Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Als je sneller wilt zijn er behalve trainen eigenlijk drie dingen waarop je moet en kunt letten. Bij snelheden tot 15-20km is de belangrijkste weerstand de rolweerstand van de banden. Snelle banden zoals de 35 of 37 mm Panaracer Pasela (liefst zonder de Tourguard bescherming tegen lekken) maken heel veel verschil. Pomp ze niet al te hard op en je hebt ook nog eens veel meer comfort van deze soepele banden. Hoe sneller je gaat, en zeker vanaf 20 km, hoe belangrijker de luchtweerstand wordt. Die reduceer je het beste door het stuur wat lager te zetten, en door strakke kleding. Gewicht van fiets, jezelf en bagage doet er op een vlakke weg nauwelijks toe, maar wordt bij het klimmen ineens heel belangrijk. Maar bedenk dat het een stuk moeilijker en duurder is een fiets 1 kg lichter te maken dan jezelf of je bagage. De interne weerstand van de aandrijving is bij fatsoenlijke fietsen die netjes onderhouden zijn meestal zo laag dat de verschillen tussen fietsen insignificant zijn.
Wim
Wim schreef:Gewicht van fiets, jezelf en bagage doet er op een vlakke weg nauwelijks toe
Zolang je niet vaak moet afremmen en optrekken, wat dus o.a. het geval is in stadsverkeer met veel verkeerslichten, veel bochten, ...

Renaat
Revanho schreef:
Wim schreef:Gewicht van fiets, jezelf en bagage doet er op een vlakke weg nauwelijks toe
Zolang je niet vaak moet afremmen en optrekken, wat dus o.a. het geval is in stadsverkeer met veel verkeerslichten, veel bochten, ...

Renaat
Precies, in de praktijk is het totaalgewicht verre van insignificant. Er gaat best veel energie zitten in optrekken en afremmen. Niet elk ritje gaat over de afsluitdijk. Mensen met veel vetreserve doen er verstandig aan om flink af te vallen (veel fietsen, regelmatig eten, geen suikers). Zul je zien dat je met nog meer plezier rondfietst.
Allen hartelijk dank voor alle informatie en het bijzonder handige pdf bestand!
AB schreef:Precies, in de praktijk is het totaalgewicht verre van insignificant. Er gaat best veel energie zitten in optrekken en afremmen. Niet elk ritje gaat over de afsluitdijk. Mensen met veel vetreserve doen er verstandig aan om flink af te vallen (veel fietsen, regelmatig eten, geen suikers). Zul je zien dat je met nog meer plezier rondfietst.
Inderdaad, ik ben ook van mening dat je gewichtsverlies vooral moet zien te behalen in je eigen gewicht en het gewicht van de bepakking en niet eens zozeer in je fiets! (Hoewel dat ook wel helpt).
Matthie9000 schreef:
AB schreef:Precies, in de praktijk is het totaalgewicht verre van insignificant. Er gaat best veel energie zitten in optrekken en afremmen. Niet elk ritje gaat over de afsluitdijk. Mensen met veel vetreserve doen er verstandig aan om flink af te vallen (veel fietsen, regelmatig eten, geen suikers). Zul je zien dat je met nog meer plezier rondfietst.
Inderdaad, ik ben ook van mening dat je gewichtsverlies vooral moet zien te behalen in je eigen gewicht en het gewicht van de bepakking en niet eens zozeer in je fiets! (Hoewel dat ook wel helpt).
Neem maar eens zes anderhalve liter petflessen mee gevuld met water. Halverwege de rit leeggooien en je merkt meteen verschil.
En toch leidt dit af. Het heeft geen zin iemand die een fiets van 13 kg heeft te suggereren dat hij voor ritten in vlak Nederland betekenisvolle snelheidswinst maakt met een lichtere fiets. De lichtste praktische fiets met spatborden en verlichting zal iets van 11 kg wegen. Dat scheelt dus te weinig. Het zal echt van andere banden en strakke kleding/aerodynamische houding moeten komen.
Wim
Een kleine update.

