Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2640 berichten
Dag Gee,

Ik heb onlangs een Cumulus underquilt aangeschaft. Deze komt onder mijn lichtgewicht hangmat te hangen, omdat hangen in de hangmat in de regel kouder is dan op de grond liggen.
Nu vind ik Cumulus soms erg optimistisch met hun comfort en limit zones die ze aangegeven. Ze doen ook niet mee met internationale normering die hierover bestaan. Houdt hier rekening mee.
Verder vind ik de prijs-kwaliteit verhouding prima. Hoewel ik nog niet precies weet hoe diervriendelijk geproduceerd hun dons is.

Groet
Shadow schreef:
wo 27 mar, 2019 13:04
Rarara :D
Naar aanleiding van je nieuwste aanwinsten denk ik een adapter om een 180mm remschijf als stuur te gebruiken voor een triporteur. Om minder rolweerstand te hebben heeft deze bakfiets vooraan 23mm bandjes op de zwarte Rigida Chrina velgen met 203mm remschijven en achteraan de zilveren velg en één 180mm remschijf. De andere zilveren velg is reserve want de achterkant wordt zwaarder belast.

Over de naven durf ik mij niet uitspreken.
Ja de laatste aanwinsten zijn wat dat betreft misleidend, niet alles is voor m'n nieuwe veló
Dit is een spacer setje om een 135mm naaf (die met andere einddoppen op 12x142mm is gebracht) in een frame met 148mm spacing te monteren.
Shadow schreef:
do 28 mar, 2019 07:42
Ja de laatste aanwinsten zijn wat dat betreft misleidend, niet alles is voor m'n nieuwe veló
Dit is een spacer setje om een 135mm naaf (die met andere einddoppen op 12x142mm is gebracht) in een frame met 148mm spacing te monteren.
Ga je ‘m nog laten “dishen”, ook?
Dat is niet nodig, spacer links en rechts voorbij de einddoppen en spacer om remschijf op de juiste plaats te krijgen. Wiel blijft netjes in het midden zitten.

Waarom men in het wielermilieu bij de ingang van schijfremmen niet ineens naar boost is overgestapt begrijp ik eerlijk gezegd niet. Zal wel zogezegd iets met aerodynamica te maken hebben, hoewel die 10 of 5mm extra breedte volgens mij hoegenaamd geen verschil maakt. Welke renner wil er nu een slapper voorwiel?
Als ik van tevoren geweten had dat ik tegen een boost frame aan zou lopen had ik mijn wielen daar op afgestemd, ik heb nu DT Swiss 350 naven en voorzijde is al een 15mm thru-axle type, alleen 100mm spacing ipv 110.
Dat is met dit setje dus wel 110, er is nog een setje in aantocht met dezelfde kit voor het achterwiel, alleen gaan we daar van 142 naar 148 dus 3mm spacers aan iedere kant ipv 5mm.
bdr schreef:
do 28 mar, 2019 08:43
Dat is niet nodig, spacer links en rechts voorbij de einddoppen en spacer om remschijf op de juiste plaats te krijgen. Wiel blijft netjes in het midden zitten.

Waarom men in het wielermilieu bij de ingang van schijfremmen niet ineens naar boost is overgestapt begrijp ik eerlijk gezegd niet. Zal wel zogezegd iets met aerodynamica te maken hebben, hoewel die 10 of 5mm extra breedte volgens mij hoegenaamd geen verschil maakt. Welke renner wil er nu een slapper voorwiel?
Ik denk dat je teveel aan de wielrenners alléén denkt. Bij MTB's heeft het als bijkomend / groter voordeel dat er icm 1x-aandrijflijnen bredere banden gemonteerd kunnen worden.

Ik zag mezelf gedwongen om over te stappen op een (stalen, woehoe!) boost-frame na een mislukt garantiegeval waarbij ik uiteindelijk geld kreeg voor een frame dat nooit geleverd werd. Ik heb mijn achterwiel om een boostnaaf laten herspaken, want met een DT350-CenterLocknaaf werd het met spacers wel erg gehannes. Heb nu alleen een 15x100 non-boost voorvork. Merk ik niet.
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben: ik had gewenst dat de wielrenwereld in één keer voor boost gekozen had, nu zitten we nog decennia met boost/non-boost opgescheept. Peter Verdone denkt er ook het zijne van.
Terra schreef:
wo 27 mar, 2019 13:08
Verder vind ik de prijs-kwaliteit verhouding prima. Hoewel ik nog niet precies weet hoe diervriendelijk geproduceerd hun dons is.
Van de Lowland-site:

"In de EU is het levend plukken van dieren verboden. De grootste producenten van veren en dons zijn gevestigd in Polen, Hongarije en China. Veel slaapzakken komen uit het verre oosten en kan de herkomst van het dons niet worden getraceerd. Lowland gebruikt alleen dons van dode dieren. Leveranciers worden geweerd als niet uitgesloten kan worden dat het dons afkomstig is van levend geplukte dieren. Ons dons wordt dan ook geimporteerd met een certificaat afgegeven door onze leverancier waaruit wij kunnen herleiden dat het dons uit een slachthuis afkomstig is."

