Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Een alu travelmaster schijnt wel een nerveuzer stuurgedrag te hebben dan een stalen. Dus dat soort dingen maakt ook nogal uit: de geometrie.
Dat is niet inherent aan 26" of 28", maar ligt aan het ontwerp van de fiets.
26 inch stuurt in principe wel wat sneller, maar als je 26 inch kiest om er brede banden op te zetten hoeft het niet hinderlijk te zijn, zeker als de geometrie goed aangepast is. Die Vittorio van jou stuurt vast heel rustig, toch Robert Jan? Mijn 26 inch m-gineering is ook heel rustig. Mijn vrouw van 1,63 heeft overigens ook een 26 inch alu Santos, en die stuurt inderdaad wat nerveus - gelukkig vindt zij dat juist fijn. Ik vind het mede daarom geen fijne fiets, maar zo zie je maar: iedereen heeft zo zijn eigen wensen.
Wim
Robertjan schreef:Een alu travelmaster schijnt wel een nerveuzer stuurgedrag te hebben dan een stalen. Dus dat soort dingen maakt ook nogal uit: de geometrie.
Dat is niet inherent aan 26" of 28", maar ligt aan het ontwerp van de fiets.
Ik heb op de fietsenwandelbeurs binnen 5 minuten op een alu santos, een stalen santos, een avaghon 28 en een snel 28" gefietst. Het ging uiteraard allemaal zonder bagage, maar ik vond ze moeilijk qua rijgedrag te onderscheiden. In ieder geval kon ik met allemaal met de handen op de rug slalommen en voelden ze heel stabiel.
Mijn T400 (26") stuur iets rustiger dan mijn avaghon 28". Zodra de voorband van de T400 wat beginnen te slijten wordt hij waarschijnlijk nog rustiger, totdat de banden erg versleten ("vierkant") raken, dan wordt het een beetje vreemd.
Leon
@Wim: je vult mooi m'n voorbeeld aan. Een 26" kan zowel wat aan de nerveuze kant sturen (model Travelmaster met oude geometrie? Ik meen gelezen te hebben dat ze dat aangepast zouden hebben) als aan de rustige kant (m'n oranje, welke ik wilde verkopen maar als te rustig werd gezien door de potentiële koopster).
Hetzelfde geldt voor 28": die kunnen zowel rustig sturen (daar zijn veel voorbeelden van) als wat nerveuzer (ga meer eens een ronde op de weg fietsen met een 28" mountainbike; al rijdt deze wel rustiger dan een 26" mountainbike, maar daar wordt ze ook voor gemaakt!).

Het zit 'm, ondanks de basis-natuurwetten, dus tóch vooral in de gekozen geometrie.
Tja,

Het word er allemaal niet gemakkelijker op met het lezen van dit forum. Nu had ik na het "testfietsen" uiteindelijk mijn zinnen gezet op de Koga Signature traveller frame met 28" wielen, omdat ik deze het rustigste vond hebben qua stuurgedrag van de 26" Santos travelmaster en de Avaghon series 28 en daarbij toch lekker strak aanvoelde.

De keuze tussen de derailleur en de Rohlof naaf kon ik alleen niet maken, nu na het lezen van alle meningen ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Ook omdat ik de Santos Travelmaster wel een lekkere gooi en smijtfiets vond, om het zo maar eens te zeggen. Alleen, ik fiets niet zoveel "kort" werk, dus koos ik toch voor de Koga.

lastig lastig.

Kunnen jullie nog iets roepen over de Koga, positief of negatief?

Groeten....Willem :wink:
Duur.
Ik vind de afmontage meestal ook maar matig (maar goed, ik let daarbij ook op de prijs dus zie nogmaals bovenstaand bericht). Ze stoppen een boel overbodige rommel op hun fietsen en daar hou ik niet van.

Wel is er een fraai aanbod aan betaalbare tweedehands fietsen; vooral de oudere modellen zijn nog wel eens interessant.

Als je een 26" fiets laat samenstellen door iemand die er verstand van heeft eindig je zeker weten voor hetzelfde of minder geld met een véél betere fiets.
Matthie9000 schreef:Ik vind de afmontage meestal ook maar matig (maar goed, ik let daarbij ook op de prijs dus zie nogmaals bovenstaand bericht).
Dit kan ik niet zo goed plaatsen, als ik Rohlof kies op een Koga of op een ander merk is dat dan minder goed? Kun je dan misschien aangeven wat er aan de afmontage dan matig is .
OK, ik let iets minder op de prijs omdat ik toch graag in de buurt wil kopen, dus op dat punt ben ik niet zo kritisch.

