Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef: Dus kom op met die mooie rooie Quest!
Ik heb op slinkse wijze twee links het forum weten binnen te smokkelen! Niet verder verklappen hè? [fluistermodus] Kijk maar... [/fluistermodus]
Nu de blauwe lucht plaatjes!
Blij te zien dat het langzaamaan opklaart, Yopie! :D

Carl
Carl schreef:Ik heb op slinkse wijze twee links het forum weten binnen te smokkelen! Niet verder verklappen hè?
Hee dat is slim! :D En mooi rood is inderdaad niet lelijk, prachtig! Lijkt net een kleine raket. Ik las trouwens ooit een mooi vakantieverhaal over een Quest in Noorwegen, dus hoezo geen vakantiefiets?? Hij had het over een parachuterem en sjeesde soms met meer dan 100km/u de berg af, das wel erg spannend. Zal later in je topic een linkje plaatsen (wordt eerst ff zoeken), tis nl een mooi verhaal!
Zal ook wel wat wegen zo'n fiets .. en Carl .. trapt dat niet zwaar en wat kost nou zo'n fiets? Nee hoor, grapje. :D
Yopie schreef:Ben momenteel ook bij een 'huis' op palen, met zeer merkwaardige 'poten'. Zal er morgen een foto van maken, met de fatbike erbij, dan blijft het ontopic. :wink:
Afbeelding

Wonderbaarlijke poten, en ze ruiken heerlijk naar berkenteer.

Afbeelding

Het is een voorraadschuur, hoog zodat de meeste dieren er niet bij kunnen. Het staat in Fatmomakke, een dorpje/gehucht in Lappland.

Zal later wat foto's zoeken van vorige week toen ik hogerop in hetzelfde berggebied was. Sneeuwmuren van vier, soms vijf meter hoog, zeker een bezoekje waard! En zolang je op de weg blijft prima te doen met een redelijk goede fiets. Toch alvast een foto:

Afbeelding

Ik heb nog wat plaatjes van de afgelopen dagen rondom Fatmomakke, probeer soms langs oevers van rivieren en meren te fietsen maar dat is nog niet zo makkelijk. Als er geen stenen of rotsen liggen dan liggen er wel dikke ijschotsen met grote scheuren. Of zand waar je inzakt, soms tot over je nek dus daar moet je echt niet zijn. Er is ook niemand die je om hulpt kunt roepen, gsm-bereik is er ook vaak niet.
Maar het blijft prachtig mooi, het is zulke ruige natuur dat je er stil van wordt (vooral na een dagje fatbike tillen :D ). Elk seizoen is een andere wereld en daar er hier meer dan 4 jaargetijden zijn (namelijk acht) is er veel te zien. Er is bv de 'vårvinter', geen idee hoe je dat vertaald in het nederlands, misschien: 'De lente van de winter, als de zon weer stralend aan de hemel staat, je bruin wordt maar tegelijkertijd ook een sneeuwbril nodig hebt, als ijspegels beginnen te druppen, rendieren verlangend naar het noordwesten kijken en onder de sneeuw de aarde langzaam en voorzichtig wakker wordt.' Zoiets is de vårvinter. :)
Maar nu is het gewoon lente aan de oevers van rivieren/meren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke keer blij met een bruggetje, het water is stervenskoud of onmogelijk om over te steken (te diep, te gevaarlijke stroming). En dit is sneeuwscooterland, dus houten bruggen met soms diepe sporen door de ski's en de rupsbanden.

