Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Omgekeerd evenredig met het alcoholpercentage, weggemoduleerd naar B. Proost!
Hej Travelmaster, ben je er weer? Proost! :D
alma schreef: [..] op basis van mijn eigen gegevens (hartslag en hoogtemeters per uur) schat ik dat je op loopstukken steil bergop waar de fiets veel gedragen en getild moet worden, al snel 5 maal meer energie verstookt per hoogtemeter dan op stukken waar je gewoon omhoog kunt fietsen. Het totale rendement is dan dus nog hoogstens 5%.
Alma, en met je fiets omlaag klauteren? wat is daarvan je ervaring?

Afbeelding
Dat het oneindig veel meer energie kost dan omlaag fietsen, wat namelijk geen energie kost. :lol:

Maar ik vond dat jij het zelf heel treffend had geformuleerd: "En omhoog is één ding maar naar beneden klimmen is vaak gevaarlijker, je moet de remmen dichtknijpen anders stuitert de fiets er vandoor maar je hebt ook je beide handen nodig om je aan rotsen vast te houden. En de fiets trekt je naar voren, haalt je uit je evenwicht, knalt alle kanten op of blijft met die rotpedalen ergens steken."

Vooral als de pedalen met pinnetjes weer achter mijn kuiten bleven steken, heb ik nogal eens een vloek gelaten,
Yopie schreef:
nobbiomatic schreef: maar tubeless en ruig terrein mag geen enekel probleem zijn...KTM maakt al jaren motoren mt tubeless banden voor ....terrein/coross en enduro...dus een fiets die niet boven de 150 km/u in het terrein komt zal het wel allemaal kunnen behappen ..
Dat klinkt veelbelovend, zal er zo meer over googlen.
Tubeless klinkt idd goed, heb net wat op het internet gestruind en je leest zoveel voordelen dat je je afvraagt waarom niet iedereen tubeless rijdt? Het zelf tubeless maken ziet er ook makkelijk uit. Je hebt alleen een velglint, tape, sealant (vloeibare pakking (latex?)), foamtape (weet de nederlandse naam niet, raamisolatietape?) en een ventiel nodig. En bij de eerste keer oppompen een luchtcompressor, zodat de banden zich in één keer in de velg zetten. Hier een linkje 'je fatbike tubeless maken'.

Voordelen:
. minder kans op lekrijden
. lekken lopen door de sealant weer dicht
. snakebite/stootlekken is uitgesloten
. geen oververhitting bij bergafwaarts remmen (risico klapband)
. sowieso geen binnenbandklapband :)
. lekke banden lopen minder snel van het wiel af
. betere remwerking (wat ik niet snap, hoezo beter?)
. meer comfort en grip door de mogelijkheid van lagere luchtdruk
. lagere rolweerstand en beter rendement doordat de band één geheel met de velg vormt. Dus is er geen wrijving meer waardoor al de energie van het wiel in snelheid wordt omgezet. (of dit waar is, tja .. het klinkt iig logisch)
. gewichtbesparing, kan bij een fatbike een kilo winst opleveren want een gem. fatbikebinnenbandje weegt 450-500gram. En dit is een winst van roterend gewicht, schijnt meer te tellen dan bv een lichter frame of fietstassen. Is dat zo?

Nadelen:
. in een echt warm klimaat wordt het aanbevolen de sealant om de 3-6 maanden te vervangen
. bij langere tochten door ruig terrein moet je naast sealant toch een reservebandje bij je hebben, de scheur kan nl voor de sealant te groot zijn om te dichten. Ook wordt aangeraden een brommerbandpleister mee te nemen, een fietsbandpleister houdt vaak niet.
. voor de fatbiker die bij extreme kou in de sneeuw fietst: sealant gaat dan vlokken en verliest zo zijn functie. Dus niet echt geschikt. Mocht er toch een lek zijn en de sealsant kan daardoor het gat/scheur niet dichten dan moet er een binnenband ingelegd worden en dat schijnt meer werk te zijn dan bij een niet tubeless wiel. En bij -30°C zijn er veel dingen die niet meer gaan, oa bandjes plakken/wisselen. Zonder sealant rijden gaat niet, de kans op een klapband is dan te groot en dat kan grote schade aan de velg geven. Is dit zo, want een binnenbandklapband geeft toch ook geen schade aan de velg dus waarom een buitenband dan wel?