Gr. Willem :wink:
Als je eenmaal onderweg bent is die fietsenmaker in de buurt net zo ver weg als de specialist. En die specialist weet ook hoe hij een onderdeel bij je moet krijgen. Een fietsenmaker in de buurt is weliswaar in de buurt, maar heeft er lang niet altijd veel verstand van (en dan ben ik nog heel vriendelijk).
Wat ik tegen Koga heb?
Te duur. Voor dit geld koop je ook een luxe stalen maatframe dat je dus echt past.
Alu frame (ik heb liever de luxe van dunwandige stalen buis, maar dat is persoonlijk).
Soms erg brakke onderdelen zoals Shimano cranks met buitenboordlagersof xt naven.
Op diverse modellen zitten geintegreerde balhoofdlagers. Als dat stuk gaat ben je de sigaar.
Recht stuur.
o ja en behalve dat ik staal lekkerder vind rijden baal ik ook van de slijtage van een alu frame. De helft van de schroefnokken van de alu Santos van mijn vrouw is inmiddels aan het uitlubberen of heb ik zelfs moeten omzeilen met een klem. Een alu frame heeft zo gewoon niet de levensduur van staal, en is ook minder goed te repareren (en dan bedoel ik niet eens onderweg). Voor een dure fiets voor mij geen alu meer.
Wim
Wim schreef:o ja en behalve dat ik staal lekkerder vind rijden baal ik ook van de slijtage van een alu frame. De helft van de schroefnokken van de alu Santos van mijn vrouw is inmiddels aan het uitlubberen of heb ik zelfs moeten omzeilen met een klem. Een alu frame heeft zo gewoon niet de levensduur van staal, en is ook minder goed te repareren (en dan bedoel ik niet eens onderweg). Voor een dure fiets voor mij geen alu meer.
Bij de alu fiets die ik had ben ik er idd ook snel achter gekomen dat je niet bij elke vakantie de drager kunt demonteren. De oplossing voor uitlubberen is uiteraard uitboren en een bout met moer gebruiken. Belangrijk is wel dat dat kan: soms is aan de andere kant geen ruimte zoals bij de cassette. Bij het kopen van een alu reisfiets lijkt me dat een belangrijk criterium.
Tip voor fietsontwerpers: doe iets met dit idee.
Leon
Leon schreef:Tip voor fietsontwerpers: doe iets met dit idee.
Leon
Tip voor klanten: als je een schroefdraadverbinding in aluminium tig keer wil demonteren, zet er dan gelijk een helicoil in
m-gineering schreef:
Leon schreef:Tip voor fietsontwerpers: doe iets met dit idee.
Leon
Tip voor klanten: als je een schroefdraadverbinding in aluminium tig keer wil demonteren, zet er dan gelijk een helicoil in
En loctite, hoef je de bouten ook niet tot over de grens vast te draaien. Vast is vast en een beetje loctite om te zorgen dat het niet losrammerlt.

En stalen schroefdraad kan nog steeds roesten toch? Op echt lange termijn en bij goed onderhoud (montagepasta, roestpreventie) zal stalen schroefdraad vast langer meegaan.....

Maar is schroefdraad de belangrijkste troefkaart om voor staal te kiezen? Een oversized superstijf aluframe met goede geometrie (lange naloop, lange wielbasis, hoge balhoofdbuis, sloping, ruimte voor brede banden, lange achterbrug, stijve achterbrug, etc) en superstrak rijgedrag in een volbeladen afdaling is me ook wel wat waard :).
m-gineering schreef:
Leon schreef:Tip voor fietsontwerpers: doe iets met dit idee.
Leon
Tip voor klanten: als je een schroefdraadverbinding in aluminium tig keer wil demonteren, zet er dan gelijk een helicoil in
Met alle respect Marten, maar nu schat je mij toch wel erg technisch in. Kan een helicoil in een patje? Gat zelf uitboren? Ik vermoed dat dat voor de meerderheid van de rest van de fietsers ook geld; zeker na enkele waarnemingen afgelopen weekend. ( :roll: )
Als je je fiets in een fietsbus wilt vervoeren moet de voordrager er tegenwoordig af. Niet omdat daar een reden voor is, maar omdat er een regel voor is.
Bij mijn alu fiets was het twee keer demonteren van de achterdrager al genoeg om vervelend te worden overigens.
AB schreef:Maar is schroefdraad de belangrijkste troefkaart om voor staal te kiezen?
Nee natuurlijk niet, maar een zwak detail met een groot risico is wel een argument om iets te laten staan. Een fiets is als een ketting: de zwakste schakel bepaalt soms of je nog kunt fietsen. Rijgedrag is in dat opzicht zelfs secundair, hoe belangrijk ook.
Leon
AB schreef: Een oversized superstijf aluframe met goede geometrie (lange naloop, lange wielbasis, hoge balhoofdbuis, sloping, ruimte voor brede banden, lange achterbrug, stijve achterbrug, etc) en superstrak rijgedrag in een volbeladen afdaling is me ook wel wat waard :).
Als je vervolgens in die afdaling over je eigen voordrager fietst, moet er wel dik geld bij :roll:
Leon schreef:Rijgedrag is in dat opzicht zelfs secundair, hoe belangrijk ook.
Leon
m-gineering schreef:Als je vervolgens in die afdaling over je eigen voordrager fietst, moet er wel dik geld bij :roll:
Het steel=real lobbyfront trekt de zeilen bij :)

