Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Leke schreef:Beste Allemaal,
Ik heb me net aangemeld op dit forum, want ik ga touren door Ierland. Vandaag heb ik een fiets (onder voorbehoud) gekocht. De verkoper (een fietshandelaar uit Zetten) heeft me verteld dat deze Koga Randonneur uit 2005 komt. We zijn 575 Euro overeengekomen. Hij zet er dan nieuwe banden onder en levert er een koga lowrider met standaard bij. Thuisgekomen kom ik er via dit forum achter dat een koga uit 2005 helemaal geen roldynamo hoort te hebben (met switch op de zitbuis). Mijn vraag: wordt ik hier 'opgelicht' met een vals bouwjaar? (foto's bijgevoegd)
Bedankt!

Afbeelding
Ik gok een exemplaar uit 1997 of 1998. Ik heb eentje uit 1996 en die hadden een pomp die langs de gehele bovenbuis ging. Deze versie kwam er kort achteraan als ik me goed herinner.

Groeten,
Eric
eric190173 schreef:Ik gok een exemplaar uit 1997 of 1998. Ik heb eentje uit 1996 en die hadden een pomp die langs de gehele bovenbuis ging. Deze versie kwam er kort achteraan als ik me goed herinner.

Groeten,
Eric

Inderdaad, zeker niet later te zien aan het crankstel dat alleen een [krachtterm naar keuze] op een vakantiefiets schroeft. Het buitenblad vormt een geheel met de ster (waarom zou Shimano dat maar twee jaar gedaan hebben?) , dus als dat versleten is kun je het hele crankstel en as weggooien.
Staat de fiets ook nog op 'do you feel lucky' Mavic velgen?
Ik vind het eigenlijk geen goede deal. Let wel, het is heel erg afhankelijk van de slijtage van de onderdelen dus als je die goed kunt beoordelen dan zou het eventueel nog wat kunnen zijn voor alsnog een flinke prijs.

De afmontage ziet er maar matig uit en dan ook nog eens die roldynamo (weerstand!) met halogeenlampen, daarnaast hangt het ding vol met de gebruikelijke overbodige koga rommel à 3kg. Deze fiets komt (blijkbaar) niet uit 2005 dus als de handelaar daar al niet eerlijk over is zou ik er geen zaken mee doen.

Mijn tip: staar je niet blind op dat labeltje ‘koga miyata’ (er zijn overigens prima tweedehands koga's te vinden en dat kunnen goeie deals zijn); neem voor tweedehands aankopen iemand mee die verstand van zaken heeft!
Of het een goede deal is, is sterk afhankelijk van de staat, maar na 15 jaar is veel kunstof sowieso niet meer erg flexibel. Bij mij zijn spatborden, stuurpen (met raar elastomeer), zadel, zadelpen, verlichting naast de gewone slijtagezaken al een keer vervangen. Waarbij brosheid van het kunststof de reden van vervanging was. Op dit exemplaar zit nog allemaal het originele spul..

Groeten,
Eric
Leon schreef:
Leke schreef:... ik ga touren door Ierland. Vandaag heb ik een fiets (onder voorbehoud) gekocht. De verkoper (een fietshandelaar uit Zetten) heeft me verteld dat deze Koga Randonneur uit 2005 komt. We zijn 575 Euro overeengekomen. Hij zet er dan nieuwe banden onder en levert er een koga lowrider met standaard bij.
Min: de handelaar hoort je niet op te lichten.
Plus: maakt niet uit uit welk jaar deze koga komt, want deze is in principe een goede fiets, later hebben ze ook mindere gemaakt. Het gaat er veel meer om of hij in goede staat is en of hij bij jou past. Is het wel een 9-speed? Wat voor cranckstel zit er op?
De slijtagetoestand kan bepalend zijn voor de prijs. Als de draaiende delen zgan zijn kun je veel kilometers maken voordat je kosten krijgt en is de prijs nog te verdedigen ook - al is het erg veel voor een fiets van die leeftijd. Als het een veel gebruikte en mooi gepoetste fiets is, ben je met 575 euro beetgenomen. Als er ergens een barst zit die je niet ziet heb je ook pech.
Leon
Hoi Leon (en de rest)
Net de handelaar gebeld en gezegd dat ik nu graag een slag om de arm hou wat het betalen betreft. Hij heeft me nog wat meer info (onder meer framenummer) over de fiets gegeven en extra bedenktijd.
specificaties:
cranckstel: Shimano LX
achternaaf: XT
achterderailleur: XT
Knevelassen voor en achter: XT
Shifters: LX

Het framenummer begint met M822... (telefonisch doorgegeven door de dealer)

Heel graag hoor ik hier van de kenners wat voor vlees ik in de kuip heb. De verkoper garandeert trouwens nog 3000 km wat de tandwielen betreft.

