Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Hebriden en Schotland? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tips voor Hebriden en Schotland?

Ik heb de Columbafietsroute gevolgd. Het is een memorabele fietsreis geworden: een halve kilogram zwaarder geworden en zo'n 10-11 cm rond het middel kwijt gespeeld. De Fransen weten bij de aanleg van wegen de hellingen te negocieren. Niet in Schotland (zoals in de rest van de UK waar ik gefietst heb): de kortst mogelijke weg naar boven. Ik heb twee negatieve herinneringen: the migges (zie andere bijdragen; ik ben ervan overtuigd dat de Romeinen de muur van Hadrianus juist daar gezet hebben omdat ten zuiden ervan geen migges leven) en de smerigste camping aller tijden in Ardrossan, waar je de ferrie neemt naar Arran. Probeer te overnachten op Arran.

Voor de rest: prachtige natuur, menhirs, kastelen, gedenkstenen voor ridders en als het regent dan zijn er nog altijd de Schotten om de zon in je leven te brengen. Oh ja, nog iets. Ik had toen nog een tent met fiberglass tentstokken. Bij een storm is één van de stokken doorgeknakt en dan door de buitentent geschoten. De eigenaar van de camping heeft me toen geholpen om de tent wat op te lappen. Ik heb de stok laten herstellen in Oban, een mooi stadje waar je eventueel een rustdag kan plannen. Dat was me ooit nog eens overkomen, een gebroken tentstok, met die tent, ook in de UK: Dartmoor. Nu heb ik een tent met alluminium stokken. Dit is zeker de moeite waard in de UK. Ik heb trouwens 1 nacht en 1 dag regen gehad.

Voor Edingburg heb ik me een camping in 1 van de voordorpen gezocht en dan de trein genomen. De Oostkust is ook interessant maar niet zo mooi en ruig als de Westkust. Ik meen me te herinneren dat op het laatste etappe tussen Edinburg en Newcastle er geen camping was. Ik heb toen in een hotel overnacht.

De gids geeft voor de Westkust wat alternatieve routes die zeker de moeite zijn. Voor eentje moet je eerst je fiets over een pad over een privédomein de helling opduwen om dan een halve dag te kunnen fietsen over een pad zonder iemand tegen te komen. Elke fietsreis heeft zo van die momenten die dadelijk naar boven komen. Dat is er zo eentje.

Het stuk door Galloway Forrest Park (Westkust) was ook prachtig. In feite is het hele stuk Newcastle - Oban van de Columba route zeker aan te raden. Die zou ik nog wel eens opnieuw willen fietsen. Dit is iets dat ik niet van elke fietsreis kan zeggen alhoewel ik van geen enkele fietsreis teleur gesteld ben.

Vanaf Oban naar Edinburg fiets je door de Midlands. Ik heb de indruk dat de wegen er zeer beperkt zijn en dat je automatisch meer autoverkeer tegenkomt.

Veel plezier en de wind van achter.
Jan Joris schreef:I.... en de smerigste camping aller tijden in Ardrossan, waar je de ferrie neemt naar Arran. Probeer te overnachten op Arran.
Mwah, het is een terrein met mischien wel 1000 statics, maar de smerig? Ik ken ze erger, maar erg tentvriendelijk zijn ze in ieder geval niet. Het advies om op Arran te overnachten kan ik wel onderschrijven.
Jan Joris schreef:Ik meen me te herinneren dat op het laatste etappe tussen Edinburg en Newcastle er geen camping was.
Fout, niet echt de mooiste, maar er is wel een camping bij Whitburn.

Peter
Blanche, Douwe
Nog enkele impressies mbt Harris/Lewis
Let op: mijn ervaringen zijn nogal gedateerd, maar waarschijnlijk is er de laatste 25 jaar weinig veranderd.
Harris, het zuidelijk deel van het eiland, is bergachtig en ideaal voor 'fell walking' over het maanachtig landschap. Aan de westkust zijn lange stranden. Zelfs in de zomer is Harris meestal verlaten. De grootste stad Tarbert is nauwelijks meer dan een straat. Hier moet je al je voedsel inslaan. Het fietstochtje naar Rodel geeft een goede indruk van de architectuur op de Hebriden. Bekijk ook de 3 Macleod tombes. Vanaf Toe Head kun je op een heldere dag St Kilda zien. Northon heeft een mooi strand (niet te zien vanaf de weg). Verder kun je zwemmen en zonnen bij Seilebost en Luskentrye (zuid) of Hushinish (noord).
Op het eerste gezicht is het boomloze landschap van Lewis nogal depressief, maar je ziet prachtige 'grijze' vergezichten en een aantal archeologische plekken. Stornoway is niet erg bijzonder. Een afwisseling van het barre landschap zijn de tuinen van Lewis Caste (bij Stornoway). Met de klok mee kun je fietsen langs de Stones of Callanish (neolitische steencirkel), Carloway (Carloway Broch, een fort). Verder noord is het Shawbust Museum waar je kunt zien hoe tweed wordt gemaakt. The Black House in Amol is een gerestaureerd thached roof cottage. Nog verder naar het noorden ligt de Butt of Lewis met een vuurtoren op afbrokkelende kliffen. Er worden daar ook bijzondere vogels gespot.

