Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik denk waarschijnlijk niet aan de IJsselmeerkust, want vóór de Afsluitdijk (1932) was de voormalige Zuiderzee onderhevig aan getijden, dan had dit bouwsel van omstreeks 1900 (op het windvaantje meen ik heel vaag een 19.. op te merken) zo dicht bij het water vast niet overleefd. Denk maar eens aan de januari-ramp van 1916.keesswart schreef:Lastig geval. Een wachthuisje aan een breed water met horizon. En een rietkraag, dus geen zout water. Het bakstenen huisje lijkt me laat 19e-eeuws. Is het ergens langs de IJsselmeerkust?
Ideaal om je uit te leven.GerardH schreef:Deze weet ik toevallig, ik fiets er vaak even met de racefiets vanuit Alkmaar naar toe.
Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.
GerardH schreef:Deze weet ik toevallig, ik fiets er vaak even met de racefiets vanuit Alkmaar naar toe.
Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.
Dit is bij de Lange Jan, of voor niet Kei-stadters: De Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort. De strepen in de bestrating geeft de kadastrale y-as weer van waar het geografische middelpunt van nederland zou moeten zijn. (Dat laatste is open voor discussie). (Dat middelpunt is in de kerktoren)Man Met Fiets schreef:Wellicht een aardige.
Waar (en wat) is dit?
Dan ken ik deze plek ook van vroeger. Mijn moeder kwam van Wieringen en noemde deze plek langs de Waddenzee de 'Kwalleteen'. Dat heeft niets met kwallen te maken, maar is Wierings voor 'quarantaine'. Daar verbleven vroeger zeelieden waarvan gevreesd werd dat ze een besmettelijke ziekte onder de leden hadden (zie hier).GerardH schreef:Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.
Net als Texel bestaat de kern van Wieringen uit keileembulten, die in de voorlaatste ijstijd zijn gevormd. Het peilschaalhuisje - dat ik 20 jaar ouder had geschat - ligt niet ver van het hoogste punt van Wieringen (ruim 12 meter boven NAP). De zeedijk wordt hier een halve kilometer onderbroken. Ook het huisje staat nog enkele meters boven NAP. Dat hier riet kan groeien, zal wel te danken zijn aan zoet kwelwater dat uit de keileembult sijpelt.Martin E. van Doornik schreef:Ik denk waarschijnlijk niet aan de IJsselmeerkust, want vóór de Afsluitdijk (1932) was de voormalige Zuiderzee onderhevig aan getijden, dan had dit bouwsel van omstreeks 1900 (op het windvaantje meen ik heel vaag een 19.. op te merken) zo dicht bij het water vast niet overleefd.keesswart schreef:Lastig geval. Een wachthuisje aan een breed water met horizon. En een rietkraag, dus geen zout water. Het bakstenen huisje lijkt me laat 19e-eeuws. Is het ergens langs de IJsselmeerkust?
Toen ik in april 1970 over Wieringen had gefietst (van Den Helder naar Harlingen), viel het mij meteen op dat het eiland hier en daar heuvelachtig is. Later thuis gekomen wou m'n eigenzinnige zus dit niet geloven. Een heel mooi plekje is de kerktoren van Westerland, die deels schuil gaat achter glooiende akkervelden, vanaf de doorgaande weg N99 gezien. Fotogeniek!keesswart schreef:Net als Texel bestaat de kern van Wieringen uit keileembulten, die in de voorlaatste ijstijd zijn gevormd. Het peilschaalhuisje - dat ik 20 jaar ouder had geschat - ligt niet ver van het hoogste punt van Wieringen (ruim 12 meter boven NAP). De zeedijk wordt hier een halve kilometer onderbroken. Ook het huisje staat nog enkele meters boven NAP. Dat hier riet kan groeien, zal wel te danken zijn aan zoet kwelwater dat uit de keileembult sijpelt.
Amersfoort het geografische middelpunt van Nederland? Ik heb enkele decennia geleden ergens in een boek gelezen dat Lunteren hét middelpunt van Nederland was...._Peter_ schreef:Dit is bij de Lange Jan, of voor niet Kei-stadters: De Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort. De strepen in de bestrating geeft de kadastrale y-as weer van waar het geografische middelpunt van Nederland zou moeten zijn. (Dat laatste is open voor discussie).