Michael W schreef:Martin E. van Doornik schreef:Misschien een heel gemakkelijke raadselfoto. Maar het gaat erom dat ik heel trots ben op deze foto (die ik trouwens niet heb gemaakt). Maar waar?
Parijs ?
arnob schreef:Veel eenvoudiger kun je het niet maken Martin, met dat uitzicht op het Ile Saint Louis.
Overigens de beste wensen en veel fietsgenoegen voor het nieuwe jaar. En dat geldt vanzelfsprekend ook voor alle andere lezertjes.
Inderdaad, uitzicht vanuit de linker toren van de Notre Dame in Parijs. Wat opvalt is dat jullie op de foto haast geen auto's in de straten ziet! Heerlijk rustig....
De foto is in
1937 door mijn vader Johan van Doornik gemaakt, zelf ook wereldfietser, al moest dat woord nog uitgevonden worden. Hij was toen 21 jaar oud en kapper van beroep. Hij vertrok – op kosten van zijn vader, mijn opa dus – naar Parijs (fiets mee op de trein, ongetwijfeld getrokken door een stoomlocomotief) voor een extra opleiding op de
„Ecole Technique de la Coiffure et des soins de Beauté” om zich verder te bekwamen. Helemaal in de Franse taal uiteraard. Door een brand in huize Van Doornik in Blaricum in 1942 ging er veel materiaal verloren; uit zijn Parijse periode zijn er maar weinig negatieven overgebleven, waarbij ik deze foto heb gescand. Hij overnachtte in de jeugdherberg van Parijs (zie foto onder). Zijn NJHC-lidmaatschapskaart was ook verbrand, Johan vroeg vanwege de oorlog pas in 1946 een nieuwe kaart aan en die heb ik nog steeds. Ik zie hem nog trots naar de geschilderde letters
Coiffure op de etalageruiten van zijn kapperszaak kijken.
Hij overleed in 1963, slechts 47 jaar oud. Hij was als fietsliefhebber mijn voorbeeld.
Ook de beste wensen voor jullie allemaal en dat 2015 een mooi fietsjaar zal worden!
L'auberge de Jeunesse de Paris en 1937.