Eindelijk, je hebt het goed geraden en gevonden! Toch ligt het Rode Kruis Ziekenhuis, vanuit mijn positie als fotograaf voor de voorgevel, wel degelijk achter Huize Scheybeeck (gecontroleerd op Google satelliet). Ik weet niet of Scheybeeck vroeger als gemeentehuis van Beverwijk dienst heeft gedaan, want mijn ouders, waarbij m'n vader al in de jaren '30 t/m 1961 wereldfietser was, zijn daar in 1948 in het huwelijk getreden. In die tijd moest men trouwen in de gemeente waar de bruid woonachtig was. Mijn grootouders van moeders kant hebben in IJmuiden, Beverwijk (Thomas van Wijckstraat 15 - het laatste adres van m'n moeder voor haar huwelijk) en Velsen-Noord (Geelvinckstraat) gewoond. Voor hun overlijden weer in IJmuiden. Opa was locomotiefmachinist op de bedrijfsspoorwegen van de Hoogovens. De Velser pont (op stoom!), de bouw van de Velsertunnels en de grote ijzeren spoor-draaibrug over het Noordzeekanaal zie ik nog haarscherp voor me. Oma nam me vaak mee naar het strand van Wijk aan Zee, voor mij als klein kind een avontuurtje!keesswart schreef:Dus wel! Dit is onmiskenbaar Huize Scheybeeck in Beverwijk.Friso* schreef:Er zijn er meer maar Heemskerk, Beverwijk etc. ken ik voldoende om te weten dat ze het niet zijn (hoop ik).
Dus kwam ik in april 2010 hier op de fiets wat jeugdherinneringen ophalen.
De bouw van het gele baksteen-station-met-torentje van Beverwijk in 1959 kan ik me nog glashelder herinneren, dat gebleken nu alweer niet meer is.... Voordien stond hier een houten station, ook nog meegemaakt. Vanuit station Bussum reden wij voor familiebezoek vaak met de z.g. Blokkendoos-treinen naar Velsen-Noord of Beverwijk, allebei gemakkelijk op loopafstand van de Geelvinckstraat.
Vergelijk de foto rechts maar met het detail van Huize Scheybeeck links.