Afbeelding
Het resultaat van een dagje fietsen, weer wat gaatjes in m'n broek erbij. Die platformpedalen eten broeken, dit is al mijn tweede broek deze winter, niet leuk want ze zijn behoorlijk duur. Dit is een Craft winterbroek, gevoerd met thermo en ook in de thermo zitten al gaatjes, die pedalen trekken gewoon alles kapot. Ook m'n jas/trui, bij het tillen van de fiets. :(

Afbeelding

Soms mooie huisjes langs de oever, en als er iemand thuis is krijg je altijd koffie aangeboden. Zwarte sterke koffie (gekookt op het houtfornuis) met zoete kaneelbroodjes om er in te soppen. Als je geluk hebt komt er ook strömming met tunnbröd uit de kast (haring en zweedse wraps) of gerookte snoek (erg lekker) of men bakt renskav en mos met lingonsås (rendierkebab, aardappelmoes en vosbessensaus).
Oudere mensen kunnen vaak weinig engels dus wat kennis van zweedse woordjes is wel erg fijn, maar meestal is men gewoon blij verrast met onverwacht bezoek. En de fatbike, daar zijn ze gek op, ze knikken goedkeurend: "Dat is een echte fiets, die brengt je ver." :D
Mooie beelden!Net als de beelden van de winter een paar paginas terug, dat is niet te geloven! Dit soort tochten zou ik graag willen maken maar is dit voor iedereen weg gelegd en hoe begin je? Hoe zit dat met lichamlijke conditie. Ik ben niet zo een sterke jongen als Jopie. Jopie hoe begon jij met het fatbiken, doe je dit al lang? 
Ja, Pieter Jan, daar kan je alleen maar jaloers op zijn, zeker als je bedenkt dat Yopie een meissie is, zijn vrouwen tocht het sterke geslacht.

Gr Leo
leoprodeo schreef:Ja, Pieter Jan, daar kan je alleen maar jaloers op zijn, zeker als je bedenkt dat Yopie een meissie is, zijn vrouwen tocht het sterke geslacht.
Gr Leo
En als je je dan ook nog iets probeerd voor te stellen bij de opmerking van Yopie ; "ik ben niet zo groot".......
:D
PieterJan51 schreef:Dit soort tochten zou ik graag willen maken maar is dit voor iedereen weg gelegd 
Nee, dat denk ik niet. De meeste hier op dit forum houden zich er iig niet mee bezig (met bikepacking, ruig terrein, winters etc) en waarom niet? Tja .. geen flauw idee, moet je aan hun vragen. :wink: En of het bij jou past, dat weet jij het beste. Als je een goede fiets en de juiste uitrusting hebt zou ik zeggen: ga op pad, probeer het uit.
PieterJan51 schreef: Hoe zit dat met lichamlijke conditie. Ik ben niet zo een sterke jongen als Jopie.
leoprodeo schreef:Ja, Pieter Jan, daar kan je alleen maar jaloers op zijn, zeker als je bedenkt dat Yopie een meissie is, zijn vrouwen tocht het sterke geslacht.
:D Ha die Leo!
Man zijn heeft natuurlijk wel zo zijn voordelen, ze zijn meestal toch sterker/groter. Ben niet klein maar wel smal gebouwd (dunne armen, smalle schouders enzo) en weeg net 58kg. En m'n conditie stelt ook al niet zoveel voor; een beetje fietsen, kanoën, langlaufen, soms wat hardlopen en in de wintermaanden een vechtsport. Dus als ik het kan kan een PieterJan het vast ook. :wink: Je ziet weleens plaatjes van jongens met hun fatbike op de rug of onder de arm en dan huppelen ze over rotsblokken enzo. Nou dat krijg ik dus echt niet voor elkaar, dan lig ik gebroken op de grond. Waar ik ook jaloers naar kijk is bij het plassen in metersdikke sneeuw: geen geworstel met dikke broeken, gehurk in diepe sneeuw en koude blote billen. Jaloers!
Maar wat je volgens mij echt nodig hebt is een flinke dosis gekte en liefde voor ruige natuur, woest land, wisselende seizoenen, wilde dieren, betoverend poollicht, magische middernachtzon ..

