Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Complete fiets met Shimano Nexus/Alfine - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Complete fiets met Shimano Nexus/Alfine

Ik zie nu net dat je de link naar de Bulls hebt aangepast.

Wat me opvalt is de grootte van het grote tandwiel vóór. Ik weet niet hoe de verhouding van de Alfine 8-speed naaf is, maar je moet eigenlijk altijd zorgen dat het 1:1-verzet ook altijd het meest gebruikt zal gaan worden. Bij derailleurs is een 50 tands-wiel i.h.a. dan ook geen goed idee. Geen idee hoe dat bij deze Alfine naaf is. Daar zou je je dan even in moeten verdiepen.

De banden zijn wel goed: lekker snel, en toch bescherming tegen lekken. Voor wat extra comfort kan er eventueel gedacht worden aan een bredere band (40mm (Marathon Racer), 42 (Marathon Supreme), of zelfs 50mm (Big Apple/Kojak), zolang de band zelf maar snel is).

Dan rest alleen nog verlichting/zichtbaarheid. In dit geval zou een optie de Shimano naafdynamo (DH2N72 met aangesloten achterlicht, zie ook hier) kunnen zijn: niet vreselijk duur als 'ie gestolen wordt, en toch licht lopend en betrouwbaar.

Een onderhoudsarme fiets zo, met versnellingsnaaf, schijfremmen en dan mogelijk ook naafdynamo. :wink:
Ik kwam laatst een artikeltje tegen over de Batavus NuVinci. Een soort CVT transmissie voor in een achternaaf. Is dit een zachte dood gestorven of nog niet uitgekristalliseerd? Op de batavus site (die overigens op mijn Firefox kraakt aan alle kanten) kan ik er niks op vinden...
Zie ook: http://www.breukelman.net/NuVinci/index.html
Afbeelding

Groet
Eric
eric190173 schreef:Op de batavus site (die overigens op mijn Firefox kraakt aan alle kanten) kan ik er niks op vinden...
Op de Batavus site:
Zoekresultaten
U heeft gezocht op: nuvinci
Er zijn 4 resultaten gevonden in:

In de collectie
Intermezzo Easy® NuVinci
Lento NuVinci
Intermezzo NuVinci
Staccato NuVinci™
Ik zag er toen ik nog werk had elke dag een meneer mee fietsen. Rechtop, dat wel.
Afgelopen zondag nog een mevrouw mee zien fietsen, ook rechtop, dat wel.

Lijkt me op zich niks mis mee voor een toertje (voor dagjesmensen, welteverstaan), maar meer of sneller dan dat lijkt me niet ideaal met een gewicht van 2kg extra... :roll:

Aanvulling: nu ik de modellen bij Batavus gezien heb, lijkt deze doelgroep bevestigd te worden. Drie van de vier modellen zijn namelijk van die dozenschuiver-modellen. Bij de Lento staat nagenoeg helemaal geen informatie.
De Batavus-site werkt overigens ook niet helemaal lekker in Safari. :wink:
Geheel off topic: Batavus is een Microsoft adapt.....?
Robertjan schreef:
Lijkt me op zich niks mis mee voor een toertje (voor dagjesmensen, welteverstaan), maar meer of sneller dan dat lijkt me niet ideaal met een gewicht van 2kg extra... :roll:
Ik heb geen idee van de duurzaamheid en bereik. Maar als het bereik vergelijkbaar is met een normale trekking groep en je bent geen berg-fietser dan vind ik 2 kilo extra niet zo raar. Je kunt altijd je ideale versnelling vinden en (hopelijk) minder onderhoud..

Maar persoonlijk denk ik dat het nog niet echt lekker draait, anders had Batavus wel meer aan de marketing knop gedraaid....