Mijn twijfel zat het in het aanschaffen van een Fitnessbike of racefiets.
Na jullie advies, neig ik tot aanschaf van een racefiets lichter dan 10 kilo.

Mijn voorkeur gaat uit naar een fijn stalen rots, maar deze lijken buiten tweedehands amper verkrijgbaar.
Aangezien ik me niet waag aan een opknapper lijkt een stalen rots voorlopig een illusie.
Daarnaast oriënteer ik me op een fiets met een kortere bovenbuis.

Het budget wat ik hier als beginnend rijder voor uit wil trekken ligt rond de 1300 euro.
Ik verwacht overigens niet dat de fiets intensief gebruikt zal worden.
Ik hoop volgende week de 'Koga Kimera Alloy 6061 (105)' eens te kunnen proberen.
Je kunt ook denken aan de Surly Pacer of Cross Check, allebei rond jouw budget. De Pacer is meer een brevet fiets (57 mm remmen dus ongeveer 28 mm max banden, met spatborden), terwijl de Cross Check (iets van 37 mm max plus spatborden) je de mogelijkheid geeft van vakanties met lichte bagage. Een Thorn audax mk3 is wat geraffineerder en duurder (via m-gineering op te bouwen).
Wim
Wim schreef:Je kunt ook denken aan de Surly Pacer of Cross Check, allebei rond jouw budget. De Pacer is meer een brevet fiets (57 mm remmen dus ongeveer 28 mm max banden, met spatborden), terwijl de Cross Check (iets van 37 mm max plus spatborden) je de mogelijkheid geeft van vakanties met lichte bagage. Een Thorn audax mk3 is wat geraffineerder en duurder (via m-gineering op te bouwen).
Wim
Hartelijk dank voor de suggesties!

Als leek, zijn deze namen absoluut onbekend voor me.
Heeft u enig idee of hier dealers voor in de stad Groningen of omgeving te vinden zijn?

------------
EDIT:

Nogmaals hartelijk dank voor de aanvullende info, Wim!
Surly is het huismerk van Quality Bicycle Parts, de grootste amerikaanse groothandel van fietsonderdelen. Dat is dus heel groot. Thorn is de grootste Engelse bouwer van serieuze tourfietsen. Surly en Thorn worden beide gekenmerkt door waardering voor klassieke ontwerpen in staal. En voor allebei geldt dat de frames gebouwd worden door de betere Taiwainese framebouwers (en dat is dus echt goed). Thorn zit iets hoger in de markt dan Surly. Van allebei zijn de frames ook los te koop, zodat je ze bijvoorbeeld door m-gineering kunt laten opbouwen. Dan heb je een discrete fiets die heel lang mee zal gaan.
Wim
Ik kwam een review over de Koga RoadChamp tegen en heb naar aanleiding daarvan twee vragen, de quotes;

'De hoeken
zijn steil, de zit diep en het frame stijf. Dat resulteert erin dat de RoadChamp zich vlotjes laat versnellen en haarscherp
stuurt. Tegen het nerveuze aan zelfs; deze Koga is niet van het gemoedelijk cruisen, maar wil op het scherp van de
snede gereden worden.'


Wat kan een oorzaak zijn van de 'nerveuze' besturing?

'Okay, fijn dat
er een verstelbare stuurpen op zit om de stuurhoogte
te kunnen variëren, maar mag het alsjeblieft een stijver
Ahead-model zijn?'


Wat is het voordeel van een een stijver stuurpen?
SAM69 schreef:Ik kwam een review over de Koga RoadChamp tegen en heb na aanleiding daarvan twee vragen, de quotes;

'De hoeken
zijn steil, de zit diep en het frame stijf. Dat resulteert erin dat de RoadChamp zich vlotjes laat versnellen en haarscherp
stuurt. Tegen het nerveuze aan zelfs; deze Koga is niet van het gemoedelijk cruisen, maar wil op het scherp van de
snede gereden worden.'