Zorg ervoor dat je op zondag voldoende voedsel en drinken hebt. Op de Hebriden is er de Presbiteriaanse (zwarte kousen)kerk en op zondag is haast niets open (op het Caberfeigh hotel in Stornoway na). De kerkdiensten zijn er meestal in het Gaelic.
Ik denk dat jullie er te vroeg voor zijn maar zelf heb ik vanaf de kliffen tussen Lewis en het vaste land walvissen naar het noorden zien trekken.

Jullie gaan vast een prachtige trip maken. Ben benieuwd naar jullie foto's/filmpjes.

Groetjes,
Fred
Ze zijn al onderweg :) :)
Jan Joris schreef: Ik heb twee negatieve herinneringen: the migges (zie andere bijdragen; ik ben ervan overtuigd dat de Romeinen de muur van Hadrianus juist daar gezet hebben omdat ten zuiden ervan geen migges leven) en de smerigste camping aller tijden in Ardrossan, waar je de ferrie neemt naar Arran. Probeer te overnachten op Arran.

In Lochranza, het uiterste noorden van Arran, is een leuke camping waar het barst van de herten. Ook geschikt als basiskamp als je het fietsen wilt onderbreken voor bergwandelingen in de directe omgeving. (Zorg dan wel voor proviand, want de dichtstbijzijnde winkel is 11 km verderop in Pirnmill, aan de westkust. Bij de camping is alleen een prijzig crisiswinkeltje; er is ook een Chinees-Schots restaurantje en een hotel met pubmeals.)
Door de beschutte ligging is deze camping op windstille dagen echter niet midge-vrij.

Afbeelding
Jan Joris schreef: De gids geeft voor de Westkust wat alternatieve routes die zeker de moeite zijn. Voor eentje moet je eerst je fiets over een pad over een privédomein de helling opduwen om dan een halve dag te kunnen fietsen over een pad zonder iemand tegen te komen. Elke fietsreis heeft zo van die momenten die dadelijk naar boven komen. Dat is er zo eentje.
Dat moet het paadje tussen Ellary en Kilmory zijn. We hebben hier tweemaal met z'n tweeën één zwaarbeladen fiets naar boven geduwd, gadegeslagen door Amy, die in 8 maanden de hele Britse kustlijn gelopen wil hebben voor een goed doel (zie hier).
Daarna was het genieten!

Afbeelding
keesswart schreef:In Lochranza, het uiterste noorden van Arran, is een leuke camping waar het barst van de herten. Ook geschikt als basiskamp als je het fietsen wilt onderbreken voor bergwandelingen in de directe omgeving.
Dit klopt, ik heb er ook overnacht en een dag rust genomen. De ruïnes van het kasteel van Lochranza (vlakbij de overzet) hebben trouwens als inspiratiebron gediend voor Hergé bij het schrijven/tekenen van 'Kuifje in Schotland'. Als je de weg langs de overzet naar het zuiden volgt dan kom je na zo'n 20km een richtingaanwijzer voor menhirs tegen. Leuk. Wel een zompige zandweg van 1-2 km er naar toe.
Roald schreef:Ze zijn al onderweg :) :)
Yep maar nu zijn we terug. Hier een korte terugkoppeling. De video volgt nog
We hebben een heerlijke vakantie van drie weken gehad. Onze route zal ik binnekort als track hier plaatsen. Hij verliep grofweg van Irvine naar Arran, Mull, Skye en Lewis en dan net voor Tongue middendoor terug naar Glasgow. Hiervandaan met de trein weer naar Newcastle.

