Bert van Sprang schreef: Sorry Yopie, hoewel ik relatief redelijk in de buurt kom, blijft het toch te ver weg.
Ha die Bert! Tuurlijk is dat veel te ver, wilde alleen maar zeggen dat je welkom bent. Kan ik ook makkelijk zeggen want er zijn maar bar weinig nederlanders die het aandurven.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is hoe je de donkere maanden door komt.
Het is niet echt donker hoor, is meer schemer in een witte sneeuwwereld die alles oplicht. Soms danst het poollicht, kleurt de hemel groenpaars, schijnt de zon zo fel dat je een sneeuwbril op moet en sta je in een t-shirtje sneeuw te scheppen terwijl het -20 is, en soms is het zo extreem koud dat het levensgevaarlijk is en valt er zoveel sneeuw dat 't huis kraakt en de deur niet meer open wilt. Door het raam naar buiten kan ook moeilijk zijn want door de zware sneeuw op het dak zitten zij vaak klem.
Maar vaak is het zo mooi dat je pijn in je buik krijgt. Een soort verliefdheid; op het land, de stilte van de sneeuw, de rode houten huizen, de maffe rendieren die slingerend voor je uit hollen en het gekke volkje waar het heerlijk mee samenleven is. De mensen hebben iets speciaals, ze zijn erg op zichzelf maar staan ook direct voor je klaar, ze zijn nuchter en superromantisch, ze lachen en huilen tegelijk .. tis een heel eerlijk volkje. Geen poespas, geen stadse fratsen, geen grote mond maar gewoon eerlijk. Ik kan alleen maar van ze houden.
Wat je in de donkere dagen doet is denk ik vergelijkbaar met Nederland: je gaat in het donker naar je werk en gaat in het donker weer naar huis. Niets speciaals dus. Er wordt hier alleen meer buiten geleefd, veel meer buitensport (skieen, sneeuwscootertochten, ijsvissen etc), ook gewoon buiten worstjes grillen, vuurtjes maken, samen in de bastu (bad in de tuin) enz, men doet meer samen, je bent altijd welkom.
Ik vind het zelf in Nederland veel grauwer, grijzer en deprimerender. De kou is ook anders, daar is gure wind met veel regen en hier is droge kou, 6 maanden geen regen en ook zelden wind. En vaker mooi weer, stralende blauwe hemel. Okej het kan ook -40 zijn haha.
bladerdeeg schreef:Ik zou bijna zeggen: Tjåmotis. Prachtig gelegen langs een groot meer en met Jokkmokk 'om de hoek'.
Maar dat is ook dichtbij Arrenjarka. Kan me niet voorstellen dat dat een fijn idee is.
Je zit wel dicht in de buurt! Weet alleen niet of ik daar de hele winter zit, ligt aan het flexwerk wat ik doe. En tis idd prachtig daar, ken je het? Dat mooie meer ga ik iig van de winter vaak oversteken, met sneeuwscooter, fatbike en ski's. Dat is nl de snelste weg naar de bergen.
Hier nog een foto van het Tjaktjajavrre meer wat boven Tjåmotis ligt. Ik was daar vorige maand, mooi daar hoor. Er wonen alleen maar rendieren, elanden, beren etc. dus je moet wel van rust houden.
Hier de beide meren, gezien vanaf Skierffe, een gebergte van circa 1200m hoog. Op het pad er naartoe kun je mss 2 meter fietsen, de rest was duwen en tillen, echt gekkewerk, niet aan te raden!