Groet
Eric
@Eric, open over M$ anders even een nieuw topic in Kletspraat... :wink: Ik denk dat met NuVinci inderdaad nog iets mis is. Kan zowel technisch als zakelijk zijn. :wink:

@cwg:
Naast de Bulls is ook de Stevens City Flyer Gent een 8-speeds naaf aangedreven snelle fiets, maar nog zonder verlichting. Optioneel spatborden en drager.
De Gudereit SXC is eigenlijk al voorzien van al het moois over de Bulls genoemd (zelfs HS-33 remmen), de Gudereit SXM idem maar in 't geheel eenvoudiger (wel naafdynamo en naafversnellingen, maar V-brakes).
Robertjan schreef:Lento
Als die naaf in een fiets zat die Vito heette, dan had ik nog hoop :wink:
Robertjan schreef: @cwg:
Naast de Bulls is ook de Stevens City Flyer Gent een 8-speeds naaf aangedreven snelle fiets, maar nog zonder verlichting. Optioneel spatborden en drager.
De Gudereit SXC is eigenlijk al voorzien van al het moois over de Bulls genoemd (zelfs HS-33 remmen), de Gudereit SXM idem maar in 't geheel eenvoudiger (wel naafdynamo en naafversnellingen, maar V-brakes).
Bedankt, Robertjan en anderen, voor het meedenken. Uiteindelijk hebben we toch voor de Giant Aero RS1 gekozen. Belangrijkste overwegingen waren het gewicht: 11 kg inclusief spatborden, bagagedrager en verlichting en daarnaast geen aandrijfverliezen door de naaf. Extra vervangen van ketting en tandwielen nemen we maar voor lief.
hallo,

even meedenken. Ik ben zelf een enorme fan van binnennaven. rij zelf met volle plezier al 20 jaar met sturmey-3 naven. die gaan zogezegd niet lang mee, maar daar merk ik niets van;

Een woon werk verkeer fiets: vaak wordt die stiefmoederlijk bekeken. Het is MAAR een woon werk verkeer. Meestal kopen mensen echt dure pareltjes voor een fietsvakantie van een paar duizend kilometer maar rijden dan op wrakken elke dag naar het werk. Niet zelden rijden mensen op hun oude trekkingsfiets naar het werk en staat de nieuwe te blinken voor een maal per jaar uit de kast gehaald te worden. (Ik overdrijf een beetje hé mensen, dus niet allemaal op me schieten graag).

Een woon werk verkeer fiets moet altijd werken en weinig onderhoud nodig hebben. Als je dat zegt, dan moet je volgens mij een naafdynamo hebben (licht is belangrijk), v brakes: goedkoop en goed; qua aandrijving moet je een kettingkast hebben: niets is zo vervelend als vuil op de ketting en die moeten kuisen elke week. Je kan gerust 10 jaar fietsen met een ketting in een kettingkast en die om het half jaar eens goed smeren, de slijtage is nihil.

Deze setup zorgt ervoor dat je ofwel met een binnennaaf moet rijden of gewoon met een singlespeed. Moet je heel vlak woon werk verkeer doen dan neem ik graag een singlespeed; Moet het soms wat bergop en bergaf, dan neem ik een sturmey. Moet je echt veel versnellingen hebben dan kan je een nexus premium nemen.

Op dit laatste even doorgaan. Deze naven zijn ontwikkeld voor 50.000km en dat halen ze ook maar je moet dan 1)ze goed gebruiken tijdens het rijden en 2)om de twee jaar zeker uit elkaar halen kuisen, olien en invetten: dit laatste is een hele klus. Maar doe je dat dan gaan ze gerust 50.000km mee (wist een fietsenmaker te zeggen). Alleen is het zo dat als je dit moet laten doen je wel wat geld gaat kwijt zijn, reken maar op 50-60 euro per beurt. Dus als je de service beurten gaat optellen kom je uiteindelijk op de prijs van een rohloff. Doe je hetzelf en kan je je fiets een dagje missen dan is een premium goedkoper dan rohloff.

Mijn broer heeft met een 7 shimano (wat echt niet te vergelijken is met een premium 8) ik schat 30.000km gereden en dat ding is ongelofelijk misbruikt en nooit nagekeken en het werkt nog (niet super meer); dus ik geloof wel in die shimano naafversnelling. De prijs van die dingen is wel niet supergoedkoop, je bent snel een kleine 200 euro kwijt, wat toch ook al wat is.