Toppers waren;
> de eilanden (op Skye na)
> De Crask in (pub en eigenaren) om te eten, drinken en te slapen. In de middle of nowhere. Je kan binnen slapen maar mag je tent ook in de tuin opzetten. Het is wel zo netjes als je dan wel een driegangen diner voor maar 12 pond bij ze eet.
> Slapen in of kamperen bij het gerestaureerde blackhouse dorp in Gearrannan http://www.gearrannan.com/
> De gehele westkust en in het bijzonder Assynt
> De Singletrack wegen
> De gastvrije spontane uitnodiging om te komen logeren van de Schotse schrijver David Campbell
> Skin so Soft tegen de midges
> Het weer dat heel erg meevalt. In drie weken 2 keer kort met regenbroek gefietst en 4 keer met regenjas. De meeste keren vielen de buien s'avonds, verderop of was de regen zo licht dat hij verdampte. Het enige dat overbleef waren de prachtige luchten. En we hebben meerdere dagen strakblauwe luchten (en een verbrande kop) gehad.
> De azuurblauwe zeeen en hagelwitte stranden alsof je in de tropen was
> Full Scotisch breakfast
> Sticky Toffe pudding met ijs....eindelijk begrijp ik waarom Froggy James daar altijd zo laaiend over was.
> Fisch and chips, scallops and fish and het seafood diner van DFDS
> The Meadows in Callander met een driegangen menu voor maar 12 pond wat smaakt en eruit ziet als in een sterrenrestaurant.
> Magners Cider (een iers :oops: drankje)
> En ik lus uiteindelijk ook weer Whisky

Afraders;
- Skye tijdens de vakantiemaanden juli en augustus. Wat een agressieve gehaaste automobilisten (touristen!)
- Glasgow binnenrijden via de fietspaden. Overal glas op het fietspad van alcohollisten en deprimerende sociale woningbouw. Uiteraard reden we lek daar.

Zoals gezegd de video volgt nog.
Toen we naar de boot fietste kwamen we Maarten Smit en Gemma tegen. Zij kwamen net van de boot. Leuk he!
@Blanche,
Nu snap je ook waarom Glassgow zo heet :lol:
Wij hadden dezelfde ervaring!
maar10 schreef:@Blanche,
Nu snap je ook waarom Glassgow zo heet :lol:
Wij hadden dezelfde ervaring!
Haha dat zeiden we ook al tegen elkaar. :wink:
Ha Blanche,
Dat klinkt geweldig die tocht die jullie hebben gefietst. En mooi om te horen dat het met de midges reuze meevalt, want juist dat is iets wat me tegenhoudt om naar Schotland te gaan.
Verder maak je een mooie opsomming van de pluspunten en opvallend is dat juist Skye daar niet bijzit. Je hoort nl. van iedereen dat Skye zo mooi is, maar voor een fietser gelden kennelijk andere waarden. Mijn ervaring is ook vaak dat daar waar het erg toeristisch is, je er juist als fietser op afknapt vanwege de drukte ineens, terwijl je dagen daarvoor over heerlijk stille weggetjes hebt gefietst.
Om met de boot te gaan naar Newcastle en dan de trein naar Edinburgh/Glasgow lijkt me ook wel een goed alternatief voor vliegen.
Er zal vast wel een leuke route te bedenken zijn voor 2 weken.
Jim, al weer plannen aan het maken? Ik herinner me Skye alleen van veertig jaar geleden. Het was totaal verlaten, en nat. Wat me het meest is bijgebleven was een knalrode telefooncel langs de weg, midden in het geheel lege landschap. Het enige eten dat we konden kopen waren blikken rijstepap bij het postkantoor. Maar wat was het toen mooi.
Wim
jimvdberg schreef:Ha Blanche,
Dat klinkt geweldig die tocht die jullie hebben gefietst. En mooi om te horen dat het met de midges reuze meevalt, want juist dat is iets wat me tegenhoudt om naar Schotland te gaan.
Verder maak je een mooie opsomming van de pluspunten en opvallend is dat juist Skye daar niet bijzit. Je hoort nl. van iedereen dat Skye zo mooi is, maar voor een fietser gelden kennelijk andere waarden. Mijn ervaring is ook vaak dat daar waar het erg toeristisch is, je er juist als fietser op afknapt vanwege de drukte ineens, terwijl je dagen daarvoor over heerlijk stille weggetjes hebt gefietst.
Om met de boot te gaan naar Newcastle en dan de trein naar Edinburgh/Glasgow lijkt me ook wel een goed alternatief voor vliegen.
Er zal vast wel een leuke route te bedenken zijn voor 2 weken.

