door
ThomasG » zo 24 jul, 2022 22:28
Na enige twijfel en de nodige kilometers onverhard hobbelen op de mountainbike ben ik toch gevallen voor de marketingrage van de gravelbike. De mountainbike voldeed uitstekend voor mijn fietsdoelen maar ik merkte dat mijn plezier toch meer voortkwam uit kilometers maken dan technische passages (maar wel bij voorkeur onverhard). En favoriete fiets thuis was toch de racefiets, omdat ik een racestuur met meer ervaring toch erg comfortabel ben gaan vinden. Dus uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een mooie gravelbike aangeschaft! De fiets is een Canyon Grizl, gekozen vanwege de triple mounts op de vork en ruimte voor 50mm banden. En deze was leverbaar, ook niet onbelangrijk!
Qua versnellingen nog wel even getwijfeld omdat de GRX verzetten (zelfs met 2x) toch aanzienlijk zwaarder zijn dan de Rohloff die ik op mijn mountainbike heb. Uiteindelijk gekozen voor aangepaste voorbladen (28/44 van TA Spécialités), wat in combinatie met een 11/34 cassette voor mij voldoende was om elke beklimming op te komen. En met de 44 als grote blad kwam ik ook in een prettig bereik met kleine stappen achter voor de vlakkere stukken
Aanpassing qua tassen is vooral de voorkant, ben qua stuurrol overgestapt op een harnas met drybag voor gemakkelijker inpakken. En heb met het racestuur iets minder ruimte in de stuurrol en had voor een ronde in Noorwegen iets meer warme kleding en ruimte voor voedsel nodig, dus daarom aangevuld met twee Ortlieb Fork Packs. Ik ben al met al zeer tevreden over deze setup, vooral het feit dat bijna elke tas makkelijk van de fiets gehaald kan worden maakt het in-/uitpakken erg gemakkelijk! En het extra beetje volume van de fork packs maakte het ook makkelijker om spullen te organiseren ipv elk klein beetje ruimte vol te moeten proppen waardoor spullen overal en nergens terechtkomen!