Leuk, dat onderzoeken van de dingen als leek. En heel erg mooi, dit forum!
Leke schreef:De verkoper garandeert trouwens nog 3000 km wat de tandwielen betreft.
Als je een beetje een fiets kunt repareren en weet waar je op moet letten (velgscheuren, spaakspanning, framescheuren bij de lugs, deuken framebuizen, slijtage tandbladen, ketting, ruimte op balhoofd, trapas, naven, etc), dan zou ik vanaf nu alleen nog maar op jezelf vertrouwen.

Hoe denk je overigens dat die "handelaar" die 3000km gaat checken? Klinkt eerder als garantie tot aan de voordeur.... voor een fiets die bijna 15 jaar oud is. Als ie je past en het ziet er goed uit en je wilt de fiets graag hebben dan kun je maar het beste zoveel mogelijk nadruk leggen op slijtage, mogelijke schade en dan hopen dat die handelaar een beetje mee naar beneden meepingelt. Denk dat 400euro nog steeds een behoorlijke prijs is voor die fiets.
Als je een beetje een fiets kunt repareren en weet waar je op moet letten (velgscheuren, spaakspanning, framescheuren bij de lugs, deuken framebuizen, slijtage tandbladen, ketting, ruimte op balhoofd, trapas, naven, etc), dan zou ik vanaf nu alleen nog maar op jezelf vertrouwen.
Hmmm, dat zelfvertrouwen wat fietsenkennis betreft daar schort het juist aan... Een spannende onderneming vind ik het. Maar even over het frame: ik heb er geen deuken in gezien en ik heb een close-upfoto gemaakt van waar de onderbuis bij het balhoofd komt. (had begrepen dat daar regelmatig de scheurtjes ontstaan na een botsing ofzo)
De tandbladen lijken mij niet versleten, maar ik zal er vrijdag nog extra goed naar kijken (hij zegt zelf dat hij er sowieso een half jaar garantie op geeft.) De velgen zijn trouwens van het merk Mavic (T217 sup). Die velgen zijn ongehavend: geen haarscheurtjes waar de spaken in de velg gaan. Ook de zijkant van de velgen lijken me niet ingesleten door de remblokken (niet hollend, maar gewoon vlak).
Het stuur waar ik door één van jullie op werd geattendeerd dat is ook nog iets: er zat speling in, maar dat kwam omdat er inderdaad rubber inzit. Als dat rubber 'op' is, dus uitgedroogd ofzo, dan moet er een nieuwe stuurkolom in. Kan het zijn dat het nu al droog is en de speling groter is dan het hoort te zijn? Ik vraag dat om straks weer mee te onderhandelen in de prijs eventueel.
Denk dat 400euro nog steeds een behoorlijke prijs is voor die fiets.
'Bereken'je bij deze prijs ook nieuwe banden en een nieuwe Koga lowrider met standaard mee?
Leke schreef: 'Bereken'je bij deze prijs ook nieuwe banden en een nieuwe Koga lowrider met standaard mee?
Moeilijk te zeggen zo op afstand, zo te lezen (en van afstand te zien) ziet de fiets er nog wel redelijk uit. En half jaar garantie klinkt al weer beter dan 3000km. Krijg je wel een bonnetje of is het zwart?
Die lowrider met standaard zou ik meteen inruilen voor een meer normaal stuur, wat er nu op zit lijkt wel een hoogwerker. Maar uiteindelijk hangt het allemaal van jou af, heb je er vertrouwen in, is het de goede maat en is het je het geld waard. Zo op afstand is het moeilijk te zeggen en marktplaatsprijzen zijn nu eenmaal erg laag.
Matthie9000 schreef:Ik vind het eigenlijk geen goede deal. Let wel, het is heel erg afhankelijk van de slijtage van de onderdelen dus als je die goed kunt beoordelen dan zou het eventueel nog wat kunnen zijn voor alsnog een flinke prijs.

