Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
AB schreef:Ja, aluminium is per definitie zwakker en brozer (wel heel goed recyclebaar :)). Maar als ik kijk naar de boutjes van mijn zadelpenstrop, zadelpen, stuurpen, bidonhouders, ligstuur, remgrepen (magura remgreep is wel kwetsbaar!), derailleurs, etc, zijn dat allemaal zaken die in alu zijn uitgevoerd en die heel wat vaker in onderhoud uitelkaar worden gehaald.
Je hebt wel een heel aparte fiets AB! Al deze onderdelen zitten (op mijn fietsen) met stalen boutjes vastgeschroefd.
Heb ik ooit een alu boutje aan mijn fietsen gezien?
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Ja, aluminium is per definitie zwakker en brozer (wel heel goed recyclebaar :)). Maar als ik kijk naar de boutjes van mijn zadelpenstrop, zadelpen, stuurpen, bidonhouders, ligstuur, remgrepen (magura remgreep is wel kwetsbaar!), derailleurs, etc, zijn dat allemaal zaken die in alu zijn uitgevoerd en die heel wat vaker in onderhoud uitelkaar worden gehaald.
Je hebt wel een heel aparte fiets AB! Al deze onderdelen zitten (op mijn fietsen) met stalen boutjes vastgeschroefd.
Heb ik ooit een alu boutje aan mijn fietsen gezien?
Leon
zo langzamerhand heb ik hier al heel wat argumenten van de steel=real-tea-party gehoord:
- staal veert dusdanig dat het de snelheid niet dempt, maar dat het de snelheid bij het crank teruggeeft
- staal dempt trillingen, dus de boutjes trillen niet uit het schroefdraad, zodat er geen loctite nodig is
- staal is te solderen in rimboe, sahara en himalaya
- staal is comfortabel, scheelt weer luchtdruk in de banden, dus sneller
- staal vloeit en buigt voordat het scheurt dus je ziet ongelukken aankomen
- dunwandig staal is mooi
- staal is sterker
- bij stalen schroefdraad valt je drager er niet spontaan af
- staal is duurzaam in het productieproces
- staal is duurzaam in het gebruik
- staal kent eigenschappen van nostalgische aard
- zelfs de boutjes zijn van staal, behalve bij liefhebbers van supersize me
- met staal is een fiets op maat te maken
- met staal is ook een stijve fiets te maken
- staal slijt minder en lubbert niet uit bij schroefdraad en balhoofd
- met stalen asjes kunnen de kogels groter
- staal is het beste tussen aluminium en titanium
- staal is klassiek en tijdloos
- ook staal is recyclebaar
- stalen spaken zijn beter
- staal in rvs roest niet
- stalen velgen zijn sterker
- stalen dragers zijn sterker
- staal is eenvoudig te verchromen

benieuwd of ik iets vergeten ben ;)

@PietV
Een lichaam op een fiets is zo'n beetje het belangrijkste stuk gereedschap van de fiets. Een lichaam is qua zwaartepunt dynamisch, kent veerkracht, zorgt voor goede stuurtechniek, kan nadenken en vooruitkijken, is bij schade herstelbaar, is wat kracht en uithoudingsvermogen trainbaar en maakt qua gewicht onderscheid tussen vet en spieren. Ik zou het niet vergelijken met een grote klomp siliconen.
@Leon
Heb je je achterdrager nou al waterpas gesteld ;)
AB schreef:Heb je je achterdrager nou al waterpas gesteld ;)
Zeker :D .
Afbeelding
AB schreef:@PietV
Een lichaam op een fiets is zo'n beetje het belangrijkste stuk gereedschap van de fiets. Een lichaam is qua zwaartepunt dynamisch, kent veerkracht, zorgt voor goede stuurtechniek, kan nadenken en vooruitkijken, is bij schade herstelbaar, is wat kracht en uithoudingsvermogen trainbaar en maakt qua gewicht onderscheid tussen vet en spieren. Ik zou het niet vergelijken met een grote klomp siliconen.
Het voorbeeld dat ik gaf ging niet over de rijder als mens, maar over de rijder als dempende factor bij onbalans in een afdaling met een beladen fiets. Als je als rijder wat langer en zwaarder bent, is dat nog geen reden om voor een superstijf alu frame te kiezen.