kan wel mooi zijn inderdaad. :)
Afbeelding
Afbeelding
AB schreef:En loctite, hoef je de bouten ook niet tot over de grens vast te draaien. Vast is vast en een beetje loctite om te zorgen dat het niet losrammerlt.

En stalen schroefdraad kan nog steeds roesten toch? Op echt lange termijn en bij goed onderhoud (montagepasta, roestpreventie) zal stalen schroefdraad vast langer meegaan.....

Maar is schroefdraad de belangrijkste troefkaart om voor staal te kiezen? Een oversized superstijf aluframe met goede geometrie (lange naloop, lange wielbasis, hoge balhoofdbuis, sloping, ruimte voor brede banden, lange achterbrug, stijve achterbrug, etc) en superstrak rijgedrag in een volbeladen afdaling is me ook wel wat waard.
Over de grens aandraaien van een bout heeft nooit zin. Daar wordt de verbinding zwakker van. En als vast, vast is, is loctite overbodig. Niet alleen stalen schroefdraad kan roesten, ook aluminium draad.

Schroefdraad is zeker niet de belangrijkste factor om voor staal te kiezen. Staal heeft meer voordelen dan aluminium.
http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/1705.pdf
Tenzij je van oversized superstijf alum houdt en dus een sterke afkeer hebt van het “verend” titanium. Of je kiest voor het beste tussen aluminium en titanium. Dan ga je voor staal.

Een test van 5 vakantiefietsen, in Op Pad nr. 4 2012, kwam de stalen Avaghon S26 is lichte fiets naar voren. Met de losse achterpadden is het frame geschikt voor derailleur, diverse versnellingsnaven, single gear en fixed gear.

En wat is “een volbeladen afdaling”. Is een stalen of titanium frame daarvoor minder geschikt? Ik zal het van een aluminium frame nooit beweren.

Piet,
PietV schreef: Over de grens aandraaien van een bout heeft nooit zin. Daar wordt de verbinding zwakker van. En als vast, vast is, is loctite overbodig. Niet alleen stalen schroefdraad kan roesten, ook aluminium draad.

Schroefdraad is zeker niet de belangrijkste factor om voor staal te kiezen. Staal heeft meer voordelen dan aluminium.
http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/1705.pdf
Tenzij je van oversized superstijf alum houdt en dus een sterke afkeer hebt van het “verend” titanium. Of je kiest voor het beste tussen aluminium en titanium. Dan ga je voor staal.

Een test van 5 vakantiefietsen, in Op Pad nr. 4 2012, kwam de stalen Avaghon S26 is lichte fiets naar voren. Met de losse achterpadden is het frame geschikt voor derailleur, diverse versnellingsnaven, single gear en fixed gear.

En wat is “een volbeladen afdaling”. Is een stalen of titanium frame daarvoor minder geschikt? Ik zal het van een aluminium frame nooit beweren.

Piet,
Een goed torsiestijf frame is nou eenmaal iets gemakkelijker met alu te bereiken dan met staal (buisdiameter+wanddikte vs. gewicht) en voor mij als zwaar/lang persoon vind ik dat in een snelle afdaling met volle bepakking een prettig idee. Verder lijkt het me verstandiger (imho) om meer naar geometrie, potentiele banddikte vh frame en je gewenste fietsstijl te kijken dan je te fixeren op het idee dat een goed frame valt of staat bij het schroefdraad of het idee dat bij aluframes het losspringen van de dragers een reeel gevaar is. Blauwe Loctite zit standaard in mijn gereedschapetuitje. Ik zie het een beetje als extra zekerheid tegen losrammelen en tegelijkertijd als goede vorm van roestpreventie.

