beginnersfoutAl een stukje lak van de bovenbuis gesprongen op de standaard vanwege inklappend stuur
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Hoop die na mijn 60e niet meer te maken . Maar dat Moloko stuur is dan ook godsonmogelijk breed, moet nog een flink stuk af.
Fraai hoor! En Surly houdt ook niet van tapered vorken
Ik zou het graag redden met een Carradice tas aan het zadel (Camper longflap of Super C van 24 liter) plus een grote stuurrol en eventueel nog iets aan de vorkpoten. Voor een lange reis zal dat misschien niet lukken, moet daarvoor minstens 15l wegbezuinigen van mijn normale set-up. Als dat niet lukt wordt het toch een klassieke drager met achtertassen.
Non-fixie is niet de enige. Zowel mijn mountainbike (met vlak Ritchey Trail stuur) als mijn "gravel"bike (met Surly Corner Bar meten rond de 74 centimeter. Onder de 75 cm dus helemaal legaal, maar ik merk dat met name het rechte Ritchey stuur wel intimiderend overkomt op tegenverkeer. Dan is het een kwestie van héél rechts houden. Meestal verhelpt dat de aarzelingen bij tegenmoet komende fietsers.
Tuurlijk : de maximale fiets breedte staan omschreven in de Wegenverkeerswet van 1994. Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 75 cm.
In het geval van een mountainbike zul je die steeds meer met je lichaam moeten gaan sturen en minder met de draaiing van het stuur. Dit onder andere als gevolg van het breder wordende stuur maar ook tegelijkertijd de korter wordende stuurpen en het veranderen van de geometrie van de mountainbikes. Het is dus niet puur de stuurbreedte die wordt aangepast ten opzichte van jaren geleden.
...Of tussen 140 andere wielrenners in een peloton.