Maar het is niet altijd zo leuk, mooie plaatjes zeggen niets. Het onhandige is dat er vaak geen gsm-bereik is en dat wegen/bewoning mijlenver weg is, dus als er iets goed mis gaat moet je het in je eentje oplossen/doorstaan. Heb ook al wat foutjes gemaakt, hier een snelle greep uit wat winterproblemen: Uren m'n fiets tillen omdat ie niet geschikt was voor ijs en sneeuw. Onderkoeld thuiskomen door te koude kleding (onderschat nooit de kou). Verdwalen, bij -30°C, in het donker, zonder nooduitrusting. Veel valpartijen omdat een mtb geen fatbike-sneeuwmonster is, zoals een gat in m'n hoofd of een kapotte knie en dan mijlenver van huis zijn. Bevroren meren waar het ijs onder m'n voeten zakte. IJsvlaktes met sneeuwbuien/harde wind en nergens een schuilplek. Niets meer kunnen zien door aanhoudende bevroren wimpers/ogen. Tentje ondergesneeuwd en onvindbaar. Bevroren tenen (is echt huilen).
Ook in de zomermaanden gaat 't soms niet zoals je wenst. Zware onweersbuien in 't kale berggebied (ben bang voor blikseminslag in tent of fiets). Bosbrand door bliksem. Beekjes die in korte tijd in een kolkende stroomversnelling veranderden. Een steile modderhelling waar ik op m'n rug tientallen meters naar beneden gleed (m'n rug opengeschuurd, kneuzingen, schouderblessure).
En dan heb je nog de muggen en de knutjes die je levend willen opeten, kuddes rendieren met honderden dazen en horzels die erg van mensenzweet houden, elandvliegbeten die lang kunnen jeuken, adders die op een rots liggen te zonnen en waar je bijna met je open schoen optrapt, boze elanden die hun kalf beschermen, opgeschrikte wilde zwijnen die in de aanval gaan, beren waar men voor waarschuwt, een das die grauwend naar m'n benen grolde .. Wolven, lynxen en veelvraten zijn te schuw maar de wilde muskusos is een van de weinige dieren die niet voor de mens wegvlucht en hij schijnt zeer imposant te zijn. Heb ze zelf nog nooit gezien.

Nou PieterJan, wil je nog dit soort avonturen? :D Misschien kun je beter veilig thuisblijven. Alhoewel .. van de winter gleed ik bij het schoorsteenvegen van het dak, dus huisvrouw zijn is ook niet alles. Of dichter bij huis blijven, wel zo makkelijk. De Walcherse stranden schijnen bv erg mooi te zijn, uitermate geschikt voor fatbikes. Of rondom Bussum! was daar pas geleden: mooie heide, bossen, offroadweggetjes en aardige koeien (met dank aan Jan!)

Hieronder een foto van circa twee weken geleden, rond Stekenjokk in Lapland. Hier maakte ik ook een inschattingsfout en ontdekte toen dat een badmuts geen overbodige luxe is, die hoort zeker thuis in een fatbike winterpaklijst.

Afbeelding

Dit was de heenweg: smeltwater had een kuil in de weg gevormd en stroomde onder de sneeuw naar een rivier verderop, prima oversteekplaats. Maar op de terugweg was 't een brede diepe geul, een stroomversnelling geworden, met grote brokken ijs en sneeuw. En de rivier wachtte op ons, grommend, schuimbekkend en hongerig, die zou de fiets en mij in één hap doorslikken. Maar d'r was geen keus, ik moest gewoon het water in. En dat was echt niet leuk; sterke stroming, ijskoud, diep en de fiets stond aan de verkeerde kant, had nl gedacht dat het veiliger was als je op hem kon leunen, als looprek kon gebruiken en je hem zo met je lichaam kon tegenhouden maar de stroming duwde de fiets juist tegen me aan, gooide me om, de dikke achtertassen duwden me onder, een bar-end greep de camelbak .. brr, wat een kracht heeft water. En toen ik me aan de overkant weer aankleedde (had bijna alles uitgetrokken en in drybags gepropt) bevroor m'n natte haar, kreeg het daardoor niet meer warm, bleef als een gek bibberen en trillen, 't kostte al m'n energie. Ik wilde van ellende huilen (ja toch een meissie) maar zelfs dat lukte door al dat gebibber niet. Het was bar. Heb daardoor ook geen spectaculaire foto van de terugweg, had het te druk met bibberen :D , wel jammer.

