Yopie schreef:nobbiomatic schreef: maar tubeless en ruig terrein mag geen enekel probleem zijn...KTM maakt al jaren motoren mt tubeless banden voor ....terrein/coross en enduro...dus een fiets die niet boven de 150 km/u in het terrein komt zal het wel allemaal kunnen behappen ..
Dat klinkt veelbelovend, zal er zo meer over googlen.
Tubeless klinkt idd goed, heb net wat op het internet gestruind en je leest zoveel voordelen dat je je afvraagt waarom niet iedereen tubeless rijdt? Het zelf tubeless maken ziet er ook makkelijk uit. Je hebt alleen een velglint, tape, sealant (vloeibare pakking (latex?)), foamtape (weet de nederlandse naam niet, raamisolatietape?) en een ventiel nodig. En bij de eerste keer oppompen een luchtcompressor, zodat de banden zich in één keer in de velg zetten.
Hier een linkje 'je fatbike tubeless maken'.
Voordelen:
. minder kans op lekrijden
. lekken lopen door de sealant weer dicht
. snakebite/stootlekken is uitgesloten
. geen oververhitting bij bergafwaarts remmen (risico klapband)
. sowieso geen binnenbandklapband
. lekke banden lopen minder snel van het wiel af
. betere remwerking (wat ik niet snap, hoezo beter?)
. meer comfort en grip door de mogelijkheid van lagere luchtdruk
. lagere rolweerstand en beter rendement doordat de band één geheel met de velg vormt. Dus is er geen wrijving meer waardoor al de energie van het wiel in snelheid wordt omgezet. (of dit waar is, tja .. het klinkt iig logisch)
. gewichtbesparing, kan bij een fatbike een kilo winst opleveren want een gem. fatbikebinnenbandje weegt 450-500gram. En dit is een winst van roterend gewicht, schijnt meer te tellen dan bv een lichter frame of fietstassen. Is dat zo?
Nadelen:
. in een echt warm klimaat wordt het aanbevolen de sealant om de 3-6 maanden te vervangen
. bij langere tochten door ruig terrein moet je naast sealant toch een reservebandje bij je hebben, de scheur kan nl voor de sealant te groot zijn om te dichten. Ook wordt aangeraden een brommerbandpleister mee te nemen, een fietsbandpleister houdt vaak niet.
. voor de fatbiker die bij extreme kou in de sneeuw fietst: sealant gaat dan vlokken en verliest zo zijn functie. Dus niet echt geschikt. Mocht er toch een lek zijn en de sealsant kan daardoor het gat/scheur niet dichten dan moet er een binnenband ingelegd worden en dat schijnt meer werk te zijn dan bij een niet tubeless wiel. En bij -30°C zijn er veel dingen die niet meer gaan, oa bandjes plakken/wisselen. Zonder sealant rijden gaat niet, de kans op een klapband is dan te groot en dat kan grote schade aan de velg geven. Is dit zo, want een binnenbandklapband geeft toch ook geen schade aan de velg dus waarom een buitenband dan wel?
Ik heb er iig weer wat bij geleerd, nu nog beslissen wat ik ga doen. Ik hou erg van gewichtsbesparing, vooral als je fiets 17kg weegt maar geloof toch dat ik de bandjes laat zoals ze zijn. Mss volgend voorjaar. Heb nu ff teveel aan mijn hoofd om te gaan 'experimenteren', kost ook weer geld en ben juist zo blij dat deze tocht niks gaat kosten.
En Nobbiomatic, nog bedankt voor het idee, ben weer wat wijzer geworden!