Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 169 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34323 berichten
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Nog geen twee weken geleden heb ik over dit bruggetje gefietst, maar waar?
Ik weet het niet zeker maar het lijkt op de grensbrug bij Nieuweschans 8)
Hoe bestaat het, zo'n schlemielig klein fietsbruggetje en je weet 'm te vinden! Het is tevens de aller-aller-noordelijkste grensovergang (afgezien van de spoorbrug een paar honderd meter verderop) tussen Nederland en Duitsland, zo vlakbij de Dollard en deel uitmakend van de Groene Kust-fietsroute.
Op de foto ligt het asfalt nog op Nederlands grondgebied, maar het gras achter de rode strook ligt al in Duitsland, dus twee landen op één foto. Over de brug komend (mijn NL-bordje maar meteen opgeschroefd) kom je in de Charlottenpolder van Reiderland, Zollgrenzbezirk Bunde. Bij een warme bakker naast de kerk van Bunde ging ik heerlijke Duitse broden halen, daar was m'n groene Karrimor-zijtas nog niet groot genoeg voor, nog een bovenop de bagagedrager mee. Daar is m'n vrouw gek op. Op de terugweg nog even de drie molens van Winschoten bezocht en dan per trein naar huis.
Martin E. van Doornik schreef: Hoe bestaat het, zo'n schlemielig klein fietsbruggetje en je weet 'm te vinden! Het is tevens de aller-aller-noordelijkste grensovergang (afgezien van de spoorbrug een paar honderd meter verderop) tussen Nederland en Duitsland, zo vlakbij de Dollard en deel uitmakend van de Groene Kust-fietsroute.
Ik ben er over gefietst in 1990 op weg naar de Duitse Waddenkust, dus dat was niet zo moeilijk te raden :wink:
Ditmaal een filmpje, afgelopen 23 mei genomen. Maar waar?

https://www.youtube.com/watch?v=y1RuezTkJi0
Martin E. van Doornik schreef:Ditmaal een filmpje, afgelopen 23 mei genomen. Maar waar?

https://www.youtube.com/watch?v=y1RuezTkJi0
Wynzer Mûne / Wijnsermolen ?? 8)
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ditmaal een filmpje, afgelopen 23 mei genomen. Maar waar?

https://www.youtube.com/watch?v=y1RuezTkJi0
Wynzer Mûne / Wijnsermolen ?? 8)
Helaas niet, wel in Fryslân maar zoek verder.... In het filmpje staat rechtsonder mijn gele fiets. Ook mocht ik hier zeilen uitrollen en voorleggen. Probeer de Molendatabase maar eens. Zelfs de Sherlock Holmes van Raad Plaatje echt voor een raadsel geplaatst.... :wink:
Martin E. van Doornik schreef:De kerktoren van Davos (Zwitserland) heeft ook een torsie in de torenspits.
De Sankt Johannkirche in Davos, welteverstaan. De andere kerken in Davos hebben er geen last van. (Davos laat zich er graag op voorstaan de hoogstgelegen stad in Europa te zijn. Een zeer betwistbare claim.)
Alien schreef:
Martin E. van Doornik schreef:De kerktoren van Davos (Zwitserland) heeft ook een torsie in de torenspits.
De Sankt Johannkirche in Davos, welteverstaan. De andere kerken in Davos hebben er geen last van. (Davos laat zich er graag op voorstaan de hoogstgelegen stad in Europa te zijn. (Een zeer betwistbare claim.)
Klopt, ik had familiebanden met Davos, daarom ken ik deze plaats goed. Het ligt op 1560 meter hoogte. Daar woonde van 1961 tot 2010 mijn tante, een zuster van mijn vader, welke in het Nederlandse Sanatorium heeft gewerkt. In 1974 ging ik daar voor het eerst op bezoek en wel per fiets! In 2010 is zij overleden zodat onze band met Zwitserland nu is afgesneden. Ik zou toch niet graag in Davos willen wonen. Door de hoge ligging wel acht maanden per jaar sneeuw....
Davos ligt in een vrij nauwe dal (waar één weg en de Rhätische spoorlijn lopen) met aan de kant van Klosters een diepe afgrond en aan de kant van Frauenkirche is het dal nog smaller. Daarom is Davos makkelijk te beveiligen tijdens internationale topconferenties.
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ditmaal een filmpje, afgelopen 23 mei genomen. Maar waar?

https://www.youtube.com/watch?v=y1RuezTkJi0
Wynzer Mûne / Wijnsermolen ?? 8)
Helaas niet, wel in Fryslân maar zoek verder.... In het filmpje staat rechtsonder mijn gele fiets. Ook mocht ik hier zeilen uitrollen en voorleggen. Probeer de Molendatabase maar eens. Zelfs de Sherlock Holmes van Raad Plaatje echt voor een raadsel geplaatst.... :wink:
Zo te zien laat het antwoord te lang op zich wachten. Ik verklap maar dat dit poldermolen De Gooyer is, in de Lindevallei onder Wolvega.
http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... nummer=157
Nu weer een nieuwe foto, maar waar?