Wat kan een oorzaak zijn van de 'nerveuze' besturing?
Ik denk:
* de steile hoeken;
* de diepe zit;
* het stijve frame.
SAM69 schreef:'Okay, fijn dat
er een verstelbare stuurpen op zit om de stuurhoogte
te kunnen variëren, maar mag het alsjeblieft een stijver
Ahead-model zijn?'


Wat is het voordeel van een een stijver stuurpen?
Dat je er geen speling op voelt.
Robertjan schreef:
SAM69 schreef:Ik kwam een review over de Koga RoadChamp tegen en heb naar aanleiding daarvan twee vragen, de quotes;

'De hoeken
zijn steil, de zit diep en het frame stijf. Dat resulteert erin dat de RoadChamp zich vlotjes laat versnellen en haarscherp
stuurt. Tegen het nerveuze aan zelfs; deze Koga is niet van het gemoedelijk cruisen, maar wil op het scherp van de
snede gereden worden.'


Wat kan een oorzaak zijn van de 'nerveuze' besturing?
Ik denk:
* de steile hoeken;
* de diepe zit;
* het stijve frame.
SAM69 schreef:'Okay, fijn dat
er een verstelbare stuurpen op zit om de stuurhoogte
te kunnen variëren, maar mag het alsjeblieft een stijver
Ahead-model zijn?'


Wat is het voordeel van een een stijver stuurpen?
Dat je er geen speling op voelt.
Hartelijk dank!
De speling op de stuurpen zou ik al helemaal niet opgekomen zijn...
Robertjan schreef:
SAM69 schreef:Wat is het voordeel van een een stijver stuurpen?
Dat je er geen speling op voelt.
Speling is iets anders dan onstijfheid en een stuurpen is iets anders dan een balhoofdstel. (Robertjan jij hebt dit misverstand gemaakt, leg je het ook ff uit?)
Leon
[moderator-modus]Ik heb de laatste offtopic reacties over gewichten en training verplaatst naar een nieuw onderwerp, genaamd "gewichten en training vooraf". Klik HIER om daar direct naartoe te gaan.[/moderator-modus]
Vorig jaar reed ik een rondje Ierland op een tweedehands 10jaar oude Koga. Gijs, zoals de fiets heet, volbracht deze ronde zonder een centje pijn. Maar een week na thuiskomst werd hij frontaal geschept door een auto, en dat betekende het einde van Gijs (het verlies doet nog steeds pijn).

Voor mijn tocht van Vancouver naar San Diego en verder (6mnd), ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik fiets alleen onroad, en met +/- 20 kilo bagage. Ik ben op zoek naar een fiets die hier geschikt voor is.
Nu viel mijn oog op de Stevens Souvereign Lite Gents uit 2010 http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment

De fietshandelaar bij mij in de buurt heeft hem in de aanbieding, waardoor hij ineens binnen mijn budget past. In een notendop: 3x9, volledig XT afgemonteerd en heeft Magura HS33 remmen.

De volledige specs:
Chassis
Frame Aluminium 7005TB Superlite
Voorvork Stevens Alu C-Blade geïntegreerde vork, alu schacht
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1 1/8"
Remmen Magura HS 33 hydrolische remmen
Verlichting Bumm Cyo Daylight | Toplight Linetec | Duplex Cable
Accesoires Tubus Logo Drager | Geïntegreerde standaard
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore XT FC-M771, 48-36-26, Guard
Versnelling h Shimano Deore XT RD-M772
Versnelling v Shimano FD-M773
Ketting Shimano CN-HG73
Cassette Shimano Deore XT CS-M770 11-32
Pedalen Shimano Dual PD-M324

Wiel set
Naven Shimano DH-3N80/Deo. XT FH-M770
Velgen Mavic A319
Banden Continental Contact Extralight 700x42C vouwbaar

Cockpit
Stuur Oxygen Scorpo Riser Alu, 62 cm
Frontsectie Oxygen Scorpo, 25.4 mm, 6°, stainless bolts
Zadel Selle Royal Lookin Sport Xsenium VLL
Zadelhouder Oxygen Scorpo
Schakel hendel Shimano Deore XT SL-M770
Rem hendel Magura HS 33