Afbeelding

De rivier waar de Pugs en ik zouden eindigen. Rotsblokken, grote brokken ijs en aan de kant verse diersporen, waarschijnlijk een eland. Het lijkt alsof hij/zij minder geluk heeft gehad ..

Afbeelding

Ik heb daar ook m'n nieuwe wintertentje getest, oa in behoorlijk harde wind waar je op die kale sneeuwvlakte ook al niet op zit te wachten. Had er in dit topic al iets over geschreven. Het ging gelukkig goed, had de scheerlijnen van de tent aan de fatbike geknoopt, die half ingegraven plat in de sneeuw lag. Maar ik was toch wel enigszins benauwd, had begin juni geen harde wind met sneeuwbuien verwacht, ook al zo'n domme fout.
Mocht je er ooit heengaan: het is de meest winderige plek van Zweden, twee jaar geleden was er bv een orkaan van 169 km/u (orkaan is >119 km/u). Ook ligt daar het Scandinavische koude record; in 2007 was het -53°C. Als je dan bedenkt dat bij -25°C en windkracht 8 de gevoelstemperatuur -50 is .. hoe zou dat dan bij -50°C en orkaankracht zijn? :shock:

Afbeelding

Het uitzicht, vanuit de tent. De rode kruisjes (sneeuwscooterpaden) staan op 4 meter hoge palen, vaak zijn ze verdwenen, is de sneeuw te hoog. En dit is dus in juni.

Afbeelding
Ongeveer dezelfde plek, maar dan in juli. Een wereld van verschil, mooi he?
Yopie schreef:De Walcherse stranden schijnen bv erg mooi te zijn, uitermate geschikt voor fatbikes.
Als je van paalhoofden en blubberige toeristenlijven houdt, wel, ja. Ik zou ze voor buiten het zomerseizoen bewaren.
Yopie schreef: Waar ik ook jaloers naar kijk is bij het plassen in metersdikke sneeuw: geen geworstel met dikke broeken, gehurk in diepe sneeuw en koude blote billen. Jaloers!
Oh, maar daar is wel wat op te bedenken hoor, klik hier:-)
Een gootje van karton? Haha, zal dat gaan zonder kliederen en met een paar dikke winterfietsbroeken over elkaar? mss kan ik zelf iets verzinnen, iets met tyvek ofzo, kan je het steeds hergebruiken. :)

Edit: nee, zal niet lukken, heb net 'droog-getest' met m'n winterbroeken, wordt een natte bedoeling. Een slurfje is toch wel handiger. :D
Yopie,

Heb je wel eens van Marco Geurts gehoord?

Google maar eens op zijn naam, de meeste links bestaan niet meer, maar je kunt wel een beeld krijgen van zijn onderneming bij hetgeen wat nog wel te vinden is.
jasmon schreef:Heb je wel eens van Marco Geurts gehoord?
Ik had wel een keer over zijn fiets gelezen, althans ik herken hem. Heel bijzonder, denk dat de fatbike toen nog niet bestond want die lijkt mij eigenlijk beter dan drie aan elkaar geschroefde velgen. Vind de fiets er ook wat knullig uitzien, kan me niet voorstellen dat dat in extreme kou zonder zorgen goed zal draaien. Zal later over zijn fietsexpeditie googlen, ben benieuwd of de bevroren Beringstraat is gelukt. Moet een helse onderneming zijn geweest, kan niet anders. Ook als je leest dat fietsers in Alaska 'meals on wheels' worden genoemd (vanwege de ijsberen).
Wat plaatjes van de fiets (hij heeft tenslotte vette wielen :wink: ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zou zelf ook een keer met fatbike plus packraft naar Alaska willen, wil alleen een gek vinden die mee wilt en dat is nog niet zo makkelijk. Zit ook voorzichtig aan Mongolië te denken, vind daar alleen weinig info over (bedoel fatbike/mtb-routes en niet alleen maar op fietsdoorreis). Of een ander fatbike-land, de fietswereld is nu beduidend groter geworden. :) Ik heb het momenteel ook een beetje gehad met de gewone trekkingfiets, vind er nog maar weinig aan, tis zo beperkt. Ik wilde bv met de fatbike een klein rondje Baltische zee fietsen (over strand en ruige paden enzo) maar toen een vriend met z'n trekkingfiets mee wilde moest bijna de hele route veranderd worden. Beetje offroad kan wel maar dan houdt het ook echt op, zou meer duwen/tillen worden. Dan liever zoefzoef met m'n racefietsje over glad asfalt maar ja zijn trekkingfiets is weer niet vooruit te branden .. en nu heb ik geen zin meer, onaardig he?

