bergbeklimmer schreef:Ik denk dat een discussie ie die niemand kan winnen. De grammenjagers niet en de pakezels niet.
Ik snap ook niet waarom veel mensen discussiëren als een wedstrijd beschouwen. Sommigen zijn daarin zo fanatiek, dat je ze haast van doping gaat verdenken.
bergbeklimmer schreef: Ik hoor toch meer bij het grammenjagers kamp. Ik hou namelijk van bergen. Veel bergen en hoge bergen. Ik vind berglangdschap gewoon mooier dan welk ander landschap.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik als pakezel beschouwd wordt, maar ben ook gek op berglandschappen: veel te mooi om snel doorheen te jakkeren!
bergbeklimmer schreef: En dan is een licht fietsje met weinig bepakking toch wel erg prettig. Ik moet er niet aan denken om met een fiets van 15 kg en 20 kg bepakking een berg over te moeten zeulen. Dat is echt niet leuk. Zeker niet als er drie bergen op een dag op het menu staan.
Ik doe dat met een fiets van 19 kg en 25 kg bepakking. Prima te doen, al is 1 grote of 2 kleinere Alpencols voor mij wel genoeg op een dag. Er moet ook genoeg tijd overblijven voor het lekkere eten dat we bij ons hebben, voor het maken van fotoreportages en koffie met de lokale appeltaartvarianten.
bergbeklimmer schreef: Misschien dat hier wel concensus over bestaat. Fietsen in de bergen doe je liefst licht bepakt. Niemand vind het leuk om een Alpenreus met 4 kmh op te moeten kruipen.
Nee hoor, ook hier geen consensus; 4 km/u komt bij ons wel eens voor op de steilere stukken. Geen enkel probleem, zolang het maar rustig, koel en mooi is.
Anderhalf jaar terug maakten we een prachtige tocht over zeven Alpencols (zie
hier). Over het algemeen was de genietfactor erg hoog. Alleen de Col du Lautaret had van mij niet gehoeven: deze was het minst steil, maar er lag wel een brede weg waar het nooit langer dan twee minuten duurde voor de volgende auto er aan kwam. Fietsen op een te drukke weg ervaar ik als veel zwaarder en stressvoller dan het hebben van veel bagage. 'Druk' is het voor mij al wanneer er meer dan 50 auto's per uur (inclusief tegenliggers) passeren.
Gelukkig was het in oktober en heerste op de meeste cols een serene rust. Elke nacht hebben we in hotels of gîtes doorgebracht, maar als het zo uit was gekomen hadden we ook kunnen kamperen. Tent, slaapzakken etc. sleepten we namelijk mee. Plus 2 zware camera's. En naast onze Axa fietssloten ook een kettingslot om de fietsen aan elkaar vast te kunnen maken. Corrie had haar e-reader, ik mijn iPod touch, gps en Zzing. Spullen die we niet echt nodig hadden (die we 10 jaar geleden zelfs niet hadden, maar waar we nu ruimte voor hebben omdat andere spullen lichter en compacter zijn geworden) maar die we toch de moeite van het meezeulen waard vonden.
Als we echt alleen het hoogst nodige hadden meegenomen en ik 5 jaar terug een frame van aluminium i.p.v. staal zou hebben aangeschaft, waren we met minstens 10 kg p.p. minder gewicht vast sneller bergopwaarts gefietst. Of de tocht dan veel plezieriger was geweest? Ik denk het niet. Wel stressvoller als dat ene hotel in dat verlaten plaatsje toch niet open was geweest en we de wildkampeeroptie thuis hadden gelaten.
jeroen_ schreef:Door over te stappen op een ligfiets i.c.m. laag bagage gewicht ben ik ongeveer 13 a 14 procent sneller dan op de bukfiets met veel en zware bagage. En er is nog veel ruimte voor verbetering, met name de fiets, maar ook kleding. Mijn totale pakgewicht voor een fietstocht naar Noord-Scandinavie bedroeg vorig jaar 12625 gram, dat is exclusief eten, drinken en fiets en inclusief tassen.
Ik heb mij laten inspireren door o.a. deze websites:
http://ultralightcycling.blogspot.nl/
http://www.fietsersafstappen.nl/
Ha, weer een ligfietser. Welkom in de bergen! Ons haal je op de Col de la Croix de Fer nog wel in, maar bij de snelle bukkers hierboven gaat je dat echt niet lukken. Toen dit topic startte, hadden wij net onze ligfietsen aangeschaft, ook geïnspireerd door enkele fraaie websites. Na fikse averij in Engeland (zie
hier) gaan we weer gebukt op reis, al heb ik nog altijd een Orca in huis voor de Afsluitdijk en de Zeelandbrug...