Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1868 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

37448 berichten
Het was iets noordelijker, maar wel hetzelfde uitzicht. Er is niet veel Streetview vanaf dat standpunt. @Poppink: dat is een andere toren. Het was geen fietsweer en we maakten een rondwandeling vanuit Vianden onder meer langs Burgruine Falkenstein. Het complex welke ik bedoelde was het Pumpspeicherwerk Vianden, de fietsroute komt er langs, je kan naar binnen lopen en de rij enorme turbines bekijken alsook de grote meet- en regelkamer. Wanneer er weinig vraag naar energie is wordt het bovenste stuwmeer vol gepompt, bij grote vraag naar energie laten ze dat weer leeglopen. Het geheel heeft net iets meer vermogen dan onze Maasvlakte-centrale (toch ook geen kleine jongen). Hieronder een foto van het bassin supérieur (met toren) en het bassin inférieur bij Vianden met de bekende stuwdam. Aan jou de volgende.

DSC08376-2025.jpg
DSC01612-2025.jpg
Dat is ook een manier om geld te verdienen, water rond pompen. Dat gebeurt overigens op meer plekken in Europa.
Ik zie al tijdje geen vervolg plaatje. Misschien iets onduidelijk wie nu volgende mag plaatsen? ik dacht dat Poppink aan de beurt was :roll: :?:
WillyW schreef:
di 27 mei, 2025 11:25
Ik zie al tijdje geen vervolg plaatje. Misschien iets onduidelijk wie nu volgende mag plaatsen? ik dacht dat Poppink aan de beurt was :roll: :?:
Poppink denkt dat Martin aan de beurt is want Poppink heeft een 'foute' toren laten zien.
Martin is inderdaad aan de beurt omdat hij onderstaande (weliswaar wazige) Streetview presenteerde. Daarop zijn de torens van bassin supérieur te zien (de rechter toren staat links op mijn foto) en ook is Rue de l'Energie te zien waarover de fietsroute loopt en waaraan de entree van de SEO (Société Electrique de l'Our) ligt.

Ik zou trouwens niet willen spreken van "water rond pompen" omdat dit stuwmeer juist iets is wat we op dit moment zo nodig hebben: de mogelijkheid om tijdelijk energie op te slaan.
SEO.jpg
Ik heb een PB van Poppink gekregen en hij heeft mij als volgende naar voren geschoven, want WillemT gaf niet erg duidelijk aan wie aan de beurt zou zijn. Moest vanmorgen weg, maar nu weer thuis.
Hier is de volgende:
Afbeelding 153.jpg
(er is niks geblurd)
WillemT schreef:
di 27 mei, 2025 12:54
Martin is inderdaad aan de beurt omdat hij onderstaande (weliswaar wazige) Streetview presenteerde. Daarop zijn de torens van bassin supérieur te zien (de rechter toren staat links op mijn foto) en ook is Rue de l'Energie te zien waarover de fietsroute loopt en waaraan de entree van de SEO (Société Electrique de l'Our) ligt.

Ik zou trouwens niet willen spreken van "water rond pompen" omdat dit stuwmeer juist iets is wat we op dit moment zo nodig hebben: de mogelijkheid om tijdelijk energie op te slaan.

SEO.jpg
En juist dat is wat er gebeurt, op de goedkope tijden wordt het bassin vaak gevuld om op de momenten dat de energieprijs hoog is (en er dus vraag is) weer geleegd, vroeger was dat dus dag en nacht tarief maar tegenwoordig kan dat zomaar op die momenten zijn dat de zon niet schijnt of de wind niet waait. In die zin is het dus wel degelijk water rondpompen, de tijd tussen het pompen verschilt echter van dag tot dag.
Renel heeft het goed met de Klaraborgsgatan in Karlstad. De foto is van juni 2012. We wilden ons Zweedse huis gereedmaken voor verhuur in het zomerseizoen. Schoonmaken, grasmaaien en zo. Door omstandigheden kon m'n vrouw echter niet mee. Dan maar alleen erheen. Trein gepakt naar Bremen, vandaaruit gevlogen naar Nyköping-Skavsta, auto gehuurd. Had ik ook een paar dagen vrij om rond te fietsen en overnachten in vandrarhems. :wink:
De volgende is voor jou.
De volgende:
berg003.jpg
Een heel bekend kasteel langs de Rijn: Schloß Marksburg bij Braubach am Rhein. In 1963 met een stoomraderboot langs gevaren (met ouderlijke gezin)
Rheindampfschiff.jpg
en in 1974 met Köln-Dusseldorfer ook langs gevaren met mijn fiets aan boord. Zie nog voor me hoe vanaf de boot die twee fabriekspijpen achter het kasteel langs schoven....Heb nog dia's van.
Een van de meest gefotografeerde kastelen in het nauwe Rijndal.
https://www.google.nl/maps/place/Marksb ... FQAw%3D%3D
Hier kruisen wij maandag 9 juni de Rijn met de Pinkstertocht voor berggeiten. Wie deze burcht van dichtbij wil bekijken kan zich nog aanmelden.
Hier mijn eigen foto (dia zonet gescand) van 9 mei 1974. Daarom snel herkend.
Schloß Marksburg.jpg
Beurt met bonuspunt naar Martin!
Hier is de volgende:
DSC08760.JPG
Plaatje was voor mij meteen herkenbaar als Ootmarsum. Moest even juiste plek vinden maar bij deze:
https://www.google.com/maps/place/Het+D ... FQAw%3D%3D
Inderdaad een makkelijke en de volgende is voor jou. Wel een gezellig plein.
Maar weer eens een kerk in het zonnetje:
raadplaatje 150.jpg