door
Poppink » di 23 jan, 2024 23:33
Nou, je maakte het wel erg gemakkelijk.
Ik heb Google maps erbij gepakt, Buire, E. Leclerc en hoefde niet eens meer verder te zoeken.
Het is aan een Ravel zag ik en de toren is een seinhuis zo las ik in de Wiki.
De Florentijnse Toren van Buire (Frans: Tour Florentine de Buire), gelegen in de gemeente Buire in het departement Aisne in Picardië in Noord-Frankrijk, is een voormalige 45,76 meter hoge seinpaal. Sinds 6 november 1995 is het geclassificeerd als monument historique (Nationaal Erfgoed van Frankrijk). Het is het werk van de Franse architect Gustave Umbdenstock en ingenieur Raoul Dautry in dienst van de Compagnie des chemins de fer du Nord. Het besluit om de toren te bouwen werd genomen naar aanleiding van de ontwikkeling van het treinstation van Hirson, dat door de ontwikkeling van de plaatselijke mijnbouw en metallurgische industrie aan het begin van de twintigste eeuw het op één na belangrijkste Franse spoorwegknooppunt (na Parijs) werd.
Hij werd gebouwd in 1920-1921, in gewapend beton en gebaseerd op de traditionele bakstenen Art déco stijl van noordelijke klokkentorens.
De toren heeft zes verdiepingen:[1]
Begane grond: kabelingang
1e verdieping: winkel
2e verdieping: niet toegewezen
3e verdieping: kleine werkplaats
4e verdieping: sanitaire voorzieningen
5e verdieping: ruimte met relais
6e verdieping: controlekamer met het optische paneel van de Mors spoorwegschakelaar.
De top van de toren was uitgerust met vier klokken (één voor elke windrichting), elk 3,20 meter in diameter.
De naam Florentine wordt verklaard door een verwijzing naar typische gebouwen van Florence of het feit dat de aannemer die de Lens-toren bouwde Florentijn was.
De toren wordt sinds 1944 niet meer gebruikt.