Met brede, vaak zware banden en geringe bandendruk kan een superstijf alu frame averechts werken en gevoelig zijn voor shimmy-en.
PietV schreef: Het voorbeeld dat ik gaf ging niet over de rijder als mens, maar over de rijder als dempende factor bij onbalans in een afdaling met een beladen fiets. Als je als rijder wat langer en zwaarder bent, is dat nog geen reden om voor een superstijf alu frame te kiezen.
Wel als je wilt dat je bagage strak aan je fiets hangt en niet nog een na-effect geeft als gevolg van een slappe achterbrug. Ik vindt een stijve achterbrug en een dikke onderbuis en vette balhoofdbuis wat dat betreft erg voorspelbaar en reactief/efficient fietsen. Het geeft je het gevoel dat je de fiets geheel onder controle hebt, vooral als ie op zijn grenzen wordt getest. Afgelopen zomer 85kmh in afdaling naar beneden gesjeest met achtertassen en topbag, nou, dat had ik nog nooit meegemaakt, zo heerlijk voorspelbaar en veilig als dat ging. Er zijn genoeg redenen om voor staal te kiezen, maar in de verhouding torsiestijfheid/hufterproofheid/gewicht ben je net iets krachtsefficienter uit in oversized/dikwandig alu (althans binnen de dogma's van mijn alu-religie).
PietV schreef: Met brede, vaak zware banden en geringe bandendruk kan een superstijf alu frame averechts werken en gevoelig zijn voor shimmy-en.
Heb je wel eens op een zo'n tractor gezeten en ben je niet gewoon in de war met "zompen en dweilen" (met 1 bar op 60mm met 100kg in de bocht hangen)? Of geldt het ook voor een superstijf stalen frame en valt het onder de categorie bangpraterij van de staalkerk? :P
Leon schreef:
AB schreef:Heb je je achterdrager nou al waterpas gesteld ;)
Zeker :D .
Afbeelding
dat ziet er al veel beter uit, nu alleen nog even in photoshop die paarse bidonhouders bijkleuren, of nog beter, bij marten een paar mooie bidonhouders bestellen :). Of gewoon rechtstreeks in Durango natuurlijk, voor PietV ook in modieus titanium te verkrijgen. En je hebt voor de foto toch wel je ventieldopje eraf gehaald? :D
die roze/paarse bidonhouders zijn toch juist hip? :D
roosterveld schreef:die roze/paarse bidonhouders zijn toch juist hip? :D
En van superstijf aluminium!!
m-gineering schreef:
roosterveld schreef:die roze/paarse bidonhouders zijn toch juist hip? :D
En van superstijf aluminium!!
Met het materiaal x factor 1,5 is niets mis, behalve bij die bidonhouder.
De lasverbinding van al die standaard alu-bidonhouders is echt ontzettend slecht. Na een half jaar liggen ze in de vuilnisbak. Ook de boutjes vreten helemaal weg in de bevestigingsplaat, wijdtjes verplicht. Die onderste bidonhouder bij leon lijkt wel interessanter, qua kleur in ieder geval. De petfleshouder is gelukkig van betere kwaliteit. Surly flask niets voor je?

Maar de rvs king cage iris zijn echt super: mooi, solide, en schone bidons :)
Mocht je nog een mooie custom flessen oplossing zoeken dan kan ik dit aanbevelen. Goede service én met sexy rvs onderdeeltjes die je in elkaar mag puzzelen.

Toch leuk dat de discussie weer in een felle staal-alu discussie eindigt, dus mijn bijdrage:

- Oversized alu frames zijn lélijk!!!!!!!
- Steel is the new black (ofzo, :D )
Matthie9000 schreef:Mocht je nog een mooie custom flessen oplossing zoeken dan kan ik dit aanbevelen. Goede service én met sexy rvs onderdeeltjes die je in elkaar mag puzzelen.