Het hangt er dus vanaf waar Cumulus (is toch Pools?) hun dons vandaan haalt.
bdr schreef:
do 28 mar, 2019 09:48
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben: ik had gewenst dat de wielrenwereld in één keer voor boost gekozen had, nu zitten we nog decennia met boost/non-boost opgescheept. Peter Verdone denkt er ook het zijne van.
Nu snap ik je ;)
Een velgremwiel is sterker dan een schijfremwiel, wauw dat is echt shocking, boostwielen worden alleen gemaakt in disc uitvoering zo'n beetje dus de extra breedte kan dan mooi in sterkte omgezet worden om dat te compenseren.
Vandaag mijn nieuwe aanwinst, een Satori Denham stuur, gemonteerd. Had voorheen de "standaard" Santos M10 op mijn fiets zitten maar die gaf toch wat pols klachten.
Wel even een stukje van het rechterhandvat af moeten halen om het passend te krijgen i.c.m. de Rohloff-shifter en de remgreep. De nexus/rohloff uitvoering was nog te groot.
De komende tijd eens kijken of de klachten verdwijnen. De eerste indruk is positief.

Bijlagen

Heb je nooit overwogen om van dat eerdere stuur een "halve meter" af te zagen?
Ik snap bij god niet waarom de sturen tegenwoordig zo hemelsbreed zijn.*

*: of andere aanroepingen naar eigen goeddunken uiteraard.
Leon schreef:
vr 29 mar, 2019 18:18
Heb je nooit overwogen om van dat eerdere stuur een "halve meter" af te zagen?
Van het oorspronkelijk 68 cm brede M10 stuur zou je weinig overhouden als je er een halve meter vanaf haalt. Heb er indertijd wel 7 cm vanaf gehaald.

De verwachting dat dit stuur mij meer bevalt is de 34 graden backsweep wat zorgt voor een betere hoek voor mijn polsen en de mogelijkheid iets meer rechtop te zitten en wanneer nodig kan ik ook dieper zitten.

Een persoonlijke keuze dus.
In de megabrochure van Thorn vind je volgend plaatje:

Thorn handen.png


Dit plaatje geeft voor mij nog altijd het beste de relatie tussen stuurbreedte en back sweep weer: bij een smaller stuur kan je een rechter stuur verdragen, bij een breder stuur heb je meer back sweep nodig. Leon's suggestie om je stuur in te korten is helemaal zo gek nog niet.

Natuurlijk zijn er ook verschillen in schouderbreedte, maar bij de hedendaagse 700mm+ stuurbreedtes zou ik ook eerst beginnen inkorten alvorens een ander stuur te kopen.

FWIW, ik rij op mijn forenzenfiets met een 590mm stuur, gravel bike heeft 40cm racebocht.
Een duidelijke afbeelding bdr. Ook interessant is het om te zien wat er gebeurt met armen en schouders als je stuurt; bij een heel breed stuur vind ik de benodigde bewegingen soms wel erg groot en een beetje vreemd worden, maar dat is persoonlijk.

Ik heb voor € 2,50 een leuk tasje op de kop getikt waar mijn Garmin mooi in past. Een echte Lowepro. Dat pro doet het hem natuurlijk. 8)
O ja, er zat een digitale fotocamera (Olympus D-560, uit 2003) bij die het nog doet ook. (Helaas zonder XD kaartje en destijds met recensies die niet bepaald positief waren omdat de batterijen soms al leeg bleken te zijn voordat je 25 foto's had gemaakt)

Afbeelding
Leon schreef:
za 30 mar, 2019 10:02
Helaas zonder XD kaartje en destijds met recensies die niet bepaald positief waren omdat de batterijen soms al leeg bleken te zijn voordat je 25 foto's had gemaakt
Toch een beetje een vol fotorolletje gevoel ;)
DSC05306.JPG
DSC05303.JPG
8)
Voor de duidelijkheid; een Salsa Fargo in XL met wat onderdelen zoals Hope headset en Salsa stuur. Dit is de Fargo die recent bij Ibike te koop stond met korting, de koper heeft er los een M maat frame bij gekocht, alles over gezet en dit frame aan mij verkocht. Niet gebruikt :D
Mooi frame, snel geregeld! Ben benieuwd hoe je hem gaat opbouwen..