En thanks Jan, ben altijd blij met dit soort links. Heb de fatbike nu een jaar en 4 maanden, kom dus eigenlijk pas net kijken. Begin langzaam te ontdekken wat ik met de fiets kan en ervaringen van anderen helpen daar zeker bij, moet nog veel leren. En dan bedoel ik niet gewone dagtripjes maar meer winterse offroad-tochten met tent en bagage. Vind er niet veel info over. Ook niet over zompige moerasgebieden oversteken, hoe weet je nu van te voren of dit haalbaar is? Muggen, blubber en afzien is één ding maar tot over je nek wegzakken is wat anders, heb nu een paar keer de kracht/zuiging gevoeld. :shock: Een voordeel is wel dat als je er levend uitkomt de muggen je niet meer lusten, modder is toch 't beste antimugmiddel (moet je het wel errug dik opsmeren). Het nadeel is dat de lekkere geur vliegen aantrekt, die gaan irritant om je heen zoemen.
Ik gebruik trouwens ook Beckolja, een zweeds natuurmiddel tegen vliegend gespuis waardoor je dagenlang naar gerookte vis en kampvuur stinkt maar krijg daar soms hoofdpijn van. Jammer want al die andere middeltjes werken voor geen minuut, behalve dan dikke moerasblubber. Het leukst van alles is om na een paar dagen een koffiehuis/slaapadres binnen te stappen. :D Beckolja maakt je bruin, modder grijs, insectbeten rood en dat samen met blauwe plekken en opgedroogd bruin bloed maakt een mooi gekleurd plaatje (en vooral geurend). Kan me goed voorstellen dat je in sommige tenten wordt geweigerd, alhoewel ik dat zelf nog nooit hebt meegemaakt.

edit: oeps, ben een beetje met m'n verhaal afgedwaald .. sorry!
Yopie schreef:[ben benieuwd of de bevroren Beringstraat is gelukt. Moet een helse onderneming zijn geweest, kan niet anders.
Door tegenslagen is zijn onderneming voortijdig "gestrand"

Wellicht kan je via de activiteitecommsie in contact gebracht worden met Marco om ervaringen uit te wisselen. Afgelopen Maart gaf hij een lezing tijdens de werelfietsbeurs in Bussum.
Ik heb niet nagekeken of hij al gepost was maar toen ik dit verhaal las, moest ik aan dit topic denken.
Yopie schreef:Zit ook voorzichtig aan Mongolië te denken, vind daar alleen weinig info over (bedoel fatbike/mtb-routes en niet alleen maar op fietsdoorreis). Ik heb het momenteel ook een beetje gehad met de gewone trekkingfiets, vind er nog maar weinig aan, tis zo beperkt
Lijkt me heel positief.....Hoe minder informatie in deze modern digitaal wereld, hoe meer mogelijkheid tot avontuur en iets nieuws.