De afmontage ziet er maar matig uit en dan ook nog eens die roldynamo (weerstand!) met halogeenlampen, daarnaast hangt het ding vol met de gebruikelijke overbodige koga rommel à 3kg. Deze fiets komt (blijkbaar) niet uit 2005 dus als de handelaar daar al niet eerlijk over is zou ik er geen zaken mee doen.

Mijn tip: staar je niet blind op dat labeltje ‘koga miyata’ (er zijn overigens prima tweedehands koga's te vinden en dat kunnen goeie deals zijn); neem voor tweedehands aankopen iemand mee die verstand van zaken heeft!
Ik ben van mening dat je bij Koga eigenlijk alleen maar een frame koopt. Het frame is bijna altijd goed ontworpen en goed gemaakt, maar ze schroeven er vrijwel geen onderdeel op dat ik zelf zou hebben uitgekozen. Shimano, velgremmen, trekkerbanden, vaste verlichting en andere overbodige meuk. Zonde van het geld en het materiaal.

Er zit al heel wat sleuteltijd en geld in de Koga van m'n lief, en we zijn nu zo ver dat hij in ieder geval goed past.

Een tweedehands Koga met totaal versleten onderdelen is misschien wel de beste deal. Compleet strippen en zelf je onderdelen uitzoeken.

Grtjs,

Walter
Hoi,

Na zoveel mogelijk hier op het forum me ingelezen te hebben was ik volledig van de wijs. Zoveel meningen van mensen die wellicht heel Europa of nog meer doorfietsen. Wij wilden een goed stel fietsen aanschaffen om daarmee leuke fietsvakanties binnen een straal van 2000 km te gaan maken.
Uiteindelijk toch maar gegaan voor in veel ogen de te dure en misschien niet op alle fronten de beste keuze, maar wel bij een rijwielhandelaar in de buurt te koop zijnde Koga Signature op basis van het Traveller frame.
• Signature
• Frame Traveller KS-TR 28: Framekleur Mystic Black, Framemaat 57cm
• Vork Wide Bone vast
• Groep set Rohloff Speedhub: Kleur Zilver; gepolijst
• Remmen Magura hydraulisch HS33
• Banden Schwalbe Marathon 37mm
• Velgen & spaken KM21 Xstrong / Sapim
• Zadel Brooks B-17 Standard heren leder
• Zadelpen KOGA Signature®
• Stuur KOGA Riser
• Stuurpen PRO verstelbaar
• Handvatten Ergon GP3-L
• Pedalen KOGA Sole-Mate
• Achterdrager Tubus Logo
• Drager accessoires Snelbinder
• Low-rider Tubus Ergo inclusief standaard
• Zadeltas KOGA Classic
• Dynamo SON 28
• Koplamp Son LED Edelux
• Achterlicht B&M 4D'Toplight
• Standaard Pletscher Comp
• Beugelslot AXA Defender RL
• Pomp Topeak Road Morph
• Bidons & bidonhouders Elite Lysso & Taki 2x
• Spatborden SKS Chromoplastics
• Kettingkast/scherm Hebie Chainglider
• Bel Widek Decibel II Kompas
• Gewicht 18,6 kg
+ complete set Ortlieb tassen.
We moeten er alleen nog wel eventjes op wachten, maar dat mag de voorpret niet drukken!
bedankt voor alle info.

Groeten.....Willem :wink:
Mooie keuze Willem
Bewust gekozen voor een ketting ??
Ik volg ook dit forum inmiddels al maanden . Ik hoop telkens te lezen of er iemand nieuws heeft over de nieuwe centertrack riemaandrijving. Is deze aandrijving nog steeds in testfase ?
En ja........ik weet dat de riemaandrijving gevoelig ligt bij meerdere vakantiefietsers/frame-bouwers.
jumbo schreef:Mooie keuze Willem
Bewust gekozen voor een ketting ??
Ik heb gekozen voor de ketting omdat ik het prijsverschil wel heel erg groot vond, en het meerdere onderhoud van de ketting daar niet tegen op vond wegen.

Jammer, dat we nu dit weekend nog op de oude fietsen weg moeten, maar met dit weer is dat natuurlijk ook geen straf.

