Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1854 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

37067 berichten
Ik heb hier het molenboek "De molens van de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden" (1995) liggen. Daarin wordt de betekenis en het waarom van de zogeheten Tiendwegen genoemd.
De tiendwegen bevinden zich meestal in de veenontginningen in het Nederlandse westen, onder andere in de Lopikerwaard, Vijfheerenlanden, de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard.
Er zijn nu ongeveer 55 historische tiendwegen bekend in Nederland. Die bevinden zich zonder uitzondering in het rivierengebied van Midden-Nederland. Ze liggen bijna allemaal binnen een kilometer afstand van een veenstroompje of rivier en lopen daar parallel aan.
De naam tiendweg zou gebaseerd zijn op de belasting tienden, die werd geheven op 1/10 van de oogst. De andere verklaring is het tiën of trekken van schepen of karren op de weg of de weteringen of in het tiën (wegstromen) van water. Nog van andere betekenis is de naam uit het tiendhout ofwel griendhout dat op de weg of kade stond of uit de takken (tienden) die zijn gebruikt bij de aanleg van de weg.

Hier is de volgende (één bord is de dans van het blurren ontsprongen):
DSCF9864.JPG
Die bandenpomp!
Hoe vaak heb je een lekke band Martin?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 27 apr, 2025 10:41
De tiendwegen bevinden zich meestal in de veenontginningen in het Nederlandse westen, onder andere in de Lopikerwaard, Vijfheerenlanden, de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard.
Dit is de (want hij heeft geen andere naam) Tiendweg onder Haastrecht / Hekendorp. Een veel mooiere dan die in het raadplaatje.
IMG_6177-2025.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
zo 27 apr, 2025 10:41
Hier is de volgende (één bord is de dans van het blurren ontsprongen):
De typische rommeligheid van een stad in Wallonië. Zou zomaar Luik kunnen zijn. En veel borden, grote borden. Van fietsers hebben ze nog nooit gehoord. De sfeer herken ik van met de auto reizen naar de Ardennen en dan langs de Maas door Luik (met al die tunneltjes).
Poppink schreef:
zo 27 apr, 2025 11:43
Die bandenpomp!
Hoe vaak heb je een lekke band Martin?
Dit was de standaard uitrusting, altijd geel geverfd. Ik had in 1971 ergens in Luxemburg
op één dag maar liefst twaalf lekke banden gehad. Daarom goede voorzorgsmaatregelen, hè?
Maar ik heb hem niet meer, er is nu een voetpompje van het merk Crivit.
WillemT heeft het goed met Luik, alleen nog de precieze plek aanduiden. Was op fiets van Maastricht langs André Rieu z'n kasteel onderweg naar Luxemburg.
20250427_145304.jpg
Verrek, krijg ik 'm niet rechtop op m'n telefoon. Zelfs in het telefoonbestand een kwart slag gedraaid, maar het resultaat werd dan 180 graden....

Sinds vanmiddag is deze molen aan me toegewezen. Bouwjaar 1849 en het staat in Noordbroek.