Hoi Jim,

Ja ik had al aan je zitten denken ivm een wf tocht. Vannuit het noorden van Schotland rijdt zelfs een fietsbus terug naar het zuiden, vandaar.Binnenkort weer uit eten? Dan krijg je alles te horen. Ik weet wel een route van twee weken. Alleen jammer dat ik hem dan al gereden heb. Prik maar een datum, ik ben ook benieuwd naar je Noorwegen-verhalen. :wink:
Tegen de midges moet je gewoon Skin so Soft gebruiken, werkt super. En je houdt er een zacht huidje aan over. In juni zijn er trouwens minder midges en is het weer beter. Inderdaad gelden andere criteria voor fietsers. Na al die rust(tige wegen) was het niet leuk fietsen op Skye. Maar ik denk dat je in Juni beter zit.

Blanche
Blanche schreef: Tegen de midges moet je gewoon Skin so Soft gebruiken, werkt super. En je houdt er een zacht huidje aan over. In juni zijn er trouwens minder midges en is het weer beter.
Dit jaar viel het in juni niet mee met de midges. Er waren veel warme windstille avonden en daar houden die krengen van. In de tent heb je er geen last van, totdat je even naar de WC moet. Midges komen af op uitgeademde CO2 die tussen de binnen- en buitentent blijft hangen. Zodra je dan eventjes de tent uit en weer ingaat, liften er honderden van die mormels mee. Minstens een uur heb ik daarna liggen krabben. De volgende ochtend zaten binnentent en lakenzak vol met geplette midges!
Op windstille avonden zijn we daarna B&B's op gaan zoeken.
Ook wij hebben geïnformeerd welk middel de midges het best zou verdrijven. Een Schot verzekerde ons dat alleen napalm helpt. Onmisbaar bleken onze hoofdnetjes. Een tuinman hebben we in een soort boerka zien werken. Overdag hadden we overigens geen last van de midges.
Tip als je niet bang ben uitgevallen.

Om op de terugweg Glasgow te vermijden, ben ik van Ft. William over de A82 via Glen Coe (mooi!), via Tyndrum naar Crianlarich gereden. Deze weg is druk, maar breed en overzichtelijk, en echt een hoogtepuntje van de reis. Zeer mooie weg. Maar goed, ik ben ook niet de bangste als het om autoverkeer gaat. Je kan er redelijk doortrappen ook.
Na een stukje A85 naar het oosten toe, kan je een Sustrans fietsroute pakken naar Callander toe.

+ Altnaharra - via Strath More - Durness
+ Kinlochewe - Applecross
keesswart schreef:Dit jaar viel het in juni niet mee met de midges. Er waren veel warme windstille avonden en daar houden die krengen van.
Oeps, ja dat verhaal hoor je inderdaad wel vaak. Daarom had ik Schotland niet erg hoog op mijn lijstje staan, hoe jammer dat ook is.
jimvdberg schreef:
keesswart schreef:Dit jaar viel het in juni niet mee met de midges. Er waren veel warme windstille avonden en daar houden die krengen van.
Oeps, ja dat verhaal hoor je inderdaad wel vaak. Daarom had ik Schotland niet erg hoog op mijn lijstje staan, hoe jammer dat ook is.
Toch is dat ook lokaal bepaald.
In juni 3 weken in Schotland (westkust en eilanden) en maar 2x echt last gehad van midgets.

Peter
Ach, Scandinavië staat bekend om de vergelijkbare knüten. Daar hebben we ook weinig last van gehad in Noorwegen. En anders hielp een beetje MosiGuard wel.
Robertjan schreef:Ach, Scandinavië staat bekend om de vergelijkbare knüten. Daar hebben we ook weinig last van gehad in Noorwegen. En anders hielp een beetje MosiGuard wel.
Die ervaring kunnen wij niet met je delen, in het zuiden (Setesdal van Kristiansand tot vlak voor Geilo) hebben wij wel heel veel last gehad van kleine mug vliegjes. Ze vlogen met honderden tegelijk om je heen terwijl je rustig probeert je tent op te ruimen, dat was geen pretje.
Tis inderdaad lokaal bepaald. Kijk maar eens hier http://2010.midgeforecast.co.uk/
Met name bij Kinlochleven dus, waar nog een verblijf staat wat van de Schotse koning is geweest. Daar kun je trouwens ook in slapen, want dat is een h/motel. Bovendien ligt die wat hoger op de heuvel en waait het daardoor harder (minder midges, eigenlijk geen, dat ik me kan herinneren).