Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3741 berichten

Hoe minder onafgeveerd gewicht, hoe beter het wegcontact. Bovendien beschermt de vering de ophanghaken etc tegen te grote trillingen.

rtk schreef:
Haike schreef:
rtk schreef:
Hoe relevant is het dat de bgagage an-sich geveerd is? Ik zie bij de OMM dat deze niet geveerd is. Hoe is dat bij de FAIV ? Ik kan me voortsellen dat het vwb stabiliteit een voordeel is eea lager op te hangen (en wellicht kan het dan ook iets naar acheteren). Lager betekend ongeveerd. Toch ?
Wat relevant is, is of jij wel of niet geveerd wilt rijden :lol: en lager betekent niet dat je dan niet meer met een geveerde vork kan rijden. Mijn low-rider zit gewoon vast op de ogen van de geveerde vork, en dat geeft geen centje pijn.
Wat is dan het hele idee van de tubus swing als het niet uitmaakt of bagage al dan niet meeveerd?
Ik weet het niet. Persoonlijke voorkeur misschien? Wat ik me nog voor kan stellen is dat als je bagage voor hoog zit en de weg heel slecht is met veel blubber en je weg zakt het spul nog wat langer schoon en droog kan houden? Of hele gevoelige apparatuur die je zoveel mogelijk tegen schokken en stoten wil waarborgen?

Haike schreef:
Ik weet het niet. Persoonlijke voorkeur misschien? Wat ik me nog voor kan stellen is dat als je bagage voor hoog zit en de weg heel slecht is met veel blubber en je weg zakt het spul nog wat langer schoon en droog kan houden? Of hele gevoelige apparatuur die je zoveel mogelijk tegen schokken en stoten wil waarborgen?
Ik heb inmiddels aardig wat KM's onverhard en met bagage gefietst. Uit ervaring weet ik dat lang voordat je met je assen in de modder staat het fietsen onmogelijk is. Schoon houden hoeft ook niet in zo'n omgeving :wink: . En als droog houden een issue is met waterdichte tassen dan moet de modder al tot hoger dan het wiel staan. :shock:

Blijft over de argumenten van Willem. Hoe minder gewicht ongeveerd hoe beter het contact met de ondergrond en betere bescherming tegen schokken van tassen en inhoud.

Voor mij geen overtuigende argumenten om niet ruim een kilo gewicht te besparen aan drager en tassen.

Bedankt voor jullie input!

Groet,

Rolf

Zeg maar ruim 2 kilo (dwz bijna 2,5) voor drager en lowrider tassen. Als het je lukt zonder voortasen is dat veel fijner. Er zijn natuurlijk bestemingen waar je meer bij je moet hebben dan wat in achtertassen past, maar vaker moet het wel lukken. Jim v.d. Berg heeft alles in twee achtertassen, en niets erbovenop. Zelf zou ik een natte tent en regenkleding bovenop leggen, en dan moeten in de meeste omstandigheden grote achtertassen zeker genoeg zijn.
Wim

Willem Jongman schreef:Zeg maar ruim 2 kilo (dwz bijna 2,5) voor drager en lowrider tassen. Als het je lukt zonder voortasen is dat veel fijner. Er zijn natuurlijk bestemingen waar je meer bij je moet hebben dan wat in achtertassen past, maar vaker moet het wel lukken. Jim v.d. Berg heeft alles in twee achtertassen, en niets erbovenop. Zelf zou ik een natte tent en regenkleding bovenop leggen, en dan moeten in de meeste omstandigheden grote achtertassen zeker genoeg zijn.
Wim

Dat voel je denk ik goed aan. Deze fiets is niet alleen gekocht/gemaakt! voor Europese bestemmingen maar zeker ook voor langere reizen verder weg in meer desolate en onherbergzame gebieden. Al ben ik nog steeds niet overtuigd dat ook zulke reizen niet zonder voortassen kunnen wil ik zeker de opties open houden. Ik heb meer dan tien jaar terug de Sprengisandur route op Ijsland gefietst zonder voortassen. Voor mij is dat nog steeds maatgevend voor hoeveel bagageg je echt nodig hebt. Maar vering was toen wel welkom geweest. Steeds als ik bietjes gegeten heb denk ik terug aan die reis. :shock: :wink:

groet,

Rolf

rtk schreef:Ik heb meer dan tien jaar terug de Sprengisandur route op Ijsland gefietst zonder voortassen. Voor mij is dat nog steeds maatgevend voor hoeveel bagageg je echt nodig hebt. Maar vering was toen wel welkom geweest.
De hoeveelheid benodigde bagage verschilt toch echt van persoon tot persoon. Ik heb eens de paklijst van Jim van den Berg erbij gepakt en die van mij er naast gehouden. Nergens had ik een groot verschil, behalve bij de items die ik voor de andere klimaten nodig had (bijv. Jim een zomerslaapzak van 600gr., en ik een -20 slaapzak van 1100 gram). En zo kan het dat ik toch meestal met voortassen fiets. (Sorry Willem, ik meestal juist wel...)

Vering is voor mij geen noodzaak. Liever niet. Ik wil het ook onderweg zelf kunnen onderhouden, en vering is dan lastig. Plus het is mechanisch en kan dus ook weer kapot. En i.t.t. cantilever remblokken, 8-tandwiels cassettes, en meer van dat soort ongein zijn verende voorvorken in bijv. Sapecho niet te verkrijgen (en dat ligt al in redelijk geciviliseerd gebied).
Voor mij dus vering d.m.v. het frame (staal), zodat ik duizenden mm's veerweg heb :lol:.