Toch leuk dat de discussie weer in een felle staal-alu discussie eindigt, dus mijn bijdrage:

- Oversized alu frames zijn lélijk!!!!!!!
- Steel is the new black (ofzo, :D )
dikke banden + dunne buisjes, dat is pas lelijk :)
.... en lelijk is natuurlijk ouwe meuk met sti rechts op het stuur en links op de onderbuis een derailleurshifter :D
Matthie9000 schreef:- Steel is the new black (ofzo, :D )
klinkt als een modetrend, net als titanium :)
AB,

Er is te veel keuzes om een alu-dogma te blijven aanhangen. Er zijn meer dan voldoende stijve en sterke frames van andere materialen. Dit ter overweging.

En wat versta je onder een tractor op de verharde weg in een lange afdalingen? Een aluminium frame met 50-559 of 55-559 binnen- en buitenbanden om de wielen van bijna 1 kg op een velgbed-breedte van circa 19 mm?
Bij die velgbed-breedte heb ik een voorkeur voor de Schwalbe Kojak maat 35-622. Ook voor een afdaling. 28" symmetrisch gespaakt met 32 spaken. Ik hou niet van overkill.

Verder had ik het over Shimmy. Zoals dit:
http://www.youtube.com/watch?v=xODNzyUbIHo

Of wat door andere ook als Low speed wobble wordt omschreven:
http://www.youtube.com/watch?v=VfngbsIUSj8

Maar dat kan zich nooit voor doen bij jouw alu frame fietsen. Of nooit wat van gemerkt. Zeker ook super stijve wielen in dat super stijve alu frame. Hoge flensnaven en 48 spaaks? Je wielen mogen nooit de zwakste schakel zijn in een afdaling?
PietV schreef:... kan ... nooit ...
Ik heb wel degelijk eens een wiebelend aluframe gezien, het lag echt aan het frame.
Leon
Beste Allemaal,
Ik heb me net aangemeld op dit forum, want ik ga touren door Ierland. Vandaag heb ik een fiets (onder voorbehoud) gekocht. De verkoper (een fietshandelaar uit Zetten) heeft me verteld dat deze Koga Randonneur uit 2005 komt. We zijn 575 Euro overeengekomen. Hij zet er dan nieuwe banden onder en levert er een koga lowrider met standaard bij. Thuisgekomen kom ik er via dit forum achter dat een koga uit 2005 helemaal geen roldynamo hoort te hebben (met switch op de zitbuis). Mijn vraag: wordt ik hier 'opgelicht' met een vals bouwjaar? (foto's bijgevoegd)
Bedankt!

Afbeelding
Leke schreef:Beste Allemaal,
Ik heb me net aangemeld op dit forum, want ik ga touren door Ierland. Vandaag heb ik een fiets (onder voorbehoud) gekocht. De verkoper (een fietshandelaar uit Zetten) heeft me verteld dat deze Koga Randonneur uit 2005 komt. We zijn 575 Euro overeengekomen. Hij zet er dan nieuwe banden onder en levert er een koga lowrider met standaard bij. Thuisgekomen kom ik er via dit forum achter dat een koga uit 2005 helemaal geen roldynamo hoort te hebben (met switch op de zitbuis). Mijn vraag: wordt ik hier 'opgelicht' met een vals bouwjaar? (foto's bijgevoegd)
Bedankt!

Afbeelding
check de koga site, die gaat terug tot 2001
http://www.koga.com/koga/collectie/oude ... keId=69509
toen had de randonneur ook al een naafdynamo
goed opgelicht door je fietshandelaar, maar belangrijker, ben je er tevreden mee en is het je het geld waard?
AB schreef: check de koga site, die gaat terug tot 2001
http://www.koga.com/koga/collectie/oude ... keId=69509
toen had de randonneur ook al een naafdynamo
goed opgelicht door je fietshandelaar, maar belangrijker, ben je er tevreden mee en is het je het geld waard?
Dat had ik inderdaad al gecheckt. Zo ben ik erachter gekomen.
Enig idee uit welk jaar deze wel kan zijn? 2000? of eerder? En is 575 euro (incl nieuwe lowrider en banden) een schappelijke prijs?

