Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1719 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34410 berichten
math schreef:
do 20 jun, 2024 19:09
WillemT heeft de juiste analyse van mijn zoekplaatje gemaakt. Nu nog de juiste plek.
Als ik dit nieuwsbericht lees gaat het vooral om stuwmeren in deze twee rivieren: de Ter en de Llobregat. Haal ik er nog eens dat lijstje van Wikipedia bij, en beperk me tot stuwmeren van 100 hm³ of groter, dan blijven er volgens mij drie stuwmeren over: Pantà de Sau, Pantà de Susqueda en Pantà de la Baells.
Na googlen op de termen drought spain catalonia bridge kwam ik op dit plaatje, dat moet hem zijn. De foto is zo te zien gemaakt vanaf dit punt en rechts zie we de resten van de oude kerk Sant Marti de Queirós.
Heel goed, Willem! De beurt gaat naar jou.

De foto die jij inbrengt is van 2023. Die van mij is van Mei-2024. Het waterpeil is dus nog duidelijk verder gezakt.
Wel wrang dat zo'n brug uit 1535 onder water gezet is. Maar hij is taai. In het stuwmeer van Sau, dat hogerop in de Rio Ter ligt, staat een kerk onder water en de toren fungeert daar als een waterpeil.
https://www.lavanguardia.com/participac ... equia.html
Ik kwam later nog dit plaatje tegen, dat is hem helemaal. Eigenlijk heb ik met een veel te grote omweg gezocht want met de hierboven aangegeven zoektermen had ik het meteen kunnen vinden :-). Ik moest bij dit zoekplaatje denken aan het boek "Ze verdrinken ons dorp", vele dorpen zijn op deze wijze onder water verdwenen. En leefgemeenschappen ontwricht. Overal ter wereld (Nassermeer en Brokopondomeer om maar wat te noemen). Het Nassermeer betekende overigens ook het nodige voor het gebied achter de dam want de Nijl bracht tijdens de vloedperiode veel rijk sediment (slib) mee wat afgezet werd op de akkers langs de Nijl en zorgde voor een goede voedingsbodem nadat het water weer gezakt was.

Ik herinner me van een tocht door Andalusië een ander bijzonder stuwmeer. We liepen omhoog en toen we over de rand van de stuwdam konden kijken zagen we ...... bomen. Het hele stuwmeer was een hoogvlakte geworden (door sedimentafzetting) en had een niveau bereikt tot op een paar meter onder de rand van de dam. Ik moet eens uitzoeken waar dat nou ook alweer was, in ieder geval nabij de Sierra Alhamilla.
Volgende plaatje:
DSC02254.jpg
Geen idee, ben momenteel weer op fietstocht. Maar een paar drupjes regen.
Misschien Westkapelle? Van die na-oorlogse rode daken....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 21 jun, 2024 19:25
Misschien Westkapelle?
Je zit al in de goede provincie Martin!
Rilland-Bath of een van de omliggende dorpen? Dit naar aanleiding van een van je vorige plaatjes....
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 jun, 2024 00:16
Rilland-Bath of een van de omliggende dorpen? Dit naar aanleiding van een van je vorige plaatjes....
Nee, niet. Het was een andere tocht (zie het verschil in bewolking).
Dan kan ik verder niks mee, onmogelijk om in half Zeeland dit soort rode daken en een dijkje op satelliet te zoeken. Het bekende speldje in de hooiberg....
Gisteren en eergisteren heerlijk wat rondgefietst met overnachting en vandaag op mijn molen.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 jun, 2024 12:27
onmogelijk om in half Zeeland dit soort rode daken en een dijkje op satelliet te zoeken
Een dijkje op satelliet te zoeken hoeft niet, het is namelijk niet zomaar een dijkje. Er zijn er in Zeeland maar een paar van.
Nee, ik na niet verder zoeken. Zelfs als je aangeeft welke gemeente, zou ik niet weten waar..
+1 te weinig informatie
Het is geen dijk, maar een (gereconstrueerd) verdedigingswerk van ruim 1000 jaar oud.
WillemT schreef:
zo 23 jun, 2024 17:50
Het is geen dijk, maar een (gereconstrueerd) verdedigingswerk van ruim 1000 jaar oud.
Stond je in Souburg op de Karolingenburcht in zuidelijke richting te kijken?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 23 jun, 2024 20:00
Stond je in Souburg op de Karolingenburcht in zuidelijke richting te kijken?
Dat is hem helemaal inderdaad! Ik stond in het lage deel en keek tegen de verhoogde bodem en wal aan. Er waren / zijn meerdere van deze ringwalburgen in Zeeland zoals ook die van Burgh. Aan beiden fiets je gemakkelijk voorbij maar het rondje op de kaart trok mijn aandacht. Aan jou de volgende.
Oost-Souburg! Daar is de man van m'n zus van afkomstig en heb in 1983 er langs gefietst....
Een makkelijke deze keer!
20190319-_MG_7244.jpg
Groetjes,

Carl
De Loreley
In oktober 2012 hebben we de Rheinsteig gelopen.
20121021_1017_IMG410_P970.jpg
Aan de rivier in de mist
20121021_1110_DSCN_117_S9300.jpg
en boven een prachtig uitzicht.
Rijn bij St. Goarshausen
Turner_St_Goarshausen.jpg