Ik sleutel graag aan fietsen en dus zou ik wel een premium zien zitten. Heb je een drukke baan, een gezin en kinderen; moet je elke dag veel fietsen, dan zou ik voor rohloff gaan. het is veel geld maar je moet er niet echt naar omkijken. (een derailleur versnelling is voor de mensen die graag kuisen: heb ook twee fietsen met derailleur, maar de sturmey is mijn werkpaard). (de sturmey is overigens heel goedkoop, maar veel mensen op het forum vinden het brol, ik kan dat niet bij treden maar geloof hen wel als ze zeggen dat ze er niet tevreden van zijn).

Dus samengevat: kan je met een singlespeed wegkomen: absoluut doen; lukt het niet neem een premium 8
fillemon schreef:Dus samengevat: kan je met een singlespeed wegkomen: absoluut doen; lukt het niet neem een premium 8
Even hierop inhakend: mocht je een Shimano Nexus nemen, zorg dan dat je inderdaad de duurdere premium versie neemt. De goedkopere 'normale' versie had ik in minder dan een jaar woon-werk-forensen geheel versleten... De premium die er nu inzit gaat al weer een jaar of 3 mee, is sindsdien 1x schoongemaakt door mijn fietsenmaker, en draait nog behoorlijk goed. Met de nieuwere Alfine heb ik overigens geen ervaring.

Vincent.
Vincent Schut schreef: De goedkopere 'normale' versie had ik in minder dan een jaar woon-werk-forensen geheel versleten..
In hoeveel km's is dat?
de alfine en premium 8 hebben hetzelfde materiaal erin zitten, dit las ik op een forum
The newest of each (iirc) have the same guts.

http://bike.shimano.com/publish/content ... 20Hubs.pdf
Gebruik een missing link sluitschakel. Ketting afhalen. Ketting in lege pet fles met lampenolie. Goed schudden. Droogwrijven. Terug monteren en smeren. Hooguit 5 minuten werk. Ik snap niet dat je daarover valt? Naar het toilet gaan duurt langer :)
dat is waar bazooka joe,

maar een binnennaaf leent zich nu net tot een kettingkast, en voor die paar euro's dat het kost. Een ketting die vol vuil geraakt fietst een stuk stroever, maar meer lawaai en laat de tandwielen veel harder slijten. ik hou van het geluid van een zoemende ketting. Ik vind het zelfs gek dat er op al die nexussen geen volledig gesloten kettingkast zit, het zal wel geen zicht zijn zullen de estheten onder ons zeggen, maar het maakt me niets uit.

op dat vlak ben ik echt een "ouwe zak" wat goed was vroeger wil ik niet missen. een kettingkast is er een van, ja zelfs van een spatlab ben ik niet vies. call me old fashion.
eenzame schreef:
Vincent Schut schreef: De goedkopere 'normale' versie had ik in minder dan een jaar woon-werk-forensen geheel versleten..
In hoeveel km's is dat?
In een jaar doe ik zo'n 12- a 15000. En nu ik er goed over nadenk was het denk ik iets meer dan een jaar ipv iets minder, maar pin me d'r niet op vast. Als je't echt wilt weten moet ik ff bij m'n fietsenmaker in het logboek kijken.
Fiets sinds mei dit jaar op een Cube met Alfine naaf. Fiets zo'n 210km per week woon-werk verkeer. Weer of geen weer en de laatste tijd was het vaak geen weer :lol:
Ik ben zeer tevreden met de Kjoeb. Heb nog een Gazelle hybride met derailleur versnelling (Alvio), was eigenlijk van plan om met mooi weer de Gazelle te pakken, maar sinds ik de Cube heb komt de Gazelle nog nauwelijks van zijn plek. Enige nadeel vind ik toch wel het ontbreken van een ketting kast bij de Cube.
Cube?
k, bedankt. :)