Duurzaamheid van de fiets valt of staat meer bij goed en regelmatig onderhoud en zorgvuldig gebruik dan bij keuze van titanium/staal/alu/carbon. Elk materiaal zal wel zijn fabeltjes hebben...... Wat dat betreft was het artikel wat je meelinkte wel leuk en vooral grappig in de eindconclusie. Aan het eind stond dat ze ook geen flauw idee hadden of staal nou zoveel comfortabeler was dan alu (het kon ook aan de banden, handvatten, zadel, banddiameter, luchtdruk, etc liggen). Om maar een beetje halfslachtig te besluiten dat het allemaal comfortabele fietsen waren en ze heerlijk over klinkers zoeven. Het artikel repte nergens over schroefdraad.
Dat stuk in Op Pad was zo'n typisch Op Pad stuk waar we niet op zitten te wachten. Het schroefdraad probleem met alu is helaas wel degelijk reeel. Alu is gewoon een zachter materiaal. Dat is niet erg, als er dan ook passend geconstrueerd wordt, dus bijvoorbeeld met M6 bouten ipv M5. De alu bouwers hebben nagelaten tegelijk een nieuwe standaard voor montagedelen te formuleren. Dat is jammer maar nu wel een probleem.
Wim
Wim schreef:Dat stuk in Op Pad was zo'n typisch Op Pad stuk waar we niet op zitten te wachten. Het schroefdraad probleem met alu is helaas wel degelijk reeel. Alu is gewoon een zachter materiaal. Dat is niet erg, als er dan ook passend geconstrueerd wordt, dus bijvoorbeeld met M6 bouten ipv M5. De alu bouwers hebben nagelaten tegelijk een nieuwe standaard voor montagedelen te formuleren. Dat is jammer maar nu wel een probleem.
Wim
Ja, aluminium is per definitie zwakker en brozer (wel heel goed recyclebaar :)). Maar als ik kijk naar de boutjes van mijn zadelpenstrop, zadelpen, stuurpen, bidonhouders, ligstuur, remgrepen (magura remgreep is wel kwetsbaar!), derailleurs, etc, zijn dat allemaal zaken die in alu zijn uitgevoerd en die heel wat vaker in onderhoud uitelkaar worden gehaald. Je gaat bijna denken hoe het mogelijk is dat we met alu-naven en alu-velgen rondfietsen (en mijn eurus wielen hebben zelfs alu-spaken!). Eigenlijk nog nooit serieuse problemen met het schroefdraad meegemaakt. Ik denk nog steeds dat je in een alu-frame de met blauwe loctite (of montagepasta) ingedipte boutjes gewoon even goed moet aandraaien (niet teveel uiteraard) en dan blijft een en ander heus wel corrosie- en spelingsvrij zitten, laat staan dat het schroefdraad het opeens begeeft.

Er zijn wel belangrijkere zaken om een frame op te beoordelen. Ik snap je pointe wel (voor alu zou je meer oppervlakte aan schroefdraad moeten aanhouden (iets wat je ook in de lengte kunt zoeken)) maar herken het probleem niet bij mijn eigen alu-voorraad. Als je niet als een dolleman de boutjes op een alu-frame aandraait is er niets aan de hand. Kan het niet zijn dat er lichte speling op je vrouw's fiets' schroefdraad is ontstaan en dat daar te lang mee is doorgefietst? En had dat voorkomen kunnen worden door wat loctite te gebruiken of wat preventief onderhoud te plegen?
AB,

Zowel met staal, aluminium als titanium zijn prima torsiestijve frames te bouwen. Met staal erg gemakkelijk. Maar staal absorbeert de trillingen beter dan aluminium en met titanium nog beter, bij gelijkwaardige montering van onderdelen. Bij een aluminium frame worden de schroefverbindingen van accessoires door trillingen dus zwaarder belast dan bij staal of titanium. De keuze om Loctite te gebruiken op een aluminium frame is verklaarbaar.

Onbalans in de fiets bij een afdaling heeft primair weinig te maken met de metaalkeuze van het frame. Er zijn te veel andere factoren die meespelen. Een superstijf alu frame alleen zal daar weinig aan veranderen.

De massa van de rijder is wel van grote invloed. De rijder mag je zien als een grote klomp siliconen. Hoe zwaarder de rijder hoe groter het dempend effect op ongewenste bewegingen van fiets met lading. Met 10 kg extra lichaamsgewicht is dat dempend effect nog groter ten opzichte van de beladen fiets en daal je nog veiliger af. Het materiaal van het frame maakt niet uit, als het maar voldoende stijf en sterk is.

Maar aluminium is de mode. En omdat een aluminium pan lichter is dan een stalen, kopen klanten graag een fiets met aluminium frame. Ik heb overwogen om voor titanium te gaan, maar gaf de voorkeur aan staal. Ga binnenkort wel voor een Gilles Berthoud zadel met titanium frame.
Piet.