Ik denk dat er gradaties zijn in wat men onverhard noemt. Van wasbord tot grind tot keien tot single tracks. ik heb mijn fiets gekocht om wegen te befietsen waar men als men al gemotiriseerd verkeer tegenkomt dit alleen 4 wheel drives kunnen zijn. Met name in afdalingen is vering dan een must have in plaats van een nice to have. Waar de vraag zich nu op toe spitst is of ik zelf geveerd wil zijn of dat ik ook wil dat mijn bagage geveerd is. Voor mij is dat eerste het belangrijkst. Het enige waar ik mij nog vragen bij stel is hoe ik pak em beet 1500 gram aan schokgevoelige fotoaparatuuur meeneem. Zonder voortassen zijn er wat mij betreft twee alterntieven. Stuurtas of zgn. achter-achtertasjes. Dat laatste is mij eerder ook al eens goed bevallen hoewel de vering in de stuurtas warschijnlijk beter is.
Ik ga dt dus ook maar eens proberen: foto-inzet in en stturtas.

Een conclusie die ik heb getrokken is dat de gewichtsverdeling voor-achter niet opweegt tegen de instabiliteit die voortasssen introduceert. Geen onbelangrijke lijkt me !

groet

Rolf Kuijpers



]

Na een draadje over 'de lusien' (zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7969)

ook een foto:

Afbeelding

groetjes
ruth*

Nou straks je tweedehands reisfiets ook nog... :wink:

rtk schreef:Ik denk dat er gradaties zijn in wat men onverhard noemt. Van wasbord tot grind tot keien tot single tracks. ik heb mijn fiets gekocht om wegen te befietsen waar men als men al gemotiriseerd verkeer tegenkomt dit alleen 4 wheel drives kunnen zijn.
Idem hier.
rtk schreef:Met name in afdalingen is vering dan een must have in plaats van een nice to have.
Neen. Het is geen "must-have", maar een voorkeur. Zoals ik al eerder had aangegeven gaat mijn voorkeur uit naar geen vering. Jou voorkeur gaat uit naar wel vering.
Het is overigens gevaarlijk gebleken je eigen mening als "het enige juiste" te verkondigen...

[quote="RobertjanHet is overigens gevaarlijk gebleken je eigen mening als "het enige juiste" te verkondigen...[/quote]

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Nope, alleen ergerde ik me er wel aan dat je jouw mening als enige juiste zag/ziet.

Robertjan schreef:Nope, alleen ergerde ik me er wel aan dat je jouw mening als enige juiste zag/ziet.
Niet doen. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik blijf zeggen wat ik denk. In de afdalingen die ik nu en dan doe is vering een must have geen nice to have. Zolang je wil fietsen tenminste. Lopen kan ook zonder vering.

Lopen kan inderdaad, maar ik fiets liever, ook op plekken waar anders alleen 4x4's komen, en op plekken waar die niet zo makkelijk kunnen komen maar wel bijv. paarden en ezels.
Maar dan wel liever zonder vering, omdat dat kapot kan gaan.

Het is geen must-have, maar een voorkeur.

Robertjan schreef:Lopen kan inderdaad, maar ik fiets liever, ook op plekken waar anders alleen 4x4's komen, en op plekken waar die niet zo makkelijk kunnen komen maar wel bijv. paarden en ezels.
Maar dan wel liever zonder vering, omdat dat kapot kan gaan.

Het is geen must-have, maar een voorkeur.
Dit is het laatste berichtje van mij in wat ik geen wedstrijd verpissen laat worden. Het zou je gesierd hebben om je eerst te verdiepen in het soort afdalingen waar ik over praat, voordat je zo oordeelt. Er zijn heus afdalingen waar zelfs zo'n bikkel als jij niet zonder vering, fietsend, veilig naar beneden komt.

De informatie die je geeft is dat je diverse soorten paden befietst waar een vierwieldrive overheen kan. Nou, die fiets ik ook (ook paden waar die niet overheen zouden kunnen). Jij stelt dan dat voorvering met name bergaf een "must-have" is.
Aangezien ik die paden zonder voorvering befiets, vind ik van niet. Dat jij dan zo stellig beweert dat het een "must-have" is en andere meningen kunnen niet omdat het toch echt een "must-have" is, vind ik raar.

Maar goed, ik kap er nu ook mee.
Peter Rodenburg schreef:Topic lijkt me duidelijk. In het kader van 1 foto zegt meer dan 1000 woorden: post eens een foto van je vakantie fiets.
dus

:wink:

Hier een foto zoals ik mijn fiets 4 jaar geleden heb gekocht

Afbeelding

Grote versie: http://i183.photobucket.com/albums/x67/ ... IM0084.jpg

Ik heb besloten om 'm dit jaar definitief "om te bouwen" tot reisfiets. Daarvoor spatborden (SKS p-50) , nieuwe banden (schwalbe marathon plus), een drager (tubus logo expedition) , een standaard (Esge Pletcher) en een slot (AXA defender rl) gemonteerd en dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding


Grote versie: http://i183.photobucket.com/albums/x67/ ... bet017.jpg

Franke schreef:Hier een foto zoals ik mijn fiets 4 jaar geleden heb gekocht

Afbeelding
Vind ik erg leuk met een kat ervoor. Ik ben een echte kattenliefhebber, thuis hebben wij 8 katten :D .

Franke schreef: Ik heb besloten om 'm dit jaar definitief "om te bouwen" tot reisfiets. Daarvoor spatborden (SKS p-50) , nieuwe banden (schwalbe marathon plus), een drager (tubus logo expedition) , een standaard (Esge Pletcher) en een slot (AXA defender rl) gemonteerd en dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding


Plus je Topeak road morph pomp. Ga je er nu mee naar Tibet?