iets van 13-14 kg.
Mèt standaard..
M.i. is één van de grootste licht-gewicht voordelen dat je minder kans hebt op pech, en mankementen aan je fiets. De wielen hebben veel minder te verwerken.
Ik kwam naar Santiago regelmatig mensen tegen met kapotte spaken op dure Koga's die bezweken onder de bepakking waar ik met mijn fiets ook nog tientallen km's onverhard heb gereden op 37mm semi-slicks.
Lichter rijdt lekkerder, en blijft langer heel.
Ik weeg overigens zelf ook 67 kg bij 187. Dat scheelt ook nog...