Groeten....Willem :wink:
Hoi Willem,
Naar een vergelijkbare Koga ben ik ook aan het kijken.
Heb je ook het stalen Randonneur (KS-CR28) frame overwogen? Wat heeft je doen kiezen voor dit Traveller frame?
schagchelstraat schreef:Hoi Willem,
Naar een vergelijkbare Koga ben ik ook aan het kijken.
Heb je ook het stalen Randonneur (KS-CR28) frame overwogen? Wat heeft je doen kiezen voor dit Traveller frame?
Eigenlijk niet.
Ik vind het Traveller frame in tegenstelling tot veel anderen gewoon mooier. Bovendien vertelde een zeer bekende fietsenwinkel in R'dam dat hijzelf een buitengewoon lange tocht volbracht heeft op een goedkope mountainbike met alu frame, dat hij probleemloos had laten repareren tijdens die tocht.
Bovendien heb ik er alle vertrouwen in dat Koga een alu frame levert dat mijn type fietsreizen met glans kan doorstaan.
Moet er alleen zo lang op wachten :shock:

Groeten....Willem :wink:
Ik dekk dat je de keus tussen een alu of een stalen frame toch echt moet baseren op de verschillen in stijfheid en demping. Stalen frames zijn in de praktijk minder stijf en dempen trillingen beter. De een vindt dit fijn, de ander dat. Mijn vrouw vind zo'n hard alu frame erg fijn, ik zweer bij chique dunwandig staal (heel anders dan lomp staal met dikke wanden).
Wim
Ik deel de mening van Wim. Ik beschik over twee tweewielers. Een met een stalen frame en een met een aluminium frame. Ik rij zelden nog op de fiets met het aluminium frame. Aluminium voelt "doods¨ aan. Het stalen frame filtert de trillingen beter en geeft meer comfort. Met staal heb ik het betere fietsgevoel.

Piet.
Ik ben in het bezit van een (soortgelijke als afbeelding) damesfiets van Koga.
http://www.scholten-wielersport.nl/_ima ... G_5747.JPG
Aangezien het herenmodel niet in maat 53 beschikbaar was, ben ik voor het damesmodel gegaan.
Tegen de wil van de verkopende partij in, deze adviseerde me met klem om voor de herenvariant te gaan op maat 54.
Dit heb ik niet gedaan omdat het frame voor mij te groot voelde, zelfs na het afstellen, had ik het idee dat ik te ver voorovergebogen moest zitten.
Aangezien de fiets toch rond de 13 kilo weegt wil ik graag iets sportiever, waardoor ik langer een hogere snelheid kan behalen.

Nu heb ik diverse racefietsen online bij mijn rijwielhandelaar bekeken en het lijkt erop dat ik dan wederom genoegen 'moet' nemen met maat 54.
Nu vraag ik me af, bestaan er verschillende afstanden tussen de zadel en het stuur van bepaalde merken?

Daarnaast gaat mijn interesse uit naar het hieronder getoonde model, een fitness bike van Koga.
http://www.hansstruijkfietsen.nl/img/pr ... tsLady.jpg
Niet dat ik een sterke voorliefde voor het merk Koga heb, maar gezien de dealer in de buurt zit geeft dit voor mij de doorslag.
Graag zou ik willen weten of een fitness bike een redelijk alternatief biedt voor een racefiets?
SAM69 schreef:Nu vraag ik me af, bestaan er verschillende afstanden tussen de zadel en het stuur van bepaalde merken?
Ja, grote verschillen zelfs. De bovenbuislengte is inderdaad van groot belang, dus begin maar uit te zoeken welke bovenbuislengte ideaal is en ga dan kijken welke frames daaraan voldoen.
Het klinkt alsof je niet echt goed bezig bent. Hier wat huiswerk: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
SAM69 schreef:Ik ben in het bezit van een (soortgelijke als afbeelding) damesfiets van Koga.
http://www.scholten-wielersport.nl/_ima ... G_5747.JPG
Dat is een prima fiets! Deze fiets kan best zo aangepast worden dat je dieper zit zonder dat hij langer wordt.
Als je bovendien flink wat overbodige onderdelen verwijdert (spatborden, verlichting, drager, standaard) en de banden goed oppompt wordt de fiets heel wat sneller. Als je iets verder gaat laat je die naafdynamo vervange door een gewoon licht naafje dat geen weerstand geeft.
Als je een nieuwe fiets koopt betaal je voor een aardig deel geld voor de onderdelen die er dan niet meer op zitten.
En de zit van de fiets is idd met vette stip het belangrijkste,
Leon