Data
Gewicht 13.8 kg

Nu heb ik inmiddels best wat kennis van fietsen, en naar mijn idee is het een heel mooie fiets voor een goede prijs. Maar omdat dit de grootste aankoop in mijn leven tot nu zal zijn, zou ik graag wat gefundeerde bevestiging krijgen. Dus doe ik graag een beroep op de kennis hier op het forum.
Mocht ik een minpunt over het hoofd zien, dan hoor ik het natuurlijk ook heel graag. En als je een fiets kent met soortgelijke specs voor minder geld (minder dan €1400) dan uiteraard ook ;)

Alvast bedankt!
Mylène
Ziet er goed uit vermoed wel een erg stug frame.
Persoonlijk houd ik daar wel van.
Mylène schreef:Vorig jaar reed ik een rondje Ierland op een tweedehands 10jaar oude Koga. Gijs, zoals de fiets heet, volbracht deze ronde zonder een centje pijn. Maar een week na thuiskomst werd hij frontaal geschept door een auto, en dat betekende het einde van Gijs (het verlies doet nog steeds pijn).

Voor mijn tocht van Vancouver naar San Diego en verder (6mnd), ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik fiets alleen onroad, en met +/- 20 kilo bagage. Ik ben op zoek naar een fiets die hier geschikt voor is.
Nu viel mijn oog op de Stevens Souvereign Lite Gents uit 2010 http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment

De fietshandelaar bij mij in de buurt heeft hem in de aanbieding, waardoor hij ineens binnen mijn budget past. In een notendop: 3x9, volledig XT afgemonteerd en heeft Magura HS33 remmen.

De volledige specs:
Chassis
Frame Aluminium 7005TB Superlite
Voorvork Stevens Alu C-Blade geïntegreerde vork, alu schacht
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1 1/8"
Remmen Magura HS 33 hydrolische remmen
Verlichting Bumm Cyo Daylight | Toplight Linetec | Duplex Cable
Accesoires Tubus Logo Drager | Geïntegreerde standaard
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore XT FC-M771, 48-36-26, Guard
Versnelling h Shimano Deore XT RD-M772
Versnelling v Shimano FD-M773
Ketting Shimano CN-HG73
Cassette Shimano Deore XT CS-M770 11-32
Pedalen Shimano Dual PD-M324

Wiel set
Naven Shimano DH-3N80/Deo. XT FH-M770
Velgen Mavic A319
Banden Continental Contact Extralight 700x42C vouwbaar

Cockpit
Stuur Oxygen Scorpo Riser Alu, 62 cm
Frontsectie Oxygen Scorpo, 25.4 mm, 6°, stainless bolts
Zadel Selle Royal Lookin Sport Xsenium VLL
Zadelhouder Oxygen Scorpo
Schakel hendel Shimano Deore XT SL-M770
Rem hendel Magura HS 33

Data
Gewicht 13.8 kg

Nu heb ik inmiddels best wat kennis van fietsen, en naar mijn idee is het een heel mooie fiets voor een goede prijs. Maar omdat dit de grootste aankoop in mijn leven tot nu zal zijn, zou ik graag wat gefundeerde bevestiging krijgen. Dus doe ik graag een beroep op de kennis hier op het forum.
Mocht ik een minpunt over het hoofd zien, dan hoor ik het natuurlijk ook heel graag. En als je een fiets kent met soortgelijke specs voor minder geld (minder dan €1400) dan uiteraard ook ;)

Alvast bedankt!
Mylène
het dogma luidt:
- aluminium frames leiden tot oververhitte zadels en uitlubberend schroefdraad
- xt naven kennen kleinere kogeltjes dan lx naven
- buitenboordlagers zijn gevoeliger voor vervuiling door kleinere kogels en slechte afdichting
- 28" wielen zijn minder geschikt voor bredere banden
- vsf 400 is the holy grale

voor de rest een mooi fietsje