Ik heb er iig weer wat bij geleerd, nu nog beslissen wat ik ga doen. Ik hou erg van gewichtsbesparing, vooral als je fiets 17kg weegt maar geloof toch dat ik de bandjes laat zoals ze zijn. Mss volgend voorjaar. Heb nu ff teveel aan mijn hoofd om te gaan 'experimenteren', kost ook weer geld en ben juist zo blij dat deze tocht niks gaat kosten.

En Nobbiomatic, nog bedankt voor het idee, ben weer wat wijzer geworden!
tubeless is de toekomst. en een lekke band repareer je met een plug...niks dikke zware oubollige binnenband, gewoon met de tijd meegaan ... :D en bij tubeless krijg je nooit een klapband..dat is juist het voor deel van tubeless

en semi off-topic....neem duct-tape, nylonkoord en tyraps mee...weegt niets..(bijna) en neemt geen plek in beslag...duct-tape plak je aan het frame, nylonkoord en tyraps passen in je stuur in in je frame-buis..
Tubeless rijden heeft mijn interesse vanwege de voordelen voor zwaardere fietsers, en ik denk ook dat het de toekomst is voor veel toepassingen. Maar als ik er zo eens het één en ander over lees, denk ik dat het verstandig is om er eerst goed mee te oefenen voor je zonder binnenbanden de wijde wereld intrekt. De theorie is van een zeer elegante eenvoud, maar de praktijk is meestal weerbarstig en het lijkt me zaak om de verschillende tubeless technieken en trucjes goed onder de knie te krijgen.
Yopie, tubeless lijkt me niks voor een tocht die jij gaat ondernemen, eigenlijk. Ik hoor te vaak (in mijn wielerclubje) mensen die lyrisch zijn over tubeless, maar wanneer ze een keer pech hebben krijgen ze die band nooit meer mooi dicht. Juist bij lagere bandenspanningen is het risico op "burpen" weer groter (maar misschien werkt dat bij een fatbike anders vanwege het hele brede velgbed). Het ontslaat je sowieso niet van de verplichting een biba mee te nemen.

Mocht je die weg willen gaan: eerst goed uitproberen lijkt me.
een tubeless band is juist bij lage luchtdruk in het voordeel. met name als je specifieke tubeless vlegen hebt. de band loopt er dan niet vanaf. een tubeless band monteren lijkt lastiger, maar met de goede technieken net zo gemakkelijk als een conventioneel systeem. en als je tubeless niet helemaal vertoruwd...dan mentoor je een bib mouse. heb je ook geen lucht meer nodig :roll:
Da's allemaal waar, maar áls het misgaat zit Yopie nou niet in een gebied waar ze de boel even makkelijk kan fixen. Ik zou in dat geval gewoon opteren voor de binnenband met plakkers. Moet zeggen dat ik die bib mouse nog niet kende;)!
die bib mouse mwordt ook iniet geleverd in die maten van een fat-bike...maar met hoobbyen moet het wel lukken....en op zo;n trip als yoppie gaat doen...dan zou ik ook met binnenband gaan...
Yopie's vette velgen hebben ook fikse gaten om gewicht te besparen, dunkt me dat dat niet met tubeless bandjes gaat werken. De vraag is, of zo de gewichtsbesparing van tubeless niet teniet gedaan wordt.
yopie, wat voor verlichting en accupacks heb je op de vette fiets?
Heb je wel verlichting nodig, als je in de zomer in Lappland gaat fietsen?

:idea:
is ook nieet zozeer de aankomende rit...zit het tipopc wat twerug te lezen en zie dat in yopie in de sneeuw aan het fietsen is geweest, maar ik zie ook verlichting..en ben nbeniuewd wat dat voor merk type en batterijen zijn...
http://www.singletracks.com/blog/tag/fat-bike/

geschikt voor yopie en aanverwanten.... :wink:
nobbiomatic schreef:http://www.singletracks.com/blog/tag/fat-bike/