Afbeelding
Goed geraden! :D
Al vind ik dat het bord op de grond nog niet goed leesbaar zou zijn. Het is eigenlijk Huize Frankendael aan de Middenweg 72 naast de Emmakerk in Amsterdam-Oost, gebouwd in 1637 en verbouwd tot de huidige stijl in 1783. Ik zat vroeger op school in Amsterdam maar woonde in Blaricum. Van 1954 t/m 1969 heb ik daar per bus langs gependeld, in de laatste jaren soms ook per fiets. Dus duizenden malen gezien. Afgelopen woensdag was ik erheen (wel per auto...) in verband met een familieplechtigheid waarvoor het fraaie pand was afgehuurd. Dus voor het eerst bij een oude bekende naar binnen geweest!
Afgelopen maandagmorgen 29 febr. heel vroeg zette ik mijn met bagage geladen fiets tegen dit uiterst merkwaardige bouwsel. Maar waar? Niet in Nederland.

Afbeelding
Begraafplaats van Spetzerfehn?
Friso* schreef:Begraafplaats van Spetzerfehn?
Nee, ik was nog onderweg. Nog twee uur te fietsen voor de boeg.
Hey Martin,

Moet wel lukken zie...., in Ost-Friesland kom ik jaarlijks.

Volgens mij is het de Hervormde kerk van Sankt Georgiewold.

Piet
ene uit Martin's streek...:

Afbeelding
cabonga schreef:Hey Martin,
Moet wel lukken zie...., in Ost-Friesland kom ik jaarlijks.
Volgens mij is het de Hervormde kerk van Sankt Georgiwold.
Piet
Heel goed opgelost! Het is het Evangelisch-reformierte Kirche van Sankt Georgiwold, op een steenworp afstand van de Autobahn A31. Het is een schattig en hoogst bescheiden kerkje, dat niet opvalt tussen de boerenschuren. Hij is in 1689 zonder fundering gebouwd op de slappe veengrond, vandaar dat de muren bijna alle kanten op uitwijken. Het torentje helt zich naar het westen toe voorover, alsof hij afstand van het kerkje wilde nemen. De nok van de kerk valt heel mooi samen met die van de toren. Op de onderstaande foto is goed te zien dat de boog van de oorspronkelijke deur door verzakkingen nu ruim op halve hoogte van de huidige ingang zit! Daarboven zie je twee klokken hangen. Pas in 1960 is het eenvoudige kerkje gerestaureerd en van een fundament voorzien, zodat het hele zaakje nu gestabiliseerd is.
Ik fietste vanaf Nieuweschans via Bunde, Bunderhee (fraaie steenhuis uit de 14e eeuw), St. Georgiwold, Holtgaste en Bingum naar Leer. Het was van Leer naar Hesel best gevaarlijk: wel een prima fietspad aanwezig, maar van de vele vrachtwagens vlogen ijsplaten van het dak af, wel 2 tot 3 cm dik en tot zo groot als een A-viertje! De weg lag er mee bezaaid. Gelukkig had ik m'n fietshelm op. Van Bagband over de oude spoorbaan naar Spetzerfehn. Afstand 51 kilometer. Zonnig, maar koud en op sommige plaatsen dichte mist.

Afbeelding
Grappig om dit historische bouwwerk op dit forum terug te zien, ik heb het op 2 december 2012 bezocht. Ik vond het een bijzondere en aangenaam stille plek.

Waar ligt onderstaande kerk? (hint: de toren staat erg scheef!)

Afbeelding
jeroen_ schreef:Grappig om dit historische bouwwerk op dit forum terug te zien, ik heb het op 2 december 2012 bezocht. Ik vond het een bijzondere en aangenaam stille plek.

Waar ligt onderstaande kerk? (hint: de toren staat erg scheef!)
Suurhusen ten oosten van Emden, de scheefste toren ter wereld! Ik heb hier een dik fotoboek van drie kilo over alle Oostfriese kerken liggen. De (helaas in 1926 ingekorte) toren heeft een overhang van 2,43 meter en is 1 graad schever dan Pisa.
Martin E. van Doornik schreef:
jeroen_ schreef:Grappig om dit historische bouwwerk op dit forum terug te zien, ik heb het op 2 december 2012 bezocht. Ik vond het een bijzondere en aangenaam stille plek.

Waar ligt onderstaande kerk? (hint: de toren staat erg scheef!)
Suurhusen ten oosten van Emden, de scheefste toren ter wereld! Ik heb hier een dik fotoboek van drie kilo over alle Oostfriese kerken liggen. De (helaas in 1926 ingekorte) toren heeft een overhang van 2,43 meter en is 1 graad schever dan Pisa.
Dat is snel geraden!