Hij fietst overigens goed. Kan 'm volgende week ophalen....... dus heb 'm nog niet.

Bedankt voor jullie reactie/hulp!
Leke schreef:
AB schreef: check de koga site, die gaat terug tot 2001
http://www.koga.com/koga/collectie/oude ... keId=69509
toen had de randonneur ook al een naafdynamo
goed opgelicht door je fietshandelaar, maar belangrijker, ben je er tevreden mee en is het je het geld waard?
Dat had ik inderdaad al gecheckt. Zo ben ik erachter gekomen.
Enig idee uit welk jaar deze wel kan zijn? 2000? of eerder? En is 575 euro (incl nieuwe lowrider en banden) een schappelijke prijs?

Hij fietst overigens goed. Kan 'm volgende week ophalen....... dus heb 'm nog niet.

Bedankt voor jullie reactie/hulp!
Heb je mooi een argument om wat af te dingen. Is ie redelijk nieuw? EUR575 klinkt wel redelijk veel voor marktplaats termen.
Geen flauw idee wat het werkelijke bouwjaar is, 95/96? Koga bellen of framenummer googlen?
Hallo mensen, ik ben eveneens nieuw hier en ben zeer onder de indruk van de kennis die ik hier met het teruglezen tegenkwam dus ben er zeker van dat ik hier wat wijzer ga worden.

Ook ik zit met de vraag welke fiets voor mij nou het meest geschikt is, het bekende verhaal met het bos en de bomen. Ik heb een kleine anderhalf jaar geleden een Giant Expedition XL gekocht zonder echt research te doen, ik zie deze naam vrijwel nergens voorkomen op dit forum dus wellicht was dit niet de verstandigste keus :). Ik ben hier in de tussentijd mee naar Barcelona/Milaan en Bergen/Londen geweest maar na deze krachttoeren is nu toch wel duidelijk dat de fiets aan het einde van zijn latijn is, overigens denk ik dat mijn gebrekkige onderhoud hier flink debet aan is geweest. Ondanks dat er erg veel onderdelen in de loop van de tijd kapot zijn gegaan heb ik altijd erg prettig kunnen fietsen als hij geen kuren vertoonde.

Anyway, ik ben dus nu op zoek naar een fiets waarmee ik zowel elke dag 30km mee naar mijn werk kan als af en toe wat langere afstanden binnen Europa. Ik kan nu bij een lokale fietsenmaker een 2e-hands Koga Randonneur van 2 jaar oud voor 1250e kopen, is dit een goeie deal of zou ik voor ongeveer dit bedrag een nog betere fiets krijgen?

De pluspunten van de Expedition waren voor mij:

Stijfheid van het frame
Vlinderstuur

Ik hoop dat jullie mij eventueel nog wat verder kunnen helpen.
Leke schreef:... ik ga touren door Ierland. Vandaag heb ik een fiets (onder voorbehoud) gekocht. De verkoper (een fietshandelaar uit Zetten) heeft me verteld dat deze Koga Randonneur uit 2005 komt. We zijn 575 Euro overeengekomen. Hij zet er dan nieuwe banden onder en levert er een koga lowrider met standaard bij.
Min: de handelaar hoort je niet op te lichten.
Plus: maakt niet uit uit welk jaar deze koga komt, want deze is in principe een goede fiets, later hebben ze ook mindere gemaakt. Het gaat er veel meer om of hij in goede staat is en of hij bij jou past. Is het wel een 9-speed? Wat voor cranckstel zit er op?
De slijtagetoestand kan bepalend zijn voor de prijs. Als de draaiende delen zgan zijn kun je veel kilometers maken voordat je kosten krijgt en is de prijs nog te verdedigen ook - al is het erg veel voor een fiets van die leeftijd. Als het een veel gebruikte en mooi gepoetste fiets is, ben je met 575 euro beetgenomen. Als er ergens een barst zit die je niet ziet heb je ook pech.
Leon