geschikt voor yopie en aanverwanten.... :wink:
Mooi! en je hebt helemaal gelijk: wordt de hele week lekker smullen! :D
nobbiomatic schreef:yopie, wat voor verlichting en accupacks heb je op de vette fiets?
Heb ondertussen een hele verzameling, de twee beste voorlampen zijn Pannlampa 1000 en Boruit 5000 (6000 lumen). Kan ff geen goede link van de Boruit vinden, dan maar deze op de zweedse marktplaats. De Pannlampa kan zowel op de fiets, helm en muts en heeft een eigen accu die met klittenband aan frame/stuur/jaszak zit. De Boruit kan op helm/muts en met wat fantasie ook op de fiets, bij mij zit ie met een spanbandje vast, de accu ook. Rommelig maar dat kan me niks schelen, met deze lampen kom ik tenminste heelhuids thuis. Kan op ze vertrouwen, ze zakken niet scheef weg, batterijen bevriezen niet snel en ze geven een bak licht waar je akelig van wordt: ver vooruit, naar de zijkanten, omlaag en ook nog eens omhoog zodat je laaghangende takken ziet. Het zijn bijelkaar 4 vette schijnwerpers waar je echt niet in kunt kijken, bij een tegenligger doe ik de Boruit uit en draai de Pannlampa naar beneden maar meestal kom ik alleen maar elanden en herten tegen. Nadeel is dat je bij zware sneeuwval niks ziet, het licht weerkaatst terug, ook in de mist moet je ze op het allerlaagste standje zetten.
Mijn brave lamp is een Philips saveride 80, een jävla skitlamp want hij is te zwaar, zit te groot op het stuur (breekgevoelig), kan niet offroad want dan zakt ie scheef weg, geeft een piepstraaltje licht, batterijen gaan snel leeg en tis ook nog eens een lelijkerd. Maar ja, in het strenge buitenland is ie wel goedgekeurd, die 4 schijnwerpers zijn daar verboden.

Achter heb ik een Lezyne micro drive, 70 lumen (usb) en een Lezyne femto drive (knoopcel). Fijne lampjes. Heb ook altijd een voor- en achterlampje op m'n muts/ camelbak, dan ben ik nog een soort van zichtbaar als ik van de fiets val of wegloop. Ja, het is hier in de winter aardedonker, er zijn dagen dat er helemaal geen daglicht is dus je moet er als een kerstboom uitzien.

Nog wat rommelige foto's.
Afbeelding

De vier lampen op een rij, de twee accu's en het lege steuntje van de Philips.

Afbeelding

Afbeelding

De twee Lezyne achterlampjes.
ik zie dat ze op de wzweedse wecbsites ook al schinees spul verkopen...6000 lumen is nogal eehm eutotpisch..als je je verzameling (goedkoop) uot wil beriden...banggood.com, dx.com en everbuying.com hebben godkope creedlights. als ik het geod gbegrijp heb je accupacks bij de lampen ene geen losse kastje waarbij je bv de 16850 batterys indoet? die losse kostjes hebbn nast de lanmp aansluiting ook een usb connescoter om je telefoon ed aan te sluiten.

o ja....rprachtige gfotos...zou zo weer naar scandinaie willen....gewoon om weer pure lcucht in te ademen..in nl heb ik het constant benauwd...in scandinavie niet.......
Nee heb alleen de accu's. Het vervelende van de winter is dat batterijen zo snel bevriezen, het beste is om ze op je lichaam te dragen maar daar heb je ook al je mobiel, gps, camera, water, broodjes kaas etc. Die cree leds zijn behoorlijk duur ja, zal eens op je links kijken, heb er nog nooit van gehoord.
nobbiomatic schreef: zou zo weer naar scandinaie willen....gewoon om weer pure lcucht in te ademen..in nl heb ik het constant benauwd...in scandinavie niet.......
Nou wat let je? pak je fiets! en als je opschiet kunnen we mss samen leuk de Kungsleden op, de Kebnekaise beklimmen en Sarek onveilig maken. En keuvelen over tubeless bandjes enzo :D :wink:
klintk leuk..maar heb ook thuisfront...2 zeeer grote honden...tig katten...en die zijn ook substantieel voor mijn leven.. ;-) ....en dag zonder hun is een gemiste dag..

en beside...rij nu nog op 60 mm....moet nog een fat bike kopen....maar die fotos zijn zoooo herkenbaar...zo hongermakend..ik voel een opkomend dilemaa..
:shock:
:D :D