Tegenwoordig is een rondje aardbol, pamir highway, sprintje Afrika of Alaska-Vuurland bijna een standaard sabbatical. Dus, moet je toch iets meer je best doen als je een beetje avontuur wil, want er bestaan al genoeg blogs met gps tracks als je dat net niet wil :wink:
jasmon schreef:Wellicht kan je via de activiteitecommsie in contact gebracht worden met Marco om ervaringen uit te wisselen. Afgelopen Maart gaf hij een lezing tijdens de werelfietsbeurs in Bussum.
Sorry voor de beetje late reactie, heb ook nog weinig kans gehad om op Marco te googlen. Hopelijk geeft hij nog een keer een lezing als ik net toevallig in NL ben (zal wel niet), altijd leuk. Vond wel net bij wat snel googlen een Ralph Tuijn, met ook een driedubbele velgenfiets waarmee hij oa de Groenlandse ijskap overstak. Mooi hoor, al die grote avonturiers.
Een meisje. :lol: Is het thuisfront niet heel bezorgd? Helemaal een vrouw alleen.
Veel respect Jopie, het is erg leuk om je verhalen te lezen. Stoer.  Ben ook benieuwd naar de winterbeelden in juni. Heb jij ook een blog?
groet
PieterJan51 schreef:Een meisje. :lol: Is het thuisfront niet heel bezorgd? Helemaal een vrouw alleen.
Veel respect Jopie, het is erg leuk om je verhalen te lezen. Stoer.  Ben ook benieuwd naar de winterbeelden in juni. Heb jij ook een blog?
groet
PieterJan, dank voor je aardige woorden maar het is niet zo bijzonder hoor, met een dosis gezonde gekte en een goede fiets kan iedereen (man/vrouw, jong/oud) dit soort tochten maken. Ik heb wel het voordeel dat ik in een gigantisch groot fatbike-paradijs woon. :)

En een blog .. dan zul je zweeds moeten kunnen. :wink: Ik vind nl dat je op een eigen website/blog toch wel redelijk de taal moet beheersen en mijn nederlands wordt steeds slechter. Naast wat gemail naar vrienden en dit forum lees/schrijf ik nooit meer nederlands, heb helaas ook steeds vaker een vertaalprogramma nodig. Waar ik vooral de mist in ga is de zinswoordvolgorde en ook of een woord wel bestaat. Het zweeds heeft nl veel woorden die uit meerdere zelfst.nw bestaan zoals 'sjukhuspersonalsmatsal'. Ik weet dan niet zeker of 'ziekenhuispersoneelseetzaal' wel bestaat. Het klinkt in mijn oren wel goed maar ja dat zegt niks want die zijn verzweeds. :)

Zal de beloofde foto's binnenkort plaatsen, leuk dat je benieuwd bent!
:!: Off-topic:
Yopie schreef: Het zweeds heeft nl veel woorden die uit meerdere zelfst.nw bestaan zoals 'sjukhuspersonalsmatsal'. Ik weet dan niet zeker of 'ziekenhuispersoneelseetzaal' wel bestaat. Het klinkt in mijn oren wel goed maar ja dat zegt niks want die zijn verzweeds. :)
Het leuke van de Nederlandse taal is dat die dit ook kan. Het treurige is dat je mensen steeds vaker het tegenovergestelde ziet doen: ongepaste spaties middenin woorden gebruiken. Vakantie fiets, spaak spannings meter. Overigens staat er, afgezien van wat interpunctieslordigheden (zie je wel, zo gaat dat :)), volgens mij maar één foutje in je tekst: achter verzweeds moet nog een t. ;)

Carl
Sorry PieterJan, foto's moeten nog ff wachten.
Heb eerst een heeeeel belangrijke vraag. :) Ik ga nl eind zomer een nogal zware tocht maken, zwaar en moeilijk door veel til- en sleepwerk. Zit nu te denken om op gewichtheffen te gaan, niet alleen voor de armen maar ook om buik- en rugspieren sterker te maken. Geen flauw idee of dat zal werken, helemaal niet in zo'n korte tijd. Sommige fietsers raden het af, die geloven dat het niet zal helpen doordat fietsen meer een duursport is en weinig met dikke spieren te maken heeft. Maar dat zijn allemaal asfalt-en-mooi-weer fietsers, die geloof ik eigenlijk niet. Iemand hier die daar een mening over heeft?
Ja, wat je allemaal niet moet doen voor een lekker stukje fietsen. :D